Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:07:48 GMT

کشف لایه‌هایی از دوران پیش از تاریخ در قصرشیرین

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۷۴۹۴

کشف لایه‌هایی از دوران پیش از تاریخ در قصرشیرین

ایسنا/کرمانشاه معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اتمام عملیات کاوش و گمانه زنی در محوطه تاریخی خیابان ساحلی قصرشیرین خبر داد و گفت: بدنبال اجرای عملیات گمانه زنی در این محوطه باستانی، به لایه هایی از دوران پیش از تاریخ تا عصر معاصر برخوردیم.

کیومرث اعظمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ماجرای کشف محوطه‌ای تاریخی در خیابان ساحلی شهر قصرشیرین، اظهار کرد: سال 1390 بدنبال پی کنی یک ساختمان مسکونی در خیابان ساحلی شهر قصرشیرین بقایایی از یک بنای تاریخی به همراه تعدادی مواد فرهنگی کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بعدها پس از انجام بررسی ها مشخص شد که این بنا در یک محوطه بزرگ تاریخی قرار گرفته که در طول چندین دهه تعداد زیادی واحد مسکونی روی این محوطه ساخته شده است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه در زلزله بزرگ سال 1396 بخش های دیگری از این بنای تاریخی نمایان شد، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت این محوطه تاریخی طی سالهای گذشته پیگیریهایی برای اجرای برنامه کاوش و گمانه زنی به منظور تعیین قدمت و عرصه و حریم آن انجام گرفت.

وی تصریح کرد: سرانجام زمستان سال گذشته اعتبار مورد نیاز برای انجام یک مرحله کار کاوش و گمانه زنی در این محوطه باستانی اختصاص پیدا کرد و حدود یک ماه مانده به پایان سال این عملیات اجرایی شد.

اعظمی بااشاره به اتمام عملیات کاوش و گمانه زنی محوطه باستانی شهر قصرشیرین موسوم به خیابان ساحلی، اعلام کرد: در این برنامه در 12 نقطه این محوطه گمانه زنی انجام گرفت و طی بررسی های بعمل آمده مشخص شد لایه های از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی در محوطه خیابان ساحلی وجود دارد. همچنین تعدادی مواد فرهنگی، آجرفرش و دیوارهای سنگی نیز در این محوطه کشف شد.  

وی با تاکید براینکه اجرای این عملیات بیشتر به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی صورت گرفته، اظهار کرد: نتایج کاوش و گمانه زنی صورت گرفته در محوطه تاریخی خیابان ساحلی بزودی منتشر می شود و پس از آن می توانیم تصمیم درستی را در خصوص چگونگی برخورد با آن بگیریم.

معاون میراث فرهنگی استان در ادامه اظهار کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی و وجود یک رودخانه مرزی در قصرشیرین وجود چنین محوطه های تاریخی در این شهرستان طبیعی به نظر می رسد، چرا که از دیرباز استقرار انسانی در حاشیه آب‌ها شکل گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری كرمانشاه قصر شیرین کشف تاریخی کاوش و گمانه زنی خیابان ساحلی میراث فرهنگی محوطه تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۷۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است

رحیم خاکی گفت : براین اساس بناها و محوطه‌های تاریخی استان مانند کاروانسرای ینگی امام، محوطه ازبکی و کاخ سلیمانیه برای بازدید رایگان مردم آماده شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز افزود:هر ساله ۱۸ آوریل با مراسم روزجهانی بناها و محوطه های تاریخی همراه است که این موضوع اهمیت حفظ بناها و محوطه‌های تاریخی را به مردم و دولت‌ها یادآور می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز افزود:هر ساله ۱۸ آوریل با مراسم روزجهانی بناها و محوطه های تاریخی همراه است که این موضوع اهمیت حفظ بناها و محوطه‌های تاریخی را به مردم و دولت‌ها یادآور می‌شود.

وی با اشاره به برخورداری البرز از میراث‌ غنی چند هزار ساله و مسوولیت سنگین در مقابل بناها و محوطه‌های تاریخی گفت:حفظ و نگهداری میراث ارزشمند گذشتگان وظیفه همگانی است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • بازدید از اماکن و محوطه‌های تاریخی شاخص استان رایگان است
  • بازدید از اماکن تاریخی فارس، امروز رایگان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است
  • روزی به نام بناهای تاریخی/ از آسیب‌های میراث فرهنگی غافلیم
  • امروز از بناهای تاریخی به‌صورت رایگان بازدید کنید
  • بازدیدرایگان ازبنا‌هاومحوطه‌های تاریخی سیستان وبلوچستان
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است