Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-18@12:13:23 GMT

طرح «جهش تولید» مسکن در انتظار تصویب مجلس

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۴۰۴۴

طرح «جهش تولید» مسکن در انتظار تصویب مجلس

مسکن و افزایش بی‌ضابطه و نجومی قیمت‌های آن، یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم در سال گذشته بود که همین موضوع سبب شد تا مجلس نیز در قالب بودجه ۱۴۰۰، بانک‌ها را به پرداخت تسهیلات ۳۶۰هزارمیلیاردتومانی ساخت مسکن مکلف کند و واجدین شرایط در اولویت دریافت وام ۳۰۰میلیون تومانی ساخت مسکن باشند.

این در حالی است که براساس گزارش اخیر بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در اسفند سال ۱۳۹۹ با جهشی ۹۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ به ۳۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ میلیون تومان رسید. به‌ موازات رشد سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار مسکن، کاهش معاملات مسکن نیز رقم خورد و این موضوع بار دیگر نشان داد در سایه افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها و عدم‌ثبات و امنیت بازار مسکن، بسیاری از خریداران و فروشندگان ترجیح می‌دهند برای انجام هرگونه اقدامی دست نگه‌ دارند و خرید یا فروش ملک را به شرایط بهتری موکول کنند که همین عامل نیز بر تداوم چرخه معیوب افزایش قیمت‌ها مؤثر بود.

تداوم روند افزایشی بهای مسکن، تورم و حباب قیمتی ملک و از بین رفتن قدرت خرید افراد در نتیجه آن، رکود در بازار خریدوفروش و عدم‌رونق ساخت مسکن، همگی جزو عواملی هستند که در سال‌های اخیر موجب نابسامانی بازار مسکن شده است. در این ‌بین اقدام‌های سوداگرانه برخی فعالان حوزه مسکن و انبوه‌سازان و عدم‌عرضه واحدهای مسکونی در دست آنان نیز در تشدید شرایط  بحرانی مؤثر بود.

برخی از کارشناسان حوزه مسکن بر این باورند حرکت سرمایه از حوزه ساخت مسکن به دیگر بازارهای موازی و نیز تمرکز فعالان اقتصادی در این عرصه‌ها، موجب شده فرایند طبیعی ساخت مسکن با اخلال مواجه شود و توازن عرضه و تقاضای آن به هم بریزد و واحدهای مسکونی موجود پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان و خریداران نباشد که همین موضوع بر نابسامانی بازار مسکن افزوده است. در همین راستا، در ماه‌های پایانی سال ۹۹، نمایندگان مجلس طرح جهش‌تولید و تأمین مسکن را به ‌صورت دوفوریتی و با هدف الزام دولت به احداث سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی به تصویب رساندند. گرچه برخی اقدام‌های بازدارنده همچون اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، می‌تواند از احتکار و سوداگری این حوزه کاسته و بر رونق مسکن در سال جدید بیفزاید، اما طرح جهش‌تولید مسکن بیشتر رویکرد ایجابی دارد و براساس آن، طرح بر سه محور اصلی تأمین منابع مالی ساخت، تأمین زمین و مصالح ساختمانی، برنامه‌ریزی‌ شده است. از این ‌رو نمایندگان در نخستین جلسه کاری سال ۱۴۰۰، به بررسی این طرح پرداخته و رئیس مجلس تأکید کرد با تصویب طرح انتظار می‌رود تولید مسکن در کشور جهش پیدا کند تا مردم در بازار آشفته مسکن، سرانجام نفس راحتی بکشند. این قانون با حمایت ویژه از رونق‌تولید صنعت مسکن که یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصاد و کارآفرینی است، چندصدهزار شغل در کسب‌وکارهای مختلف ایجاد می‌کند.

براساس پیش‌بینی‌های کارشناسان مسکن انتظار می‌رود در صورت اجرای سریع و مؤثر قانون مالیات بر خانه‌های خالی، تصویب و عملیاتی شدن طرح جهش‌تولید مسکن و دیگر اقدام‌های دولت در این عرصه، شاهد شکسته شدن زنجیره احتکار و قیمت‌گذاری غیرواقعی مسکن و ثبات قیمتی آن در سال پیش‌رو باشیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جهش تولید مسکن مجلس شورای اسلامی بازار مسکن جهش تولید ساخت مسکن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۴۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند

رئیس جمهور هم‌افزایی نهادهای انقلابی همراه با دستگاه‌های دولتی متولی امر مسکن را از جمله زمینه‌های تحقق اهداف طرح نهضت ملی مسکن دانست و گفت: خوشبختانه اقدامات صورت گرفته تاکنون در زمینه رفع موانع ساخت و ساز مؤید رشد و پیشرفت در هدف‌گذاری‌ها بوده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سید ابراهیم رئیسی در شانزدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت مردمی که بعد از ظهر امروز دوشنبه برگزار شد، با تاکید بر اهمیت نقش پیشرانی صنعت مسکن در اقتصاد کشور، افزایش تولید مسکن را از مولفه‌های مهم تحقق شعار سال، یعنی رونق و جهش تولید دانست و با اشاره به آثار مثبت اجتماعی آن، بر تلاش مجاهدانه همه بخش‌های مرتبط برای افزایش تولید مسکن در سال جاری در راستای جبران عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه و همچنین رفع مشکلات موجود به ویژه تامین مالی لازم تاکید کرد.

رئیس جمهور به میدان آمدن و هم‌افزایی نهادهای انقلابی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کمیته امداد امام خمینی (ره) همراه با دستگاه‌های دولتی متولی امر مسکن را از جمله زمینه‌های تحقق اهداف طرح نهضت ملی مسکن دانست و گفت: خوشبختانه اقدامات صورت گرفته تاکنون در زمینه رفع موانع ساخت و ساز مؤید رشد و پیشرفت در هدف‌گذاری‌ها بوده است.

رئیسی ساخت و تحویل 140 هزار واحد مسکونی مسکن مهر از 240 هزار واحد باقی مانده تعهدات دولت‌های قبل و همچنین واگذاری 72 هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن شهری را از جمله اقدامات قابل توجه دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در زمینه تولید مسکن برشمرد و با اشاره به اقدام بی‌سابقه ساخت 80 هزار واحد مسکونی در حال ساخت در استان قم، بر اهمیت پیگیری در به نتیجه رسیدن کارها تاکید کرد و از همه مدیران در مرکز و استان‌ها خواست تحقق طرح نهضت ملی مسکن را تا حصول نتیجه قطعی به صورت مجدانه و مجاهدانه پیگیری کنند.

در این جلسه همچنین با حضور رئیس جمهور 7 مصوبه از جمله «تامین هزینه‌های آماده‌سازی مسکن برای متقاضیان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به صورت قرض‌الحسنه از محل صندوق ملی مسکن»، «اولویت‌دهی واگذاری زمین به متقاضیان کمیته امداد امام خمینی (ره)» و «ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه برای ساخت واحدهای کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی علاوه بر وام نهضت ملی مسکن توسط صندوق ملی مسکن» به تصویب اعضا رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت
  • جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در تهران
  • جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در روستاهای تهران
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • کمای سیاستی بازار مسکن
  • رکوردشکنی قیمت اجاره مسکن در دولت رئیسی
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • مالیات بر عایدی سرمایه ۱۲ سال در انتظار تصویب
  • رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
  • افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند