Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-29@06:10:41 GMT

مواد ضدعفونی کننده به محیط زیست آسیب می‌زند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۶۵۹۷

مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مواد ضد عفونی کننده‌ای که در محیط زیست استفاده می‌شود، این‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند، ولی درجه اهمیت این مواد ضد عفونی کننده باید دقیق بررسی شود تا میزان آسیب این مواد به محیط زیست مشخص شود. علی مریدی، مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص استفاده از مواد ضد عفونی کننده و آسیب‌های آن بر محیط زیست در گفتگو با میزان گفت: مواد ضد عفونی کننده‌ای که در محیط زیست استفاده می‌شود، این‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند، ولی درجه اهمیت این مواد ضد عفونی کننده باید دقیق بررسی شود تا میزان آسیب این مواد به محیط زیست مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مریدی توضیح داد: در بخش آسیب مواد ضد عفونی کننده بررسی دقیقی انجام نشده است، ولی در هر صورت خود همین مواد شوینده باعث آلودگی آب و خاک خواهند شد خصوصا در حوزه آب بیشتر حائز اهمیت است و آلودگی بیشتری را متحول می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه خاک و خاک کشاورزی مباحث کود و سم بیشتر اهمیت دارد از بُعد حجم استفاده‌ای که انجام می‌شود و بحث مواد شوینده و مباحثی از این قبیل در درجه دوم اهمیت است، چون حجم و مقطع استفاده از این مواد شوینده و ضد عفونی کننده یک مقطع موقت زمانی دارد.

مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: استفاده از مواد ضد عفونی کننده هم که مقطع زمانی دارد و موقتی است که با پایان بیماری کرونا استفاده از این مواد هم به پایان می‌رسد. ولی این موضوع در درجه اول اهمیتی که دارد و بیشتر حائز اهمیت است، بحث ماندگاری است و بیشتر روی خاک اثر می‌گذارد که تاثیرات خود را در آینده نشان می‌دهد.

آسیب های مواد شوینده در بخش کشاورزی

وی ادامه داد: استفاده از آب فاضلاب در بخش کشاورزی صورت میگیرد، و از آنجا که مواد شوینده وارد آب فاضلاب می شود آب هایی را به بخش کشاورزی و خاک و آب وارد می کند. درست این است که از این فاضلاب استفاده نشود و یا اینکه آب فاضلاب درست تخلیه شود یا در خانه‌هایمان تخلیه درست انجام گیرد و از آن طرف پساب با کیفیت مناسب برای کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد که مطابق با استاندارد‌ها باشد و مورد استفاده قرار بگیرد.

مریدی توضیح داد: اگر از این بحث بخواهیم نتیجه بگیریم مواد شوینده استفاده نشود حرف درستی نیست، ولی اینکه مواد شوینده‌ای که در واقع سازگار با محیط زیست هستند و کمترین خسارت را به محیط زیست وارد می‌کنند این مواد تولید و مصرف شود.

مریدی در خصوص ساخت موادی که سازگار با محیط باشد و در حال همکاری با پژوهشکده شیمی، تا تاثیرات منفی این مواد را کاهش دهد، گفت: یک طرح پژوهشی با همکاری پژوهشکده شیمی و مهندسی شیمی داریم که در واقع در این حوزه کار فعالیت دارند که یک بررسی کلی و دقیق داشته باشیم در رابطه با مواد شوینده‌ای که سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشد و خسارت کمتری به محیط زیست وارد کند.

وی تاکید کرد: موضوع دوم بحث این است این فاضلاب اول باید تصفیه شود و بعد تخلیه شود که این در واقع یکی از موضوعاتی است که با وزارت نیرو همکاری داریم و پیگیر موضوع تصفیه صحیح فاضلاب هم هستیم. موضوع سومش مباحث ترویجی که با جهاد کشاورزی همکاری و پیگیری می‌کنیم که خود کشاورزان آگاه باشند که از این پساب و فاضلاب استفاده نکنند که این باعث می‌شود کیفیت محصولات پایین بیایند و محصولات آلوده شوند و استفاده درستی از آن نشود.

مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد: مردم هم باید آگاهی لازم را در خصوص سلامت محصولاتی که می‌خرند را داشته باشند که باید در بحث خرید و استفاده آن‌ها دقت نظر را داشته باشند منتها این موضوع در برنامه منظم سند امنیت غذایی مطرح است و اصولی باید پیگیری شود و تا حد امکان استفاده از مواد شوینده و استفاده از آبیاری با آب فاضلاب ریشه‌کن شود.

بیشتر بخوانید:
چه مواردی در بخش کشاورزی آلودگی ایجاد می‌کند
انتهای پیام/ برچسب ها: محیط زیست آلودگی خاک مواد ضد عفونی کننده

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: محیط زیست آلودگی خاک مواد ضد عفونی کننده مواد ضد عفونی کننده مواد شوینده محیط زیست بخش کشاورزی آب فاضلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۶۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به همراه جمعی از معاونین و روسای ستادی اداره کل صبح امروز با حضور در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان غربی و امام‌جمعه ارومیه با حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر سید مهدی قریشی دیدار کرد.

دکتر سعید شهند در ابتدای این دیدار ضمن تبریک سال جدید و آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان گفت : در راستای تحقق بخشیدن به شعار سال، عمل به منویات مقام معظم رهبری و همچنین عملیاتی نمودن برنامه های دولت مردمی سیزدهم ، همراهی با جهش تولید و توسعه پایدار و متوازن ، محوریت فعالیت های اداره کل حفاظت محیط زیست در سال 1403 خواهد بود و مردمی سازی حفاظت از محیط زیست را در سال جدید با جدیت پیگیری می کنیم .

 

وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در امر حفاظت از محیط زیست بیان کرد : در این راستا یک معاونت تخصصی با عنوان معاونت آموزش و مشارکت های مردمی در سازمان مرکزی وجود دارد که هدف آن ارتقا و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست و  مردمی سازی آن است .

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر قریشی نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان غربی و امام‌جمعه ارومیه نیز در این دیدار ضمن تبریک سال جدید با اشاره به فیوضات ماه مبارک رمضان گفت: بایستی تلاش کنیم تا از فیوضات و برکات این ماه استفاده کرده و انجام امورات اجرایی را با مسائل معنوی عجین کنیم، قطعاً کارها بابرکت و منشأ خیر خواهند بود.

 

وی ادامه داد: حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است که شرع ، قانون و عقل به آن حکم و تاکید می کند و اگر محیط زیست آسیب ببیند زندگی مردم دچار آسیب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • این ٨ مواد غذایی را بخوریم تا پیری نشویم
  • ممنوعیت ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت
  • حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است
  • مهمترین برنامه‌های سازمان محیط زیست در سال آینده
  • آمار سازمان ملل از گرسنگان در جهان
  • ساخت دستگاه ایرانی ضدعفونی هوا، به روش مه خشک
  • زدایش رنگ‌های سمی از آب با کمک یک نوع فتوکاتالیست
  • فتوکاتالیستی برای حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب
  • جوانی پوست شما با این خوراکی‌ها حفظ می‌شود
  • حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب با فتوکاتالیست‌ها