Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دومین جلسه جبهه اصلاحات ایران در سال جدید، امروز برگزار خواهد شد.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا؛ کمتر از 80 روز دیگر به انتخابات 1400 باقی است اما جناح های سیاسی هنوز از نامزدهای نهایی خود رونمایی نکرده‌اند. آن طور که مشخص است اصلاح طلبان هنوز روی هیچ گزینه ای به اجماع نرسیدند. هر چند اصرار جریان اصلاحات بر روی ظریف بود اما وی تاکنون از حضور در انتخابات امتناع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته برخی اصلاح طلبان، خصوصا کارگزاران اصرار بر حضور سید حسن خمینی در انتخابات 1400 را داشتند که او هم در اظهارات اخیر خود عناون کرد برنامه ای برای حضور در انتخابات ندارد.

برگزاری دومین جلسه جبهه اصلاحات ایران برای انتخاب نامزد انتخابات 1400
دومین جلسه جبهه اصلاحات ایران در سال جدید، امروز برگزار خواهد شد.
بررسی پیشنهادات کمیته برنامه ریزی و راهبردها برای انتخاب نامزد جبهه اصلاحات و همچنین بررسی پیشنهادات کمیته سیاسی در مورد صدور اطلاعیه نسبت به تحریم‌ها در دستور کار جلسه جبهه اصلاحات ایران قرار دارد.

جزئیات دیدار انتخاباتی برخی کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلب با عارف
برخی کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلب در قالب آنچه، "هم‌اندیشی انتخاباتی" خوانده‌اند با محمدرضا عارف دیدار کردند.
در پی افزایش فعالیت و تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان، برخی کاندیدای احتمالی احزاب اصلاح‌طلب از جمله حزب‌کارگزاران و برخی اعضای سابق و فعلی دولت روحانی که در مظان کاندیداتوری هستند، با محمدرضا عارف دیدار و گفت‌وگو کردند.
بر اساس پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، این دیدار در قالب هم‌اندیشی انتخاباتی و با هدف بررسی گزینه‌ نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان بوده است.
محمدرضا عارف اخیراً در پاسخ به سؤالی درباره کاندیداتوری در انتخابات 1400 گفته بود که فعلاً در حال بررسی شرایط است و تصمیمی قطعی برای کاندیداتوری نگرفته است؛ اظهارات عارف در حالی است که یک روزنامه اصلاح‌طلب با انتشار کاریکاتوری کنایه آمیز از عدم عملکرد انتخاباتی شفاف عارف انتقاد کرده بود.

تصمیم حزب مردم‌سالاری برای نامزد انتخابات 1400
سخنگوی حزب مردم‌سالاری گفت: حزب ما به آن پختگی رسیده که نامزد حزبی داشته باشد و او را معرفی کرده است اما در نهایت هر تصمیمی جبهه اصلاحات ایران بگیرد ما هم بر آن اساس حرکت می‌کنیم.
آرش حبیبی درباره آمادگی حزب مردم سالاری جهت حضور در عرصه انتخابات سال 1400 اظهار کرد: حزب مردم سالاری در آخرین کنگره ای که در بهمن ماه برگزار کرد تصمیماتی برای نحوه ورود به انتخابات های پیش رو و مشارکت در عرصه سیاسی گرفت. بر اساس تصمیم شورای مرکزی و تصویب کنگره تکلیف شد تا از مصطفی کواکبیان به عنوان کاندیدای حزبی حمایت کنیم و او را از طرف حزب خود به جبهه اصلاحات ایران معرفی کنیم.
وی ادامه داد: حزب مردم سالاری پیش از این تصمیم، تاکید کرده بود که این دوره از کاندیدای اجاره ای حمایت نخواهد کرد و متر و معیارش برای معرفی کاندیدای انتخاباتی اصلاح طلب بودن او است.
این عضو حزب مردم سالاری با اشاره به برنامه های حزب مطبوعش برای اداره کشور گفت: برنامه های تدوین شده در حزب، الگوی ما برای حرکت سیاسی_انتخاباتی است که محور اصلی آن بحث های اقتصادی و اشتنغال جوانان است.
وی درباره علت انتخاب دبیرکل این حزب به عنوان کاندیدا نیز خاطرنشان کرد: مهم ترین شاخصه ما اصلاح طلب بودن و تجارب گذشته کاندیدا بوده است. جریان اصلاحات در دو دوره مثل سال 1392  از حسن روحانی حمایت کرد و این تصمیم را بر اساس شرایط موجود گرفت.  در آن زمان تصمیم منطقی و درست بود و از آن دفاع می شود؛ اما الان دیگر این جریان باید آمادگی حمایت از کاندیدای خود را داشته باشد؛ که این آمادگی مهیا شده است.
وی تصریح کرد: حزب مردم سالاری به آن پختگی رسیده که کاندیدای حزبی داشته باشد واو را معرفی  کرده است؛ اما نهایتا هر تصمیمی که جبهه اصلاحات ایران اتخاذ کند حزب مردم سالاری نیز بر آن اساس حرکت می کند.
حبیبی در پایان گفت: هنوز فضای انتخاباتی شکل نگرفته است. یکی از مهم ترین دلایلش به شیوع ویروس کرونا باز می گردد؛ چراکه باعث شده میتینگ های حضوری محدود شوند. البته شرایط کشور هم به گونه ای است که مردم آمادگی استقبال از انتخابات را ندارند، اما در فضای مجاز،ی فضا آرام آرام به سمت مشارکت عمومی می رود و در ماه های آینده شاهد افزایش مشارکت مردم در این عرصه خواهیم بود.

اصلاح طلبان یک گام به سمت وحدت برداشته‌اند
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره کاندیدا اصلاح طلبان برای 1400 عنوان کرد: سید حسن خمینی هم جزو این پیشنهادات است ولی تا جاییکه من خبر دارم او هنوز نپذیرفته ولی با او هم گفتگو صورت گرفته است و با دیگرانی هم گفتگو شده و در حال رایزنی برای چنین انتخابی هستند.
فیض الله عرب سرخی، فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: نهاد اجماع ساز که امروز این عنوان اصلاح شده و به عنوان «جبهه اصلاحات ایران» به تایید مراجع رسمی کشور رسیده در حقیقت جایگزین دو نهاد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری است.
وی اضافه کرد: نکته اول این است که دو نهادی که وجود داشتند و کار هماهنگی را میان دو جبهه اصلاح طلب انجام می دادند امروز به یک نهاد تبدیل شده است که اعضای عضو در شورای هماهنگی نهاد اصلاحات که 31 حزب و گروه است به آن پیوسته اند و با سازوکار مناسب تری نسبت به روش های گذشته، 15 چهره حقیقی از بین نیروهی اصلاح طلب انتخاب شده اند و شورایی را تشکیل داده اند که به دلیل وحدت ایجاد شده بین دو تشکل، کار ساماندهی بین نیروهای اصلاح طلب را بهبود می بخشد به نظر من کاراتر است بنابراین چیزی که اهمیت دارد این است که ما یک گام به سمت وحدت برداشته ایم. من این امید را دارم که با فضای مناسبی که درون تشکیلات ایجاد شده است بتوانیم به تشکیلاتی دائمی برای هماهنگی بین مجموعه اصلاح طلبان و نهایتا رفتن به یک سازماندهی مناسب تر حرکت کنیم. از این رو نگاه من به این اتفاق کاملا مثبت است و ارزیابی که از نگاه سایر نیروها اعم از احزاب و نیروهای غیر حزبی دارم این است که این وضعیت را هر چند که شاید برخی نقدهایی داشته باشند اما از سازوکارهای گذشته بهتر می دانم.
عرب سرخی تاکید کرد: به نظر من چهره هایی مثل سید محمد خاتمی و یا سید حسن خمینی از چهره هایی هستند که می توانند اجماع اصلاح طلبان را با خود همراه کنند. این افراد به دلیل پیشینه و سوابقی که دارند می توانند با جامعه حرف بزنند و جامعه را اغنا کنند ولی آنچه که ابزار واقعی اغنا است، توجه به مطالبات مردم است. مردم خواسته هایی دارند که نامزد باید بتواند آن خواسته ها را در برنامه خود قرار بدهد و از پیشینه ای برخوردار باشد که وقتی با مردم سخن می گوید و مطالبات آنها را نمایندگی می کند، برای آنها قابل اعتماد باشد. از این رو اینکه چه ابزاری می تواند مردم را قانع کند پاسخگویی به مطالبات حقیقی مردم است ولی اینکه آیا این شرایط مهیا می شود یا نه به این دلیل است که هر گرایشی تلاش می کند چهره متناسب خود را انتخاب و برنامه و پاسخگویی متناسب را طراحی کند و در نهایت این چهره و این برنامه باید اعتماد مردم را جلب کند. به نظر من در تدارک گام های اول این برنامه و در پی انتخاب نامزد مناسب و برنامه پاسخگو به مطالبات هستیم.
وی افزود: جبهه اصلاحات ایران و احزاب مجموعا در حال رایزنی و همفکری برای انتخاب گزینه ای مناسب هستند با چهره های مختلف رایزنی و گفتگو می کنند و پیشنهادات متعددی را مدنظر دارند. هنوز در مورد هیچ فردی جمع بندی نشده است تا ما بتوانیم بگوییم که این چهره نهایی است یا نه؟ آنچه که الان مدنظر است این است که بر روی چهره ای موثر که بتواند جامعه را مخاطب قرار بدهد و پیام او شنیده شود، انتخابی صورت بدهند ولی هنوز چنین انتخابی صورت نگرفته است. سید حسن خمینی هم جزو این پیشنهادات است ولی تا جاییکه من خبر دارم او هنوز نپذیرفته ولی با او هم گفتگو صورت گرفته است و با دیگرانی هم گفتگو شده و در حال رایزنی برای چنین انتخابی هستند. ولی هنوز به اجماع در مورد هیچ کسی نرسیده اند و این نظر شخصی من است که سید حسن خمینی از چهره های موثر و کارآمد است.

برای کاندیداتوری از نظر حزب تمکین خواهم کرد
صادق خرازی، ‌فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب ندای ایران در گفتگویی پیرامون دعوت از وی برای ثبت نام در انتخابات 1400 اظهار داشت: در رابطه با خودم باید بگویم که من یک فرد حزبی هستم، در چارچوب منویات حزب باید عمل کنم. در حزب در حال بررسی شرایط هستیم و من هم در نهایت به تصمیم نهایی حزب تمکین خواهم کرد.

حمایت اصلاح‌طلبان از یک نامزد غیراصلاح طلب نوعی انتحار است
 فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این یک واقعیت است که به هر حال از سال 96 به بعد اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی خود را به دلیل عملکرد ضعیف فراکسیون امید در مجلس و دولت آقای روحانی از دست دادند و پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان بسیار آسیب دیده است. اصلاح‌طلبان خود به این مساله اذعان دارند و منکر آن هم نیستند. علاوه بر اینها منهای اصلاح‌طلبان مردم اعتماد خود را به برخی نهادها و روندهای جاری در جامعه از دست داده و پایین‌ترین مشارکت انتخاباتی که در سال 98 رقم خورد همه‌اش به اصلاح‌طلبان مربوط نبوده؛ بلکه به عملکرد حاکمیت هم مربوط می‌شده است.
علی صوفی، دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اولویت اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو تاکید کرد: معتقدم اصلاح‌طلبان ابتدا باید ساختار نهاد اجماع‌ساز خود را که تحت عنوان جبهه اصلاحات است در مرکز و سپس در استان‌ها پیاده کنند و بعد ذیل همین ساختار به انسجام و اجماع برسند. در غیر این صورت ما در گذشته تجربیاتی از عدم‌اجماع و انسجام را به ویژه در سال‌های 84 و 88 داشتیم و ممکن است که اگر این اتحاد به وجود نیاید دچار تفرقه، تعدد و تکثر کاندیداها شویم  و نتایج همانگونه باشد که متاسفانه در گذشته به‌دست آمد. بنابر این تجربه‌ای که اصلاح‌طلبان از سال 92 به این سو دارند باید ابتدا در جهت انسجام‌بخشی به نیروهای اصلاح‌طلب در سطح کشور اقدام کنند  و در نهایت با اتخاذ تصمیمی واحد به اجماع برسند. یعنی تصمیم واحدی بگیرند درباره معرفی لیست واحد در انتخابات شورای شهر، مجلس، خبرگان یا مجلس شورا و در ارتباط با ریاست‌جمهوری نیز کاندیدای واحدی را معرفی کنند. این چیزی است که تجربه شده و جواب هم داده است. بنابر‌این اصلاح‌طلبان در درجه اول باید خود را مجهز کنند تا بعد بتوانند در جامعه نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
وی افزود: این یک واقعیت است که به هر حال از سال 96 به بعد اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی خود را به دلیل عملکرد ضعیف فراکسیون امید در مجلس و دولت آقای روحانی از دست دادند و پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان بسیار آسیب دیده است. اصلاح‌طلبان خود به این مساله اذعان دارند و منکر آن هم نیستند. علاوه بر اینها منهای اصلاح‌طلبان مردم اعتماد خود را به برخی نهادها و روندهای جاری در جامعه از دست داده و پایین‌ترین مشارکت انتخاباتی که در سال 98 رقم خورد همه‌اش به اصلاح‌طلبان مربوط نبوده؛ بلکه به عملکرد حاکمیت هم مربوط می‌شده است. چرا که اولا اصلاح‌طلبان را در کل حذف کرد؛ بنابر‌این اصلاح طلبان نیز نتوانسته‌اند لیستی ارائه دهند و در همین جهت انگیزه‌ای هم برای مشارکت در انتخابات وجود نداشته و عملکرد دولت هم مزید بر علت شده تا آن انتخابات به صورت حداقلی و با کاهش مشارکت مردم برگزار شود. البته این مساله هم به اصلاح‌طلبان و هم به حاکمیت ارتباط پیدا می‌کند. هدف‌گذاری مشارکت حداکثری که معمولا در همه انتخابات‌ها توسط مقام معظم رهبری بیان می‌شود، اگر تمام نهادهای حاکمیت به آن پایبند باشند می‌توان انتظار افزایش مشارکت را داشت اما این مساله الزاماتی هم خواهد داشت.‌ اینکه فقط توسط ایشان  از مردم خواسته یا هدف‌گذاری شود که مشارکت حداکثری باشد صرفا و به تنهایی نمی‌تواند مردم را به پای صندوق‌های رای بکشاند. الزامات مشارکت حداکثری از این قرار است که  همه جریانات سیاسی بتوانند در یک انتخابات رقابتی و عادلانه به میدان بیایند و احساس کنند که انتخابات از این ویژگی‌ها برخوردار است. سپس تمام جریانات اجتماعی وابسته به آنها وارد رقابت شوند  و یک رقابت واقعیت در جامعه شکل بگیرد. البته این موضوع با رویکردی که نهادهای نظارتی  و اجرایی طی سال‌های گذشته داشته‌اند مثل حذف رقبای انتخاباتی به نفع یک جریان سیاسی یا تشکیل مجلس حداقلی نیست. قطعا باید اجازه دهند انتخاباتی برگزار شود که مردم باور کنند مشارکت حداکثری برای حاکمیت مهم است. ضمن اینکه این مساله طبق قانون اساسی حق قانونی مردم است و تصریح شده حق تعیین سرنوشت مردم از طریق انتخابات خواهد بود.  اگر این حق مردم به رسمیت شناخته شود  و کاندیداها را در معرض انتخابات رقابتی قرار دهند مردم رغبت می‌کنند و پای صندوق‌های رای خواهند آمد.
صوفی عنوان کرد: اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های پیشین دارای رویکرد سلبی بودند تا مجلس  و دولت را از دست جریان مقابل و تندروها در‌آورند. از این رو از سال 92 به بعد با مسامحه با اصول اصلاح‌طلبی برخورد کردند. یعنی سعی کردند به کاندیدایی مثل آقای روحانی که خود می‌گوید من اصلاح‌طلب نیستم یا لیست امیدی که در َآن نمایندگان اصولگرای معتدل حضور داشتند رای دهند تا شرایط از دست تندروها خارج شود و هدف اصلی را بر حذف آنها بگذارند. اما اکنون اصلاح‌طلبان رویکرد خود را تغییر داده‌اند به این معنا که دیگر حاضر نیستند به هیچ قیمتی کاندیدای غیر‌اصلاح‌طلب به مردم معرفی کنند؛ چرا که مردم هم کاندیدای غیر‌اصلاح‌طلب را نخواهند پذیرفت. در نتیجه اگر اصلاح‌طلبان هم بخواهند به چنین کاری دست بزنند نوعی انتحار کرده‌اند. لذا راهبرد  اصلاح‌طلبان در انتخابات 98 معرفی اصلاح‌طلب شناخته شده با همه ویژگی‌های خودش بوده و در انتخابات پیش‌رو نیز همین‌گونه خواهد بود و صرفا با کاندیدای اصلاح‌طلب وارد خواهیم شد.

لاریجانی گزینه روز مبادای اصلاحات است
محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره احتمال رفتن جریان اصلاحات به سمت علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: در عالم سیاست هیچ چیز غیر ممکن نیست؛ اما من بعید می‌دانم که این اتفاق به راحتی رخ دهد، یعنی عوامل مختلفی باید دست به دست هم دهند تا این اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: از جمله این اتفاقات این است که جریان اصلاح طلب باز هم رفتاری که در دوره روحانی نسبت به آنها شد را دوباره ببیند که البته من خیلی بعید می‌دانم که این اتفاق تکرار شود. موضوع بعدی هم این است که جریان اصلاح طلب تا چه میزان می‌تواند با چنین گزینه‌ای به تفاهم برسد، یعنی حد و مرز و رفتار جمعی را چگونه بتواند تعریف کند و تفاهم نامه‌ای که در بین این دو مجموعه به امضا خواهد رسید تا چه میزان در برگیرنده مطالبات اصلاح طلبان خواهد بود؛ زیرا همانطور که می‌دانید افراد را باید با کارنامه‌شان مورد بررسی قرار داد نه با استناد به عنوان جبهه‌ای شان به طوری که برخی از افراد بودند که در میان اصلاحات جایگاه داشتند؛ اما رفتارشان به اصلاح طلبان شبیه نبود.
جوادی حصار افزود: افرادی هم در ادوار مختلف حضور یافتند که مهر اصولگرایی بر پیشانی داشتند، اما رفتارشان منطبق با نیازهای روز جامعه و در برگیرنده حوائج اصلاح طلبان بوده که نمونه آن حسن روحانی و مرحوم هاشمی رفسنجانی در دوره آخر خود بوده است؛ از همین رو نیز نمی‌توان گفت که چون علی لاریجانی در دوره‌ای متعلق به اردوگاه راست بوده؛ باز هم در این جریان تعریف خواهد شد، بلکه می‌شود این مرزها را انقدر به هم نزدیک دید که در اردوگاه جدیدی تعریف شوند.
فعال اصلاح طلب بیان کرد: معتقدم که اگر قرار باشد چنین اتفاقی رقم بخورد باید دید تحت چه عناوین و مقرراتی و تفاهم نامه‌ای به سرانجام خواهد رسید؛ بنابراین من نه این گزینه را تایید و نه رد می‌کنم؛ بلکه این هم می‌تواند یک گزینه برای روز مبادا باشد که باز هم من بعید می‌دانم که این اتفاق بیفتد و اگر این اتفاق رخ دهد همان مسیری که در دوره روحانی طی شد باز هم تکرار خواهد شد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره رویکرد حزب متبوع خود هم بیان کرد: حزب اعتماد ملی یک عضو بزرگ و موثر در جبهه اصلاحات ایران (نهاد اجماع ساز) است و طبیعتا در رفتار جبهه‌ای هماهنگ و همسو با اعضای جبهه عمل خواهد کرد. هر کدام از احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران می‌توانند از حزب خود گزینه مناسبی را برای انتخابات معرفی کنند و در جمع بندی نهایی به این نکته برسند که کدام گزینه مورد اجماع این نهاد خواهد بود. در این زمان است که گزینه یا گزینه‌هایی که از سوی حزب اعتماد ملی ثبت نام کرده و تایید شده باشند می‌توانند مورد گفت‌وگو قرار بگیرند؛ حال اینکه کدام یک از گزینه ها مورد وفاق قاطبه اصلاح طلبان قرار خواهند گرفت موضوعی است که باید آن را به آینده موکول کرد.

تقاضای جبهه اصلاحات از احزاب برای معرفی کاندیداهای انتخابات شوراها
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: دبیرخانه جبهه اصلاحات از احزاب اصلاح طلب خواسته است تا ده کاندیدای خود برای انتخابات شوراها را به این جبهه اعلام کنند.
محمود صادقی با بیان اینکه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها کاندیدای خود برای انتخابات ریاست جمهوری را مشخص کرده است، اظهار کرد: ما گزینه های مختلفی را بررسی کرده ایم و در نهایت به یک گزینه درون حزبی رسیدیم، ولی به دلایلی از جمله بررسی شرایط  و تحولات سیاسی کشور و همچنین مطرح نشدن شائبه تبلیغات زودهنگام، آن را اعلام نکرده ایم.
وی با اشاره به اینکه راهبرد انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها هماهنگی با  مجموعه احزاب اصلاح طلب است، ادامه داد: ما گزینه خود را به جبهه اصلاحات معرفی نکرده ایم، چون این جبهه هنوز وارد مرحله بررسی مصادیق انتخابات نشده و مشغول تصویب آیین نامه های خود بوده است، البته دبیرخانه جبهه اصلاحات از احزاب خواسته است تا کاندیداهای خود برای انتخابات شوراها را با شیوه هفت نفر از اعضای احزاب و سه نفر از متخصصین غیرحزبی را اعلام کنند.
این فعال سیاسی درباره زمان معرفی گزینه اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: برخی معتقد هستند که اصلاح طلبان باید  قبل از اعلام نظر شورای نگهبان، بر روی یک نام به اجماع برسد و آن را اعلام کنند و برخی دیگر معتقد هستند که بعد از اعلام نظر شورای نگهبان، از میان افراد تایید صلاحیت شده درباره یک گزینه به اجماع برسیم. فعلا این دو دیدگاه مطرح است، اما این موضوع هنوز در جبهه اصلاحات مطرح نشده است.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اصلاح طلبان انتخابات 1400 جلسه جبهه اصلاحات ایران انتخابات ریاست جمهوری فعال سیاسی اصلاح طلب حزب مردم سالاری مشارکت حداکثری حزب اعتماد ملی اصلاح طلبان اصلاح طلبان برای انتخابات سید حسن خمینی اصلاح طلب جریان اصلاح برای انتخاب شورای مرکزی انتخابات 1400 خواهد شد هم گفتگو باز هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زهرا شجاعی سیاست را زنانه می‌فهمید و سیاستمداری توانمند در دنیای مردانه سیاست بود /به شکوفه‌ها، به باران، برسان سلام ما را

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بنابر آنچه شرق روایت کرده، در بیانیه مجمع زنان اصلاح طلب آمده است:


«فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا»

سیده زهرا شجاعی
از میانمان رفت
خبری تلخ که جانمان را مدام بیشتر می‌خراشد.

ما امروز تنها، دبیرکل حزب، هم‌فکر و یا معلم‌مان را از دست نداده‌ایم، بلکه سیاست مداری توانمند در دنیای مردانه سیاست و پشتوانه‌ای عظیم و چهره‌ای اثرگذار در عرصه مدیریت، سیاست و اخلاق را از دست داده‌ایم.

مجمع زنان اصلاح‌طلب نه تنها یک حزب که نمادی بود از استمرار امید به سیاست‌ورزی زنان و زنانه شدن میدان مردانه‌ی سیاست.

زهرا شجاعی سیاست را زنانه می‌فهمید و قدرت برایش نه هدف بود و نه حتی وسیله. او زنی بود سازنده و نهادساز که از این مسیر همواره دل در گروی اعتلای جامعه زنان ایران داشت. چه آن زمان که در قامت دولت‌زن و مدیر ارشد دولت اصلاحات به ایجاد نهادهای ماندگار، ساختار و تشکیلات اثربخش در عرصه زنان پرداخت و چه آن هنگام که با فراغت از مسئولیت در کسوت زن سیاستمدار، به نهادسازی در حوزه سیاسی زنان و تأسیس حزب و تشکل سیاسی همت گمارد؛ با خیراندیشی همه دغدغه خود را در ساختار سازی و متشکل نمودن فعالیت های زنان متمرکز نمود. می‌دانست مساله اقتدار است، اقتداری که از ذات مادرانه‌ی زن می‌آید و حاصلش پذیرش تفاوت‌ و تکثر است. حاصلش گذشت به‌هنگام، فداکاری به وقت و ایستادن استوار بر سر اصول است.

سیاست‌ورزی مادرانه امری‌است فراتر از جنسیت و اصلاح‌طلبی در معنای دقیقش، نماد آن است. صبوری، ایستادگی، آرمان‌خواهی، گذشت و تلاش مستمر بی‌آنکه به دنبال سهمی برای خود باشی. مساله در سیاست‌ورزی مادرانه نجات پاره‌تن -وطن- است. نوعی استراتژی‌ برای محافظت از آنچه چون جان فرزند مقدس است: «ایران».

زهرا شجاعی رسم مادری در سیاست را بلد بود. هوشمندانه هر فرصتی را مغتنم می‌شمرد تا ایران سربلند بماند. چه آن‌هنگام که عضو کابینه سید محمد خاتمی بود و مطالعات زنان را به یاری ده‌ها زن اندیشمندی که حتی تفاوت فکری معناداری با او داشتند در ایران رسمیت بخشید، چه آن موقع -خرداد ۱۴۰۰- که به نمایندگی از جبهه اصلاحات به وزارت کشور رفت و در مقام رجل سیاسی برای ریاست‌جمهوری اعلام نامزدی نمود.

زهرا شجاعی نه فقط در مقام دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب یا عضو کابینه دولت اصلاحات، که در هیات یک «زن» با تمام ویژگی‌هایش مادرانه زیست، مادرانه اندیشید و تا همین آخرین روزها کوشید تا «امید» میانمان زنده بماند.

زهرا شجاعی مادرمان بود، انسان را می‌فهمید و ما امروز در یادگارش، مجمع زنان اصلاح‌طلب، داغ‌دیده و با دلی سرشار از اندوه، درگذشت این زنِ استوار، مصلح، قرآن‌پژوه و فرهیخته‌ای که عمر پربرکت خود را وقف ارتقاء جایگاه زنان و پیشبرد اصلاحات در ایران نمود را به زنان و مردان آزاده ایران، همه دوستان و همراهانش، اعضای مجمع زنان اصلاح‌طلب و به ویژه همسر بزرگوارش جناب آقای دکتر توانا و دختران داغدارش تسلیت می‌گوییم و استوار بر سر آرمان‌ها و آرزوهایش به فردایی می‌نگریم که مسئولیتمان را دو چندان کرده است.

«سفرت به‌خیر! اما، تو و دوستی، خدا را
چو ازین کویرِ وحشت به سلامتی گذشتی
به شکوفه‌ها، به باران، برسان سلامِ ما را»
که شکوفه نشان امید و باران نشان آبادانی و آزادی‌ست...

مجمع زنان اصلاح‌طلب
۸ فروردین ۱۴۰۳

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888644

دیگر خبرها

  • شرط هاشمی رفسنجانی برای کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۰ چه بود؟
  • انتخابات مجلس در فضایی امن و توأم با آرامش و با مشارکت خوب مردم برگزار شد
  • با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • دادستان کل کشور: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • بیانیه مجمع زنان اصلاح‌طلب درباره «زهرا شجاعی»
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • زهرا شجاعی سیاست را زنانه می‌فهمید و سیاستمداری توانمند در دنیای مردانه سیاست بود /به شکوفه‌ها، به باران، برسان سلام ما را
  • روایت محمد مهاجری از دو شبهه انتخاباتی
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات