Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-24@19:29:08 GMT

مخالفت رئیس‌جمهور با توقف سفر به ترکیه +سند

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۵۷۳۶

مخالفت رئیس‌جمهور با توقف سفر به ترکیه +سند

در حالی وزیر بهداشت خواستار توقف یک هفته‌ای سفرهای هوایی و زمینی به ترکیه به دلیل وضعیت بحرانی شیوع کرونا شده بود که رئیس‌جمهوری پس از نامه وزیر کشور با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

به گزارش مشرق، ۱۱ فروردین امسال وزیر بهداشت طی نامه‌ای به شرح زیر خطاب به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا خواستار توقف سفرهای هوایی و زمینی به کشور ترکیه به مدت یک هفته شد؛ «با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون یافته،‌ضروری است حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به مدت یک هفته ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور متوقف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدیهی است شهروندارن ایرانی که در ترکیه به سر می‌برند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنین اتباع کشور ترکیه که در ایران بوده و قصد خروج از کشور را دارند می‌توانند با رعایت پروتکل‌های مربوطه و انجام تست PCR و اطمینان از عدم آلودگی اقدام به ورود و خرج کنند.

بیشتر بخوانید: لغو تورهای ترکیه فوری به شرکت‌های گردشگری اعلام شد

ضمنا جهت هموطنانی که از مرزهای زمینی و هوایی وارد کشور می‌شوند ایجاد قرنطینه برای موارد مشکوک یا مثبت ضروری خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایید استانداران محترم در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را به‌عمل آوردند.»

بیشتر بخوانید: پرواز به پایتخت گردشگری ترکیه فقط با ۷۰۰ هزار تومان!

  *مخالفت وزیر کشور با توقف سفرهای زمینی و هوایی به ترکیه  

این در حالی بود که سه روز بعد یعنی ۱۴ فروردین ماه وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با این پینشهاد مخالفت کرد. متن نامه عبدالرضا رحمانی فضلی به شرح زیر است؛

« با احترام با عنایت به درخواست وزیر محترم بهداشت،درمان و آموزش پزشکی مبنی بر توقف ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور ترکیه به مدت یک هفته به استحضار می‌رساند جلسه فوق‌العاده کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، راه و شهرسازی، امور خارجه و پلیس گذرنامه که گزارش آن به همراه پیشنهادات مزید استحضار و صدور اوامر لازم تقدیم می‌گردد:

اهم مطالب مطروحه:

-در شرایط تحریمی کشور فعالیت مرزها از ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مباحث مرتبط با ضرورت‌های زندگی شهروندان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است این امر در مورد مرزهای ایران با کشور ترکیه حساسیت بیشتری داشته، چراکه تنها مسیر تردد به اروپا در حوزه تجاری و مسافری است.

-در حال حاضر برابر توافقات ایران و ترکیه به‌صورت هفتگی ۲۰۰ پرواز میان دو کشور انجام می‌شود که نیمی از آنها را ناوگان ایرانی و نیمی دیگر توسط ناوگان ترکیه‌ای صورت می‌پذیرد. توقف تردد مسافری آسیب جدی به این توافق وارد می‌کند.

-محدودیت تردد مسافری از طریق هوایی موضوع کنسل کردن پروازها و پرداخت خسارت را متوجه شرکت‌های ایرانی کرده که با توجه به محدودیت زمانی، عملا خسارت سنگینی وارد می‌کند.

-با توجه به فراوانی پروازهای ترکیه‌ای به سایر کشورهای دنیا و مقرون به‌صرفه بودن هزینه بلیت آنها، بسیاری از ایرانیان از آن طریق به کشور مسافرت (ترانزیت) می‌کنند. هرگونه تصمیم بدون اطلاع قبلی مشکلات متعددی را برای آنها در پی خواهد داشت.

-بسته شدن مرزهای ترکیه و باز بودن هم‌زمان مرزهای هوایی سایر کشورها مانند امارات از منظر سیاسی و اجتماعی در مناسبات دو کشور تبعات منفی در پی خواهد داشت.

-توقف تردد مسافری بدون اطلاع‌رسانی قبلی در حوزه اجرا نیز مشکلات متعددی را برای نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مستقر در مرز به همراه خواهد داشت. قطعا عدم توجه به آن اصل تصمیم را با چالش مواجه می‌کند.

-نمایندگان وزارت امور خارجه، راه و شهرسازی و نیروی انتظامی با بسته شدن مرز به دلیل تبعات سوء مختلف مخالف بودند.

-نماینده وزارت بهداشت پس از استماع نظرات دستگاها، تصمیم‌گیری را منوط به هماهنگی نهایی مجدد با وزارت متبوع دانستند.

بیشتر بخوانید: چرا مرز هوایی با ترکیه بسته نمی‌شود؟

علی‌ ایحال پس از بحث و تبادل نظر پیشنهادات ذیل مورد قبول امضا قرار گرفته تا در صورت تایید حضرتعالی ابلاغ گردد:

۱-با توجه به تبعات سوء توقف تردد از مرزهای هوایی و زمینی با ترکیه، موضوع بسته شدن مرزها در شرایط فعلی منتفی شود.

۲-جمعیت هلال احمر نسبت به انجام تشدید کنترل مسافران ورودی از کشور ترکیه در مرهای زمینی هوایی اقدام عاجل کند.

۳-وزارت بهداشت با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت راه نسبت به تعیین مراکز آزمایشگاهی مورد تایید در خارج اقدام و اطلاع‌رسانی لازم از طریق وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور خارجه به شهروندان و شرکت‌های هواپیمایی انجام تا افراد با گواهی سلامت وارد کشور شوند.

۴-  وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرف روز جاری لغو تور ترکیه را به تمام شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کند.»

رئیس‌جمهور دیروز (۱۶ فروردین) ضمن مخالفت با توقف ایاب و ذهاب از طریق مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه با پیشنهادات وزیر کشور موافقت کرده است؛

در نامه رئیس دفتر رئیس‌جمهور به وزیر کشور آمده است؛

«نامه شماره ۲۹۶۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۴ جنابعالی و ضمیمه آن با موضوع «درخواست وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر توقف ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور ترکیه و پیشنهادهای مطرح شده» به استحضار ریاست جمهوری رسید، پی نوشت فرمودند: «با پیشنهاد موافقم»»

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا دفتر رئیس جمهور بهداشت ترکیه نیروی انتظامی ایران وزارت بهداشت وزارت میراث فرهنگی مرزهای هوایی و زمینی امور خارجه کشور ترکیه وزیر کشور یک هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۵۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد

به گزارش همشهری‌آنلاین ، روزنامه «حریت» فاش کرد ارتش ترکیه قصد دارد پس از اتمام سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور به عراق، عملیات زمینی گسترده‌ای را علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در شمال عراق انجام دهد.

طبق نوشته این روزنامه، اردوغان امروز (دوشنبه) به عراق سفر کرد و پیش‌بینی می‌شود که ارتش ترکیه عملیات نظامی گسترده‌ای را در شمال عراق علیه حزب پ.ک.ک در ماه‌های تابستان انجام دهد.

اردوغان چندین مرتبه اعلام کرده بود که آنکارا انتظار دارد که مساله امنیت مرزهای ترکیه با عراق در فصل تابستان حل و فصل شود و ترکیه همچنین به دنبال آن است که گذرگاه امنی به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر داخل سوریه ایجاد کند.

این روزنامه ترکیه‌ای همچنین نوشت، آنکار پیش‌بینی می‌کند که به واسطه این عملیات تمامی طول مرزهای ترکیه با عراق که بالغ بر ۳۷۸ کیلومتر است به روی «تروریست‌ها» بسته شود.

در همین رابطه، «عبدالقادر سلفی» روزنامه‌نگار نزدیک به دولت ترکیه در سرمقاله خود در این روزنامه نوشت، «اردوغان گفت منطقه‌ای که امنیت مرزهایمان با عراق را تأمین می‌کند، می‌بندیم. ان‌شاءالله این تابستان مشکل مربوط به مرزهایمان با عراق را حل خواهیم کرد. بعد از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی گسترده‌ای علیه پ.ک.ک انجام می‌شود. این بار مفهوم این عملیات متفاوت خواهد بود.»

وی در ادامه نوشت: «برای اجرای این عملیات با مشارکت دولت مرکزی در بغداد، دولت اربیل و نیروهای حشد الشعبی برنامه‌ریزی می‌کنیم. نیروهای زمینی ترکیه با حمایت نیروی هوایی در اراضی عراق نفوذ خواهند کرد و هدف از این عملیات نیز ایجاد خط امن به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر داخل اراضی عراق است. حمله به پایگاه‌های ما در روزهای ۲۲ و ۲۳ دسامبر و ۲۴ ژانویه ایجاد این منطقه حایل را امری قطعی کرده است.»

رئیس جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) در سفری رسمی بعد از حدود ۱۳ سال وارد بغداد شد. اردوغان با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و عبداللطیف رشید، رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه با آن‌ها گفت‌وگو دارد. قرار است ۲۰ توافق‌نامه نیز میان ۲ کشور امضا شود. یک توافق‌نامه استراتژیک درباره آینده روابط ۲ کشور نیز امضا خواهد شد.

اردوغان همچنین قرار است به اربیل سفر کرده و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار کند. سفر وی یک روزه است و درباره همکاری ترکیه و عراق در زمینه مبارزه با «تروریسم» گفت‌وگو خواهد شد.

کد خبر 846396 منبع: ایسنا برچسب‌ها ترکیه خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان عراق

دیگر خبرها

  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه
  • (ویدئو) رئیس‌جمهور عراق: حاکمیت عراق باید محترم شمرده شود
  • تعرض به شهر‌های عراق را نمی‌پذیریم
  • رئیس جمهور عراق به اردوغان:تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • اردوغان بعد از ۱۲ سال وارد بغداد شد
  • اردوغان با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار