Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@14:00:38 GMT

خشکیده شدن«بان‌خشک» در سایه مشکلات

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۹۶۲۶

خشکیده شدن«بان‌خشک» در سایه مشکلات

به‌گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، روستای بان‌خشک از توابع شهرستان چوار از جمله روستاهای محرومی در سطح استان ایلام است که مشکلاتی را برای ساکنین خود به وجود آورده و زندگی را به کام آنان تلخ کرده است.

از نمونه مشکلات موجود در روستای بان خشک می‌توان به نبود امکانات درمانی اشاره کرد که از گذشته تاکنون موجب مرگ افراد متعددی در این روستا شده است؛ از سوی دیگرنیز بی‌سوادی به دلیل نبود امکانات آموزشی به عنوان معضلی جدی در این روستا دامن‌گیر پیر و جوانان آن منطقه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبود خدمات درمانی و امکانات آموزشی در روستای بان‌خشک در حالی‌ست که خانه‌ی بهداشت و مدرسه از سال‌ها پیش در این روستا احداث شده که به دلیل بی‌توجهی از سوی مسوولین مربوطه بلا استفاده رها شده است. 

علی‌رغم اینکه دامداری از عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد روستا است اما به دلیل هزینه‌ی بالای تهیه‌ی نهادها و واکسیناسیون کردن دام‌ها و... از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و در نهایت موجب افزایش مهاجرت روستاییان ساکن در بان‌خشک شده و صدمه به اقتصاد وابسته به دامداری می‌شود.

نبود امکانات در روستا بان‌خشک

نوری از ساکنان روستای بان‌خشک گفت: به دلیل نبود مدرسه در روستا برای اینکه فرزندم بتواند در کلاس‌های درسی شرکت کند او را در مدرسه‌ی شهری ثبت نام کرده‌ام؛ اما علاوه بر مشکل تردد و رفت و آمد به شهر نبود امکان دسترسی به اینترنت موجب شده قادر به شرکت در کلاس‌های آموزشی نباشد.

جعفری از دیگر ساکنان روستا در خصوص معضلات موجود در روستا افزود: نبود آب به خصوص در فصل گرما علاوه بر اینکه مشکلاتی را برای شرب و مصرف روزانه‌ی ما به وجود آورده است، تاثیرات به سزایی بر نگهداری دام‌ها نیز داشته است.

وی در حالی که از عدم رسیدگی مسوولین گله مند بود ادامه داد: طرح هادی که تاثیر به سزایی بر رونق معیشت روستاییان دارد و در روستاهای بسیاری اجرایی شده، کلنگ احداثش در روستای ما هنوز به زمین زده نشده که همین امر مانع جدی برای برخورداری روستاییان از امکانات کافی جهت زندگی در روستا بوده است.

مشکلات اقتصادی در روستای بان‌خشک 

کریمی رئیس شورای روستا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: روستای بان‌خشک از توابع شهرستان چوار با ساکنانی بیش‌ از بیست خانوار سال‌هاست با کمبود امکاناتی از قبیل راه ارتباطی مناسب، آب آشامیدنی کافی، امکانات آموزشی، خدمات درمانی و مواردی از این قبیل دست و پنجه نرم می‌کند.  

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در روستای بان‌خشک مناسب نیست، افزود: علی‌رغم وجود پالایشگاه‌های نفت و گاز در شهرستان چوار، جوانان این روستا از امکانات شغلی مناسبی برخوردار نیستند و از سوی دیگر نیز عدم حمایت از بانوان در راستای ایجاد اشتغال در زمینه‌ی گلیم بافی، تولیدات صنایع دستی و... تاثیر به سزایی بر رونق اقتصادی روستاییان گذاشته است که به طبع مشکلات جدی را برای آنان در پی داشته است.

باوجود اینکه روستاها در پویایی اقتصاد کشور، از قبیل کمک به رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ اشتغال، تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی و خدماتی، حفظ محیط زیست و... نقش اساسی دارند متاسفانه ریشه تمامی مشکلات و مسائل عقب ماندگی مثل فقر گسترده، نابرابری در حال رشد، رشد سریع جمعیت و بیکاری فزاینده، در مناطق روستایی قرار دارد.

حمایت آب و فاضلاب استان برای رفع کمبود آب در بخش چوار الزامیست

علی‌احمد احمدی بخشدار مرکزی شهرستان چوار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از جمله مشکلات جدی موجود در شهرستان چوار و روستاهای تابع آن کمبود شدید آب است که نیازمند حمایت از سوی آب و فاضلاب استان است.

وی با بیان اینکه مشکل راه‌های ارتباطی نیز در حال پیگیری است، افزود: مکاتباتی در خصوص راه اندازی خانه‌ی بهداشت و مدرسه‌ی واقع در روستای بان‌خشک با مرکز بهداشت، سلامت و آموزش و پرورش صورت گرفته است که امید است به زودی مشکل نبود خدمات درمانی و بی‌سوادی ساکنان این روستا رفع شود.

بخشدار مرکزی شهرستان چوار تصریح کرد: روستاهای ما اکثرا همجوار پتروشیمی هستند و به طبع آلاینده‌های ناشی از آن تاثیرات به سزایی بر سلامت افراد دارد اما علی‌رغم بی‌توجهی به این مهم در بحث اشتغالزایی از تعداد انگشت شماری از جوانان به کارگیری شده است که در همین راستا جلساتی با اداره‌ی کار و تعاون و پیگیری‌هایی در این زمینه انجام شده و پتروشیمی را موظف به استخدام نیروهای بومی در این منطقه کرده است.

در گذشته تا کنون وعده‌های متعددی از سوی اداره‌ی کار و تعاون و سایر ارگان‌ها برای به کار گیری نیروهای بومی در پالایشگاه نفت و گاز استان ایلام داده شده که متاسفانه تا کنون مثمر ثمر واقع نشده است.

عدم پاسخگویی مدیرکل آب و فاضلاب

برای پیگیری بحران جدی کمبود آب در شهرستان چوار به سراغ مدیر کل آب و فاضلاب استان ایلام رفتیم که این مسوول بدون توجه به بحران جدی کمبود آب در شهرستان چوار و روستاهای توابع آن به خصوص در ماه‌های آینده با توجه به افزایش دمای هوای پاسخگو نبود.

اجرای طرح هادی در روستای بان‌خشک

محبی مدیر کل بنیاد مسکن ایلام در خصوص اجرا سازی طرح هادی در روستای بان‌خشک گفت: این طرح از سال ۷۰ توسط بنیاد مسکن استان ایلام به اجرا درآمده و در تمامی روستاهای بالای بیست خانوار احداث شده است.

وی با بیان اینکه روستای بان‌خشک نیز از روستاهای اولویت دار در اجراسازی طرح هادی است، بیان کرد: طرح هادی در قسمت‌هایی از روستا به اجرا درآمده است که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار تکمیل نشده و در همین راستا پس از تامین و اختصاص اعتبار در ماه‌های آینده مجدادا پیگیری خواهد شد.

برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط فنی حرفه‌ای

فنی حرفه‌ای شهرستان چوار در خصوص ایجاد کلاس‌های آموزشی برای بانوان، افزود: در روستاهای متعددی به درخواست خود روستاییان کلاس‌های آموزشی در خصوص پرورش زنبور عسل، گلیم بافی، قالی بافی، پرورش قارچ، خیاطی، امداد گری حوادث برای بانوان برگزار شده که در همین راستا پس از درخواست روستای بان‌خشک و مراجعه به فنی حرفه‌ای از طریق شورا برای بانوان بیش از ۱۲ نفر کلاس‌های آموزشی در زمینه‌ی درخواستی برگزار خواهد شد.

از آنجایی که توسعه روستایی با حمایت دولت و فعالیت مسوولان مربوطه ممکن می‌شود، بنابراین لازم است ارگان‌ها و نهادهای مربوطه با یک برنامه‌ریزی دقیق و با اختصاص بودجه مناسب و تعریف اختیارات لازم برای بهسازی روستا از کاهش جمعیت روستاها که تاثیرات به سزایی بر توسعه و روند اقتصادی استان دارند، جلوگیری شود.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۹۸

منبع: فارس

کلیدواژه: علی احمد احمدی کمبود امکانات اولیه کلاس های آموزشی شهرستان چوار استان ایلام آب و فاضلاب طرح هادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۹۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین برق ۳۸۰ روستای سیل‌زده در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در خصوص آخرین وضعیت برق رسانی به روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان گفت: با وجود بسته بودن راه‌های ارتباطی و سخت بودن امدادرسانی، هم اکنون وضعیت مساعد شده و از ۴۴۵ روستای بی برق در ابتدای حادثه، ۳۸۰ روستا مشکلشان رفع شده و اکنون فقط ۶۵ روستا باقی مانده که آن هم به زودی برق دار خواهند شد.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی تمام نیرو‌های عملیاتی و فنی در استان بسیج شدند تا مشکل هر چه سریعتر برطرف و مناطق سیل زده برق دار شوند. در مناطقی که امکان مانور در شبکه وجود داشته، از این طریق برق شبکه تامین شده است.

مدیرعامل شرکت توانیرتصریح کرد: با رفع انسداد جاده‌ها توسط تیم‌های عملیاتی وزارت راه و شهرسازی و مهیا شدن امکان حضور تیم‌های عملیاتی صنعت برق، مسئله روستا‌های باقی مانده به سرعت رفع خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان کبودراهنگ
  • پالنگان؛ زیبایی‌هایی در دل صخره و سنگ
  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان
  • مشکلات آبرسانی در روستاهای بخش گابریگ از زبان اهالی
  • دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است؛ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت
  • دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت
  • تامین برق ۳۸۰ روستای سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس
  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب
  • راه دو روستای بم مسدود شد