Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@07:38:52 GMT

دلایل افزایش قیمت مرغ از زبان رییس کمیسیون کشاورزی مجلس

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۳۲۰۳

دلایل افزایش قیمت مرغ از زبان رییس کمیسیون کشاورزی مجلس

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قصور و تقصیرها در مورد افزایش قیمت مرغ بر ضرورت بازگرداندن اختیارات وزارت جهاد کشاورزی برای تعدیل قیمت تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، سیدجواد ساداتی نژاد در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس با اشاره به افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر گفت: ما در ابتدای انقلاب در تولید برخی اقلام اساسی در کشور دچار مشکل بودیم و صف های طولانی در توزیع برخی اقلام بوجود می آمد اما امروز با تلاش های زیاد تولیدکنندگان در ۴۰ سال گذشته در بسیاری از تولیدات به شرایط مطلوب رسیده ایم تا جایی که دو و نیم میلیون تن مرغ سالانه در کشور تولید می شود اما چه اتفاقی افتاد که شاهد صف های طولانی توزیع و واردات ۵۰ هزار تن برای تأمین کمبود بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با طرح این سوال که ناکارآمدی در مدیریت و بی تدبیری ها از کجا سرچشمه می گیرد و چه کسانی مقصرند؟ ادامه داد: براساس بررسی های کمیسیون کشاورزی در مورد هرج و مرج و آشفتگی قیمت مرغ پنج مقصر اصلی وجود دارد: تصمیمات غیرکارشناسی رئیس جمهور، عدم نظارت وزارت کشور، تصمیمات غیر کارشناسی و نقص نظارت وزارت صمت، تصمیمات غیرصحیح وزارت جهاد و عدم تأمین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی.

رئیس کمیسیون کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: از دلایل اصلی شرایط حاضر وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی و فساد و رانت و ناتوانی در نظارت بر آن است. مثلا مابه التفاوت قیمت سویا ۱۴ هزار تومان است. ببینید همین چه فسادی ایجاد می کند؟. یک تریلر نهاده ۵ میلیارد تومان سود دارد و این ام الفساد این اتفاقات است. علیرغم نظر کمیسیون کشاورزی و متخصصین و کارشناسان در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نهاده های دامی در سال ۱۴۰۰ نهایتا مجددا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده ها را در سال ۱۴۰۰ داریم.

نماینده مردم کاشان در مجلس با بیان اینکه در واردات نهاده های دامی سقف قیمت در نظر گرفته می شود که این تفاوت قیمت موجب ایجاد رانت خواهد شد، گفت: لغو قانون مصوب مجلس یعنی قانون انتزاع و برگشت اختیارات وزارت جهاد از مشکلات اصلی در این زمینه بوده است. رئیس جمهور حتی در مقابل توافق وزرای صمت و جهاد وارد شدند و آن را ابطال کردند لذا ساماندهی و کنترل بر بازار به دلیل واگذاری به وزارت صمت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ایجاد قرارگاه مرغ و بازگرداندن اختیارات به وزیر جهاد کشاورزی آرامش را بازگردانده است، یادآور شد: متأسفانه در این زمینه تأخیر و مقاومت شد. همچنین بانک مرکزی در سال ۹۹ مدیریت مناسبی برای تخصیص ارز به نهاده های دامی نداشت و ما با کمبود نهاده های دامی مواجه شدیم که این به معنی کمبود مرغ و صف های طولانی است. همچنین سه میلیون تن نهاده دامی در گمرک رسوب کرد.

ساداتی نژاد با اشاره به برخی ایرادات در حوزه وزارت صنایع نیز گفت: اصلی ترین این مشکلات تعیین قیمت غیرواقعی و دستوری بود که نقش اصلی را در آشفتگی قیمت مرغ داشت. زمانی که مرغ ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان تمام شده قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان برای آن در نظر گرفته شد در حالی که مرغداری یک بنگاه اقتصادی است نه خیریه و وقتی ما می خواهیم آن ها را زیر قیمت تمام شده عرضه کنند این امر به تعطیلی تولید و افزایش قیمت می انجامد. همچنین ستاد تنظیم بازار نقشش را در حوزه کشاورزی خوب ایفا نکرد و شبکه توزیع مناسب هم وجود نداشت. علاوه بر این آمار خطا و غیرواقعی در مورد جوجه ریزی ارائه شد و اجبار به تحویل مرغ ۴۵ روزه باعث شد در دو ماه ۵۰، ۶۰ هزار تن کاهش گوشت داشته باشیم. متأسفانه ما برای تولید نهاده های دامی در داخل کشور نیز دچار مشکل هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی با تأکید بر ضرورت اجرای کامل قانون انتزاع و بازگرداندن اختیارات وزارت جهاد کشاورزی گفت: سران قوا در اولین جلسه خود در این باره تصمیم بگیرند وگرنه آشفتگی ادامه خواهد یافت.

ساداتی نژاد همچنین گفت: توصیه دیگر ما تعیین قیمت محصولات کشاورزی توسط شورای قیمت گذاری وزارت جهاد و سپردن تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد است. همچنین بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز را تأمین کند و واردات نهاده های دامی نیز از انحصار خارج شود. علاوه بر این وزارت جهاد نیز باید جوجه ریزی را به ۱۴۰ میلیون قطعه افزایش دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قیمت مرغ نهاده های دامی وزارت کشاورزی مجلس یازدهم كميسيون كشاورزي کمیسیون کشاورزی نهاده های دامی افزایش قیمت وزارت جهاد قیمت مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۳۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم امروز رسماً آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، امروز چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ نخستین برداشت گندم در مناطق گرمسیر کشور به طور رسمی آغاز شد. علیرضا مهاجر، معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز همزمان با سفر به استان هرمزگان به مهر گفت: نخستین برداشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به طور رسمی آغاز شد.

وی افزود: برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور و در استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، جنوب کرمان و جنوب فارس امروز انجام شد.

معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر در اردیبهشت ماه بارش خوبی داشته باشیم پیش بینی می‌شود امسال خودکفایی گندم تکرار شود و حدود ۱۱ میلیون تن محصول به شرط عدم آفت و بلای طبیعی برداشت شود.

کد خبر 6063442 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • تحقق ۹۱ درصدی طرح جهش تولید در دیمزار‌های قزوین
  • طرح‌های آبخیزداری می‌توانند معجزه کنند/ بیشتر آب‌های سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان به دریا ریخته شد
  • «زیاد نخاله» با قالیباف دیدار کرد
  • دیدار رییس مجلس شورای اسلامی با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین
  • خرید نهال لیبل دار، ۲۹ هزار تومان از نهالستان تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • برداشت گندم امروز رسماً آغاز شد
  • سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: بررسی قانون افزایش تعطیلات آخر هفته بعد از تعطیلات به جریان می افتد
  • میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن رسیده است
  • رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس