Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، در پاسخ به اظهارات رسانه ای وزیر امور خارجه اوکراین و معاون او اظهار داشت: ما اظهارات همکاران اوکراینی را در رسانه ها می بینیم و به آن توجه می کنیم ولی گاهی دلیل برخی اظهار نظرهای غیر سازنده را درک نمی کنیم.

به گزارش برنا، محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، در پاسخ به اظهارات رسانه ای وزیر امور خارجه اوکراین و معاون او اظهار داشت: ما اظهارات همکاران اوکراینی را در رسانه ها می بینیم و به آن توجه می کنیم ولی گاهی دلیل برخی اظهار نظرهای غیر سازنده را درک نمی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید لازم باشد یکبار دیگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با سانحه دلخراش سقوط هواپیمای اوکراینی را یادآوری کنم.

او افزود: نمایندگان دولت اوکراین در مراحل مختلف تحقیقات از زمان سقوط هواپیما در صحنه حادثه تا خوانش جعبه های سیاه در پاریس حضور داشته اند. ما دو دور مذاکرات در کی اف و تهران داشته ایم و نمایندگان نهادهای مختلف ایران و اوکراین اعم از هواپیمایی کشوری، قضایی، نظامی، وزارتخانه های امور خارجه و غیره در جلسات حضور داشته اند و توضیحات جزئی در خصوص چگونگی وقوع این سانحه به آنها داده شده است.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: توافق کردیم دور سوم مذاکرات با فاصله کوتاهی در کی اف برگزار شود که طرف اوکراینی ابتدا دور سوم را منوط به دریافت مدارکی نمود که سعی کردیم در حد مقدور آنها را در اختیار طرف اوکراینی قرار دهیم ولی با گذشت هفت ماه از دور دوم مذاکرات طرف اوکراینی تاریخ جلسه بعدی که قرار بود در کی اف انجام شود را اعلام نکرده است. با این حال جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از اتلاف زمان تصمیم گرفت تعهدات خود را مطابق حقوق بین الملل هوانوردی را با دقت و سرعت انجام دهد. سازمان هواپیمایی کشوری در زمان مقرر گزارش فنی تیم بررسی سانحه را در اختیار کشورهای ذیربط و ایکائو قرار داده و آن را جهت اطلاع عموم منتشر نموده است. مقصرین و قصور کنندگان در بروز این فاجعه شناسایی شده و اکنون کیفرخواست برای ۱۰ نفر صادر و دادگاه بزودی به پرونده رسیدگی خواهد کرد. بودجه جبران خسارت بازماندگان توسط دولت تامین و در اختیار وزارت راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفته است که آماده پرداخت به بازماندگان است. این خسارت مبلغی بیش از هفت برابر تعهد قراردادی ایران طبق کنوانسیون ورشو است و دولت ایران برای اینکه مبلغ را منصفانه نماید رویه های بین المللی در تعیین خسارت را هم در تعیین آن مورد توجه قرار داده است. همچنین با شرکت اوکراینی مائو تماس برقرار کرده و آمادگی خود را برای مذاکرات مربوط به جبران خسارت این شرکت در رابطه با هواپیما به شرکت اوکراینی اعلام کرده ایم.  متاسفانه همچنان اظهارات غیر معمولی از مقامات دولت کانادا می شنویم که بدیهیات منطق حقوقی از آن حمایت نمی کند و قابل قبول نیست.

بهاروند بیان کرد: در بعضی اظهار نظرهای همکاران اوکراینی نیز تهدیدات بی‌مبنایی برای اقدام حقوقی و مانند این نهفته است. لازم است تذکر دهم که جمهوری اسلامی ایران کلیه وظایف خود را طبق حقوق بین الملل انجام داده است و تا پایان نیز به همین منوال ادامه خواهد داد. به همین دلیل از هیچ لفاظی و یا اقدام محتمل دیگر خارج از عرفی بیمناک نیست. ایران ضمن احترام روابط دو جانبه خود با سایر کشورها، در چارچوب حاکمیت ملی خود هیچگونه فشار و تهدیدی را نپذیرفته و در مقابل هر اقدام غیر منطقی و غیر معقولی در رابطه با خود متناسب عمل خواهد کرد و کوچکترین اقدام یکجانبه ای را با ابزار مشروع، قانونی و دیپلماتیک پاسخ خواهد داد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معاون رسانه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دولت سقوط هواپیما ایران وزارتخانه امور خارجه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی حقوق سازمان هواپیمایی کشوری بودجه مسکن هواپیما کانادا اسلامی ایران محسن بهاروند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۷۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو

نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس پنجشنبه با دستور کار بررسی تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز به کار کرد.

به گزارش مشرق، هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور دارد.

روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.

این نشست با سخنان میخائیل بوگدانف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرد. در ادامه این نشست،‌ نماینده سازمان ملل متحد به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت غزه و بحران انسانی در فلسطین و نیز حملات به کارکنان سازمان ملل پرداخت.

قرار است معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات خاورمیانه در شرایط تداوم کشتار مردم بیگناه فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس و تجاوزهای اخیر این رژیم به کشورهای منطقه از جمله به کنسولگری سفارت کشورمان در دمشق مطرح کند.

باقری قبل از حضور در این نشست با بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفت و گو کرد. کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، معاون وزیر امور خارجه را در این نشست همراهی می‌کند.

این نشست، نخستین نشست بررسی تحولات خاورمیانه بریکس با حضور اعضای جدید این گروه است. علاوه بر روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی، نمایندگان چهار کشور از پنج عضو جدید گروه شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر،‌اتیوپی و امارات متحده عربی در این نشست حضور یافته‌اند. نماینده عربستان سعودی دیگر عضو جدید گروه بریکس همانند دیگر نشست‌های این گروه از ابتدای سال ۲۰۲۴ در این نشست حضور ندارد.

دیگر خبرها

  • تاکید اعضای بریکس بر توقف نسل‌کشی در غزه
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • کی‌یف مردان اوکراینی خارج نشین را به کشور باز می‌گرداند
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسراییل را تحریم کند