Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌ای ضمن "قوی" خواندن روابط کشورش با ایالات متحده، دیدار مخفیانه محمد بن سلمان با نتانیاهو را رد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه با فرانس 24  که یکشنبه شب منتشر شد، تاکید کرد که روابط کشورش با ایالات متحده "قوی و تاریخی" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی دیدار قریب الوقوع مقامات ارشد ریاض و واشنگتن را بعید ندانست.
بن فرحان اظهار داشت: ما گفتگوهای قوی با ایالات متحده داریم و اظهارات بسیار محکمی را در مورد تقویت توانایی‌های عربستان در دفاع از خود شاهد بودیم. ما از تعهد ایالات متحده برای محافظت از عربستان راضی هستند.
بن فرحان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مقامات ارشد دو کشور خود را برای سفر به واشنگتن یا ریاض آماده می کنند ، گفت که روابط دو کشور "طولانی مدت و تاریخی است و دیدارهای دو جانبه نیز انجام شده است و ما انتظار داریم این روند ادامه یابد. "

اردن
 در مورد دستگیری‌های اخیر در اردن، نیز وزیر خارجه عربستان بار دیگر  برحمایت "کامل" ریاض از عبدالله دوم، پادشاه اردن تاکید کرد و گفت: "ما در حمایت از پادشاه و ملت اردن برای تأمین امنیت و ثبات در این کشور و منطقه ثابت قدم هستیم.

برجام
درخصوص پرونده ایران و مذاکرات هسته‌ای نیز فرحان با اشاره به گفتگوهای وین، گفت که شرکای ایالات متحده و اروپا "تمایل دارند نگرانی‌های مربوط به توانایی‌های موشکی ایران و پشتیبانی از گروه‌های مسلح در منطقه را برطرف کنند."
وی گفت: "ما اطمینان داریم که جامعه بین المللی سخت تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که در نهایت کاستی‌های (توافق هسته ای) برطرف شده و همچنین به فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه خواهد پرداخت."
وی وجود گفتگوی مستقیم بین عربستان و ایران را انکار کرد اما گفت: "ما برای انجام گفتگوی مستقیم یا غیرمستقیم آزاد هستیم، اما این گفتگو منوط به تغییر رفتار ایران است. "

جنگ یمن
فیصل بن فرحان در مورد جنگ در یمن با بیان اینکه پیشنهاد آتش بس با انصارالله همچنان روی میز است، افزود: امیدواریم آنها منافع یمن را مقدم داشته و برای حل و فصل صلح آمیز تلاش کنند."

اسرائیل و فلسطین
وزیر خارجه عربستان با تاکید بر این که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تا پس از توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینیان امکان پذیر نخواهد بود،  افزود: برای گرد هم آوردن فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها دور میز مذاکرت تلاش خواهیم کرد، طرح و پیشنهادی تاریخی برای یک عادی‌سازی جامع با "اسرائیل" ارائه کردیم که از سال 2002 در طرح صلح عربی گنجانده شده است.
او در ادامه گفت: ما به حمایت خود از تلاش‌ها جهت دستیابی به راه‌حلی برای این درگیری به شکلی که جایگاه فلسطین و رفاه حال مردم آن تضمین شود و به برقراری امنیت در منطقه کمک کند، ادامه خواهیم داد.
بن فرحان در پاسخ به این سوال که آیا عربستان روابط خود با رژیم صهیونیستی را پیش از رسیدن به توافقی با فلسطینی‌ها به حالت عادی درخواهد آورد و یا پس از آن، گفت: تلاش‌هایی انجام خواهیم داد تا به این راه‌حل برسیم اما طرح صلح عربی روشن و مشخص است، عادی‌سازی برای صلح و ما با هم برای رسیدن به صلح تلاش خواهیم کرد و آرزو می‌کنیم این امر محقق شود.
در مورد گزارش‌هایی مبنی بر مذاکرات مخفیانه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز اشاره کرد و مدعی شد که "چنین جلسه ای برگزار نشده است".

خاشقجی
وی درنهایت به پرونده حقوق بشری عربستان اشاره کرد و قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی را "نفرت انگیز" توصیف کرد و مدعی شد که کشورش "مکانیزم هایی را برای اطمینان از تکرار نشدن چنین رخدادهایی ایجاد کرده است."
وی همچنین اظهارات سعد الجابری، مقام سابق اطلاعاتی عربستان مبنی بر اینکه ریاض در تلاش برای ربودن یا کشتن وی است، رد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قوی آمریکا خارجه عربستان ایالات متحده بن فرحان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۸۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار آمریکا و اسرائیل به قطر برای تحت فشار قرار دادن حماس

منبعی فلسطینی از فشارهای آمریکا و رژیم اسرائیل به قطر در قضیه مذاکرات اخیر برای دست یابی به آتش بس و توافق خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین المللل خبرگزاری تسنیم، منبعی فلسطینی امروز سه شنبه به شبکه المیادین لبنان گفت که دولت قطر مدتی پیش تحت فشارهای شدید آمریکا و اسرائیل قرار گرفت تا در ارتباط با مذاکرات، عین این فشارها را بر حماس اعمال کند.

این منبع گفت که «اینکه اخیرا وزیر خارجه قطر گفته است که کشورش درصدد ارزیابی وساطت خود است، پشت پرده واقعی این قضیه است.»

به گفته این منبع، حماس به همه طرف‌های مرتبط با مذاکرات آتش بس اعلام کرده است که بر وساطت قطر در این پرونده اصرار دارد و هیچ جایگزینی در این خصوص را قبول نمی‌‌کند.»

این منبع همچنین گفت که آمریکا از ترکیه خواسته در روند مذاکرات به‌ بن بست رسیده ورود کند و بر جنبش حماس برای تلطیف موضعش فشار بیاورد. به گفته این منبع، حماس از مداخله ترکیه و حضورش در پرونده مسئله فلسطین استقبال می‌کند ولی این حضور به معنای جایگزین کردن آن با قطر نیست.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر ساعتی پیش اعلام کرد که ما نیاز به این داریم که در تلاش‌های میانجی‌گرانه خود در این مرحله از مذاکرات بازبینی کنیم و دوحه به این تلاش‌های خود در بحران غزه پایبند است.

انصاری همچنین گفت که وزیرانی در کابینه نتانیاهو اظهارات منفی درباره نقش قطر به زبان آورده‌اند و هیچ طرفی در جامعه جهانی نمی‌تواند حمله به رفح را که از اساس درگیری مشکلات است، بپذیرد. او گفت که ما همه باید با جدیت برای ممانعت از حمله احتمالی اسرائیل به رفح (در جنوب غزه) تلاش کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه قطر همچنین در واکنش به ادعای‌های منتشر شده مبنی بر درخواست قطر از حماس برای تعطیلی دفاترش در این کشور گفت: هیچ توجیهی برای پایان دادن به فعالیت دفتر حماس در دوحه تا زمانی که تلاش‌های میانجی‌گرانه قطر ادامه دارد، وجود ندارد.

تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزهگفتگوی رئیسی با امیر قطر: اقدام علیه ایران پاسخ سهمگین دارد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • فشار آمریکا و اسرائیل به قطر برای تحت فشار قرار دادن حماس
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • سفر وزیر خارجه ایرلند به غرب آسیا با هدف رایزنی درباره آتش‌بس غزه