Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@19:30:31 GMT

چین می‌تواند موجب افزایش سهم ایران در اقتصاد جهانی شود؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۸۱۰۵

چین می‌تواند موجب افزایش سهم ایران در اقتصاد جهانی شود؟

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بررسی روند تاریخی چین در رسیدن به یکی از برترین جایگاه های اقتصادی جهان گفت: اتحاد تجاری با چین می تواند منجر به افزایش سهم ایران در اقتصاد جهانی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید کمیل طیبی در یک وبینار که با موضوع بررسی سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین برگزار شد، اظهار کرد: امروزه موضوع سرمایه گذاری اهمیت بسیاری دارد، بنابراین بازتاب‌ها و اثراتی که در این تفاهم نامه می‌تواند به وجود آید باید بررسی شود، چین به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای صنعتی بوده و صادرکننده کالا است، این موضوع روند تاریخی دارد، زمانی چین کالاهای کاربر صادر می‌کرد، اکنون کالاهای تکنولوژی بر صادر می‌کند، رشد سریع بازار مصرفی در چین نشان دهنده افزایش قدرت خرید این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸، ۶.۷ درصد و در سال سال ۲۰۱۹، ۶ درصد بوده و تنها کشوری است که در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی منفی نداشته و ۲.۳ درصد رشد اقتصادی ثبت کرده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد از قرن ۱۴ میلادی تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد چین رشد شتابنده داشته و خواهد داشت و این در حالی است که آمریکا، اروپای غربی و یا ژاپن نوساناتی را تجربه کرده و در سال‌های اخیر رشد کمتری داشته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: نقش فزاینده چین در اقتصاد جهانی در قالب GDP تشکیل سرمایه و صنعت بسیار شاخص بوده است. البته نقش چین در آلودگی محیط زیست نیز در این سال‌ها بیشتر شده است، در سالی که دنیا با بحران شیوع کرونا مواجه شد تحولاتی که در چند قدرت اقتصادی اتفاق افتاد به دلیل کاهش تولید ناخالص این کشورها بوده است اما زیان کرونا در اقتصاد چین کمتر از سایر کشورها بود که ناشی از کمتر کردن شرایط نا هنجار کسب و کار و افزایش سرمایه گذاری این کشور است.

طیبی گفت: چین از این فرصت استفاده کرد و به عنوان مهم‌ترین تولید کننده ماسک و محصولات جدید مطرح شده و مزیت نسبی ایجاد کرده و بازار را در اختیار گرفت، چین یک ملت تاجر است که با هدف توسعه و تسلط بر بازار حرکت می‌کند، به طور کلی در سال کرونا این روند نزولی یا افتی واردات در کشور چین کمتر بوده است علاوه بر این صادرات غیر نفتی ایران به چین نسبت به صادرات نفتی در سال‌های اخیر بیشتر شده است که نشان دهنده ظرفیت توسعه صادرات محصولات غیر نفتی به این کشور است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این در بررسی میزان تجارت با دو شریک عمده تجاری ایران (ترکیه و چین)، در این سال کرونا کسری تجاری چین نسبت به کسری تجاری ترکیه کمتر بوده است که نشان می‌دهد ثبات و پایداری در رابطه تجاری با چین بیشتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین این یک تفاهم نامه است و قرارداد نیست که تعهدآور باشد، باید ابتدا به تصویب مجلس، سپس به تصویب شورای نگهبان برسد. هر تفاهم نامه مقدمه‌ای دارد که اهداف راهبردی در آن عنوان شده است این تفاهم نامه دارای ابعاد سیاسی راهبردی است و یک دیپلماسی سیاسی اقتصادی در قالب این تفاهم نامه در حال اتفاق افتادن است.

طیبی خاطرنشان کرد: در بعد اقتصادی همکاری‌ها به صورت گسترده در حوزه نفت، صنعت و معدن، انرژی‌های تجدید پذیر که ایران نیاز به سرمایه گذاری در آن دارد، بهره برداری از مزایای ژئوپلتیکی و مشارکت مؤثر در راه ابریشم جدید و همکاری‌های بانکی و همکاری‌های بخش خصوصی نیز اهمیت بسیاری دارد.

وی تاکید کرد: چینی‌ها در چند سال اخیر سرمایه گذاری‌های بسیاری در گسترش علم داشته‌اند که می‌تواند فرصت‌هایی را نیز برای کشور ما ایجاد کند، به هر روی انتشار نسخه نهایی این سند نقطه ابتدای کار است، مفاد ان باید مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد، ایران تا کنون متحد تجاری نداشته و در زمان تحریم‌ها نتوانسته در منافع تجاری و اقتصادی و مالی پشتوانه داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در قالب این تفاهم نامه تعمیق رابطه اقتصادی با چین که اکنون نیز یکی از شرکای اصلی ما است، افزایش می‌یابد البته تجارت باید در الگو و قالب نوینی بررسی شود بر اساس این توافقنامه اگر صادرات نفت را افزایش داده و در مقابل کالای چینی وارد کنیم این رابطه به ضرر ما خواهد بود و با در نظر گرفتن تراز تجاری کلی که شامل نفت و سایر کالاها می‌شود مثبت شده و از میزان کسری آن کاسته می‌شود.

کد خبر 485333

منبع: ایمنا

کلیدواژه: چین قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین سند ۲۵ ساله ایران و چین سند ۲۵ ساله ایران و چین چیست اقتصاد چین ایران و چین اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین جزئیات قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین قرارداد ایران و چین چیست رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین متن قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دانشگاه اصفهان تفاهم نامه عضو هیئت علمی سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۸۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

رئیس‌جمهوری بر بر عزم مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی تأکید کرد و حفظ ثبات و امنیت پایدار را از جمله زمینه‌ها و ملزومات تحقق اهداف اقتصادی دانست.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی عصر امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت) در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان با «آصف علی زرداری»، رئیس‌جمهوری این کشور، اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و پاکستان را از جمله عوامل مهم در تحکیم پیوندها و زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط میان دو کشور دانست.

وی با تأکید بر عزم مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی، حفظ ثبات و امنیت پایدار را از جمله زمینه‌ها و ملزومات تحقق اهداف اقتصادی اعلام کرد و با بیان اینکه ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می داند، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرزهای مشترک میان دو کشور برای انتفاع دو ملت تأکید کرد.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان هم در این دیدار عشق و دلدادگی دو ملت ایران و پاکستان به اهل بیت علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت رضا (ع) را سبب تعمیق برادری میان دو کشور دانست و با تأکید بر علاقمندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل تازه‌ای از روابط با ایران تأکید کرد.

اعلام آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌های خود در حوزه‌های مختلف

رئیسی همچنین در ادامه برنامه‌های سفر خود در دیدار با «سردار ایاز صادق»، رئیس مجلس ملی پاکستان که در محل اقامت رئیس‌جمهوری این کشور انجام شد، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی برای توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین  را مهم و موثر دانست.

وی با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان دو راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است. جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقام‌های رسمی آمریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

رئیس‌جمهوری با برشمردن برخی توانمندی‌های کشورمان از جمله در حوزه تولید خودرو، فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و نظایر آن، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد.

«سردار ایاز صادق» نیز در این دیدار از طرف خود و احزاب مختلف پاکستانی به رئیسی خوش‌آمد گفت و بیان کرد: هیچ‌کدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت، چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

وی همکاری، تفاهم و اشتراک نظر میان مقام‌های دو کشور را کم‌نظیر توصیف و با بیان اینکه گروه دوستی ایران بیشترین عضو را در مجلس پاکستان دارد، تصریح کرد: پاکستان هم علاقمند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است و مجلس پاکستان آمادگی دارد به‌منظور رفع هرگونه مانع یا مشکلی در مسیر تقویت روابط فیمابین گام‌های عملی و موثر بردارد.

دیگر خبرها

  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب
  • هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری 
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد
  • خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی