Web Analytics Made Easy - Statcounter

همتی با تأکید براینکه قدرت خرید مردم با حرف و جنجال سیاسی تقویت نمی شود با سرمایه گذاری گسترده ومولد است که تولید و رفاه افزایش می یابد، گفت: هیچکس حق ندارد در خصوص این موضوع مهم فرصت سوزی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در تازه ‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود نوشت:  کشورمان در دوسال گذشته دوران بسیار سختی را پشت سر گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این میزان از انواع تحریم ها و فشارها به درآمدارزی  و تجارت و مبادلات بانکی بین المللی میتوانست اقتصادهر کشوری را متلاشی واز پا دربیاورد.فشار اقتصادی زیادی به طبقه متوسط و با درآمد پایین جامعه وارد آمد.استقامت و مقاومت مردم، خصوصاً تاب آوری کشور فوق العاده بود.

بانک مرکزی به کمک سایر بخش ها،ازهمه توان تخصصی و مدیریتی خود برای خنثی سازی و غلبه بر فشار حداکثری و کاهش اثرات منفی آن بر اقتصاد و مردم بهره برد.قبلاً گفتم  ناگفته هایی وجود دارد که به موقع خود خواهم گفت . ولی انصاف نیست،افرادیکه نتایج عملکردشان درچنددهه گذشته برای مردم و صاحبنظران آشکار میباشد ومعضلات ساختاری اقتصادنتیجه تصمیمات قبلی آنهاست،عملکرد دوسال بسیار بسیارسخت اخیر را با شرایط عادی آنهم با درآمدارزی چندین ده میلیارد دلاری مقایسه وحکم بر ضعف عملکرد صادرکنند.

فضای انتخاباتی وبرخی ضعف های بخشی در تمشیت امور مردم ، نبایستی فضای لازم برای تلخ کردن شیرینی شکست فشار حداکثری را فراهم بسازد.شرایط معیشتی بخش عمده ای از مردم علیرغم همه تلاشهای مسئولین وجبرانهای انجام گرفته،نیازمندتوجه جدی غیر شعاری است.

قدرت خرید مردم با حرف و جنجال سیاسی  تقویت نمی شود با سرمایه گذاری گسترده  ومولد است که تولید و رفاه افزایش می یابد. بهبود انتظارات وشرایط کسب و کار وکاهش نااطمینانی‌ها از شرایط اصلی سرمایه گذاری هستند.هیچکس حق ندارد در خصوص این موضوع مهم فرصت سوزی کند.سال 1400 را با تأسی به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب با تقویت تولید به فرصتی برای تقویت قدرت خرید مردم تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تورم بانک مرکزی عبدالناصر همتی تورم بانک مرکزی عبدالناصر همتی قدرت خرید مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۹۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد

جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با تسنیم درباره نوسانات اخیر بازار ارز گفت: نوسانات نرخ ارز تابع دو روند است که اولی انتظارات تورمی و دومی منطق اقتصادی است. منطق اقتصادی تابع قابل پیش‌بینی است و سازوکارهای مشخص خود را دارد، بنابراین در عمل نرخ ارز در بلندمدت را منطق اقتصادی مشخص خواهد کرد که باید این نرخ را پذیرفت.

وی در مورد تأثیر انتظارات تورمی بر بازار ارز گفت: هر گونه تغییر و تحول فضای سیاسی، اجتماعی، احساس ناامنی، بروز هیجانات، شروع کاری در سال جدید و... بر انتظارات تورمی تأثیرگذار است و این روزها شاهد هستیم که هیجانات لحظه‌ای در نوسانات نرخ ارز با شتاب فزاینده اثر خود را می‌گذارد.

این فعال اقتصادی ابراز کرد: هیجانات شتاب‌زده فاقد منطق اقتصادی است، چرا که در دو هفته یا یک ماه گذشته اتفاق محسوسی در اقتصاد و تجارت کشور روی نداده است تا بخواهد نرخ ارز را بنیادی افزایش دهد.

سنجابی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که انتظارات تورمی بر مردم چیره شده است، تأکید کرد: انتظارات تورمی به‌دلیل تنش‌های سیاسی منطقه‌ای موجب شده است نرخ ارز در بازار غیررسمی افزایش یابد.

 این فعال اقتصادی تصریح کرد: این موضوع شرایطی را فراهم کرده است تا برخی سفته‌بازها بیشترین استفاده را از این تنش‌ها ببرند، چون آنها بهتر از مردم عادی می‌دانند که افزایش نرخ ارز نمی‌تواند به‌صورت طولانی‌مدت ادامه داشته باشد، بنابراین تلاش می‌کنند در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره را از تنش‌های سیاسی ببرند و یا حتی به این تنش‌ها دامن بزنند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.

وی بیان داشت: اقدام دیگری که می‌توان برای آرام کردن انتظارات مردم انجام داد این است که واقعیت‌های اقتصادی توسط بانک مرکزی و دولت تبیین شود؛ مثلاً اینکه آیا این نوسان نرخ ارز بر اساس منطق و متغیرهای اقتصادی نیست.

 سنجابی اضافه کرد: بهتر است این آمار توسط افراد غیررسمی‌تر و محبوب‌تر و افرادی که سودی در ارائه واقعیت‌ها به‌دست نمی‌آورند مطرح شود تا آرامش به فضای سیاسی، رسانه‌ای و روانی جامعه تزریق شود تا حداقل در کوتاه‌مدت روند شتابان افزایش نرخ ارز کند و کنترل شود.

* روند افزایش نرخ ارز متوقف خواهد شد

 این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: روند افزایش نرخ ارز قطعاً در میان‌مدت متوقف خواهد شد و با هر شدتی که هیجانات موجب شده است نرخ ارز افزایش یابد، با همان شدت هم تخلیه خواهد شد و نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بازمی‌گردد.

وی گفت: بنده به‌عنوان یک کارشناس مستقل عنوان می‌کنم که قطعاً به‌دلیل تورم بالا در کشور نرخ ارز در طول امسال درصدی افزایش می‌یافت، همان‌طور که در سال گذشته افزایش حدود 20درصدی نرخ ارز به‌دلیل تورم بالا در کشور را تجربه کردیم.

 سنجابی در پایان تأکید کرد: به‌طور قطع نوسانات چند هفته اخیر بازار ارز بیش از این که ریشه اقتصادی داشته باشد، ریشه سیاسی ـ امنیتی دارد و با همان شدتی که رشد کرده است با همان شدت نیز سقوط خواهد کرد، بنابراین مردم باید دقت کنند که حتی برای کسب سود در دام سفته‌بازها نیفتند تا آسیبی متوجه سرمایه‌هایشان نشود.

دیگر خبرها

  • جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی و صنعتی در استان سمنان/ ایجاد ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مردم استان سمنان
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند
  • پیش‌بینی جالب یک فعال اقتصادی درباره نرخ ارز
  • جنجال ایکس در هند
  • نسخه پیچی پناهیان؛ از مساله حجاب تا مشکلات اقتصادی
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد
  • سوژه میم؛ کلافگی دیگو سیمئونه از فرصت‌سوزی مهاجمان تیمش / عکس
  • لزوم نقش آفرینی طلاب در تقویت قدرت اندیشه جامعه
  • واکنش محسن هاشمی به جنجال کاظم صدیقی، پناهیان و زاکانی
  • جهانگیری: رژیم اسرائیل با اقدامات شرارت آمیز خود چاره‌ای جز پاسخ برای ایران باقی نگذاشت/ باید از هر اقدامی که به تقویت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران منجر شود حمایت کرد