Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@21:05:49 GMT

آیا نتانیاهو از حوادث اخیر در اردن آگاه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۵۵۰۹

آیا نتانیاهو از حوادث اخیر در اردن آگاه بود؟

حوادث اخیر اردن در کنار اعتراضات عمومی و بحران اقتصادی کنونی اردن همگی زاییده همراهی با آمریکا در بحران‌های منطقه‌ای و مخالفت با طرح های ترامپ است که می‌تواند پس از این نیز تحولات دیگری را پدید آورد.

به گزارش مشرق، خبر دستگیری چندین مقام عالی رتبه اردنی از جمله شاهزاده حمزه بن حسین برادر ناتنی ملک عبدالله دوم و رئیس پیشین دیوان پادشاهی باسم عوض الله یکی از مهمترین تحولات روزهای اخیر منطقه غرب آسیا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردن به دلیل مشکلات اقتصادی طی یک دهه اخیر همواره شاهد نا آرامی‌های مستمر بوده است. این ناآرامی‌ها از زمان آغاز بیداری اسلامی طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ خود را در قالب اعتراض به وضع معیشت و پس از آن گرانی سوخت و نان و در دو سال گذشته به صورت اعتراضات گروه‌های مرجع مثل معلمان و کارگران خود را نشان داده است.

نگاهی به اعتراضات یک دهه اخیر اردن

شاید خطرناک‌ترین و مهمترین اعتراضات طی یک دهه اخیر در اردن طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ اتفاق افتاد. هنگامی که احزاب اسلامی به ویژه احزاب وابسته به اخوان المسلمین تلاش کردند در عرصه سیاسی پادشاه این کشور را مجبور به قبول برخی اصول دموکراتیک و اسلامی کنند. در آن دوره پادشاه اردن با کمک غرب توانست با سرکوب کامل احزاب اسلامگرا ، احزابی با ظاهر اسلامی را که وابسته به دربار اردن بودند جایگزین احزاب کنونی کرده، قائله را خاتمه دهد.

بیشتر بخوانید: نقش عربستان، امارات و نتانیاهو در تحولات اردن چیست؟

اما سال ۲۰۱۷ پس از آن کشته شدن دو جوان اردنی به دست مأمور امنیتی سفارت رژیم صهیونیستی در اردن این کشور را در بحرانی عمومی فرو برد. مسئله‌ای که به فرار کادر سفارت رژیم صهیونیستی از اردن ختم شد. در آن زمان کابینه وقت اردن در حالی که از سوی مردم برای دادگاهی مأمور امنیتی سفارت رژیم صهیونیستی تحت فشار بود با دادن فرصت به سفیر رژیم صهیونیستی موجبات فرار تمام کادر سفارت این رژیم را فراهم آورد. کاری که قطعاً با دستور و هماهنگی پادشاه اردن انجام شده بود.

آغاز اختلافات اردن و رژیم صهیونیستی

تا اینجای کار اردن و رژیم صهیونیستی به دلیل آنکه در یک پیمان منطقه‌ای قرار داشته ، هر دو همپیمان ایالات متحده در منطقه محسوب می شدند با یک دستور کار جلو می رفتند و طبیعی بود که اردن با رژیم صهیونیستی همراه باشد.

بیشتر بخوانید: ارتباط میان بازداشتی‌های کودتای اردن و عربستان

اردن در جریان بحران سوریه در عرصه اطلاعاتی با قرار دادن اتاق عملیات «موک» نزدیک مرزهای شمالی خود در اختیار ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به منظور عملیات در سوریه عملاً خود را به عنوان دشمن سوریه مطرح کرده بود و از این طریق مهمترین شریک تجاری خود و یکی از منابع مهم اقتصادی و مسیر ترانزیت کالاهای خود را از دست داده بود. مسئله‌ای که به بحران اقتصادی طی سال‌های بعد منتهی شد. ولی صهیونیست‌ها و ایالات متحده با روی کار آمدن ترامپ تمام گذشته و خسارت های اردن را فراموش کرده، اردن را در ورطه طوفانی جدید قرار دادند.

معامله قرن و بحران‌های ساختگی داخلی اردن

با روی کار آمدن دونالد ترامپ و ارائه معامله قرن از سوی ایالات متحده در آن دوران اختلاف حقیقی بین اردن و جناح آمریکایی- صهیونیستی آغاز شد. اردن مخالف معامله قرن بود چرا که اجرایی شدن معامله قرن مساوی با از بین رفتن اردن به عنوان «فلسطین بدیل» بود و پادشاه اردن نه می خواست پادشاهی خود را از دست دهد و نه اینکه ننگ از بین رفتن اردن بر دامن خاندان هاشمی در تاریخ ثبت شود لذا به شدت با معامله قرن مخالفت کرد.

مخالفت پادشاه ارن با معامله قرن موجب شد شورای همکاری خلیج فارس، کمک‌های اقتصادی خود را کاهش داده، عربستان اردنی‌های مشغول به کار را اخراج کند تا این مجموعه در کنار بحران آب در اردن که به بسته شدن سرچشمه‌های رودهای اردن از سوی صهیونیست ها ارتباط داشت در کنار از بین رفتن تعامل اقتصادی اردن با سوریه همگی به یک بحران اقتصادی تمام عیار در اردن ختم شود. نتیجه این امر اعتراضات عمومی در سال ۲۰۱۸ در اردن بود. اعتراضاتی که در حقیقت ساخته و پرداخته هم پیمانان منطقه‌ای و جهانی اردن در اثر مخالفت پادشاه اردن با معامله قرن بود.

افزایش اختلاف در دوره عادی سازی روابط

پادشاه اردن که خود را متولی مکان‌های مقدس فلسطین می‌داند خود را در جایگاهی شبیه خاندان سعودی قرار می دهد چرا که تولیت قبله اول مسلمانان را در دست دارد. معامله قرن این جایگاه را از وی می گرفت لذا پس از معامله قرن تلاش کرد به حفظ این وجهه و جایگاه خود در کشورهای منطقه‌ای و اسلامی ادامه دهد. از این رو بود که حاضر نشد به رغم توافق صلحی که با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ امضا کرده ، در دوره عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها همراهی کند.

نتیجه عملی این دیدگاه پادشاه اردن در مانع تراشی‌های پی در پی برای سفر نتانیاهو به امارات نمود یافت و نتانیاهو مجبور شد به دلیل همین مانع تراشی‌ها ۵ بار سفر خود به امارات را لغو کند. مسئله‌ای که خشم شدید نتانیاهو را به همراه داشت و موجب شد او پس از گذشت قریب دو سال از امضای توافقنامه عادی سازی روابط با امارات متحده عربی هنوز نتواند به امارات سفر کند.

این اختلافات در زمانی در حال تشدید بود که اردن در داخل به دلیل بزرگترین اعتراض سراسری معلمان در تاریخ اردن به شدت درگیر بود.

تشدید بحران کمبود آب و درخواستی که رد شد

آنچه اختلاف بین اردن و رژیم صهیونیستی را تشدید کرد درخواستی بود که طی یک ماه گذشته پادشاه اردن از صهیونیست‌ها داشت. پادشاه اردن طی یک ماه گذشته از رژیم صهیونیستی خواست میزان ورود آب از سرچشمه‌های رود اردن را به سمت اردن افزایش دهد تا مشکل کمبود آب در اردن تا حدی حل شود. اما نتانیاهو رسماً اعلام کرد به این درخواست پاسخ مثبت نخواهد داد. این به معنای تشدید درگیری و وقوع نوعی جنگ غیر رسمی بین دو طرف بود. بسیاری از رسانه های منطقه ای این رد درخواست را مقابله نتانیاهو با پادشاه اردن توصیف کردند.

آیا نتانیاهو از حوادث اخیر اردن اطلاع داشت؟

پس از وقوع حوادثی در دربار اردن که در رسانه‌های منطقه‌ای به کودتای نظامی در دربار این کشور تشبیه و توصیف شد همین رسانه‌ها از دست داشتن، محمد بن راشد، امیر دبی و محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان در این به ظاهر کودتا خبر دادند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم نوشتند نتانیاهو از کودتای اردن اطلاع داشته، اما به دلیل آنکه ترجیح می دهد کسی غیر از ملک عبدالله دوم، در اردن بر سر قدرت باشد پادشاه این کشور را از این مسئله آگاه نکرده است.

حال اگر روند اقدام پنج سال گذشته رژیم صهیونیستی، عربستان و امیر دبی را در کنار اقدامات اخیر قرار دهیم به نظر می رسد این اخبار خالی از صحت نباشد. به ویژه آنکه امیر دبی یک انگیزه دیگر هم برای مقابله با پادشاه اردن دارد. همسر سوم محمد بن راشد خواهر تنی ملک عبدالله دوم است که دو سال قبل با فرار از قصر محمد بن راشد در دبی به همراه دخترش به ملک عبدالله دوم پناه برد و هم اکنون در حمایت وی قرار دارد. این امر انگیزه‌ای کافی می‌تواند برای محمد بن راشد ایجاد کرده باشد. هر چند طرح‌های منطقه ای پتانسیل بالاتری برای کودتا ایجاد کرده‌اند اما این مسئله نمی تواند در ایجاد انگیزه بدون تأثیر بوده باشد.

معامله قرن ترامپ نوعی شکاف در هم پیمانان آمریکا در منطقه ایجاد کرد و آنها را به دو گروه حامی و مخالف ترامپ و طرح‌هایش تقسیم کرد. به نظر می رسد نوعی هم پیمانی پنهان پس از کنار رفتن دونالد ترامپ در منطقه رخ داده است. بن سلمان ، امرای امارات و نتانیاهو طرف‌هایی هستند که در پیمان ترامپ مانده‌اند و در مقابل ملک عبدالله دوم، پادشاه کنونی اردن، ابومازن، رئیس حکومت خودگردان فلسطین و السیسی، رئیس جمهور مصر مخالفان ترامپ هستند که از گروه اول جدا شده‌اند. جنگ قدرتی که در این میان بین دو گروه منشق شده از هم پیمانان آمریکا رخ داده در حال رقم زدن تحولات کنونی کشورهای منطقه است و می‌توان انتظار داشت تحولاتی بعدی را نیز در منطقه ایجاد کند. باید منتظر ضربه زدن به سایر مخالفان جناح ترامپ و جنگ بین آنها و موافقات ترامپ بود.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا بن سلمان ملک عبدالله محمد بن سلمان معامله قرن عربستان صهیونیست ها آمریکا رژیم صهیونیستی ملک عبدالله دوم ایالات متحده منطقه ای محمد بن راشد پادشاه اردن صهیونیست ها معامله قرن رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۵۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پادشاه خیانتکار اردن کیست؟ | با همسر و فرزندان این عرب اسرائیل‌دوست آشنا شوید ؛ از همسر فلسطینی تا دختر خلبان | تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصرایران،‌ در ادامه با پادشاه اردن و همسر و فرزندانش بیشتر آشنا خواهیم شد.

پادشاه اردن کیست؟

عبدالله دوم با نام کامل عبدالله بن حسین پادشاه اردن است. او در سال ۱۹۹۹ به دنبال مرگ پدرش، ملک حسین به پادشاهی اردن رسید.

وی متولد سال ۱۹۶۲ در اردن است. او فرزند همسر دوم شاه ملک حسین، شاهزاده مونا الحسین (متولد شده با نام آنتوانت آرویل گاردینر در انگلیس) است و ۴ برادر و ۶ خواهر دارد.

در کودکی، آموزش ابتدایی خود را در مدرسه اسلامی پایتخت اردن گذراند، و پس از آن تحصیلات خود را در مدرسه سنت ادموند در انگلیس ادامه داد. سپس، آموزش متوسطه ی خود را در دبیرستان ایگلبروک و آکادمی دیرفیلد در آمریکا گذراند. وی پس از ترک دیرفیلد، به دانشگاه آکسفورد در انگلیس رفت.

در سال ۱۹۸۰، به عنوان دانشجوی دانشکده افسری سلطنتی سندهرست ِ انگلیس وارد این دانشکده شد. یک سال بعد در نتیجه ی یک مأموریت، با درجه ی ستوان دوم، وارد سواره‌نظام سلطنتی ِ انگلیس شد.

وی از روابط نزدیکی با ارتش انگلیس برخوردار است و در سواره‌نظام سبک ِ انگلیس، که یک هنگ زرهی است، دارای درجه ی سرهنگی و جانشین فرمانده ی سواره‌نظام سلطنتی است.

او همچنین مدتی در دانشکده ی روابط بین‌الملل ِ دانشگاه جرج‌تاون ِ آمریکا تحصیل کرد، و توانست از آنجا با کسب درجه ی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در سال ۱۹۸۷ دانش‌آموخته شود.

همسر پادشاه اردن کیست؟

رانیا یاسین ملقب به ملکه رانیا همسر پادشاه اردن است. او در سال ۱۹۹۹ پس از به سلطنت رسیدن همسرش، ملکه ی اردن شد.

رانیا در سال ۱۹۷۰ در کویت از پدر و مادری فلسطینی متولد شد.

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه ی انگلیسی کویت گذراند و در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه آمریکایی قاهره در مصر در رشته ی مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شد. همچنین مدتی با شرکت های سیتی‌ بانک و اپل در اردن همکاری داشت. وی در سال ۱۹۹۵ در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت از دانشگاه ژنو ِ سوئیس فارغ‌ التحصیل شد.

رانیا در سال ۱۹۹۲ زمانی که عبدالله بن حسین هنوز یک شاهزاده بود، با او در یک ضیافت شام آشنا شد و آن ها در سال ۱۹۹۳ با یکدیگر ازدواج کردند.

این زوج ۴ فرزند دارند، ۲ دختر و ۲ پسر به نام های پرنس حسین (متولد ۱۹۹۴)، پرنسس ایمان (متولد ۱۹۹۶)، پرنسس سلما (متولد ۲۰۰۰) و پرنس هاشم (متولد ۲۰۰۵).

رانیا از زمان تبدیل شدنش به ملکه ی اردن نقش پررنگی در ایجاد برخی اصلاحات فرهنگی و قانونی مرتبط با حقوق زنان در اردن داشته است، از جمله برخورداری از حق رأی و حق رانندگی.

فرزندان پادشاه اردن
پرنس حسین

پرنس حسین، فرزند اول پادشاه اردن و ولیعهد او، متولد سال ۱۹۹۴ در اردن است.

پس از گذراندن تحصیلات پایه ای در اردن، در سال ۲۰۱۶ در رشته ی تاریخ بین الملل از دانشگاه جرج تاون ِ آمریکا فراغ التحصیل شد.

او همچون پدرش فارغ التحصیل دانشکده افسری سلطنتی سندهرست ِ انگلیس است و در نیروهای مسلح اردن دارای درجه ی نظامی است.

وی در سال ۲۰۲۳ با رجوه آل سیف، متولد سال ۱۹۹۴ در عربستان سعودی ازدواج کرد. رجوه آل سیف دختر خالد آل سیف، کارآفرین سعودی، و همسرش عزه السدیری (از خانواده ی مادری پادشاه عربستان ملک سلمان بن عبدالعزیز) است.

پرنسس ایمان

پرنسس ایمان، فرزند دوم پادشاه اردن، متولد سال ۱۹۹۶ در اردن است.

او همچون پدر و برادر بزرگش، فارغ التحصیل دانشگاه جورج تاون ِ آمریکا است.

پرنسس ایمان در سال ۲۰۲۳ با جمیل الکساندر ترمیوتس ازدواج کرد که متولد سال ۱۹۹۴ در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا و اصالتاً یونانی است. جمیل الکساندر ترمیوتس دارای مدرک لیسانس در رشته ی مدیریت بازرگانی است و در بخش خدمات مالی در نیویورک کار می‌ کند و از مؤسسان یک شرکت سرمایه گذاری در حوزه ی فناوری اطلاعات در نیویورک به نام Outbound Ventures است.

پرنسس سلما

پرنسس سلما، فرزند سوم پادشاه اردن، متولد سال ۲۰۰۰ در اردن است.

او همچون پدر و برادر بزرگش، در سال ۲۰۲۰ از دانشکده افسری سلطنتی سندهرست ِ انگلیس فارغ التحصیل شد.

او همچنین در سال ۲۰۲۳ در رشته ی باستان شناسی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در آمریکا فارغ التحصیل شد.

وی در نیروی هوایی سلطنتی اردن دارای درجه ستوان یکم/خلبان است.

در روزهای اخیر تصاویری از پرنسس سلما در شبکه های اجتماعی با لباس خلبانی منتشر و ادعا شد که او شخصاً در ساقط کردن تعدادی از پهپادهای ایرانی بر فراز حریم هوایی اردن دخالت داشته است. با این حال، بررسی ها نشان داده تصاویر منتشر شده از پرنسس سلما در شبکه های اجتماعی، مربوط به دسامبر ۲۰۲۳ و حضور او در نیروهای هوایی اردن برای ارسال کمک به مردم جنگ‌ زده ی فلسطین بوده و ادعای مطرح شده درباره ی نقش او در ساقط کردن پهپادهای ایرانی صحت ندارد.

پرنس هاشم

پرنس هاشم، کوچک ترین فرزند پادشاه اردن، متولد سال ۲۰۰۵ در اردن است.

او پس از گذراندن تحصیلات پایه ای در اردن، در حال حاضر به تحصیل در دانشگاه جرج تاون ِ آمریکا مشغول است.

کد خبر 845140 برچسب‌ها اردن خبر ویژه حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعا‌های اخیر سران اروپا و وزرای گروه هفت
  • حمایتی که برای اسرائیلی‌ها هم قفل بود/ وقتی اردن برای دفاع از صهیونیست‌ها مردم خود را به خطر می‌اندازد!
  • عوارض تکرار حماقت نتانیاهو
  • تاکید سران اردن و بحرین بر دور کردن منطقه از تنش نظامی
  • خیانت پادشاه گوجه فرنگی با کمک به رژیم صهیونیستی! + فیلم
  • تصمیماتمان را خودمان اتخاذ می‌کنیم
  • دهن‌کجی نتانیاهو به هم‌پیمانان غربی: تصمیمات‌مان را خودمان اتخاذ می‌کنیم
  • پادشاه خیانتکار اردن کیست؟ | با همسر و فرزندان این عرب اسرائیل‌دوست آشنا شوید ؛ از همسر فلسطینی تا دختر خلبان | تصاویر
  • با پادشاه اردن و همسر و فرزندانش آشنا شوید؛ از همسر فلسطینی تا دختر خلبان (+عکس)