Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@07:14:12 GMT

دلیل مرگ ماهیان خلیج گرگان همچنان در ابهام

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۴۱۸۹

دلیل مرگ ماهیان خلیج گرگان همچنان در ابهام

ایران زمین – پس از مرگ هزاران فلامینگو و سایر پرندگان مهاجر در خلیج گرگان و تالاب میانکاله، حالا نوبت به ماهیان کفال و کپور این زیستگاه آبی رسیده است که بمیرند. مرگ اکنون در جنوب شرقی ساحل خزر بیتوته کرده است و هربار به بهانه‌ای جان می‌گیرد.

یکبار به‌خاطر بوتولیسم بار دیگر به‌خاطر آلودگی آب در حوزه‌های بالادستی با سموم کشاورزی و فاضلاب و بار دیگر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در نخستین روزهای هفته دوم تعطیلات نوروزی بود که امواج آب، نخستین دسته از ماهیان مرده را به سواحل خلیج گرگان در بندر ترکمن آورد. در بین این ماهیان همه گونه‌ای پیدا می‌شد، از ماهیان کوچک گرفته تا ماهیان بزرگ جثه؛ بیشتر از همه ماهیان کفال و کمتر از آن ماهیان کپور بودند که جان داده بودند. برآوردهای اولیه میزان تلفات را تا 5 هزار قطعه ماهی تخمین می‌زد. اما در روزهای بعدی امواج بازهم ماهیان مرده را به ساحل آورد. هرچند مشاهده لاشه ماهی در سواحل به مقدار کم، امری معمول است اما صیادان بومی این میزان از تلفات ماهی را غیر متعارف می‌دانند. مدیرکل دامپزشکی گلستان پیش‌تر با اشاره به استمرار تلفات پرندگان مهاجر آبزی در خلیج گرگان به سبب ابتلا به بوتولیسم نسبت به احتمال سرایت مرگ و میر این پرندگان به آبزیان هشدار داده بود. غلامرضا محرابی گفته بود: بر اساس آزمایش های مرکز بیماری شناسی سازمان دامپزشکی، علت تلفات پرندگان در پهنه آبی خلیج گرگان بوتولیسم است که دامنه اثرگذاری این باکتری فقط به پرندگان محدود نمی‌شود.
طبق اعلام دامپزشکی، بر اثر بیماری بوتولیسم که از بهمن ماه تا اواخر اسفند ۹۸ و 99 در تالاب بین‌المللی میانکاله رخ داد، بیش از ۸۰ هزار پرنده مهاجر در ۲ استان گلستان و مازندران تلف شدند.
بوتولیسم نوعی بیماری برای پرندگان و آبزیان است که بر اثر دو باکتری «کلوستریدیوم » و «بوتولینیوم» ایجاد می‌شود و به آن مسمومیت طبیعی هم گفته می‌شود. این باکتری‌ها به‌طور وسیع در خاک وجود داشته و برای فعالیت و تولید سم به گرما، منبع پروتئین و محیط بی‌هوازی نیاز دارند.
اما اظهارات اولیه مسئولان دامپزشکی، سرایت بوتولیسم پرندگان مهاجر به ماهیان را ضعیف ارزیابی می‌کند چراکه فاصله زمانی زیادی بین مرگ پرندگان مهاجر و ماهیان وجود دارد. ارزیابی‌ها، گمانه آلودگی خلیج گرگان به سموم کشاورزی و فاضلاب و مسمومیت ماهیان به این سموم را بیشتر محتمل می‌داند. چراکه در فروردین ماه استفاده از کود شیمیایی در کشتزارها شیوع بیشتری دارد. مدیرکل دامپزشکی گلستان در مصاحبه با ایرنا از اتمام نمونه‌برداری ماهیان تلف‌شده در پهنه آبی و حاشیه خلیج گرگان خبر داد و گفت که پس از تعیین نتایج آزمایشگاهی، علت مرگ و میر گسترده این آبزیان اعلام می‌شود. غلامرضا محرابی اظهار داشت: با پایش میدانی کارشناسان دامپزشکی از ماهیان تلف شده، نمونه‌برداری لازم صورت گرفته و در آزمایشگاه در دست بررسی است.  وی گفت: هر چند احتمال ابتلا به بوتولیسم در آبزیان تلف‌شده وجود دارد اما سایر بیماری‌های ویژه آبزیان نیز در اولویت بررسی قرار دارد. مدیرکل دامپزشکی گلستان به آلودگی آب رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: افزایش سموم و مواد آلی در این فاضلاب، کیفیت آب خلیج گرگان را تغییر داده و برخی آبزیان از جمله کفال زودتر از دیگر ماهیان به این موضوع واکنش نشان می‌دهند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پرندگان مهاجر خلیج گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۴۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری

احسان باقری پور، رئیس اداره پارک ملی خشکی و دریایی بوجاق بندر کیاشهر گفت: با توجه به سیاست‌های اداره کل حفاطت محیط زیست گیلان و اداره کل شیلات استان برای حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی همه ساله صید ماهیان مولد و بالغ از اسفند ماه شروع و تا فروردین ماه توسط ۲ پیمانکار معتمد شیلات و با نظارت اداره پارک ملی بوجاق ادامه می‌یابد.

به گفته او، امسال بالغ بر ۳۰ هزار قطعه ماهی سفید در رودخانه سفیدرود صید شده است که این ماهیان مولد به مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر استان ارسال می‌شوند. 

رئیس اداره پارک ملی بوجاق تصریح کرد: رودخانه سفیدرود که نقش بسیار مهمی در زاد و ولد ماهیان دریای خزر از جمله ماهیان استخوانی دارد، تحت کنترل و نظارت مأموران یگان این اداره است.

باقری پور اظهار امیدواری کرد: مهاجرت چشمگیر ماهیان جهت تخم ریزی در این رودخانه همچنان ادامه یابد.

او همچنین از آمادگی مأموران اداره پارک ملی بوجاق برای همکاری با نهاد‌های ذیربط و احیای رودخانه سفیدرود و فراهم شدن زیستگاه تکثیر طبیعی برای ماهیان استخوانی و طبیعی خبر داد.

رودخانه سفیدرود به عنوان یکی از زیستگاه‌های با اهمیت حیات وحش در بخشی از مسیر طولانی خود از حوزه شهرستان آستانه اشرفیه عبور می‌کند و در دل پارک ملی بوجاق کیاشهر به دریای کاسپین می‌رسد.

این رودخانه زیستگاه با ارزش گونه‌هایی همچون انواع ماهیان استخوانی و خاویاری در فصل زادآوری است.

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • صادرات ۷۵ تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق
  • کشف ۱۵ سهره وحشی، تور و قفس صید پرندگان در خرامه
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟
  • یارانه فروردین، کالابرگ الکترونیک، صدک‌بندی و چند ابهام دیگر
  • کشف ۱۰۰۰کیلو لاشه کوسه ماهی در ساحل بوشهر
  • نظارت دامپزشکی بر صادرات فرآورده خام دامی و خوراک آبزیان از مرز چذابه
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری