Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@11:14:01 GMT

بازار سرمایه، گروگان بلاتکلیفی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۱۸۲۸

بازار سرمایه، گروگان بلاتکلیفی‌ها

محقق نشدن وعده‌ها نسبت به واکسیناسیون عمومی و وضعیت شاخص بورس در ماه‌های آتی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه ۱۶ فروردین ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «تاخیر واکسیناسیون هیچ توجیهی ندارد» به بررسی محقق نشدن وعده‌ها نسبت به واکسیناسیون عمومی پرداخت و نوشت: همزمان با تایید موج چهارم کرونا در کشور و نمودار صعودی شیوع کرونا در کشور، اظهار نظرها در رابطه با تاخیر در واکسیناسیون عمومی بالا گرفته، به‌نحوی که امروز بسیاری از مسئولان دلیل افزایش مرگ و میر و ابتلا به کرونا را «نه» کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بلکه سهل انگاری در خصوص خرید واکسن کرونا می‌دانند و دولت تیغ انتقادات را متوجه تحریم‌ها می‌داند. پس از تایید چندین واکسن کرونا در جهان، بارها سازمان بهداشت جهانی از شکاف عمیق بین کشورهای ثروتمند و کشورهای فقیر در دسترسی به واکسن کرونا انتقاد کرده، اما ایران که شرایط ویژه‌ای در جهان دارد، می‌دانست که تحریم‌ها مانع بزرگی برای خرید واکسن کرونا است. شهریور سال گذشته بود که وزیر بهداشت از پیش خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا از یک شرکت هندی خبر داد و یک ماه قبل از آن گفته بود که «سبدمان را در صف خرید واکسن کرونا گذاشته‌ایم و اگر جایی در دنیا زودتر توانست واکسن را عرضه کند، آن را برای شهروندان‌مان خریداری کنیم.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «بازار سرمایه، گروگان بلاتکلیفی‌ها» به بررسی وضعیت شاخص بورس در ماه‌های آتی پرداخت و نوشت: بازار سرمایه روز گذشته هم روندی کاهشی داشت و شاخص کل بورس بیش از ۱۳ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل بورس روز یکشنبه با ۱۳ هزار و ۴۱۴ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۲۶۹ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۱۲۰۳ واحد کاهش به رقم ۴۳۹ هزار و ۹۱۶ واحد رسید. روند نزولی شاخص در حالی ادامه دارد که برخی از کارشناسان بر این باورند بازار بورس در سال ۱۴۰۰ با توجه به مسائل انتخاباتی، سیاسی و پتانسیل‌هایی که دارد مانند نیمه اول سال گذشته می‌تواند شاهد رشد باشد.
در هفته‌های پایان سال ۱۳۹۹ بیشتر کارشناسان معتقد بودند که بازار سرمایه سال جدید را متفاوت از شرایط نیمه دوم خود در سال ۹۹ شروع می‌کند و سرمایه‌گذاران شاهد روزهای بهتری خواهند بود. اما اکنون بازار بی توجه به پیش‌بینی‌ها روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ را با ریزش سپری کرده و وضعیت حاکم بر بازار بسیاری از فعالان را به این نتیجه رسانده است که مشکلات و چالش‌هایی که بیش از هشت ماه دست به گریبان بورس بوده به آسانی قابل حل شدن نخواهد بود. به همین دلیل اکنون پرسش مهمی که پیش روی سهامداران قرار داد این است که آیا ماجرای تلخ نزول شاخص بورس در سال جاری نیز تکرار می‌شود یا خیر؟ همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» می‌گوید: در حال حاضر اقتصاد ایران و به خصوص بازار سرمایه در گروگان چند مسئله قرار گرفته است. یکی از این مسائل بحث برجام و نتیجه‌ای است که برای نرخ دلار رقم خواهد خورد. چراکه بسیاری از افراد منتظر مشخص شدن نتایج هستند تا پس از آن بتوانند تصمیم درست را اتخاذ کرده و فعالیت‌های اقتصادی خود را ادامه دهند. این بلاتکلیفی بیشتر به دلیل نظرات متفاوت مسئولان در خصوص موضوعاتی همچون برجام و نرخ دلار در سال جاری است. بازار سرمایه روز گذشته هم روندی کاهشی داشت و شاخص کل بورس بیش از ۱۳ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل بورس روز یکشنبه با ۱۳ هزار و ۴۱۴ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۲۶۹ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۱۲۰۳ واحد کاهش به رقم ۴۳۹ هزار و ۹۱۶ واحد رسید. روند نزولی شاخص در حالی ادامه دارد که برخی از کارشناسان بر این باورند بازار بورس در سال ۱۴۰۰ با توجه به مسائل انتخاباتی، سیاسی و پتانسیل‌هایی که دارد مانند نیمه اول سال گذشته می‌تواند شاهد رشد باشد.
در هفته‌های پایان سال ۱۳۹۹ بیشتر کارشناسان معتقد بودند که بازار سرمایه سال جدید را متفاوت از شرایط نیمه دوم خود در سال ۹۹ شروع می‌کند و سرمایه‌گذاران شاهد روزهای بهتری خواهند بود. اما اکنون بازار بی توجه به پیش‌بینی‌ها روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ را با ریزش سپری کرده و وضعیت حاکم بر بازار بسیاری از فعالان را به این نتیجه رسانده است که مشکلات و چالش‌هایی که بیش از هشت ماه دست به گریبان بورس بوده به آسانی قابل حل شدن نخواهد بود. به همین دلیل اکنون پرسش مهمی که پیش روی سهامداران قرار داد این است که آیا ماجرای تلخ نزول شاخص بورس در سال جاری نیز تکرار می‌شود یا خیر؟ همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» می‌گوید: در حال حاضر اقتصاد ایران و به خصوص بازار سرمایه در گروگان چند مسئله قرار گرفته است. یکی از این مسائل بحث برجام و نتیجه‌ای است که برای نرخ دلار رقم خواهد خورد. چراکه بسیاری از افراد منتظر مشخص شدن نتایج هستند تا پس از آن بتوانند تصمیم درست را اتخاذ کرده و فعالیت‌های اقتصادی خود را ادامه دهند. این بلاتکلیفی بیشتر به دلیل نظرات متفاوت مسئولان در خصوص موضوعاتی همچون برجام و نرخ دلار در سال جاری است.

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «واکنش سردار، پاسخ سردار» به بررسی اظهارات سخنگوی سپاه در مورد سردار محمد پرداخت و نوشت: در پی واکنش‌های گسترده درباره مصاحبه روز گذشته معاون سیاسی سپاه با خبرگزاری فارس، سردار جوانی توضیحات کوتاهی را در این زمینه ارائه کرد. به گزارش فارس، متن توضیحات سردار جوانی به این شرح است: نظر به برداشت‌های نادرست و بعضاً سوءاستفاده برخی رسانه‌های داخلی و خارجی از پاسخ این‌جانب به سؤال خبرنگار فارس درباره فعالیت‌های انتخاباتی برادر پاسدار دکتر سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی حضرت خاتم‌الانبیا (ص) که در مسئولیت‌های گذشته، زحمات ارزشمندی کشیده‌اند، به آگاهی می‌رساند همچنان که از متن مصاحبه برمی‌آید، تخلف مورد اشاره، صرفاً بروز رفتارهای سیاسی- انتخاباتی بوده که مغایر با مقررات جاری سپاه است. سخنگوی سپاه درباره اظهارات سردار جوانی علیه سردار محمد گفت: هرکس می‌گوید تخلف بوده، باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است. برداشت یک معاون سپاه این بوده که تخلف صورت گرفته؛ اما نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد. شاید برداشت آقای جوانی این بوده. ممکن هم هست آقای جوانی اصل حرفش را تکذیب کند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «تغییر؛ مطالبه دیروز نیاز امروز» به بررسی فراز و نشیب تحول در دستگاه قضایی را در دوران سیدابراهیم رییسی پرداخت و نوشت: سیدابراهیم رییسی که آمد، وعده تحول قضایی داد. رییس جدید دستگاه قضا این وعده را نه‌تنها در کلام و نه فقط در روزگار ریاست بر قوه قضاییه، که همچنین در سندی عنوان کرده بود که پیش از تکیه زدن بر کرسی قاضی‌القضاتی جمهوری اسلامی تقدیم رهبری کرد.

تولیت وقت آستان قدس، برنامه خود را تحت عنوان «سند تحول قضایی» به رهبری تحویل داد.
سندی که از سوی رهبری، «مفید» و «کارساز» توصیف شد و در نتیجه سیدابراهیم رییسی، پس از ناکامی در انتخابات ریاست‌جمهوری و بعد از ۹ سال و ۶ ماه ریاست صادق آملی لاریجانی بر دستگاه قضا، به عنوان رییس جدید این نهاد منصوب شد تا برای تحقق مفاد متعدد سند تحول قضایی مدنظرش، فرصت کافی داشته باشد.
انتصاب او به‌واسطه تفاوت نگاهش با صادق آملی لاریجانی از سوی حقوقدانان و وکلا مورد استقبال قرار گرفت. جامعه حقوقی معتقد بود انتخاب رییسی به عنوان کسی که سابقه طولانی و تجارب بسیاری در دستگاه قضا دارد، می‌تواند کمک شایانی به رفع مشکلات این قوه کند. استقبالی که البته رفته رفته به‌واسطه برخی فعل و انفعالات ایجاد شده در دستگاه قضا، جای خود را به انتقادات مشفقانه داد.
قاضی‌القضات اما سند تحول را در همان مرحله ابتدایی رها نکرد؛ او یک سال و نیم پس از حضورش در راس دستگاه قضا - با توجه به آنچه «استفاده از تجارب و مشاوره‌هایی که طول ریاست بر این قوه» عنوان شد - دست به ویرایش نسخه اولیه این سند تحول‌ساز زد.
اقدامات ریاست جدید دستگاه قضایی اما تنها به سند تحول محدود نماند و او در طول ۲ سال حضورش در راس دستگاه قضا تلاش کرد تا حداقل در ظاهر گام‌هایی در راستای تغییر و تحول در این قوه بردارد. رییسی با ارائه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد درصدد ایجاد تغییراتی برآمد که سال‌های سال از سوی ناظران مطالبه شده بود. برگزاری دادگاه‌های جرایم سیاسی - فارغ از کم و کیف برگزاری آن - برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، یکی از همین مطالبات بود. سیدابراهیم رییسی هم اما مانند هر مدیر دیگری با چالش‌ها، ضعف‌ها و کم‌کاری‌هایی در دوران ریاستش در دستگاه قضایی مواجه بوده و به‌رغم تلاش‌ها، همچنان دستگاه قضایی با مشکلات بنیادینی مواجه است که همچنان نیاز به تغییر و تحول‌های بیشتری دارند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها / هدف خیمه‌شب‌بازی آمریکا و اروپا در وین» به بررسی نشست کمیسیون مشترک برجام پرداخت و نوشت: وب‌سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مذاکرات غیرمستقیم درباره توافق هسته‌ای که قرار است سه‌شنبه در وین برگزار شود، به نمایندگی از آمریکا حضور خواهد داشت.
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز روز یکشنبه در گفت‌وگویی درباره نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار کرد: ما در وین هیچ مذاکراتی با آمریکایی‌ها چه به صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم نخواهیم داشت. ما با کمیسیون مشترک و کشورهای ۱+۴ مذاکره می‌کنیم و خواسته و شرط خودمان را برای بازگشت به برجام اعلام خواهیم کرد که خواسته و شرط ما این است که آمریکا اول همه تعهدات برجامی خود را انجام دهد و همه تحریم‌هایی که گذاشته را بردارد و بعد از آن ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و برمی‌گردیم. عراقچی تصریح کرد: هیچ طرح و پیشنهاد گام به گامی را نه داریم و نه قبول می‌کنیم. یک گام از نظر ما بیشتر وجود ندارد و آن گامی است که آمریکا تمامی تحریم‌هایی که در دوران ترامپ مجدداً اعمال شد یا جدیداً اعمال شد یا برچسب آنها عوض شد، این‌ها را باید بردارند و این‌ها باید تعریف شود و آمریکا باید این‌ها را بردارد و بعد ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و بعد ما به تعهداتمان برمی‌گردیم.
موضع‌گیری تأمل‌برانگیز آقای عراقچی در حالی است که آمریکا به دلیل خروج رسمی از برجام به‌هیچ‌عنوان حق ندارد در نشست کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای حاضر شود. بر همین اساس دولت و وزارت امور خارجه نباید در نشست روز سه‌شنبه شرکت کرده و حضور خود را به عدم حضور آمریکا مشروط می‌کردند.
خواسته ایران کاملاً منطقی و آشکار است و آن اینکه اگر تحریم‌ها به‌طور کامل لغو شد، بازگشت آمریکا به برجام معنا خواهد داشت. بر همین اساس حضور آمریکا در نشست آتی کمیسیون برجام در حقیقت نقض شروط اساسی ایران است. از سوی دیگر آمریکا باید تمامی تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران و ازجمله تحریم‌های دوره ترامپ را به‌صورت کامل لغو کند. در این میان، تحریم‌هایی که در دوره اوباما و دیگر روسای جمهور پیشین آمریکا علیه ایران وضع شده نیز باید لغو شود.
روزنامه‌های زنجیره‌ای در شماره روز یکشنبه با تیترهایی ازجمله «آغاز احیای برجام»، «احیای برجام در فاز دوم»، «مذاکره صریح اما غیرمستقیم»، «شتاب گفت‌وگوهای برجامی»، «بن‌بست برجام در حال شکسته شدن است» و… با ذوق‌زدگی از طرح فریبکارانه آمریکا و اروپا استقبال کردند. آمریکا و اروپا در پی آن هستند تا با یک خیمه‌شب‌بازی مضحک، احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها را کلید بزنند. یعنی آمریکا بدون لغو تحریم‌ها به برجام بازگشته و گفت‌وگوهای جدید حول تعهدات ایران شکل بگیرد.
اکنون قریب به ۶ سال از امضای برجام سپری شده است. در این مدت زمان آمریکا و اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. اما متأسفانه رسانه‌های زنجیره‌ای در اقدامی مسبوق به سابقه به‌گونه‌ای فضاسازی می‌کنند که گویا فتح‌الفتوحی عظیم رخ داده و طرف غربی به تمامی تعهدات خود عمل کرده است.

کد خبر 484869

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روزنامه روزنامه آرمان ملی روزنامه ابتکار روزنامه اعتماد روزنامه شرق روزنامه کیهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق صفحه نخست خود با تیتر سیدابراهیم رییسی بازار سرمایه آمریکا و اروپا کمیسیون مشترک پرداخت و نوشت دستگاه قضا دستگاه قضایی شاخص بورس شاخص کل بورس واکسن کرونا احیای برجام بورس در سال سال جاری روز یکشنبه هزار واحد واحد کاهش ۱۳ هزار سند تحول نرخ دلار سال ۱۴۰۰ تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

یه گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، عشقی گفت: اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت‌ها افتاده، باعث شد شرکت‌ها مرتکب تخلف شوند و در پایان سال نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کنیم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

دیگر خبرها

  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • افزایش بیش از شش هزار واحدی شاخص بورس تهران
  • بورس فروردین را با سبزپوشی به پایان رساند
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • توصیه مهم یک کارشناس به سهامداران بورس