Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ولیعهد سابق اردن به اتهام تلاش برای کودتا در حبس خانگی به سر برده و به او گفته شده تنها برای دیدار با خانواده اش می‌تواند خانه شخصی اش را ترک کند. این اتفاق در حالی است که تاکنون بیش از ۱۹ نفر دیگر نیز در این رابطه دستگیر شده اند. شاهزاده حمزه بن حسین، برادر ناتنی ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، در یک پیام ویدیویی ۵ دقیقه ای، رهبران کشور را به فساد، بی کفایتی، ظلم و فشار متهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چیزی که شاهزاده حمزه به عنوان آخرین ابزار ارتباطی خود پیش از قطع شدن اینترنت ماهواره ایش عنوان کرده است، وی می‌گوید که رییس کارکنان نیرو‌های مسلح صبح روز شنبه با او دیدار کرده است.

ولیعهد سابق اردن به اتهام تلاش برای کودتا در حبس خانگی به سر برده و به او گفته شده تنها برای دیدار با خانواده می‌تواند خانه را ترک کند.

شاهزاده حمزه

در این پیام ویدیویی که در قصر شاهزاده حمزه در امان فیلمبرداری شده، وی می‌گوید: «من امروز صبح با رییس کارکنان نیرو‌های نظامی اردن دیدار داشتم که در آن به اطلاع من رساند که اجازه ندارم بیرون بروم، با مردم ارتباط داشته باشم یا با آن‌ها دیدار کنم، زیرا در دیدار‌هایی که حضور داشته ام یا در ارتباطاتی که در شبکه‌های اجتماعی داشته ام، از دولت یا پادشاه انتقاد شده است». این اتفاقات پس از آن رخ می‌دهد که شاهزاده حمزه در دیدار با روسای قبایل، به دنبال حمایت از جانب آنان بوده است، موضوعی که وی آن را رد می‌کند. ژنرال یوسف حونیتی، رییس کارکنان ارتش اردن، گزارش‌ها در مورد دستگیری شاهزاده حمزه را رد کرده، اما گفته است که از او خواسته شده «برخی تحرکات و فعالیت‌هایی که برای هدف قرار دادن امنیت و ثبات اردن انجام شده را متوقف کند».

ولیعهد سابق اردن به اتهام تلاش برای کودتا در حبس خانگی به سر برده و به او گفته شده تنها برای دیدار با خانواده می‌تواند خانه را ترک کند.

ملک عبدالله، پادشاه اردن

شاهزاده حمزه که در سال ۲۰۰۴ عنوان ولیعهدی را به دستور پادشاه کنونی از دست داد در ادامه صحبت هایش گفته است: «من مسئول بی کفایتی سیستم حکومتی، فساد و بی لیاقتی که در ساختار حکومتی ما در ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر حکمفرما است و همیشه در حال بدتر شدن بوده نیستم… و من مسئول بی ایمانی مردم نیستم. کار به جایی رسیده که هیچ کس نمی‌تواند در مورد چیزی صحبت یا ابراز عقیده کند بدون اینکه مورد اذیت و آزار قرار گیرد، دستگیر شود یا مورد تهدید قرار گیرد».

بیشتر بخوانید

پشت پرده کودتای نافرجام علیه شاه اردن/ پیام شبانه انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها به شاه اردن

شاهزاده حمزه می‌گوید که همراه با همسر کانادایی اش پرنسس بسمه بانی احمد و ۵ فرزندش در خانه اش زندانی شده است. در میان دیگر بازداشت شدگان در ماجرای تلاش برای کودتا در اردن، می‌توان به شریف حسن بن زاید، فرستاده سابق پادشاه به عربستان سعودی و باسم ابراهیم عوادالله، رییس سابق بارگاه سلطنتی اشاره کرد.

ولیعهد سابق اردن به اتهام تلاش برای کودتا در حبس خانگی به سر برده و به او گفته شده تنها برای دیدار با خانواده می‌تواند خانه را ترک کند.

ملک عبدالله دوم از سال ۱۹۹۹ و پس از مرگ پدرش، ملک حسین، که برای نزدیک به نیم قرن بر اردن حکمفرمایی کرد، پادشاهی اردن را بر عهده دارد. دولت اردن از متحدان نزدیک ایالات متحده و غرب به شمار می‌آید، اما شیوع ویروس کرونا در یک سال اخیر ضربه شدیدی به اقتصاد این کشور وارد کرده است. اردن نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت داشته و بیش از ۶۰۰،۰۰۰ آواره سوری نیز در این کشور زندگی می‌کنند. همچنین این کشور میزبان بیش از دو میلیون آواره فلسطینی است که اکثر آن‌ها شهروندی اردن را بدست آورده اند.

بعد از کنار گذاشتن برادر ناتنی اش در سال ۲۰۰۴ از مقام ولیعهدی، ملک عبدالله دوم در حکمی ارشدترین پسر خود، حسین، که ۲۶ سال دارد را به مقام ولیعهدی برگزید. گفتنی است که ملک حسین در میان تمامی ۱۱ فرزندش از ۴ همسری که داشت علاقه زیادی به حمزه داشت، اما بعد از مرگ او به دلیل بیماری سرطان در سال ۱۹۹۹، عبدالله به پادشاهی رسیده و حمزه نیز ولیعهد او شد و از ان زمان هیچ رقابت و دشمنی بین این دو دیده نشده بود.

منبع:روزیاتو

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کودتای اردن ولیعهد سابق اردن شاهزاده حمزه ملک عبدالله پادشاه اردن تواند خانه شاهزاده حمزه ملک عبدالله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۹۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی

رئیس جمهور ترکمنستان در جریان دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امر خارجه جمهوری اسلامی ایران، از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در این کشور دعوت کرد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده، صبح پنجشنبه نهم فروردین با سردار بردی محمدف رییس جمهور این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با تاکید بر اهمیت و اولویت توسعه روابط با همسایگان بویژه ترکمنستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با ارزیابی مثبت از روند رو به رشد روابط دوجانبه، به اقدامات صورت گرفته از سوی مراجع ذیربط ایرانی برای اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله در حوزه های اقتصادی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون همکاری های کنسولی و مرزی و توافقات صورت گرفته برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور در زمینه گاز، برق، مدیریت آب، حمل و نقل و ترانزیت، اجرای طرح های زیربنایی و افزایش مبادلات بازرگانی، توسعه همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه ای و بین المللی را مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهور ترکمنستان نیز در این ملاقات با اظهار رضایت از سطح عالی تعاملات دوستانه و برادرانه دو کشور، از این همکاری ها به عنوان نمادی از روابط دوستانه در منطقه یاد کرد.

سردار بردی محمدف با اشاره به تجارب مثبت اجرای طرح های زیربنایی توسط شرکت های ایرانی در ترکمنستان، از شرکت های ایرانی برای فعالیت بیشتر در کشورش اعلام آمادگی کرد.

در این دیدار همچنین در خصوص برخی مسائل منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم، برقراری صلح و ثبات در افغانستان و همچنین دریای خزر تبادل نظر شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی
  • روز جهانی تئاتر + تاریخچه و شعار
  • کتابی که تئوری کودتای رضا شاه بود
  • حکیم خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره توقف جنگ غزه شد
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • توصیه‌های امیرعبداللهیان به سفیر ایران در امارات
  • سفیر ایران در امارات با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • آمادگی ایران برای تقویت روابط با امارات
  • آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها با امارات