Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) وابسته به آستان مقدس و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در تمام مقاطع تحصیلی آغاز شد.

زهرا سادات میر مومنی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص آغاز پذیرش سال 1400 در سطوح مختلف که از اسفند ماه سال ۱۳۹۹ صورت پذیرفته است گفت: حوزه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم (ع) از سال ۱۳۷۹ با دریافت مجوزهای لازم به صورت رسمی به فعالیت های خود ادمه داد، و تا کنون با گسترش رشته ها در سطوح ۲و۳و۴ مشغول به فعالیت می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میر مومنی در خصوص رشته های مورد پذیرش  موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ گفت:  ازجمله رشته های مورد پذیرش در این حوزه متبرکه گرایش‌های «کلام اسلامی» و «تعلیم و تربیت» در سطح۲ مخصوص ورودی های دیپلم و رشته‌ های فقه و اصول، تفسیر قرآن کریم، تربیت دینی کودک و نوجوان و مشاوره با رویکرد اسلامی در سطح۳ و رشته فقه خانواده در سطح۴ می باشد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: نحوه پذیرش و جذب طلاب در تمامی سطوح مختلف با برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی همراه است و بعد از طی این مراحل طلاب میتوانند در سطوح مشغول به تحصیل شوند .

 

 

میر مومنی خاطر نشان کرد: طلاب می توانند پس از تکمیل واتمام تحصیلات، در هر سطح در آینده بعنوان مادر عالمه و توانمند، در خانه و خانواده و محیط محل زندگی و در اجتماع به فعالیت در شاخه های مختلف تدریس در حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش،  تبلیغ در داخل و یا خارج از کشور، امور اجرایی مانند فعالیت در وزارتخانه ها، نمایندگی مجلس و غیره را در صورت تمایل احراز نمایند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که تجربه تحصیل در سطوح ورشته های مختلف تا دروس خارج مقام معظم رهبری(دامت برکاته) را داراست،بخشی از دانشهای طلبگی را برای هر مسلمانی ضروری دانست و بیان کرد: پس از بعثت پیامبر اکرم(ص) اولین آیات نازل شده مربوط به علم و دانش است « الذی علم بالقلم . علم الانسان مالم یعلم» و این نشان دهنده ارزش و اهمیت دانش است، از سوی دیگر از کسب علم در روایات با عنوان فریضه یادشده است، لذا تحصیل علوم دینی برتمامی افراد واجب عيني است ، علی الخصوص سطح دو حوزه های علمیه که در آن مطالب عمومی مورد نیاز یک مسلمان مطرح می‌شود اما سطوح دیگر ویا علوم دیگر واجب کفایی است و آنچه پس از دریافت علوم مهم و ضروریست  جامه عمل پوشاندن به آن است.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند: لاکنز انفع من العلم این علم نافع همان علم به اعتقادات و احکام و اخلاقیات است که می‌تواند موجبات رستگاری و هدفمند شدن زندگی آدمی را فراهم آورد ، لذاست که کسب این علم نافع برای همگان لازم است. در جهان کنونی که رویکرد ها در سطح بین الملل  به سمت اسلام عزیز افزایش یافته و دلها تمایل به حقیقت پیدا کرده اند و به قول حضرت امام ( ره): اسلام  را به جهانیان صادر میکنیم... در حال رخداد است، ضرورت قوت یافتن جوانان ایرانی که در قلب تشیع زندگی می کنند در سه حوزه اخلاق و احکام و اعتقادات هرچه بیشتر خود را نشان می‌دهد .

میر مومنی در خصوص لزوم حضور طلاب در فضاهای بین المللی و مجازی گفت: طلاب می‌تواند در این بحبوحه ظهور اسلام های جعلی در فضاهای بین المللی و مجازی برای رساندن پیام اسلام حقیقی به مردمان جهان، کمک شایانی باشد. این حضور ها برای طلاب لازم و ضروری ست و اگر طلاب جدیت لازم را پیدا کنند حوزه علمیه مانند شمع روشنی مسیر را برایشان محیا می‌سازد چرا که زمانه،  زمانه تغییر مفاهیم و تحریف هاست پس بر هر فردی که داعیه اسلام دارد لازم است در برابر این فتنه ها ساکت نباشد و اولا خودش را بسازد وغنی کند و سپس مسلح به سلاح دانش در برابر این گونه اعمال شیطانی، دست به روشنگری بزنند و مسیر حق را تبیین نمایند تا زمینه برای بهره‌مندی از وجود امام معصوم برای عالمیان ایجاد شود. مهم ترین وظیفه هر جوان بصیرت است . هر جوانی در هر شرایط  توجه کند که چه کاری برای ظهور مولایمان می‌تواند اثر داشته باشد، تکلیف مدارانه آن کار را بااخلاص انجام دهد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: صبر و نهراسیدن از حیله ها و نا امیدی های شیطان و ایادی اش  لازم است ونیز جوانان مسلمان بایستی در این طریق ثابت قدم و دارای اعتماد به نفس باشند.

وی در ادامه به امتیازات و امکانات تحصیل که در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) فراهم است اشاره نمودند ازجمله مهم ترین آنها همجواری با سیدالکریم که از شاگردان معصومین (ع) بوده اند و محضر مبارک 3معصوم را درک کرده اند و علی رغم  کبر سن، تلمذ امام معصوم با سنی کمتر را داشته اند که نشان دهنده مراقبت دائمی ایشان از دین خود و تطبیق آن با آیین حقیقی اسلام است. در زمان حال نیز فرزندان آن حضرت در حوزه علمیه باید رهرو ایشان باشند و قطعا ملائکی که بر ضریح مطهر ایشان نازل می‌شوند به همجواران و اطرافیان نیز عنایت دارند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تصریح کرد: تلاش مسئولین برای آموزش تربیت محور با بهره مندی از اساتید اخلاق صاحب نفس وبرنامه مطالعاتی زندگی علمای اخلاق به جهت رشد عرفانی وعملی ، قرائت قرآن کریم همگانی و ادعیه روزانه و مراسمات مختلف از جمله برنامه های موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بر شمرد. 

وی به تشریح امتیازات موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پرداخت و گفت: امکان استفاده از کتابخانه آستان مطهر - مرکز نجوم وآسمان نما-استفاده از  کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث- سیستم شبکه ای کتابخانه ملی کاووش- سایت و کتابخانه اختصاصی حوزه، دسترسی راحت به اطلاعات و کتب مورد نیاز طلاب، فضای مفرح برای تحصیل ( برگزاری کلاسها در فضای سرسبز و هوای آزاد)، مهد کودک قرآنی رشد؛ با فضایی گرم و صمیمی برای نگهداری از کودکان با رعایت ضوابط اسلامی، اخلاقی و تربیتی- بهره مندی از مجموعه ورزشی با کلاسهای بدن سازی، استخر و.... از جمله امکانات دیگر این حوزه متبرکه است.

میر مومنی در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش  های خالصانه مسئولین مدرسه در همه سطوح بر رشد همه جانبه طلاب با حفظ نظم آموزشی همراه است تا بتوان خروجی هایی مانند بانو مجتهده امین ها و  بانو صفاتی ها را در آینده این حوزه متبرکه به عنایت حضرت حق و سیدالکریم (ع) داشت.

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: حوزه حضرت عبدالعظیم حسنی ع حوزه علمیه رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۳۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پانزدهم شوال مصادف با سالروز وفات و یا به روایتی شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سفیر و راوی حدیث ائمه معصومین (ع) است. این محدث والامقام از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که از محضر امام جواد (ع) و امام هادی (ع) بهره برده و به عنوان نماینده معتمد حضرت امام هادی (ع) به شهرری مهاجرت کرد.

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سال‌ها در شهرری که در آن زمان به قطب حضور شیعیان تبدیل شده بود به ترویج معارف اهل بیت پرداخت و سرانجام در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ ه. ق در ۷۹ سالگی درگذشت. مرقد این امامزاده واجب‌التعظیم در طول قرون متمادی به محلی برای تجمع دلدادگان اهل بیت (ع) و بزرگان عالم تشیع تبدیل شد و امروز نیز به عنوان قبله تهران شناخته می‌شود.

به همین بهانه، حجت‌الاسلام محسن عرفاتی معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد: در برخی اسناد از جمله کتاب «تاریخ طریحی» آمده است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و بلکه به شهادت رسیده است. تعبیری هم که به کاربرده شده این است که کسی که از فرزندان حضرت علی بن ابیطالب (ع) زنده به گور شد حضور حضرت عبدالعظیم (ع) بود.

وی اظهار کرد: این حدیث معروف از امام هادی (ع) که فرموده‌اند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی، کَمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکَربَلا» (هر کس قبر عبدالعظیم در شهر ری را زیارت کند چنان است که گویی امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده) می‌تواند این گمان را تقویت کند که حضرت عبدالعظیم هم به شهادت رسیده است، چراکه ثواب زیارت مرقد ایشان را همسنگ حضرت سیدالشهدا درنظر گرفته‌اند. این یک بحث تاریخی است که محققان باید درباره آن پژوهش کنند. اما به هر حال هر دو نقل قول، یعنی رحلت و شهادت در این زمینه وجود دارد.

عرفاتی عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم (ع) در کنار مبازره سیاسی با خلفای جور عباسی، یک محدث و عالم بود. مرحوم آیت‌الله ری‌شهری در کتاب «شناخت‌نامه حدیث» عنوان کرده‌اند که حضرت سیدالکریم ۱۲۰ روایت معتبر و مستند را بدون واسطه از سه امام معصوم امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) نقل کرده‌اند. حضرت عبدالعظیم سال‌ها پیش از سید رضی که نهج‌البلاغه را تدوین کند، کتاب خطبه‌های حضرت امیرالمومنین علی (ع) را جمع‌آوری کردند. بنابر این ایشان در کنار سیره سیاسی حق‌طلبانه و نسب خانوادگی والای و الهی، از حیث علمی و فقهی هم مقام والایی داشته‌اند.

وی افزود: در منابع معتبر شیعه، به نقل از «ابوحماد رازی» آمده که در سامرا بر امام هادی (ع) وارد شدم و از بعضی مسائل حلال و حرام پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمود: چنانچه در امور دینی در تشخیص حلال و حرام، مسئله‌ای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سؤال کن و سلام مرا به او برسان.

عرفاتی اظهار کرد: در زمانی که حضرت عبدالعظیم (ع) به ری می‌آیند این منطقه به محل تجمع و فعالیت شیعیان تبدیل شده بود، از سوی‌دیگر پیروان و مروجان سایر فرق اسلامی و غیر اسلامی هم در این منطقه و فلات مرکزی ایران فعالیت داشتند.

معاون امور فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم گفت: ایشان به عنوان یک فقیه متبحر ابهامات و پرسش‌های که از سوی بزرگان این فرق مطرح می‌شد پاسخ می‌داد و از کیان مکتب شیعه دفاع می‌‍‌کرد. حضرت امام هادی (ع) مدال اجتهاد و فقاهت را به حضرت عبدالعظیم داده بود و به همین خاطر روایت‌هایی که از ایشان نقل شده از اعتبار بالایی برخوردار است. حضرت عبدالعظیم (ع) در زمانه خودشان پرچمدار جهاد تبیین بودند و نقش ویژه‌ای در ترویج فرهنگ تشیع در ایران ایفا کردند.

وی افزود: در سال‌ها و قرن‌های بعدی هم امامزادگان دیگری که به ایران آمدند این معارف را سینه به سینه نقل کردند. این تلاش‌ها باعث شد خطه ری به یکی از مراکز مهم تشیع تبدیل شود. بعد از آن هم با ایجاد حوزه‌های علمیه عالمان و فقیهان برجسته‌ای از این منطقه به جهان اسلام معرفی شدند که این روند تا به امروز هم ادامه دارد. بسیاری از علمای معاصر تهران مثل آیت‌الله مجتهدی و آقا مجتبی تهرانی از چهره‌هایی بودند که در مدارس و حوزه‌های علمیه مجاور حرم حضرت عبدالعظیم (ع) درس خواندند و به اساتید بزرگ اخلاق و معارف اسلامی تبدیل شدند. امروز هم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به یک قطب فرهنگی تبدیل شده و امسال هم برنامه‌های ویژه‌ای را در سالگرد رحلت حضرت سیدالکریم در آستان مقدس شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • سالروز وفات حضرت عبدالعظیم در تقویم ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد
  • تعویض پرچم حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) + فیلم
  • سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • (تصاویر) مراسم تعویض پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد + فیلم و تصویر