Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@02:07:18 GMT

بخش زیادی از موانع جهش تولید در کشور قابل رفع است

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۹۲۵۴

بخش زیادی از موانع جهش تولید در کشور قابل رفع است

وابستگی به نفت و ضعف‌های ساختاری اقتصاد کشور، باعث شده تحریم به ابزار قوی علیه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین‌المللی تبدیل شود. همین ضعف باعث شده آمریکا از این حربه علیه کشور در مقاطع مختلف استفاده کند. ضرورت رفع این مشکلات و ضعف‌ها، ارکان مختلف نظام را به سمت فعال کردن اقتصاد مقاومتی جهت داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقویت کشور در مقابل تکانه‌های اقتصادی نیز بدون تقویت تولید امکان پذیر نیست. بنابراین رونق تولید از محورهای مهم برای عبور از ضعف های ساختاری اقتصاد ایران در مقطع کنونی است.

رهبر انقلاب شعار امسال را هم در ادامه چند سال گذشته شعار اقتصادی « تولید؛ پشتیانی‌ها و مانع زدایی‌ها» انتخاب کردند تا شعار جهش تولید در کشور به صورت کامل رونق بگیرد. رهبر انقلاب در سخنرانی نورزی خطاب به ملت ایران در اولین روز سال جاری با بیان اینکه آنچه در سال ۹۹ هدف بود و جهش تولید نام‌گذاری شده بود،به صورت کامل صورت نگرفت ولیکن از حق و انصاف نباید گذشت، در بخش‌های مهمّی تولید پیشرفت پیدا کرد، گفتند: در بعضی از موارد میتوان جهش هم به آن اطلاق کرد؛ در بعضی از موارد هم اگر جهش تولید نیست، پیشرفت تولید قطعاً هست. یک فهرست نسبتاً طولانی‌ای از کالاهایی که در آنها افزایش تولید داشته‌ایم در اختیار من قرار گرفته  این حرکت تولیدی در کشور بایستی ادامه پیدا کند و موانع تولید از سر راه تولید برداشته بشود.

رهبری همچنین با اعلام اینکه موانعی بر سر رونق تولید در کشور است، بیان داشتند: به نظر من خوب است که گزارشاتی که به موانع تولید می‌پردازند در صدا و سیما به وسیله‌ی کسانی که با این مسائل آگاه هستند به مردم ارائه شود تا بدانند که برداشتن بعضی از این موانع تولید بر عهده‌ی خود مردم است، و بعضی بر عهده‌ی دستگاه‌های دولتی یا بکلّی دستگاه‌های حکومتی است؛ چه قوّه‌ی مجریّه و چه سایر قوا. به هر حال موانع تولید زیاد است که اینها باید از سرِ راه برداشته بشود.

مجلس بدون تردید یکی از نهادهای مهم در تحقق شعار امسال است چرا که بخش مهمی از پیشتبانی از تولید و مانع زدایی در حیطه قوانین باید اتفاق بیفتد که این امر در حوزه وظایف نمایندگان مجلس است. در گفتگو با «علی محمد نمازی» نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح طلب به نقش مجلس در تحقق شعار امسال پرداختیم.

مجلس در تحقق شعارهای اقتصادی خود موفق عمل نکرده است

نمازی در پاسخ به این سوال که مجلس یازدهم چه کارنامه‌ای در حوزه اقتصادی از خود برجای گذاشته است به ایرنا گفت: مجلس در ابتدای شروع بکار خود اقتصاد را اولویت اول خود اعلام و یک سوم لوایح و طرح‌های دریافتی مجلس با موضوعات اقتصادی بوده است. بنابراین با توجه به شعارهای انتخاباتی و وعده‌هایی که به مردم داده‌اند، عمده توجه مجلس یازدهم در عرصه اقتصادی به امور رفاهی و مبارزه با فساد و اجرای عدالت معطوف شده اما نتیجه ملموسی به دست نیامده است.

وی افزود: در این راستا تصویب طرح افزایش یارانه‌های نقدی، کمک هزینه‌های نقدی برای کرونا،مالیات بر خانه‌های خالی، طرح تولید و تامین مسکن (احداث سالانه ۶٠٠ هزار مسکن توسط دولت و ۴٠٠ هزار واحد توسط بخش خصوصی) ، حذف ارز ۴٢٠٠ تومان و پیش بینی درآمد ١٠۶،٠٠٠ میلیارد تومان که بخشی از این درآمد اختصاص به افزایش یارانه‌ها دارند بخشی از اقدامات اقتصادی مجلس یازدهم است اما با عنایت به هماهنگی بین مجلس و شورای نگهبان مجلس حتی در این باب نیز چندان موفق نبوده است.

نماینده مجلس ششم سپس با اشاره به عملکرد مجلس یازدهم در تصویب بودجه امسال هم بیان داشت: مجلس یازدهم در بررسی بودجه امسال هم چندان موفق عمل نکرد و به جای بررسی تخصصی بودجه را تبدیل به ابزاری برای دعوای سیاسی کرد. همچنین یکی از کارهایی که بخشی از بودجه کشور را از فعالیت اقتصادی دور نمود، تصویب طرح راهبردی حمایت از لغو تحریم ها بود که بخش قابل توجهی از بودجه کشور را دچار انحراف ساخت. علاوه بر این در تصویب قانون بودجه سال ١۴٠٠ نیز تحولی در جهت تقویت زیرساخت‌ها، کاهش هزینه‌های جاری و توجه به پروژه‌های عمرانی و تولیدی نشده است.

جهش تولید در کشور نیازمند هماهنگی مجلس با نهادهای اجرایی است

وی سپس با بیان این نکته که نقش مجلس در تحقق شعار امسال بسیار مهم است، گفت: نقش مجلس در زمینه رونق تولید بسیار قابل توجه است. کارهایی که باید انجام شود متعدد است اما می‌توان موارد مهم را در اولویت قرار داد.افزایش ضریب هماهنگی بین مجلس و دولت،به شیوه‌ای که نیازهای کشور و انتظارات مجلس هم جهت گردیده و با عنایت به بدنه کارشناسی قوی دولت، مجلس از ارائه طرح خودداری و لوایح به مجلس ارائه گردد. می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

نمازی با تاکید بر ضرورت هماهنگی مجلس با دولت، افزود: اصلاح قانون مالیات‌ها در راستای ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری، فراهم آوردن زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی و کار آمد شدن اهرم صادرات و واردات در جهت افزایش تولید و تنظیم بازار بخشی از اقداماتی است که برای رونق تولید در کشور باید انجام شود که اولین قدم در این امور نقش مثبت و سازنده مجلس برای نوشتن قوانین صحیح و اصلاح قوانین مبهم و دست و پاگیر است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب حمایت از دولت و کابینه را از وظایف قانونی مجلس دانست و گفت: ایجاد تسهیلات در رونق بازار کسب و کار وهدایت علاقه مندان به فعالیت‌های اقتصادی به سمت تولید، کاهش تصدیگری دولت و هدایت بودجه‌ها به سمت تولید و کاستن از تذکرات، سوالات و برنامه تحقیق و تفحصات از دیگر اقداماتی است که مجلس برای کاهش مشکلات اقتصادی کشور و رونق تولید باید در پیش بگیرد.
 

برچسب‌ها سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مقام معظم رهبری جهش تولید مجلس یازدهم پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مقام معظم رهبری جهش تولید سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مقام معظم رهبری جهش تولید مجلس یازدهم اخبار کنکور تولید در کشور تحقق شعار مجلس یازدهم موانع تولید رونق تولید مانع زدایی شعار امسال جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۹۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بابایی کارنامی: رونق بنگاه‌های اقتصادی متضمن امنیت شغلی کارگران است

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبری بر لزوم اطمینان خاطر کارگر نسبت به آینده شغلی خود، گفت: امروز بنگاه‌های اقتصادی کشور باید رونق پیدا کنند تا تکلیف کارگران برای چندین سال متوالی مشخص باشد نه اینکه لحظه به لحظه نگران شغل، درآمد و معیشت خود باشند.

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات امروز مقام معظم رهبری در دیدار کارگران سراسر کشور درباره جهش تولید و وظایف مسئولان در این زمینه گفت: رهبری در بیانات‌شان در این زمینه توصیه‌هایی به کارگران و مسئولان مطرح کردند؛ ایشان در توصیه به کارگران فرمودند که خودشان باید فرهنگ کار اعم از نظم و انضباط و نقش آفرینی برای ارزش دادن به مقام کارگر را مورد توجه قرار دهند و به مسئولان نیز جهت تامین زیرساخت‌های لازم جهت مشارکت بخش خصوصی و بخش تعاون جهت افزایش مشارکت مردم در اقتصاد توصیه‌هایی مطرح نمودند؛ اگر مسئولان کلیدواژه‌های رهبری در جلسه امروز را به کار بردند و دستورالعمل‌های ایشان را به ویژه طرح‌های توسعه ای و افزایش ظرفیت‌های بازار تولیدی با مشارکت مردم را مورد توجه قرار دهند، جهش تولید محقق خواهد شد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری بر لزوم اطمینان خاطر کارگر نسبت به آینده شغلی خود، گفت: مقام معظم رهبری تنها شخصیتی در سطح کشور هستند که به مسائل کارگری اطلاعات جامع دارند و ایشان نسبت به همه وزرای کار و روسای جمهور اشراف کاملی به موضوعات مربوط به کارگری دارند؛ ایشان بر همین اساس نیز در تبیین وظایف قوا و دستگاه‌ها در قبال جامعه کارگران، تضمین امنیت شغلی را از مهمترین مسائل دانستند و تاکید کردند که اولین مشکل جامعه کارگری امنیت شغلی است.

در این زمینه بخوانید: رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران: خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه راه حل اطمینان بخشی در زمینه امنیت شغلی، کار مستمر است، گفت: امروز بنگاه‌های اقتصادی کشور باید رونق پیدا کنند تا تکلیف کارگران برای چندین سال متوالی مشخص باشد نه اینکه لحظه به لحظه نگران شغل، درآمد و معیشت خود باشد؛ همچنین مجلس و دولت باید بدانند که افزایش ظریب امنیت شغلی کارگران کشور نیازمند قوانین جدید است تا بتوانیم ساختارها در این زمینه آماده کنیم.

انتهای پیام

 

دیگر خبرها

  • مشکلات ۷ بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد
  • بابایی کارنامی: رونق بنگاه‌های اقتصادی متضمن امنیت شغلی کارگران است
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • بازدید‌های میدانی کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان از پروژه‌های مهم
  • طغیانی: اصلاح موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • التهابات «بازار ارز» حتماً قابل مدیریت است