Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین دوست‌محمدی با اشاره به نقش مهم مسجدی‌ها در مانع زدایی از مسیر تولید، اظهار کرد: تولید لوازم بهداشتی برای مقابله با کرونا یک بار دیگر دستاوردهای عظیم مساجد در این حوزه را به نمایش گذاشت.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مقام معظم رهبری سال 1400 را با شعار «تولید، پشتیبانی‌ ها، مانع‌ زدایی ‌ها» نامگذاری کردند و طبق اظهارنظر کارشناسان و صاحب نظران در حوزه مسجد، مساجد در زمینه گفتمان سازی و جریان سازی در حوزه اقتصادی تاثیری ویژه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر در آستانه ماه رمضان فعالیت های قرآنی مساجد گسترش چشمگیری پیدا می کند، بررسی اولویت های مساجد در حوزه قرآنی نیز بسیار مهم است. به همین دلیل خبرنگار در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین «هادی دوست محمدی» استاد حوزه و دانشگاه به بررسی کارکردهای مسجدی در این دو حوزه پرداخته که مشروح آن در ادامه می آید:

 

مهم ترین کارکردهایی که مساجد برای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» می توانند انجام دهند، چیست؟

 

مساجد در هر حوزه ای که بتوان از آن اسم برد اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، هنری، علمی و اجتماعی، سابقه درخشان و پرباری دارند. نقش مساجد در صدر اسلام، در دوره مبارزه علیه طاغوت و مراحل مختلف انقلاب اسلامی از نمونه های اثبات این حقیقت است. از زمانی که مقام معظم رهبری موضوع گفتمان اقتصادی و اهمیت این حوزه را در طول سال به ویژه در نامگذاری سال مدنظر قرار داده اند، مسجدی ها از اولین گروه ها در لبیک گفتن به این مطالبه معظم له هستند. تبلیغات محیطی و مجازی، برگزاری نشست ها و کارگاه ها و دعوت از شخصیت های مربوطه برای سخنرانی از جمله کارهای مساجد برای تبدیل شدن مطالبات رهبری به یک گفتمان عمومی در کشور است.

 

در صورت امکان مواری از اقدامات عینی مسجدی ها در این حوزه را نام ببرید، زیرا صرفا گفتن از اینکه مساجد چنین کارهایی را کردند، شاید اقناع پذیر نباشد؟

 

سال های بسیاری است مسجدی ها در حوزه تولید شغل برای اقشار آسیب پذیر فعالیت دارند که در این میان، خدمت رسانی به زنان سرپرست خانوار و ایتام از مهم ترین و اصلی ترین آنها است. وقتی از مسجد تراز اسلامی و ممتاز سخن می گوییم منظور مسجدی است که فعالیت های خود را به امور عبادی و فرهنگی و اعتقادی محدود نکند که انصاف اکثریت مساجد کشورمان دایره فعالیت های خود را بسیار گسترده کرده اند. در همین دوره کرونا کار فعالان و بسیجیان مسجدی ده ها بار بیشتر نیز شده است که ایجاد کارگاه های تولید لوازم بهداشتی، شناسایی نیازمندان جدید و کمک رسانی به آنان از مصادیق جهاد مسجدی ها است. نقش مهم مسجدی ها در مانع زدایی در مسیر تولید، بسیار مهم است که تولید لوازم بهداشتی برای مقابله با کرونا یک بار دیگر دستاورهای عظیم مساجد در این حوزه را به نمایش گذاشت.  

 

ماه رمضان را ربیع القرآن می دانند که به دلیل حضور بیشتر مردم در مساجد، این خانه های خدا مرکز اصلی انس مردم با قرآن در این ماه هستند. کارویژه قرآنی مساجد در ضیافت الله چه باید باشد؟

 

مساجد باید از ظرفیت ماه رمضان برای توسعه نهضت قرآنی در کشور استفاده کنند زیرا حضور مردم در مساجد در این ماه چند برابر بقیه ماه های سال می شود. این نکته نباید مورد غفلت قرار گیرد زیرا جوانی که در طول سال صرفا در ماه رمضان به صورت مستمر در مسجد حضور می یابد اگر با برنامه های جذاب و همچنین فضای معطر و دلپذیر مساجد روبرو شود، مطمئنا انگیزه اش برای استمرار حضورش در مسجد بیشتر نیز می شود. اقداماتی که مسجدی ها در دهه تکریم مساجد در دهه پایانی ماه شعبان انجام می دهند برای جذاب تر کردن فضای مساجد بسیار مفید است.

 

محافل انس با قرآن و تفسیر قرآن در ماه رمضان در مساجد بیشتر از بقیه ایام سال است، در کنار این برنامه ها چه فعالیت های دیگری را پیشنهاد می کنید؟

 

نکته مهم این است که همین محافل انس با قرآن باید شباهت کامل به جلساتی داشته باشد که با حضور قاریان ممتاز و شناخته شده برگزار می شود. مسجدی ها این ابتکار را دارند که جلسات را متنوعی برگزار کنند. هرچند گاهی شاهد هستیم، محافل انس با قرآن به صورت تکراری و با کمترین ابتکار و خلاقیتی در مساجد برگزار می شود. باید این برنامه کاملا به محافل انس با قرآن شبیه شوند. قطعا همه مساجد نمی توانند از وجود قاریان مشهور استفاده کنند، ولی می توان ظاهر این مجالس را به گونه ای طراحی کرد که در ذهن مخاطب، اثر ماندگارتری داشته باشد.

علاوه بر این، برپایی نمایشگاه های قرآنی که طی آن محصولات جدید قرآنی اعم از نرم افزارها و تفاسیر معتبر عرضه می شوند، بسیار مفید است. بخش های کودک و نوجوانان در چنین نمایشگاه هایی باید لحاظ شوند. مسابقات روزانه با اهدای جوایز نیز بسیار مفید هستند. در برگزاری همه این برنامه ها خوب است از وجود شخصیت های مورد اعتبار و شناخته شده در مسجد و در سطح محله استفاده شود.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها جهش تولید ماه رمضان مساجد محافل انس با قرآن مسجدی ها مانع زدایی ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۲۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور طرح توسعه واحدهای گازی نیروگاه شهید باکری سمنان را افتتاح کرد

رئیس‌جمهور در قالب سفر دولت سیزدهم، امروز از دو واحد گازی در نیروگاه شهید باکری سمنان بهره‌برداری کرد و تعداد واحدهای گازی به چهار واحد رسید که نویدبخش افزایش ظرفیت تولید برق کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی که در قالب سفر یک‌روزه، صبح امروز وارد سمنان شده بود، از دو واحد گازی در نیروگاه شهید باکری سمنان بهره‌برداری کرد و تعداد واحدهای گازی به چهار واحد رسید که نویدبخش افزایش ظرفیت تولید برق کشور است.

نیروگاه شهید باکری سمنان قبل از دولت سیزدهم ۳۶۰ مگاوات برق تولید می‌کرد که با افتتاح فازهای بعدی ظرفیت تولیدی این نیروگاه در مجموع در این دولت به یکهزار و ۱۰۰ مگاوات رسید.

نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان معروف به نیروگاه شهید باکری با هدف احداث چهار واحد ۱۸۳ مگاواتی از سال ۸۷ احداث شده بود در دولت سیزدهم مورد حمایت قرار گرفت و تمامی چهار واحد ساخته شد.

نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان با ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معادن و فلزات با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

دو واحد تولید برق این نیروگاه از زمان تأسیس دارای ظرفیت ۱۶۰ مگاواتی بود همچنین احداث ۲ واحد جدید این نیروگاه سال ۱۴۰۱ آغاز شد که نخستین واحد آن در مدت کمتر از ۵ ماه، با شبکه سراسری سنکرون شد و در ادامه واحد چهارم این نیروگاه فرودین ماه با شبکه سنکرون شد.

فاز دوم نیروگاه گازی سمنان در قالب تأمین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته در شرایط ایزو اجرایی شده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان معروف به نیروگاه شهید باکری، در کیلومتر ۱۰ بزرگراه سمنان- دامغان واقع است که در دی ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید. این نیروگاه یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۶۸۶ مگاوات برق است.

کد خبر 745661

دیگر خبرها

  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • معرفی ظرفیت‌های کردستان با استفاده از حوزه ورزش
  • معرفی ظرفیت‌های کردستان بهره گیری از ظرفیت حوزه ورزش برای
  • هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری
  • محفل قرآنی سدره
  • رئیس‌جمهور طرح توسعه واحدهای گازی نیروگاه شهید باکری سمنان را افتتاح کرد
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • نوسان در تولید مانع صادرات پایدار مرغ شده است
  • جام صفوی منجر به توسعه گردشگری ورزشی اردبیل می‌شود