Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@16:27:37 GMT

تلاش برای رهایی از یک قرنطینه اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۹۹۸۹

تلاش برای رهایی از یک قرنطینه اجتماعی

به گزارش ایرنا، بهترین زمان طلایی برای شناخت کودک مبتلا به اتیسم، دوران خردسالی است، یعنی از همان زمان که کودک نوپا، نخستین ارتباطات اجتماعی خود را برقرار می‌کند.

کودکی که نمی‌تواند ارتباط چشمی برقرار کند و یا همانند دیگر همسالانش بازی کند با بکارگیری صحیح ضمایر بیگانه باشد و یا برای تغییر، مقاومت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکی که بیهوده خنده و یا گریه شدید سر می‌دهد می‌تواند مشکوک به این اختلال رشدی - عصبی باشد.

این اختلال که مغز کودک را در زمینه رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی کم توان می‌کند در کودکان معمولا از سن ۱۸ ماهگی خود را نشان می‌دهد و در ۲۴ ماهگی قابل شناسایی است چرا که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می‌کند و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط‌گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد.

هنوز علل قطعی برای نوزاد مبتلا به اتیسم بیان نشده است، گاه پای مسائل ژنتیکی به میان می‌آید و ژن‌های ویژه‌ای مقصر شناخته می‌شوند که روی کروموزم‌های‌ ۵، ۱۳ و ۱۸ درگیر هستند و منجر به بروز اوتیسم می‌شوند و گاه صحبت از نقش پروتئین‌های موجود در مواد لبنی و غلات از جمله پروتئین، کازئین و گلوتن است، گفته می‌شود مصرف پروتئین‌های کازئین و گلوتن ممکن است منجر به بروز اوتیسم شود، که هنوز قطعیت این فرضیه ها اثبات نشده است.

تعداد علائم مشاهده شده در هر کودک بسته به سن و شدت اختلال، متفاوت است، این اختلال که کودک تا پایان عمر باید با آن دست و پنجه نرم کند اگر به موقع تشخیص داده شود، ناتوانی نیست چرا که این کودکان با آموزش و توانبخشی بهنگام، می‌توانند به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کنند.

مسوولیت والدینی که فرزند مبتلا به اتیسم دارند دوچندان است، کودک مبتلا به اتیسم بدلیل ناتوانی برای برقراری تعاملات اجتماعی، بیشتر وقت خود را در خانه و در کنار خانواده سپری می‌کند.

بودن در کنار خانواده اگر با حضور والدین آگاه به این اختلال باشد خوب است و می توان امیدوار بود تا کودک با تشخیص به موقع و همراهی والدین و آموزش از طریق مراکز تخصصی بتواند یک زندگی عادی داشته باشد.

اما حضور در کنار والدین ناآگاه ورق را برمی گرداند و حتی موجب آشفتگی و ناسازگاری بیشتر کودک خواهد شد چرا که استرس و فشار روانی بالای والدین علاوه بر اینکه به نوعی موجب حس ناامنی کودک در خانه می‌شود بر افزایش رفتار تحریک پذیری در این کودکان تاثیرگذار است.

۳۰۰ کودک مبتلا به اتیسم در کرمانشاه شناسایی شد

باید در نظر داشت که امکان کاهش علائم بیماری با انجام اقدامات آموزشی و توانبخشی برای این کودکان وجود دارد از همین رو اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه با راه اندازی مراکز آموزشی در راستای حمایت از کودکان دارای اختلال اتیسم گام های بلندی برداشته است.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، تاکنون ۳۰۰ کودک مبتلا به این اختلال در استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۵۰ کودک در مراکز آموزشی حمایتی روزانه و مابقی از طریق حمایت‌های مددکاری از خدمات بهزیستی استان بهرمند هستند.

«دکتر فرحناز محمدی» به خبرنگار ایرنا گفت: مرکز حس پنهان واقع در بلوار تاقبستان وظیفه غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به اتیسم را انجام می‌دهد و در سایر مراکز خدماتی همچون کاردرمانی و گفتار درمانی به مبتلایان اتیسم ارائه می‌شود.

کاردرمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، روانشناسی، برگزاری کلاس‌های نقاشی و موسیقی و ارائه برخی آموزش های مدرسه‌ای به کودکان مبتلا از دیگر خدمات این مراکز است که در ۲ مرکز شهید ادبیان و فیاض بخش کرمانشاه ارایه می‌شود.

در صورتی که پدر و مادر با آگاهی از علایم، به وجود این اختلال در کودکان خود مشکوک شوند می‌توانند با مداخله زودهنگام برای غربالگری و تشخیص به مراکز تحت نظارت بهزیستی و یا روان پزشک اطفال مراجعه کنند.

توانبخشی و آموزش یکی از مهمترین عوامل درمان و ارتقا سلامت جسمی و روانی مبتلایان به این اختلال است و خانواده ها با شناخت درست از مشکلات ارتباطی کودکان و تشخیص به هنگام اختلال اوتیسم می‌توانند در رشد و تکامل کودک خود سهیم شوند و برای کاهش فاصله اجتماعی از این کودکان بکوشند.

برچسب‌ها اوتيسم کرمانشاه سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوتيسم کرمانشاه سازمان بهزیستی کشور اوتيسم کرمانشاه سازمان بهزیستی کشور اخبار کنکور مبتلا به اتیسم کودک مبتلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۹۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هت‌تریک فیلم‌های ایرانی در جشنواره بین‌المللی هند

به گزارش قدس آنلاین، فیلم‌های «اقیانوس پشت پنجره» به کارگردانی بابک نبی‌زاده در بخش رقابتی فیلم‌های بلند و پویانمایی‌های کوتاه «ده سالگی» ساخته فاطمه جعفری و «جایگزین» اثر عبدالله علیمراد در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه انیمیشن پذیرفته شده‌ است.

این سه فیلم از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان لکنو هند یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های کودکان در هند است که در هر دوره میزبان بیش از ده‌ها هزار کودک از مراکز و مهدکودک‌های مختلف ایالت اوتار پرادش هندوستان است.

هدف از برگزاری این جشنواره در این سطح از حضور بچه‌ها فراهم‌آوردن بستری مشترک برای تهیه‌کنندگان و سازندگان فیلم‌های کودک است تا دیدگاه‌های خود را برای رشد و بالابردن مناسب ظرفیت‌های کودکان از طریق تماشای فیلم‌های آموزشی معنادار بیان کنند و نیز برای ترویج و اشاعه دوستی و همکاری بین مردم جهان گام بردارند.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ای کودکان لکنو هند از ۲۷ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۵ تا ۲۱ آوریل ۲۰۲۴) در شهر لاکنو کشور هند در حال برگزاری است.

دیگر خبرها

  • حضور ۳ فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند
  • هت‌تریک فیلم‌های ایرانی در جشنواره بین‌المللی هند
  • ایجاد اختلال در رشد، قد و وزن کودکان باید به‌موقع مورد بررسی قرار بگیرد
  • شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران
  • شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور
  • وجود ۴۱۵ پرونده در انجمن اتیسم همدان
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود