Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-23@05:31:29 GMT

نرخ ارز امسال اثر چندانی بر ماهیت بورس نمی‌گذارد

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۶۵۹۴

نرخ ارز امسال اثر چندانی بر ماهیت بورس نمی‌گذارد

برخلاف ۶ سال اخیر که بازار سرمایه فروردین ماه سبزی را پشت سر گذاشته امسال نخستین سالی است که شاخص بورس کار خود را جزء در روز آغازین، منفی آغاز کرده است. شایانبه گزارش پول نیوز، ذکر است عده‌ای کارشناسان و متخصصان در حوزه بازار سرمایه مسبب چنین امری را مسائل سیاسی پیش رو می‌دانند که به همین منظور می‌توان به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بازگشت ایران و آمریکا به برجام، کاهش نرخ ارز و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فردین آقا بزرگی، در رابطه با دلایل اُفت بازار سرمایه در فروردین سال ۱۴۰۰ علی رغم سال‌های گذشته که با رشد مواجه بودند، اظهار کرد: این که بازار سرمایه به جز روز نخست کاری در سایر روز‌ها منفی بود دلیل به رشد شارپی شاخص و سیر صعودی ارزش بعضی از صنایع طی سال ۹۹ باز می‌گردد.

او تصریح کرد: اغلب صنایع و شرکت‌ها علی رغم آنکه در سه ماه پایانی سال بازار با اصلاحات مواجه شد این صنایع باز هم نتوانستند ارزش واقعی خود را پیدا کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مسئله دومی که بر بازار سرمایه اثر گذاشته است بحث مراودات سیاسی مانند بازگشت به برجام است، ناگفته نماند که چنین مسئله‌ای علاوه بر آنکه بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارد شرکت‌هایی که صنایعشان صادراتی و کامودیتی محور هستند را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

آقا بزرگی بیان کرد: با توجه به تخصصی بودن بازار سرمایه نمی‌توان روند منفی یا مثبتی که طی یک بازه زمانی رخ می‌دهد را به کلیت بازار در طول سال نسبت داد همانطور که سال ۹۹ شاهد بودیم که بازار سرمایه علی رغم رشد‌هایی که در ابتدا سال با آن مواجه بود در پایان سال با روند نزولی مواجه شد.

او گفت: قراردادی که ایران با چین بسته است می‌تواند دو تاثیر بر بازار سرمایه بگذارد، به طور مثال اگر ما بخواهیم سکو‌های نفتی را در عوض سرمایه گذاری چینی‌ها در کشور به شمار بیاوریم این به طور قطع به سبب کاهش تقاضا در واردات سبب کاهش نرخ ارز خواهد شد، اما اگر این قرار داد اجرایی نشود کماکان به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا با افزایش نرخ ارز مواجه خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نرخ ارز بیشترین تاثیر را در سال گذشته داشته است، اما امسال بنظر می‌رسد با توجه به سناریو‌های پیش رو نرخ ارز تاثیر چندانی بر بازار سرمایه نخواهد داشت، پس سهامداران نباید چندان نگران باشند.

آقا بزرگی تصریح کرد: تا دوران پایانی دولت وقت، استراتژی اقتصادی تغییر نخواهد کرد و بازار سرمایه محلی خواهد بود که دولت از طریق آن به جبران کسری بودجه اش بپردازد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شکل دامنه نوسان به راحتی سبب خواهد شد که دولت به خواسته خود دست یابد ناگفته نماند که محوریت دولت در سال ۱۴۰۰ نیز فروش اوراق از طریق بازار سرمایه است که تا پایان این دولت ادامه خواهد داشت.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت بازار سرمایه نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۶۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای زنگنه پای ۶۰ میلیون سهامدار در میان است نه تعداد محدودی!

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳  این روز‌ها بدجوری سر و صدا به پا کرده است و به یکی از چالش‌های بازار سرمایه و البته شرکت‌های بورسی و اقتصاد تبدیل شده است. بندی که در دیدگاه فعالان بازار سرمایه و فعالان اقتصادی مضر برای اقتصاد، تولید و بورس است و از نگاه محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه بندی مفید برای تامین کسری بودجه دولت می‌باشد.   ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000Ipd

دیگر خبرها

  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • ۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد
  • سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟
  • بورس ۲۷ هزار واحد قد کشید
  • صرفه جویی در بورس انرژی قیمت پیدا می‌کند
  • یک چالش جدی بودجه ای برای بورس
  • آقای زنگنه پای ۶۰ میلیون سهامدار در میان است نه تعداد محدودی!
  • باخت بورس در راند اول