Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش قیمت ۷۰ هزار تومانی در بازار کاغذ تحریر در همین چند روز نخست از شروع فعالیت بازار در سال جدی شوک قابل توجهی را به جامعه مصرف‌کنندگان وارد کرده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسیم،‌ در حالیکه تنها 3 روز از آغاز فعالیت بازار در سال جدید می‌گذرد،‌ قیمت کاغذ چاپ و تحریر که در ماه‌های پایانی سال گذشته شیب افزایشی را در پیش گرفته بود و از بندی 370 هزار تومان به بندی 620 هزار تومان افزایش یافته بود، با یک افزایش ناگهانی به بندی 690 هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس قیمت هر بند کاغذ تحریر 70 در 100 چینی با گرماژ 70 گرم بندی 690 هزار تومان و هر بند کاغذ 60 در 90 با گرماژ 70 گرم با بندی 590 هزار تومان معامله شده است. کاغذ تحریر اندونزی نیز بندی 800 هزار تومان قیمت خورده است. کاغذهای روزنامه‌، A4 و مقوای ایندربورد نیز با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

این افزایش قیمت‌ها آنهم در شرایطی که بازار هنوز خود را در سال جدید پیدا نکرده است،‌ غیر واقعی به نظر می‌رسد. بنا به گفته برخی از فعالان این بازار،‌ افزایش قیمت‌ها ناشی از زیاده‌خواهی‌های واردکنندگانی است که سال گذشته به دلیل نبود شرایط متناسب میان عرضه و تقاضا مجبور به پایین‌ نگه داشتن قیمت‌ها شده بودند.

از سوی دیگر نمی‌توان افزایش قیمت جهانی کاغذ تحریر را نیز نادیده گرفت تا جاییکه سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز در مصوبه اخیر خود در سال جاری قیمت کاغذهای تحریر و وارداتی وارد شده با ارز دولتی را که در اختیار وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است‌، را نیز با مقداری افزایش همراه کرده است.

آشفته بازار کاغذ در ماه‌های اخیر با توجه به اینکه افزایش قیمت در پی افزایش تقاضای جدی در بازار رخ نداده بود،‌ باید کنترل می‌شد که متاسفانه نهادهای ذیربط اقدامی جدی نداشتند،‌ برخی از فعالان این بازار از جمله محسن قدبیگی می‌گوید که این افزایش قیمت‌ها تا خرداد ادامه خواهد داشت و بعد از آن به یک قیمت منطقی کاهش پیدا خواهد کرد،‌ اگرچه این افزایش و کاهش‌های قیمت در بازار کاغذ در سال‌های گذشته نیزمسبوق به سابقه بوده است،‌ اما زمانی که به این سابقه نگاه می‌کنیم،‌ کاهش قیمت‌ها در نتیجه اختصاص ارز برای واردات کاغذ دولتی رخ داده است،‌ موضوعی که دولت حداقل حالا تنها چند ماه مانده به انتهای فعالیت 8 ساله‌اش بعید است که دیگر آن را اجرایی کند هرچند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان پیگیر ماجرا است.

آغاز توزیع دولتی کاغذ از امروز/ افت 50 درصدی حاشیه سود نشرشوک در بازار کاغذ/ تحریر به بندی 650 هزار تومان رسیدکاغذ به بندی 600 هزار تومان رسید/ گمانه‌زنی ناشران از افزایش 60 درصدی قیمت کتاب در سال آتی

ناشران به عنوان مصرف‌کنندگان جدی کاغذ همچنان کمابیش از سهیمیه باقی مانده کاغذ در اسل 98 بهره می‌برند،‌ سهمیه‌ای که برای سال 99  بر روی کاغذ تصویب شد اما اجرایی نشده است. باید دید که وزارت ارشاد در ماه‌های باقی مانده از عمر دولت می‌تواند این سهیمه را برای ناشران بازپس گیرد یا خیر. به هر حال آنچه که در عمل محرز است این است که صنعت نشر ایران توان فعالیت با کاغذ بندی 700 هزار تومان را ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنعت کاغذ واردات کاغذ بازار کاغذ صنعت کاغذ واردات کاغذ بازار کاغذ افزایش قیمت هزار تومان کاغذ تحریر بازار کاغذ قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۵۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نرخ دلار در بازار غیررسمی ارز که روند نزولی خود را در روزهای گذشته آغاز کرده بود در معاملات دیروز با شدت بیشتری به ریزش خود ادامه داده، به گونه‌ای که در کمتر از ۴۸ ساعت گذشته با عقبگرد دو کاناله به کانال ۶۳ هزار تومانی رسیده است.

کیهان در گزارشی نوشت: بر اساس مشاهدات میدانی از معاملات غیررسمی ارز در محدوده میدان فردوسی و چهارراه استانبول، فروشندگان، دلارهای خود را با نرخ ۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌کنند اما معامله‌گران همچنان تمایلی به خرید نشان نمی‌دهند.

در کانال‌های تلگرامی نیز نرخ معاملات فردایی دلار روند نزولی قابل توجهی داشته و به کانال ۶۴ هزار تومانی رسیده است. کانال‌های تلگرامی در حالی نرخ ۶۴ هزار و ۷۵۰ تومان را برای معاملات فردایی اعلام می‌کنند که انتظارات معامله‌گران نرخ‌هایی به مراتب پایین‌تر را تقاضا می‌کند.

احتمال بالای ادامه ریزش نرخ دلار

معامله‌گران بازار ارز اشاره می‌کنند که پس از عملیات مقتدرانه «وعده صادق» التهاباتی در بازار ارز ناشی از پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی شکل گرفت اما پس از ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان مشخص شد که گمانه‌زنی‌ها از تشدید التهابات نادرست بوده و حال که تنش‌ها پایان یافته است احتمال ریزش بیشتر نرخ دلار بسیار بالاتر است. معامله‌گران به همین دلیل فعلا از خرید امتناع می‌کنند و دست نگه داشته‌اند. کارشناسان نیز همواره تاکید می‌کنند که پس از رفع تنش‌ها و فروکش کردن التهابات، نرخ دلار نیز با شیب زیاد کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیریت نرخ دلار در بانک مرکزی

امیر شهریاری؛ عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اتفاقات اخیر بازار ارز گفت: پیش از عملیات مقتدرانه نظامی ایران با عنوان «وعده صادق» نیز پیش‌بینی افزایش قیمت در بازار وجود داشت اما فرآیند کنترل و مدیریت بازار ارز به نحوی از سوی بانک مرکزی صورت گرفت که افزایش قیمت به صورت مقطعی و زودگذر خود را در بازار نشان داد و بلافاصله فروکش کرد.

او تاکید کرد: تاکنون با مداخله هوشمندانه و نظارت سیاستگذار، قیمت ارز کنترل شده و با ادامه یافتن آرامش کنونی می‌توان به کاهش قیمت دلار و رسیدن به کانال‌های پایین‌تر نیز امیدوار بود.

نتیجه وعده صادق

سیدکمال سیدعلی؛ معاون ارزی اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: عملیات مقتدرانه نظامی ایران در وعده صادق باعث شد شاهد تأثیر آن‌چنانی بر افزایش نرخ ارز نباشیم و حتی روند قیمتی نیز به‌خلاف فضاسازی‌ها و پیش‌بینی‌ها نزولی شد.

او با اشاره به این که بنیادهای اقتصاد ایران رو به بهبود است، افزود: رشد اقتصادی بیشتر شده است و شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در کشور هستیم و از طرف دیگر نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی روند کاهشی دارد بر همین اساس این موضوع موجب خواهد شد کنترل بازار ارز با سهولت بیشتری انجام گیرد.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی تأکید کرد: انتظارات بیش از حد از بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز غیرعقلایی است و اقتصاددان‌های کشور نیز متفق‌القول معتقدند که سایر دستگاه‌ها باید به بانک مرکزی برای کنترل تورم، رشد تولید و افزایش درآمدهای ارزی کمک کنند و اگر بهبود متغیرهای اقتصادی ادامه داشته باشد رشد نرخ ارز هم به همان نسبت کاهشی خواهد شد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898143

دیگر خبرها

  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران
  • گوشت قرمز ۲۹۹ هزار تومانی وارد بازار شد؛ از کجا می‌توان گوشت ارزان خرید؟
  • شکلات از دسترس خارج شد!
  • خوراکی محبوب بچه‌های ایران از دسترس خارج شد
  • شکلات هم کالای لوکس شد