Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@12:55:34 GMT

چهره بازار ارز و طلا درسال 1400

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۱۹۱۹

چهره بازار ارز و طلا درسال 1400

گروه اقتصادی/ بازار ارز و طلا با ورود به سال 1400، چهره متفاوتی از خود نشان داده است. این بازارها تحت تأثیر عوامل بیرونی و آنچه در روابط بین‌الملل رخ می‌دهد، سمت و سوی متفاوتی از سال گذشته به خود گرفته‌اند.

درحالی که در سال گذشته تمام رکوردهای تاریخی قیمت ارز و طلا شکسته شد و در پنج ماه پایانی سال به سمت تعادل حرکت کرد، اما با آغاز سال جدید، این بازارها در انتظار اخبار خوش از دنیای سیاست، رو به کاهش گذاشته است، هرچند که همچنان نرخ‌هایی که درسال‌جاری روی تابلوی صرافان ثبت می‌شود، فاصله زیادی با اوایل سال گذشته دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در نخستین روزهای سال‌جاری، همانند سال‌های گذشته قیمت انواع ارز و طلا با شتاب قابل توجهی رو به افزایش گذاشت تا جایی که در روز دهم فروردین ماه به اوج خود در سال جدید رسید، اما انتشار اخباری از توافق‌های ایران با غرب و شرق، روند حرکتی قیمت‌ها در این دو بازار را تغییر داد به طوری که قیمت‌ها افت قابل توجهی پیدا کرده است.
به اعتقاد کارشناسان، آینده بازار ارز و طلا به تحولاتی بستگی دارد که در آن‌سوی مرزها و در پشت میزهای مذاکره رقم می‌خورد. از یک‌سو، توافق بلندمدت ایران و چین به اعتقاد کارشناسان به دلیل سرمایه‌گذاری‌های ارزی در زیرساخت‌های ایران و همچنین فروش نفت می‌تواند باعث کاهش نرخ ارز و به دنبال آن طلا شود.
اما مهمتر از آن، خبرهایی است که از پیشرفت قابل ملاحظه مذاکرات برای احیای برجام درحال انجام است، اخباری که تأثیر روانی پررنگی روی تابلوی صرافان گذاشته است و انتظار می‌رود با انتشار خبر قطعی توافق، تأثیر ملموس‌تری داشته باشد. با این حال درصورتی که این توافقات در دوره زمانی بلندمدت‌تری به سرانجام برسد، بازار ارز و طلا به روند سابق خود بازخواهد گشت که البته در صورت حفظ شرایط موجود، نوسان کمتری نسبت به سال قبل خواهد داشت.
در مجموع بررسی قیمت‌ها از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته نشان می‌دهد که قیمت‌ها در بازار ارز برای دو ارز عمده دلار و یورو با رشد (کمتر از یک درصد) همراه شده است، ولی در مقابل نرخ‌ها در بازار طلا و سکه افت قابل توجهی نشان می‌دهد.
شمای بازار ارز
همانگونه که اشاره شد، از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته قیمت دلار و یورو تحت تأثیر تحولات سیاسی تغییرات زیادی داشته است، درحالی که این دو ارز عمده سال جدید را با رشد قیمتی آغاز کردند و تا روز دهم فروردین ماه این روند حفظ شد، اما از روز 11 فروردین دوباره عقبگرد کرده است.
بررسی قیمت دلار امریکا نشان می‌دهد که این ارز در سال گذشته با رشد 9 هزار و 60 تومانی، 60.7 درصد افزایش قیمت داشته است و از 14 هزار و 903 تومان درآخرین روز کاری سال 1398 به 23 هزار و 963 تومان در روز پایانی سال گذشته رسیده است. این درحالی است که در نخستین روز کاری سال‌جاری یعنی هفتم فروردین این ارز 24 هزار و 756 تومان قیمت خورد که در مدت کوتاهی به کانال 25 هزار تومان رسید و در روز دهم فروردین ماه نرخ 25 هزار و 254 تومان را تجربه کرد.
ولی همانگونه که اشاره شد، به دلیل اخباری که در دنیای سیاست منتشر شد، دوباره رو به نزول گذاشت و در روز 14 فروردین ماه دوباره به کانال 24 هزار تومان بازگشت، اما با این حال در روز گذشته نرخ دلار (تازمان تنظیم این گزارش) با رشد 134 تومانی به 24 هزار و 402 تومان رسید که نسبت به روز پایانی سال گذشته 439 تومان معادل 1.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.
در این بازار نرخ یورو نیز با روند مشابهی همراه شده است. این ارز در سال گذشته 11 هزار و 379 تومان برابر با 67.3 درصد افزایش یافت و از 16 هزار و 903 تومان به 28 هزار و 282 تومان رسید.
یورو در نخستین روز کاری سال‌جاری نیز با رشد قابل توجهی به 28 هزار و 897 تومان رسید که در روز بعد کانال 29 هزار تومان را تجربه کرد به طوری که در روز 10 فروردین به 29 هزار و 689 تومان رسید. اما در روز 14 فروردین دوباره به کانال 28 تومان بازگشت. در روز گذشته نیز نرخ یورو 28 هزار و 597 تومان شد که 317 تومان رشد داشت. بدین ترتیب از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته یورو با رشد 315 تومانی 1.1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.
در حالی که درهم امارات درسال گذشته 57.9 درصد رشد درکارنامه خود ثبت کرده است، اما از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته افت قیمت داشته است. درآخرین روز کاری سال گذشته درهم به 6 هزار و 934 تومان رسید که این نرخ در روز دهم فروردین ماه به 7 هزار و 127 تومان هم رسید، اما از روز 11 فروردین روند نزولی خود را آغاز کرد تا جایی که در روز گذشته به 6 هزار و 890 تومان بازگشت که 29 تومان افت نشان می‌دهد. بدین ترتیب از ابتدای سال‌جاری تا روزگذشته درهم امارات با 44 تومان افت 63 صدم درصد کاهش یافته است.
روند قیمت‌ها در بازار طلا
برخلاف روند حرکتی ارزهای عمده بازار، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا روند نزولی به خود گرفته است به طوری که از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته در بازار سکه قطعه‌های بزرگ‌تر بیش از 4 درصد و برای قطعات کوچکتر بیش از 2 درصد افت قیمت داشته است.
درحالی که درسال گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رسیدن از 6 میلیون و 28 هزار تومان به 11 میلیون و 240 هزار تومان 86.4 درصد افزایش یافته است، اما از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته این نوع از سکه 4.8 درصد افت قیمت را تجربه کرده است. در شرایطی که سکه تمام طرح جدید سال 1400 را با کانال قیمتی 11 میلیون آغاز کرده است در روز گذشته این نرخ به 10 میلیون و 692 هزارتومان رسید.
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز که در سال گذشته با رشد بیش از 5 میلیون تومانی 86.1 درصد رشد داشت از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته 4.3 درصد افت قیمت کرده است. این نوع از سکه در آخرین روز کاری سال گذشته 10 میلیون و 980 هزارتومان قیمت داشت که در روز گذشته به 10 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
درخصوص نیم سکه نیز که با رشد 121 درصدی قیمت در سال گذشته یکی از رکوردداران افزایش نرخ بوده است و در پایان سال گذشته به 6 میلیون و 750 هزار تومان رسیده است در روز گذشته به 6 میلیون و 460 هزار تومان رسید که 4.2 درصد کمتر شده است.
از سوی دیگر ربع سکه به عنوان رکورددار بالاترین میزان افزایش قیمت در سال گذشته از ابتدای سال 1400 تا روز گذشته افت 2.6 درصدی را تجربه کرده است.
درسال گذشته ربع سکه با رشد از یک میلیون و750 هزار تومان به 4 میلیون و 270 هزار تومان 144 درصد رشد قیمت داشت، اما در روز گذشته نرخ این سکه به 4 میلیون و 156 هزار تومان رسیده است که 2.6 درصد کاهش نشان می‌دهد.
در بازار طلا نیز هرگرم طلای 18 عیار از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته افت 2.3 درصدی را تجربه کرده است. این نوع از طلا در سال گذشته از 602 هزار و 600 تومان به بیش از یک میلیون تومان رسید و بدین ترتیب 80.1 درصد رشد کرد، اما در سال‌جاری از یک میلیون و 83 هزار تومان در نخستین روز کاری سال در روز گذشته به یک میلیون و 60 هزار تومان رسید که 2.3 درصد افت نشان می‌دهد.



 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ابتدای سال جاری تا روز گذشته روز دهم فروردین ماه تجربه کرده هزار تومان رسید روز گذشته بازار ارز و طلا نخستین روز تومان رسید روز کاری سال سال گذشته درصد افزایش نشان می دهد قابل توجهی قیمت ها یک میلیون درصد افت افت قیمت درصد رشد سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۱۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط قیمت طلا / آخرین قیمت‌ها از بازار طلا ۶ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز (دوشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳) تا لحظه تنظیم این خبر، نیم سکه بهار آزادی و ربع سکه بهار آزادی هرکدام ۱۰۰ تومان و هرگرم طلا ۱۸ عیار با ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش یافت.

اقتصادآنلاین در گزارشی نوشت: تمام طرح بهار آزادی ۳۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان و همچنین قیمت نیم سکه ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. هرگرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

قیمت سکه پارسیان در جدول زیر اعلام شده است.

عیار طلا چیست؟

عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران‌بها است. هر چند که برای سایر مواد هم به کار می‌رود. عیار طلا معمولاً از واحد کامل ۲۴ بیان می‌شود. برای مثال طلای ۲۴ عیار طلای خالص با حداقل ۹۹٬۹ درصد طلا، و طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده‌است.

در ایران معمولاً از عیار ۱۸ استفاده می‌شود و عیارهای ۲۰ و ۲۲ هم به رسمیت شناخته می‌شوند اما تولید طلا با عیار پایین‌تر از ۱۸ فقط برای صادرات مجاز است و عرضه آن در بازار داخل ممنوع است. عیار سکه‌ها معمولاً بالاتر از عیار جواهرات است و گاهی از طلای خالص هم در سکه‌زنی استفاده می‌شود. در ایران تمام انواع سکه‌های بهار آزادی با عیار ۲۱٫۶ (۹۰٪) ضرب می‌شوند.

اونس طلا چیست؟

اونس، واحد اندازه‌گیری وزن است که برای فلزات گرانبها و نیز برای سایر اجسام به کار می‌رود و آن را با نماد oz1 نشان می‌دهند. اونس معمولی در اوزان بین الملی برابر است با یک شانزدهم پوند یا ۴۰۰ ارزن که در سیستم متریک مساوی می‌شود با ۲۸.۳۴۹۵۲۳۳۶۰۵ گرم. اونس در آمریکا بسیار رایج است به گونه‌ای که خرید و فروش طلا بین مردم معمولی جامعه براساس واحد وزن اونس صورت می‌گیرد. واحد اونس برای فلزات گران قیمتی مانند طلا ، نقره، پلاتین، رودیم و پالادیم نیز استفاده می‌شود. واحد اونس که برای طلا در معاملات استفاده می‌شود؛ معادل ۳۱.۹۲۹۶ گرم است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888155

دیگر خبرها

  • رکورد جدید قیمت سکه در بازار تهران به ثبت رسید
  • معرفی بهترین دستگاه های حضور و غیاب در بازار ایران
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / وقت خرید طلا رسید؟
  • بازار بی سرپناه مسکن
  • ثبات نسبی بازار طلا در روز رشد بهای طلای جهانی
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • بازار رمزارز‌ها / صعود دوباره بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار
  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!
  • سقوط قیمت طلا / آخرین قیمت‌ها از بازار طلا ۶ فروردین ۱۴۰۳