Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@08:06:24 GMT

بررسی تاثیر مذاکرات برجامی بر بورس

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۰۸۵۹

بررسی تاثیر مذاکرات برجامی بر بورس

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که مذاکرات برجام در کوتاه مدت به ضرر و در بلندمدت به نفع بازار است. به گزارش پول نیوز، بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز روند کاهش خود را طی کرد و در پایان معاملات با کاهش ۱۳ هزار و ۴۱۴ واحدی شاخص کل که معادل یک درصد کاهش نسبت به روز گذشته است، به رقم یک میلیون و ۲۶۹ هزار و ۵۳۴ واحد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۱۲ هزار و ۳ واحد به رقم ۴۳۹ هزار و ۹۱۶ واحد رسید.

امروز شاخص یک پارچه بورس قرمز بود به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۰۵ درصد کاهش یافتند، اما شاخص قیمت و شاخص کل با معیار هموزن هر کدام ۲۷ صدم درصد افت کردند.

مهدی محمود رباطی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلایل منفی شدن امروز شاخص بورس گفت: یک سری از عواملی که بازار را منفی کرد به شرایط داخلی خود بازار و تصمیماتی که توسط مدیریت بازار گرفته میشود برمیگردد. مثل دامنه نوسان نامتقارن که باعث خارج شدن نقدینگی قابل توجهی از بازار شد و بازار را به رکود و حالت کما فرو برد.

وی افزود: در کنار این موضوع عوامل خارجی مثل چشم انداز کاهش نرخ دلار نیز تاثیرگذار بوده و باعث شد فعالین بازار سرمایه فعلا رویکرد احتیاطی در پیش بگیرند و هیجان خرید و شادابی که لازم است در بازار وجود نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد راه حل برون رفت بازار از شرایط کنونی اظهار کرد: یک سری مسائل کلی در اقتصاد وجود دارد که متاثر از واقعیت‌های اقتصادی است و نیازمند این است که در سطح کلان کشور راجع به آن تصمیم گیری شود؛ مثل تحریم‌ها، شرایط سیاسی که وجود دارد، تصمیمات اقتصادی مثل دلار ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری. بازار سرمایه اگر بخواهد شرایط رو به رشدی داشته باشد نیازمند این است که رشد اقتصادی بالایی را در کشور تجربه کنیم و از محل رشد واقعی اقتصاد بورس رشد بکند، نه از محل تورمی شدن اقتصاد. این یک راه حل است که در این مورد کاری از دست سازمان بورس یا سیاست‌گذار بازار برنمی‌آید و باید در سطح کلان اتفاق بیفتد.

وی افزود:، ولی در حوزه اختیارات و تصمیم گیری سازمان بورس و سیاست‌گذاران، به نظر من تصمیماتی مثل حذف دامنه نوسان که به تعادل بازار سرعت ببخشد، بسیار میتواند کمک کند به این که شادابی به بازار برگردد و نقدینگی وارد بازار شود.

وی با اشاره به تاثیرات مذاکرات برجام بر بازار سرمایه گفت: به دلیل این که بازار انتظار این را دارد که این مذاکرات باعث کاهش نرخ دلار شود و به دلیل این که بخش عمده‌ای از رشد بازار به خاطر تورم بوده است، این کاهش نرخ دلار باعث کاهش ارزش بازار خواهد شد و در کوتاه مدت تاثیر منفی بر بازار می‌گذارد. اما اگر به سمت کاهش تحریم‌ها برویم و تولید شرکت‌ها رونق بگیرد، قطعا در بلند مدت از محل بهبود رشد اقتصادی کشور شاهد یک توسعه پایداری در وضعیت اقتصادی خواهیم بود.

رباطی گفت: روند رکودی که در بازار سرمایه از بهمن ماه سال پیش شروع شده است تا پیش از انتخابات ادامه خواهد داشت.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت بازار سرمایه شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۰۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود نقدینگی حقیقی‌ها در روز مثبت شاخص کل بورس

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در دومین روز کاری بهار ۱۴۰۳، هرچند شروع بازار تقاضا در مثبت‌های درصد بالا بود، اما به مرور متعادل شد و کمی عرضه‌ها در بازار شدت گرفت و شاهد تقابل خریداران و فروشندگان بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: بنظر می‌رسد زهر فروشنده‌ها نیمه اول بازار فردا گرفته شود و فرصتی برای سهم‌های جامانده از رشد فراهم شود.

او افزود: حقیقی‌ها ۸۳ میلیارد تومان پول وارد سهام و حق تقدم کردند و منفی ۱۳۲ میلیارد تومان از صندوق‌های درآمد ثابت خروج  ثبت کرده‌اند. "کچاد" با ۱۵۳۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته است.

وفایی اظهار کرد: ارزش معاملات بازار بورس پایان امروز حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. تعداد نماد‌های مثبت ۴۶۸ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۳۳۲ نماد بوده است و حدود ۶۰ درصد نماد‌ها سبز بودند و در نهایت هم شاخص کل با رشد ۱۷ هزار و ۲۵۶ واحدی به ارتفاع ۲٫۲۵۳٫۶۱۰ واحد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • بازار سرمایه کاهشی شد
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در سومین روز کاری ۱۴۰۳
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام
  • رکورد فرار سرمایه از بورس شکسته شد
  • کارشناس بازار سرمایه: رکورد فرار سرمایه از بورس شکسته شد
  • رکورد فرار سرمایه از بورس شکسته شد؛ خروج ۹۰ همت پول حقیقی
  • ورود نقدینگی حقیقی‌ها در روز مثبت شاخص کل بورس