Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@22:53:24 GMT

غذا دادن به حیوانات معضلی برای حیات وحش

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۹۹۵۴

غذا دادن به حیوانات معضلی برای حیات وحش

به  گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، افرادی هستند برای اینکه به محیط زیست کمک کنند، به حیواناتی که در طبیعت هستند به ویژه سگ‌ها و گربه‌های ولگرد غذا می‌دهند، اما نمی‌دانند که این امر کمک رسان محیط زیست نخواهد بود بلکه به مرور زمان می‌تواند سبب آسیب رساندن به چرخه حیات وحش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که شاید به ظاهر آنقدر‌ها هم پیچیده نباشد، اما در واقع می‌تواند برای طبیعت و محیط زیست خطرساز باشد؛ غذا دادن به پرندگان، گربه و سگ‌های سطح شهر موضوعی است که قرار شد تا آسیب‌های آن در این گزارش مورد بررسی قرار گیرد.

جالب است بدانید که انسان‌ها سبب شدند که تعداد سگ‌های ولگرد در طبیعت افزایش یابد، متاسفانه سگ‌های اهلی زیادی به دلیل عدم مدیریت انسانی بعد از مدتی در زیستگاه‌ها رها می‌شوند و این موضوع سبب می‌شود که این سگ نه تنها به سایر گونه‌ها بلکه به خودش آسیب می‌رساند.

علی صابری کارشناس محیط زیست در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: مردم باید بدانند که حیوان اهلی با وحشی تفاوت‌های زیادی دارد، بنابراین غذا دادن به حیوان اهلی با وحشی نیز تفاوت دارد.

او در ادامه بیان کرد: گربه یا سگی که افراد مسئولیت نگهداری آن را قبول می‌کنند باید تا پایان عمرش مراقبت شود و افراد خود را مسئول بدانند.

صابری با اشاره به غذا دادن به پرنده‌ها تشریح کرد: غذا دادن به پرنده‌ها می‌تواند رژیم غذایی حیوان را تغییر دهد، زیرا ما آگاهی از این نداریم که پرنده به چه حیوانی نیاز دارد.

این کارشناس محیط زیست گفت: همچنین وقتی به صورت جمعی به پرندگان غذا می‌دهیم، اگر یکی از آن‌ها بیماری داشته باشد، از این طریق به بقیه پرندگان هم انتقال داده می‌شود.

صابری با اشاره به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد، بیان کرد: با حضور در جاده‌ها به ویژه جاده‌های شمال کشور می‌توانیم شاهد حضور افزایش سالانه سگ‌های ولگرد در کنار طبیعت باشیم که با توقف یک خودرو، به سمت ماشین حرکت می‌کنند.

ایمان معماریان دامپزشک محیط زیست در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه سگ‌های اهلی رها شده در طبیعت می‌توانند به حیات وحش آسیب برسانند، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار سگ‌ها به پنج روش می‌توانند به حیوانات حیات وحش آسیب برسانند که یکی از این روش‌ها شکار است. سگ‌های اهلی رها شده در طبیعت با شکار کردن گونه‌های مختلف حیات وحش بیشترین آسیب را به گونه‌های با ارزش طبیعی می‌رسانند.

او با اشاره به اینکه شکار گونه‌های رقیب نزدیک به ۸۰ درصد از کل آسیب‌های سگ را به حیات وحش اختصاص داده است، تصریح کرد: روش دوم نا امن کردن زیستگاه‌های طبیعی و تشکیل گروه‌های متعدد است. سگ‌های اهلی با ورود به زیستگاه‌های طبیعی و تشکیل گروه‌های متعدد، زیستگاه‌ها را برای گونه‌های بومی نا امن می‌کنند.

معماریان با بیان اینکه نا امن کردن زیستگاه‌ها ۷ درصد از کل آسیب‌های سگ‌های اهلی به حیات وحش را شامل می‌شود، افزود: کشتن یا بیرون راندن گوشتخواران وحشی چرخه‌های طبیعی زیستی را مختل می‌کند و باعث مهاجرت‌های اجباری می‌شود.

این دامپزشک تصریح کرد: روش سوم انتقال بیماری به گونه‌های حیات وحش است که سگ‌های اهلی می‌توانند بیماری‌های جدیدی را که پیش از آن گونه‌های حیات وحش با آن مواجه نبوده اند معرفی کنند و این بیماری ممکن است خود سگ را نیز درگیر کند و یا در بسیاری از موارد سگ‌ها فقط ناقلین بیماری باشند و خودشان مبتلا نشوند.

معماریان ادامه داد: سگ‌ها در کشورهایی، چون هند، ایران و ترکیه می‌توانند به مخازن بیماری هاری تبدیل شوند و نزدیک به ۵ درصد میزان آسیب‌های سگ‌های اهلی به حیات وحش از راه بیماری‌های واگیردار  است.

این دامپزشک با اشاره به چهارمین روش آسیب سگ‌های اهلی رها شده به حیات وحش گفت: سگ‌های اهلی رها شده در طبیعت رقبای غذایی گوشتخواران وحشی هستند و با از بین بردن منابع غذایی طبیعی گوشتخواران وحشی بومی در مناطق مختلف آسیب جدی می‌رسانند.

او عنوان کرد: سگ‌های اهلی می‌توانند هیبرید‌های خطرناکی با سگ سانان اهلی ایجاد کنند و علاوه بر اختلال در ژن با ارزش سگ سانان وحشی مخاطرات بیشتری برای انسان و حیات وحش ایجاد کنند.

جالب است بدانید سگ‌ها و گربه‌ها حیوانات خانگی هستند و از سال‌ها پیش توسط انسان‌ها اهلی شدند. دستکاری ژنتیک صورت گرفته است و این حیوانات در قبال زندگی در طبیعت ناتوان شده‌اند. این دستکاری ژنتیک سال‌ها طول کشیده است تا انسان بتواند سگ و گربه را به عنوان همراه خود داشته باشد؛ از این رو سگ و گربه از بهترین حیوان‌های خانگی در کل دنیا هستند، بنابر همین غذا دادن به حیوانات راه حل درستی برای رهایی این حیوانات نیست بلکه نیاز است تا با روش‌های درست تعداد و جمعیت این حیوانات کنترل شود.

بیشتر بخوانید

دلفین ها در آب به بچه های خود شیر می‌دهند چه بیماری‌هایی از حیوانات به انسان منتقل می‌شود؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست سگ های ولگرد حیات وحش غذا دادن حیات وحش زیستگاه ها محیط زیست گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۹۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!

   عصر ایران؛ مهدی مالمیر-  چند سالی است که دیدن قربان صدقه رفتن گربه های خیابانی مردان و زنان حیوان دوست به صحنه ای رایج و هر روزه تبدیل شده است. 

   شاید اگر در اوایل دهه شصت به ما کودکان آن روزگاران می گفتند روزی خواهد رسید که شمار نه چندان کمی از همشهری ها و هموطنان در همین کوچه ها و خیابان های خودمان، زنبیل خرید و کیف و کلاه را به کناری می نهند و دوزانو در برابر گربه ای ژولیده می نشینند و قربان صدقه چشمان و پنجه های او می روند، با خنده  بی عنان ما رو در رو می شد و شاید در حالی که به قوه تخیل او درود می فرستادیم در دل به عقل او شک می کردیم.

 ر  وزگار اما طُرفه ها در آستین دارد. حالا امروز گربه های خیابانی گهگاه حال و روز بهتری از بی خان و مان ها و کوچه خواب های شهرهای مان پیدا کرده اند.  شاهد اینکه: نگارنده این خطوط یکی از همین روزهای پس از تعطیلات عید نوروز به پارکی در مرکز تهران رفته بود. در هنگام قدم زدن و به مشام کشیدن هوای شهداگینِ مالامال از عطر یاس، صحنه ای بوالعجب دید!

   زوج جوانی که بسیار محترم به نظر می رسیدند، با کیسه ای بزرگ در دست هر دو،در حال سرک کشیدن به کنج و کنار پارک بودند. 

  کنج‌کاوی نگارنده بیدار شد. کمی در احوالات‌شان دقیق‌تر شدم. زوج از کنار مرد میان سالی که ازوجنات اش کاملا مشهود بود که از شمار کارتون خواب های شهر است گذشتند اما وقتی گربه ای نزدیک آنها شد، دست یکی از زوج ها آرام درون کیسه خزید و چندین قطعه از گوشت مرغ برای گربه پرتاب کرد. گربه محتاطانه نزدیک آمد و با ولع مشغول بلعیدن قطعه های گوشت مرغ شد!

 زن و مرد محترم زانو زدند و دستی بر سر و گوش گربه کشیدند و رضایت مندانه به سمت دیگر پارک رفتند احتمالا به امید یافتن گربه ای دیگر و مهمان کردن او به بُرش های لذیذی از گوشت مرغ!

   تا اینجای کار می شُد از این صحنه گذشت اما نگاه مرد بی خان و مان به سکنات و رفتار زوج جوان خاطره ای از یاد نرفتنی برای نگارنده این خطوط رقم زد! نگاهی عجیب: آمیزه ای از نفرت و خشم و رنجیدگی از بی اعتنایی همنوع به شرایط رقت بارش!

   انسان گرسنه بر خلاف حیواناتی مثل سگ و گربه، بسیار خطرناک است. بسیار بعید است سگ و گربه ای از گرسنگی در شهرهای بزرگ که دورریزغذا بالا است، تلف شود.

   دست کم می شود بر این نکته توافق داشت که گربه گرسنه به هیچ رو برای انسان خطر جدی به حساب نمی آید. در دوران قحطی های بزرگ سگ ها و گربه ها از توان تاب آوری بیشتری نسبت به انسان ها برخوردارند و انسان ها در مراحل آخر دوران قحطی به ذبح و خوردن گربه ها و سگ ها روی آورده اند. 

 طرفه اینکه این انسان ها بودند که در بادی امر و در دوران نوباوگی تاریخ از حیوانات کمک گرفتند برای زنده ماندن. به عبارت بهتر؛ این انسان ها بودند که دریافتند می توانند از مو و پشم حیوانات تن پوشی برای خود بیافرینند و خود را از سرما محفوظ بدارند. حیوانات غیر خانگی سالیان سال چه در جنگل ها وچه در شهرهای بزرگ نه تنها از خود مراقبت کرده اند که در بسیاری از موارد  الگوی انسان ها برای مدیریت و کنترل زندگی اش بوده اند. 

  تبعات غذا دادن به حیوانات غیر خانگی بسیار جدی است. دخالت در گردش طبیعی زیستی حیوانات و کمک به زاد و ولد بی رویه گربه ها و سگ های خیابانی پیامدهای بسیار قابل ملاحظه برای شهرها در پی دارد.

  ازدیاد بی رویه این حیوانات برای شهرهای ما که از نظر معماری و خیابان کشی جایی برای حیوانات خیابانی در نظر نگرفته است می تواند مشکلات چندی به بار آورد. 

    تصادف این حیوانات با خودرو ها می تواند صحنه های دلخراشی به ویژه برای کودکان پدید آورد. آلودگی صوتی تولید شده از سوی این حیوانات در برخی از فصل های سال نیز بسیار جدی است به خصوص در شهرهای ما که از نظر الودگی صوتی هیچ چیزی کم ندارد!

    در کشورهای ثروتمند که از تاریخ طولانی از هم زیستی با حیوانات برخوردارند قوانین چندی برای کنترل حیوانات  گذرانده شده است. مثلا در کشور آلمان پرورش دهندگان سگ تنها می توانند سالی یک بار و در مجموع در طول عمر حیوان سه بار از حیوان توله کشی کنند.

   در کشور ما قانون ویژه ای برای کنترل تولید مثل و مدیریت حیوانات خانگی وجود ندارد وشوربختانه به نظر می رسد اگر اوضاع به همین منوال پیش رود، در اینده معضل حیوانات ولگرد به مشکلی بسیار جدی بدل خواهد شد.

    چنان که گفته آمد، در کشورهای ثروت‌مند که تاریخ درازی از هم زیستی با حیوانات دارند، سال ها بده بستان بین انسان و حیوانات سبب ساز فرهنگی شده از افراط و تفریط در این زمینه جلوگیری می کند.

 افزون بر اینکه کشورهای ثروت‌مند که بر پایه انسان‌گرایی رشد و توسعه یافته اند؛ انسان را مدار همه چیر می دانند. به عبارت دیگر، در شهرهایی که مردمان اش به حیوان نوازی مشهورند، به نظر نمی رسد، این حیوان نوازی به زیان فقرا و نادیده گرفتن فقر مشهود همسایه و همشهری در شهر ها صورت پذیرد. انسان آن زمان به «حیوان نوازی» روی آورد که به درجه ای از برخورداری رسید.به تعبیر زیبای این مثل فارسی: اول لب بود که دندان آمد!

نگارنده این سطور نمی داند نگاه آکنده از نفرت آن مردم میان سال بی خان و مان در پارک، کِی و چگونه گریبان مرد و زنی در کوچه ای تاریک را با هدف زور رُبایی می گیرد!  کدام مغازه یا خانه با نگاه نفرت آلود آن مرد گرسنه غارت خواهد شد و... اما می شود با اولویت بخشیدن به انسان هایی که حالا به هر دلیلی از چرخه سالم زندگی به دور افتاده اند، کمی از حجم حوادث غمبار و وحشتناک صفحه حوادث روزنامه ها و سایت های خبری کاست. 

هیچ حیوان ولگردی توانایی زور رُبایی از سر گرسنگی را ندارد اما چنان که دیده و تجربه کرده ایم، از انسان گرسنه و سرخورده و تحقیر شده هیچ چیز بعید و دور نیست!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟
  • قاتل گربه ها به ۱۴ ماه زندان محکوم شد !
  • جدیدترین فیگورهای ورزشی حیوانات (عکس)
  • کشف حجاب وارداتی است!
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق