Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@06:43:00 GMT

آشکار شدن نقش موساد در کودتای اردن

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۶۰۶۶

آشکار شدن نقش موساد در کودتای اردن

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک روز پس از آنکه رسانه‌ها از عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی به عنوان بازیگران خارجی طرح‌ریزی کودتا در اردن نام بردند، دولت اردن از نقش موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) در این کودتای نافرجام خبر داد.

در همین حال گمانه‌ها پیرامون اینکه تحولات این پادشاهی طی هفته‌های آتی به کدام سو خواهد رفت، متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه اینکه ولیعهد سابق اردن که به عنوان مظنون اصلی این سناریو از سوی دفتر پادشاهی اردن مطرح شده، اعلام کرده است به بیانیه ارتش در رابطه با سکوت و عدم ارتباط با متحدانش در داخل و خارج از اردن توجهی نخواهد کرد.

* عامل موساد یا دوست خانوادگی
دولت اردن اعلام کرد یک تاجر اسرائیلی که پیش از این افسر اطلاعاتی موساد بوده، عامل ارتباط شاهزاده حمزه بن‌حسین، ولیعهد سابق اردن با آژانس جاسوسی رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که این تاجر خودش را یکی از دوستان شاهزاده حمزه معرفی می‌کند.

روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز به نقل از یک وبگاه اردنی نزدیک به خاندان سلطنتی این کشور نوشت یک جاسوس سابق موساد در اقدام به کودتا در اردن دست داشته است. گفته می‌شود جاسوس سابق موساد به شاهزاده حمزه و همسرش پیشنهاد داده بود از اردن فرار کنند.

بیشتر بخوانید

کودتای ناکام سعودی‌ها در اردن

روز یکشنبه ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در نخستین موضع‌گیری دولت این کشور درباره تلاش‌ها برای کودتای نافرجام تاکید کرد: بر اساس تحقیقات کاشف به عمل آمد فردی که با سیستم‌های امنیتی خارجی در تماس بوده، با همسر شاهزاده حمزه بن‌حسین، برادر ناتنی پادشاه اردن و ولیعهد سابق در ارتباط بوده و به او پیشنهاد تامین هواپیمایی برای خروج از کشور را داده است.

چند ساعت بعد، خبرگزاری اردنی «امون» که به سرویس‌های امنیتی اردن نزدیک است، با انتشار مطلبی گفت یک اسرائیلی که سابقا عامل موساد بوده، با نام «روی شاپوشنیک» فردی بوده که این پیشنهاد کمک را ارائه داده بود. شاپوشنیک ۱۵ سال پیش از اعضای سیاسی در حزب کادیما در سرزمین‌های اشغالی بود و به عنوان مشاور به ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل خدمت می‌کرد.

شاپوشنیک ۴۱ ساله در بیانیه‌ای ادعا‌های دولت اردن را تکذیب کرد. او گفت هرگز عامل موساد نبوده، اما به خاطر دوستی با شاهزاده حمزه به او پیشنهاد کمک داده بود. نکته قابل تأمل در این بین تصمیم رژیم صهیونیستی برای عدم واکنش رسمی به رخداد‌های اخیر اردن و صدور بیانیه‌های رسمی در این باره است. این در شرایطی است که همه کشور‌های منطقه ضمن حمایت از نظام سیاسی اردن، بر لزوم حفظ ثبات سیاسی آن تاکید کرده‌اند.

* کودتا یا سناریوی حذف مخالفان؟
در حالی که پس از اعلام خبر بازداشت‌های گسترده و نافرجام ماندن کودتا به دلیل مقابله دولت و نهاد‌های امنیتی با کودتاگران، مقامات کشور‌های منطقه و روسیه و آمریکا حمایت خود را از ثبات اردن، نظام سیاسی و شخص پادشاه ابراز کردند، برخی رسانه‌ها مدعی شدند این بازداشت‌ها در شکل حداکثری آن اقدامی در جهت جلوگیری از کودتا بوده است.

به عبارت دیگر نهاد‌های امنیتی به دستور ملک عبدالله دوم با هدف پیشگیری از کودتا این بازداشت‌ها را انجام داده‌اند. در این بین سایت عبری «آی‌۲۴ نیوز» در گزارشی مدعی شد دولت اردن با توجه به نفرت مردم این کشور از رژیم صهیونیستی، در صدد است ارتباطات ولیعهد سابق با نهاد‌های امنیتی اسرائیل را آشکار کند تا عملا مانع قدرت گرفتن برادر ناتنی پادشاه شود.

علاوه بر این، بازداشت «باسم عوض‌الله» از مقامات ارشد دفتر پادشاهی اردن به اتهام همکاری با ولیعهد عربستان در نقش‌آفرینی برای کودتا نشان داد مقامات اردن به دنبال مقابله جدی با نفوذ عوامل عربستان در ساختار حکومت اردن هستند.

منبع:روزنامه وطن امروز

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کودتا در اردن عامل کودتا موساد رژیم صهیونیستی شاهزاده حمزه ولیعهد سابق دولت اردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۶۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش پروازها در حریم هوایی اردن

ارتش اردن از افزایش پروازها بر فراز این کشور  این کشور خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ارتش اردن  اعلام کرد: سحرگاه امروز پروازهای هوایی خود را تشدید کردیم تا از هرگونه نفوذ هوایی به آسمان کشور جلوگیری کنیم.

ارتش اردن همچنین تاکید کرد: تشدید سورتی پروازها تایید می‌کند که ما اجازه استفاده از حریم هوایی ما توسط هیچ طرفی و برای هر هدفی را نخواهیم داد.

توافقنامه آبی اردن-رژیم صهیونیستی تمدید می‌شود؟الصفدی: اردن خواهان روابط حسنه با ایران استاردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 

انتهای پیام

 

دیگر خبرها

  • اظهارات تحقیرآمیز مشاور موساد درباره سرسپردگی دولت باکو به اسرائیل
  • افزایش پروازها در حریم هوایی اردن
  • پایان دیکتاتوری بایرن با کودتای آلونسو!
  • تحولات منطقه؛ محور رایزنی تلفنی ولیعهد سعودی و نخست‌وزیر عراق
  • حمایت پارلمان عراق از پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی
  • رئیس سابق موساد : بهتر است به حمله ایران پاسخ ندهیم
  • قبح اعمال اسرائیل بر همه دنیا آشکار شده است
  • رئیس سابق موساد: بهتر است پاسخی به حمله ایران ندهیم
  • رئیس سابق موساد: بهتر است به حمله ایران پاسخ ندهیم
  • ولیعهد و شاهزاده طرفدار تیمی که فکرش را هم نمی‌کنید