Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@17:01:19 GMT

ضربه فنی کرونا به رستوران‌ داران!

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۲۴۳۲

ضربه فنی کرونا به رستوران‌ داران!

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،واحد‌های صنفی در یک سال اخیر از بابت شیوع کرونا متحمل ضرر و زیان‌های متعددی شدند و بسیاری که با شرایط این چنینی آشنایی نداشتند مهر رکود بر فعالیتشان خورده شد.

بسیاری از واحد‌های صنفی که با مایحتاج روزمره مردم سروکار داشتند کمتر دچار زیان شدند، زیرا در هر صورت فروش خود را داشتند، اما برخی دیگر از واحد‌ها در این میان متحمل ضرر و زیان بیشتری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محدودیت‌های ایجاد شده برای برخی مشاغل و اصناف به دلیل رنگ‌بندی‌های کرونایی نیز دردسر بیشتری ایجاد کرد و اینک شاهد هستیم که معضلات آن‌ها دوچندان شده است.

اما بسیاری از واحد‌های صنفی معتقد هستند حال که با کرونا درگیر هستند باید مورد حمایت بیشتری از سوی صنف خود و نهاد‌های فرادستی همچون بیمه و مالیات و یا انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار گیرند.

شاید محدودیت‌هایی که از این ناحیه ایجاد شده و بعضا هم مربوط به صرفا دوره کرونا نیست آن‌ها را بیش از کرونا اذیت کرده باشد و اینک نیازمند رسیدگی بیشتر باشند.

صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان مشهد در این میان به ویژه در برهه کرونا با توجه به اینکه عادت رستوران رفتن مردم کاهش پیدا کرد بیشتر متحمل ضرر و زیان شده است.

کاهش خدمت رسانی رستوران داران با محدودیت های کرونایی

حسن امیریان رئیس صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان مشهد گفت: با توجه به اینکه صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان مشهد جزو گروه ۱ و ۲ مشاغل می‌باشد، نارنجی شدن وضعیت کرونا در شهر مشهد، محدودیت برای خدمت‌رسانی واحد‌های صنفی این اتحادیه به وجود نخواهد آورد.

او افزود: در ایام نوروز افزایش فروش رستوران‌داران به میزانی که پیش‌بینی می‌شد، نبود؛ زائران کمی به مشهد سفر کردند و مردم نیز اقبالی به تهیه غذا از رستوران‌ها نداشتند؛ مسئله منع تردد یکی از عوامل اصلی کاهش فروش رستوران‌داران مشهد بوده است.

رئیس صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان ادامه داد: در یک سال گذشته که درگیر با ویروس کرونا بوده‌ایم، ۲۰ درصد از واحد‌های صنفی درخواست ابطال پروانه کردند و تعطیل شدند.

امیریان با گلایه از عدم نرخ‌گذاری جدید از سوی انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بیان کرد: مواد اولیه روز به روز گران‌تر می‌شوند و واحد‌های صنفی در تامین آن دچار مشکل هستند، اما رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشهد حتی حاضر نیست پاسخ تلفن ما را بدهد.

او تصریح کرد: پروسه تقاضای نرخ از سوی ما، پس از پاسخ انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به اتاق اصناف و سپس سازمان صمت برای تایید نهایی ارجاع می‌شود که حدود ۲ ماه به طول می‌انجامد و با این روند افزایشی مواد اولیه، کار را برای ما بسیار سخت می‌کند.

رئیس صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان مشهد درباره نحوه تامین گوشت مرغ و روغن از سوی رستوران‌داران تاکید کرد: واحد‌های صنفی این مواد مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه می‌کنند در حالی که نرخ‌گذاری آن مربوط به سال ۹۷ بوده و این نرخ برای مرغ کیلویی ۱۲ هزار تومان بوده نه امروز که شنیسل مرغ را کیلویی ۶۴ هزار تومان باید خریداری کنیم.

امیریان اظهار کرد: نرخ‌گذاری از سوی انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در صورتی توجیه دارد که آن‌ها مرغ، روغن و برنج واحد صنفی ما را نیز تهیه کنند؛ اما تصمیمات‌شان در حال حاضر، نتیجه‌ای به جز ضرر برای رستوران‌داران و مصرف‌کنندگان نخواهد داشت.

او فزود: در قانون نظام صنفی قید شده که تنها نرخ رستوران‌داران از سوی انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان مشخص خواهد شد؛ اما در مشهد این انجمن برای نرخ چلوکباب، چلوخورشت، کباب و حلیم که در سایر نقاط کشور قیمت‌گذاری‌اش بر عهده اتاق اصناف است، نیز تصمیم گیری می‌کند.

رئیس صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان مشهد با بیان اینکه تنها یک واحد صنفی رستوران‌داران از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، متحمل ضرری ۲ میلیارد تومانی شده است، ادامه داد: این ضرر به دلیل عدم نرخ گذاری بوده است و ما تنها منت بر سر کرونا می‌گذاریم که این ویروس را مسبب ضرر‌های مالی واحد‌های صنفی معرفی می‌کنیم.

منبع:تسنیم

انتهای پیام//ا.د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واحد های صنفی شیوع ویروس کرونا تعطیلی اصناف ضرر مالی انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان رستوران داران واحد های صنفی واحد ها متحمل ضرر نرخ گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۲۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوشاک مستعمل در مشهد آزادانه به فروش می‌رسد

به گزارش قدس خراسان، مهدی لسان طوسی اظهار کرد: طبق ماده ۶۲ قانون نظام صنفی، فروش و عرضه کالاهای مستعمل یا تاناکورا ممنوع است و هر جا فروش آن دیده شود از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آن برخورد خواهد شد.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد دلیل افزایش فروشندگان لباس‌های مستعمل در مشهد را کم شدن قدرت خرید مردم و افزایش تقاضا برای این نوع پوشاک عنوان و اضافه کرد: این موضوع به شدت در دست بررسی است زیرا ادامه فعالیت آن‌ها به ضرر بخش تولید و عرضه کنندگان قانونی پوشاک در مشهد است.

وی در پاسخ به این سوال که به چه علت واحدهای عرضه کننده پوشاک دست دوم از فروشگاه‌ها و مراکز تجاری معتبر در حال فعالیت هستند گفت: دلیلش آن است که صاحب واحد صنفی یا فروشگاه پیش از این پروانه کسب برای فروش پوشاک نو گرفته اما بعد نسبت به عرضه پوشاک مستعمل در همان محل اقدام کرده است.

لسان طوسی گفت: با توجه به این که زمستان گذشته سرمای زیادی در مشهد اتفاق نیفتاد و پوشاک زمستانی نیز فروش زیادی در این شهر نداشت از این رو صاحبان واحدهای صنفی مجبور شدند اجناس خود را به قیمت خرید (بدون در نظر گرفتن سود قانونی) بفروشند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد افزود: در فروردین ماه هم صاحبان صنوف پوشاک در مشهد خرید جدید لباس نداشتند و خریدهای جدیدشان از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، لذا قیمت‌ها هم تغییری نداشته و مربوط به سال قبل بوده است و در مجموع نمی‌توان گفت این رسته صنفی در فروردین ماه گران فروشی کرده است.

وی اضافه کرد: قیمت تمام شده تولید پوشاک به دلیل هزینه‌های جانبی و سربار که هر ساله رو به افزایش است، زیاد شده و به طور قطع بر قیمت پوشاک اثرگذار بوده است اما واحدهای صنفی پوشاک مشهد در فروردین ماه گران فروشی نداشته و اجناس ماهیتاه دلیل بالا بودن قیمت تمام شده تولید، گران هستند با این حال نمی توان بروز تخلف گران فروشی از برخی صنوف را هم انکار کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۶ هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد
  • کشف ۶ هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد
  • قریب به ۸تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در شهرستان زاهدان معدوم شد
  • کشف ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد
  • شناسایی ۲هزار و ۵۰۰ واحد صنفی با فاضلاب غیراستاندارد/همه بیمارستان‌های مشهد سیستم پیش‌تصفیه ندارند
  • پوشاک مستعمل در مشهد آزادانه به فروش می رسد
  • پوشاک مستعمل در مشهد آزادانه به فروش می‌رسد
  • یک سال است که رستوران‌های مشهد افزایش نرخ نداشته‌اند
  • ۴ واحد صنفی پوشاک در مشهد پلمب شد
  • پلمب ۴ واحد صنفی پوشاک در مشهد