Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-28@20:09:18 GMT

اردن: فتنه را خنثی کردیم

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۸۶۶۴

اردن: فتنه را خنثی کردیم

«ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن گفت که ولی‌عهد سابق این کشور با کودتاچیان در تماس بوده است.

وزیر خارجه اردن که بعد از ظهر امروز یکشنبه طی یک کنفرانس خبری درباره حوادث دیروز شنبه در اردن توضیحاتی می‌داد، گفت فعالیت‌های شاهزاده «حمزه بن الحسین»، ولی‌عهد سابق اردن و برادر ناتنی پادشاه این کشور و «حسین بن زید» و «باسم عوض الله» (دو فرد بازداشت شده به اتهام تلاش برای راه اندازی کودتا) رصد شده و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که آن‌ها با طرف‌های خارجی درباره زمان مناسب جهت آغاز تحرکات برای برهم زدن امنیت اردن تماس‌هایی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الصفدی همچنین از وجود تماس‌های بین همسر ولی‌عهد سابق  اردن با افراد خارج از این کشور خبر داد و گفت: «تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که افراد خارجی در این مسئله (تلاش برای کودتا) دست دارند».

او بازداشت نظامیان اردنی در ارتباط با کودتا را رد کرد و گفت: «مرحله ریشه کن کردن فتنه پایان یافت و ما هم‌اکنون در مرحله تعامل قانونی با این مسئله هستیم».

وزیر خارجه اردن در مورد تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با کودتای ادعایی نیز گفت که به غیر از باسم عوض الله و حسن بن زید، ۱۴ الی ۱۶ تن دیگر بازداشت شده‌اند. رسانه‌های غربی و صهیونیستی دیروز تعداد بازداشتی‌ها با احتساب برادر ناتنی شاه اردن را ۲۰ تن اعلام کرده بودند.

به گفته ایمن الصفدی، افراد پیرامون شاهزاده حمزه با گروه‌های خارجی در تماس بودند تا نقشه بیگانگان را عملی کنند. او گفت که پادشاه اردن با برادرش (حمزه) به صورت مستقیم صحبت کرده ولی او به درخواست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اردن اعتنایی نکرده است. 

ولی‌عهد سابق اردن دیروز گفته بود که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اردن از او خواسته در محل اقامت خود بماند و حق خروج از کشور را ندارد.

وزیر خارجه اردن درباره هدف افراد بازداشت شده به اتهام کودتا گفت که آن‌ها در راستای جاه‌طلبی‌های خارجی عمل می‌کردند.

رسانه‌های اردن شامگاه دیروز شنبه از موج دستگیری‌ها در بین مقام‌های ارشد اردن و خاندان سلطنتی این کشور به اتهام کودتا خبر دادند. منابع نزدیک به خاندان حاکم در این کشور بازداشت یا اقامت اجباری برادرناتنی را تکذیب کردند. با این حال، او چند ساعت پس از درز خبر کودتا، با انتشار ویدیوئی از خود گفت که به دنبال افشاگری‌هایش درباره فساد در اردن، در کاخ خود محبوس شده است.

رسانه‌های صهیونیستی اما امروز مدعی شدند که دو کشور عربی  حاشیه خلیج فارس در این کودتا دست داشتند و طرح براندازی عبدالله دوم از سوی سران این دو کشور برنامه‌ریزی و حمایت می‌شد.

23311

کد خبر 1501416

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اردن ولی عهد سابق بازداشت شده خارجه اردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۸۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۱۴۷ نفر در ترکیه به ظن همکاری با داعش

وزارت کشور ترکیه امروز (سه‌شنبه) از بازداشت ۱۴۷ فرد به اتهام همکاری با داعش در این کشور خبر داد.   به گزارش ایرنا، «علی یرلی‌ کایا» وزیر کشور ترکیه در این باره اعلام کرد که در عملیات «بزدوغان-۱۷» علیه گروه تروریستی داعش در «ساکاریا»، ۱۴۷ مظنون دستگیر شدند.   وزیر کشور ترکیه گفت: نیروهای امنیتی کشور از اول ژوئن ۲۰۲۳ تا ۲۵ مارس ۲۰۲۴ (۱۱ خرداد ۱۴۰۲ تا ۶ فروردین ۱۴۰۳)، هزار و ۳۲۹ عملیات علیه گروه تروریستی داعش ترتیب داده‌اند که در نتیجه ۲ هزار و ۹۱۹ مظنون دستگیر شده‌اند.   یرلی‌کایا در ادامه افزود: ۶۹۲ نفر از افراد مذکور بازداشت، ۵۳۱ نفر به شرط کنترل قضایی آزاد شدند و روند رسیدگی قضایی ۱۸۷ نفر از آنان ادامه دارد.   وزیر کشور ترکیه بار دیگر بر مبارزه قاطعانه ترکیه با معضل تروریسم تاکید کرد.   نیروهای امنیتی ترکیه به صورت مداوم پیگرد و بازداشت عناصر و هواداران تشکیلات تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور را در دستور کار دارند. این گروه تروریستی بارها مسوولیت عملیات تروریستی مختلفی را در ترکیه به عهده گرفته است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازداشت افراد مرتبط با داعش در افغانستان
  • بازداشت افراد مرتبط با داعش و وهابیت در افغانستان
  • بازداشت صد‌ها مهاجر غیرقانونی و قاچاقچی انسان در ترکیه
  • احضار معاون سفیر آمریکا به وزارت خارجه هند
  • کودتا و ناامنی در آفریقا؛ نقش استعمار فرانسه در قاره سیاه
  • مادورو از خنثی شدن دو طرح ترور علیه خود طی ۱۵ روز گذشته خبر داد
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳؛ هر چند پیر و خسته دل و ناتوان شدم....
  • دستگیری ۱۴۷ نفر در ترکیه به ظن همکاری با داعش
  • بازداشت ۱۴۷ مظنون داعشی در ترکیه
  • غوغای سیاسی در برزیل؛ دلیل اقامت «بولسونارو» در سفارت مجارستان چه بود؟