Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@18:12:18 GMT

بلندپروازی جانسون برای تقویت زرادخانه اتمی انگلیس

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۷۹۴۰

بلندپروازی جانسون برای تقویت زرادخانه اتمی انگلیس

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به تحلیل بلندپروازی هسته ای نخست وزیر این کشور برای تقویت زاردخانه اتمی آن در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۴+۱ پرداخته است.

به گزارش مشرق، آبزرور در این تحلیل می نویسد: در حالی که ایالات متحده و ایران برای گفتگو درباره احیای یک توافق مهم آماده می شوند، توسعه طلبی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، برای توسعه زاردخانه هسته ای، بی پروایانه و خطرناک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب آمده است: اعلام اینکه مذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی این هفته به وین می روند تا در مذاکرات مربوط به احیای برجام شرکت کنند پیشرفتی نادر در زمانی است که تلاش های جهانی برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای بازپس زده می شوند.

نشست وین در پس زمینه آنچه که به عنوان یک مسابقه تسلیحاتی هسته ای جدید توصیف شده و بازیگران آن عمدتا شامل آمریکا، روسیه و چین هستند برگزار می شود. البته ماه گذشته هنگامی که بوریس جانسون از برنامه های غیرضروری برای گسترش زرادخانه انگلیس رونمایی کرد، انگلیس نیز به این مسابقه پیوست.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، علی رغم مخالفت شدید جمهوریخواهان و برخی از اعضای حزب خود، گزینه گفتگو را انتخاب کرده و این در شرایطی است که رئیس جمهور سابق آمریکا با خروج از برجام و در پیش گرفتن استراتژی فشار حداکثری، نهایت تلاش خود را برای از بین بردن برجام انجام داد.  

در چنین شرایطی ایالات متحده در میانه پروژه یک تریلیون دلاری خود در خصوص بازدارندگی هسته ای است که توسط دولت اوباما آغاز و توسط ترامپ تسریع شده است. این پروژه شامل نسل جدیدی از موشک های بالستیک قاره پیما و یک موشک کروز جدید که قابلیت پرتاب از زیر دریایی را داراست می شود.در چنین شرایطی علاوه بر فعالیت های هسته ای نظامی آمریکا، چین و روسیه باید فعالیت هسته ای کره شمالی، اسرائیل و عربستان را نیز در نظر گرفت.  

آبزرور در ادامه می نویسد: تصمیمات دولت بوریس جانسون  برای افزایش ۴۰ درصدی کلاهک های هسته ای جنگی انگلیس، به معنای معکوس کردن چندین دهه تلاش برای کاهش این تسلیحات است. با توجه به بکارگیری کلاهک های «تریدنت» از سوی آمریکا و همچنین تسلیحات اتمی «میدان جنگ»، تحولاتی نظیر آنچه در انگلیس رخ می دهد احتمال جنگ هسته ای را افزایش می دهند.  

خطرناک تر از آنچه گفته شد اظهارات جانسون در مورد استفاده از سلاح های هسته ای در پاسخ به حملات غیر هسته ای، مانند حمله سایبری است. این موضوع بطور محسوسی احتمال استفاده پیش دستانه از تسلیحات اتمی را افزایش می دهد و این امر تلاش های جهانی برای کاهش تسلیحات هسته ای را به حاشیه می برد. این امر (تصمیم جانسون) بی ملاحظه بوده و  امنیت انگلیس را کاهش می دهد.  

آبزرور در پایان می نویسد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از تصمیم جانسون برای تقویت زرادخانه هسته ای انگلیس انتقاد کرده و آن را نفاق کامل توصیف کرده است. او حق دارد که چنین انتقادی را مطرح کند.  

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا میدان جنگ دولت اوباما محمدجواد ظریف برجام بوریس جانسون هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۷۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود

رئیس جمهور لهستان درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور به عنوان بخشی از اشتراک هسته‌ای به منظور تقویت جناح شرقی ناتو اعلام آمادگی کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، لهستان برای استقرار تسلیحات هسته ای برای به زعم خود بازدارندگی در برابر روسیه اعلام آمادگی کرده و این مسئله را تایید کرده است. "آندری دودا"، رئیس جمهور لهستان در مصاحبه با روزنامه "فکت" که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: "اگر متحدان ما تصمیم به استقرار تسلیحات هسته ای در خاک ما به عنوان بخشی از اشتراک هسته ای به منظور تقویت جناح شرقی ناتو بگیرند، ما آماده این کار هستیم.

لهستان به عنوان عضو ناتو یکی از مهم ترین حامیان اوکراین است و هم مرز با کالینینگراد روسیه و هم متحد روسیه بلاروس است.

دودا که در حال حاضر در کانادا به سر می برد، هفته گذشته در جریان سفر خود به ایالات متحده، درباره جنگ اوکراین با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا گفتگو کرد. وی همچنین در ماه مارس با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

دودا در بخش دیگری از سخنانش گفت، موضوع استقرار احتمالی سلاح هسته‌ای در لهستان مدتی است بین لهستان و ایالات متحده مورد بحث قرار گرفته است. وی افزود: "من قبلاً چندین بار به این موضوع پرداخته ام."

جاروسلاو کاچینسکی، معاون سابق نخست‌وزیر لهستان هم پیش از این در مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ اوکراین، درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کشورش اظهار نظر مثبتی کرده بود. وی در این باره گفته بود: اگر آمریکایی‌ها از ما بخواهند که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در لهستان ذخیره کنیم، ما برای آن آماده خواهیم بود. این امر بازدارندگی علیه مسکو را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

دودا همچنین مدعی شد: روسیه به طور فزاینده ای در حال نظامی کردن منطقه کالینینگراد است. وی همچنین به استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی در بلاروس اشاره کرد که مسکو در تابستان 2023 به آنجا منتقل کرد.

در نشست سران ناتو در ویلنیوس در ژوئیه 2023، اعضای این ائتلاف متعهد شدند که تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از اعتبار و اثربخشی ماموریت بازدارندگی هسته‌ای خود انجام دهند. به گفته دودا این همچنین شامل "مدرن سازی بیشتر قابلیت های هسته ای و به روز رسانی روند برنامه ریزی آن است.

تحولات اوکراین| طرح 5 ادعای زلنسکی برای رهبران ناتورژیم اسرائیل مانند ناتو در افغانستان شکست می‌خوردانتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • ادعای گروسی درباره فاصله ایران تا دستیابی به یک بمب اتمی | حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • رونمایی انگلیس از بزرگترین بسته کمک نظامی به کی‌یف
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • مقام اوکراینی: ایرانی‌‌ها از ما درس بگیرند و اشتباه‌مان را تکرار نکنند!