Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-18@06:38:39 GMT

روایت قالیباف از اولویت‌های مجلس در سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۲۵۸۴

روایت قالیباف از اولویت‌های مجلس در سال ۱۴۰۰

«محمدباقر قالیباف» امروز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» گفت: در سال‌های متمادی محوریت شعار سال متمرکز به موضوعات اقتصادی بوده و این نشان می‌دهد که چالش اول کشور از منظر رهبر معظم انقلاب مسئله اقتصاد است و امسال نیز این نامگذاری همین خط مشی را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس باید متمرکز به بحث اقتصادی باشد و تاکید رهبر انقلاب در این موضوع، خنثی سازی تحریم‌ها و تقویت توان اقتصادی و ایستادگی روی پای خود است افزود: برای اصلاح این مسیر باید ناکارآمدی ساختاری در بودجه و نظام مالیاتی، ساختار بانکی، بوروکراسی اداری، نظام ناکارآمد و غیرهدفمند یارانه‌ای، نظام آماری ناکارآمد، فقدان استراتژی صنعتی و آمایش سرزمین ناقص و ضعیف اصلاح شود، چرا که این ساختارها موجب ایجاد مشکلاتی نظیر بیکاری و رانت شده است.

رییس قوه مقننه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سوءمدیریت و تعارض منافع از جمله عوامل مشکلات اقتصادی است، اظهار داشت: البته کرونا و تحریم‌ها در سال‌های اخیر بر مشکلات اقتصادی کشور افزوده است.

قالیباف با اشاره به قوانین متعدد در حوزه تولید گفت: با یک بررسی اجمالی به برخی قوانین مربوط به حوزه تولید نظیر قانون رفع موانع تولید، قانون اصل ۴۴، قانون تسهیل فضای کسب و کار، قانون برنامه ششم توسعه، قانون استفاده حداکثری از توان تولید و حمایت از کالای ایرانی که همه اینها پیشتر در مجالس گذشته تصویب شده‌اند، درمی‌یابیم که اگر این قوانین به درستی اجرا شود، نیاز زیادی به قوانین جدید نداریم.

وی با تاکید بر اینکه نقاطی در قوانین مربوط به تولید مغفول مانده است، گفت: طرحی درباره تغییر رویکرد در صدور مجوزهای حوزه کسب و کار و تولید در کمیسیون ویژه جهش تولید در دست تدوین است و این کمیسیون آن را به زودی نهایی خواهد کرد.  

رییس مجلس خاطرنشان کرد: براساس کار پژوهشی، بررسی‌های علمی و کارکرد کمیسیون‌ها در مجلس، دو اولویت مهم با محوریت موضوعات اقتصادی و خنثی‌سازی تحریم‌ها مشخص شده است و این موضوع ملاک اصلی عمل مجلس خواهد بود و ما به طور شفاف گزارش عملکرد خود را نیز به مردم ارائه خواهیم کرد.

۲۱۶۲۱۹

کد خبر 1501530

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۲۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد رحمانیان، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در اولین نشست تخصصی و هم اندیشی رابطان آموزشی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور با تقدیر از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» موضوعاتی را پیرامون این امر مطرح کرد.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت آموزش و تقویت توان علمی تمامی اجزا و ارکان سازمان گفت: امروزه برتری در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… از آن کسی است که از منظر علمی و پژوهشی قوی و قدرتمند باشد بر این اساس هیچ راهی نداریم جز اینکه در حوزه علمی قوی‌تر از قبل باشیم؛ چراکه این موضوع از مطالبات مقام معظم رهبری است و در قوانین مختلف به آن اشاره شده است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی از الزامات قدرت را تقویت بنیه پژوهشی و علمی دانست و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون این موضوع، الزامات قانونی در این حوزه را تشریح کرد.

وی با بیان این موضوع که رویکرد سازمان بازرسی کل کشور در دوران تحول و تعالی علم محور و علم پایه است، اظهار کرد: طی چند مدت اخیر بازرسی‌های کلان تعریف شده در سازمان بازرسی بر مبنای نظام مسائل کشور بوده که صاحب نظران درون و برون سازمانی چندین هزار ساعت بر روی آن کار کارشناسی کردند و این امر در سال جاری نیز دنبال و تقویت می‌شود.

رحمانیان یکی از ملزومات کشف سو جریان را بهره‌گیری از دانش لازم دانست و اظهار کرد: زمانی یک بازرس خوب گزارش بازرسی می‌نویسد که گزارش آن مبتنی بر اندیشه‌های علمی بوده و از مبانی علمی قوی برخوردار باشد بر همین اساس باید علم و دانش خود را مداوم به روز رسانی کرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه مهم رابطان آموزشی اشاره کرد و بر لزوم ارتقا جایگاه مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد این سازمان به عنوان یک مرکز پژوهشی منطقه‌ای تاکید کرد.

وی با اشاره به احصای قوانین مرتبط با شعار سال از جمله قوانین اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، قانون جهش تولید مسکن و قوانین مرتبط با حمایت از کارآفرینان، اقتصاد دیجیتال و… و همچنین تکالیف قانونی دستگاه‌ها در این رابطه، گفت: باید بررسی شود که آیا قوانین مرتبط اجرا شده یا خیر و در صورتی که ترک فعل یا استنکافی از سوی مدیران صورت گرفته نسبت به تهیه گزارش اختصاصی و در نهایت ارسال به مراجع ذی‌صلاح اقدام شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی از وظایف مهم این سازمان برای تحقق شعار سال را نظارت بر حسن جریان امور دانست و تاکید کرد؛ باید از این طریق از ایجاد رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود و موضوعات مرتبط با شفافیت شناسایی و حذف بستر و گلوگاه‌های فسادزا به صورت جدی دنبال شود.

رحمانیان از رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد این سازمان خواست پیرامون موضوعات اساسی و کاربردی که مشکل جامعه از منظر نظارتی است اقدام تحقیقاتی و پژوهشی کنند و به منظور ارتقا عملکرد و خلاقیت، ابتکار آموزش‌های کاربردی و انجام مطالعات تطبیقی، تقویت و فعال کردن هیأت‌های اندیشه ورز، انجام تعاملات مناسب با مجامع علمی، دانشگاهی و حوزوی و احصای شاخصه‌های موقعیت‌های فسادزا و معرفی به بازرسان اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد امین کیخای فرزانه رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست موضوعاتی را پیرامون اهمیت نقش آموزش و پژوهش مطرح کرد.

کد خبر 6081174

دیگر خبرها

  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • پورابراهیمی: ضرورت تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی مسائل ارزی/ قالیباف: این جلسه هفته آینده برگزار می‌شود
  • قالیباف: درباره وضعیت بازار ارز، هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد
  • اعلام وصول تقاضای اعمال اصل ۸۵ در طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
  • قالیباف: وضعیت بازار ارز هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود
  • تذکر یک نماینده مجلس درباره تلاطمات بازار ارز و دستکاری دولت در جداول بودجه ۱۴۰۳ /قالیباف پاسخ داد
  • «قالیباف» روز ارتش را تبریک گفت/ بررسی لایحه تجارت در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی
  • «قالیباف» روز ارتش را تبریک گفت/ بررسی لایحه تجارت در دستورکار در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی
  • اولویت مجلس دوازدهم معیشت و اقتصاد خواهد بود
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / قالیباف: وضعیت بازار ارز بررسی می‌شود