Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@05:01:21 GMT

رونق چه زمانی به بازار بورس باز می‌گردد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۷۴۵۱

رونق چه زمانی به بازار بورس باز می‌گردد؟

زمانی بورس رونق واقعی می‌گیرد و از هر گونه حباب زایی دور می‌شود که تولید جان بگیرد، آن زمان مردم می‌توانند به سرمایه گذاری در بورس اعتماد کنند، چرا که کشوری که تولید در آن رونق گرفته و شکوفا شده دارای یک اقتصاد مطمئن است. به گزارش پول نیوز، بازار سرمایه ایران در سال گذشته محل رخداد اتفاقات عجیب و غریبی بود که با جرات و صراحت می‌توان گفت مشابه چنین اتفاقاتی در کمتر بورس‌های جهان به وقوع می‌پیوندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سود‌های عجیب و غریبی که از دی ماه سال ۹۸ تقریبا به سرمایه گذاران و سهامداران بورس اختصاص داده شد تا تیر ماه ۹۹ نشان از بی مدیریتی و سوء استفاده‌ای بزرگ از دارایی‌های مردم در این بازار متلاطم داشت.

از همان ابتدای امر که اقتصاد رشد منفی داشت و تولید به شدت رو به کاهش می‌گذاشت، اختصاص سود‌های عجیب و غریب به سهامداران نشان دهنده وجود حباب بزرگی در بورس بود که موج ترکیدن آن از همان ابتدا به گوش می‌رسید، اما با آنکه به شدت و با شفافیت مشخص بود که روند رشد بورسی حبابی و کاملا غیر منطقی و غیر علمی است سود‌های بالا، تمایل برای سرمایه گذاری دراین بازار را نشانه گرفته بود.

این موضوع علمی در اقتصاد یک واقعیت است که زمانی که تولید یک کشور به رونق واقعی نرسیده و در پایین‌ترین حد و وضعیت خود به سر می‌برد، یا به عبارت دیگر با سیاست‌های ضد تولیدی، تولید تضعیف شده است چگونه می‌توان انتظار داشت بازار و قیمت سهام افزایش قابل توجهی را تجربه کند؟

آنچه در بورس ایران رخ داد را می‌توان بازتاب مدیریت اقتصاد ایران درآیینه بازار سهام نامید، به این دلیل که وقتی تولید کشور نیمه تعطیل است و شیوع بیماری کرونا تعطیلی بنگاه‌های تولیدی را به کرات افزایش داده است، بنحوی که از اسفند ۹۸ بنگاه‌های تولیدی یکی پس از دیگری یا تعطیل یا با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کردند، و فعالیت‌های تولیدی روز به روز محدود‌تر می‌گردید مشخص بود که هر گونه صعود و افزایش بی سابقه قیمت در بازار سهام حبابی بیش نیست. حبابی که قبل از ترکیدن انتظار می‌رفت دستگاه قضایی و نظارتی بدان ورود کند، ضمن اینکه قطعا دولت آقای روحانی درآنچه در بورس به عنوان تخلفات روشن و بزرگ رخ داد یک مقصر بزرگ و مسوول است.

دولت آقای روحانی که خود مقصر بزرگ آشفتگی‌های بورس ایران است به عنوان دولت منتخب مردم می‌بایست به جای ضربه زدن به اعتماد عمومی مردم به بورس، وارد عمل می‌شد و حقوق از دست رفته سرمایه گذاران خرد را مطالبه می‌کرد، اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد، بلکه خود دولت دستی بر آتش انداختن به سرمایه‌های مردم داشت.

به هر حال زمانی بورس رونق واقعی می‌گیرد و از هر گونه حباب زایی دور می‌شود که تولید جان بگیرد، آن زمان مردم می‌توانند به سرمایه گذاری در بورس اعتماد کنند چرا که کشوری که تولید در آن رونق گرفته و شکوفا شده دارای یک اقتصاد مطمئن است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که محور‌های اصلی اقتصاد کشور بر پایه تولید واقعی بنا گذاشته شود؛ یعنی تولید صنعتی و آنچه که درفعالیت‌های اقتصادی خود را به صورت کالا نشان می‌دهد.

اگر تولید محقق شود و کار وتلاش در جامعه نهادینه شود آن زمان سود‌های کاذب کازینویی در بورس از بین می‌رود، بلکه مردم از طریق کار و تلاش معیشت زندگی خود را اداره و شاهد رفاه سالمی در جامعه خواهند بود نه اینکه رفاه و معیشت خود را با ضربه زدن به دیگران ونسل‌های آینده از طریق خرید و فروش کاغذ که سوداگری نامیده می‌شود تضمین کنند، خرید و فروش کاغذی که هیچ ربطی به فعالیت تولیدی ندارد.

بی تردید مهمترین مساله برای ساماندهی اقتصاد کشور؛ بازار سرمایه و سایر نیاز‌های اقتصادی مردم توجه به محور تولید است، ضمن اینکه تحقق تولید نیازمند بستر سازی برای الزامات گسترده‌ای است که شکل گیری هر گونه تولید صنعتی وابسته به فراهم سازی آنهاست.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۷۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۳ هزار و ۹۲۱ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۷۴۰ واحدی قرار گرفت و برای سومین روز متوالی در هفته جاری، صعودی شد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز با رشد ۴ هزار و ۳۲۱ واحدی در ارتفاع ۷۵۷ هزار و ۷۰۹ واحدی قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بورس تهران به ۸۰ همت و ۳۹ میلیارد تومان رسید و تعداد ۳۶۴ هزار و ۱۵۹ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های بوعلی، فملی و نوری بیشترین تاثیر بر رشد و نماد‌های فولاد، وغدیر، وبملت و شستا بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با ۳۹ رشد واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۵۳۶ واحدی قرار گرفت؛ ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۴ همت و ۱۰۱ میلیارد تومان رسید و تعداد ۱۹۹ هزار و ۴۲۵ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های آریان، ارفع، فصبا و سپیدار بیشترین تاثیر بر رشد و نماد‌های آریا، هرمز و شگویا بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • بورس تغییر جهت داد
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت