Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین؛ در اواخر سال ۱۳۴۲ انستیتو نفت فرانسه از طریق سازمان برنامه و بودجه مامور شد تا مطالعات جامعی را برای امکان یابی ایجاد صنایع پتروشیمی در ایران انجام دهد که سرانجام این مطالعات و تحقیقات منجر به تاسیس شرکت سهامی پتروشیمی آبادان با مشارکت ۷۴ درصدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ۲۶ درصدی شرکت بی اف گودریج آمریکا شد و به این ترتیب در سال ۱۳۴۶ شرکت لاماس آمریکا عملیات ساخت این مجتمع را آغاز و ۲ سال بعد بهره برداری رسمی از این مجتمع با ظرفیت اولیه ی تولید ۲۰ هزار تن پی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی.سی و ۱۰ هزار تن ماده اولیه ی شوینده ها(دی.دی.بی) و ۲۴ هزار تن سودسوزآور در سال آغاز شد و در سال ۱۳۵۴ نیز طرح توسعه ی این پتروشیمی با هدف افزایش تولید پی.وی.سی اجرا شد.

*خسارت ۸۰ درصدی  پتروشیمی آبادان در جنگ

مجتمع پتروشیمی آبادان پس از انقلاب ۵۷ به فعالیت خود بدون وقفه خاصی ادامه داد اما با بروز جنگ تحمیلی ۸ ساله و وارد آمدن خسارت ۸۰ درصدی ناشی از بمباران های بعثی های عراقی به تاسیسات مجتمع پتروشیمی آبادان به عنوان مادر پتروشیمی های کشور و نخستین تولید کننده پی.وی.سی در خاورمیانه که منجر به از بین رفتن بخش زیادی از اطلاعات، اسناد و مشخصات تجهیزات نیز شد، این مجتمع از مدار تولید خارج و با پایان جنگ و انجام عملیات بازسازی در ۵ فاز متوالی طی سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲، واحدهای مختلف آن بار دیگر با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار گرفتند و در سال ۱۳۷۵ نیز در راستای سیاست های دولت وقت، شرکت به بخش خصوصی واگذار شد و فعالیتهای مستمر آن ادامه داشت.

در مجتمع پتروشیمی آبادان نخستین و قدیمی ترین واحد اُلُفین کشور وجود دارد که  به عنوان اصلی ترین واحد، گازهای ارسالی از پالایشگاه شامل اتان و پروپان را به دو ماده با ارزش اتیلن و پروپلین تبدیل می کند. در این مجتمع ۵۲ ساله، از نظر دستی بودن سیستم های ابزار دقیق آن دو نکته قابل توجه نهفته است یکی سادگی تعمیر و ترمیم تجهیزات ابزار دقیق و دوم بهره مندی از کارشناسان بسیار فنی و کار بلد که در طول دوران بازسازی کشور از سال ۶۸، نیز نیروهای ارزشمند فنی و متخصص چه از نظر مدیریتی و چه فنی، مهندسی و کارگری کاربلد را در اختیار صنعت کشور قرار داده است.

*سهیم بودن مهندسان آبادانی در کسب بسیاری از افتخارات صنعتی کشور

سیستم بعضی واحدهای مجتمع پتروشیمی آبادان به گونه ایست که به عنوان پایلوت در صنایع استفاده می شود به گونه ای که بسیاری از واحدهای تخصصی، پیش از تغییر کاتالیست، دیاکیمیکان و یا تغییراتی که در اثر تحریم ناگزیر از انجام  آن هستیم، می توان در این مجتمع با توجه به دستی بودن و نوع ویژه و خاص بودن، آن را تست و اجرایی کرد و پس از رفع مشکلات احتمالی، در مقیاس بالاتر در دیگر مجتمع ها آن را عملیاتی کرد. به گونه ای که امکان تست هر یک از پالی ها (راکتور) و یا انجام آزمایش ها با نگاهی فنی، در واحد پی.وی.سی قدیم (۷۰۰ A) با داشتن ۱۶ راکتور ۴ تنی که می توان هر نوع کیمیکال، افزودنی و یا کاتالیست که در بهبود وضعیت کلی پی.وس.سی و بهینه سازی آن به ویژه در شرایط ناشی از اعمال تحریم ها (سلب امکان خرید تجهیزات خارجی) موثر است، وجود دارد. خوشبختانه مهندسان و متخصصان بومی پتروشیمی آبادان در این ویژگی منحصر به فرد، در بسیاری از افتخارات کشور سهیم بوده اند.

*ممانعت از تعطیلی پتروشیمی با عملکردی جسورانه و جهادی

از آنجائیکه بروز حوادث مختلف در صنایع به ویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اجتناب ناپذیر است متاسفانه در صبح روز پنجشنبه هفتم تیرماه سال ۱۳۹۷ آتش سوزی نسبتا بزرگی در واحد ۶۰۰ پتروشیمی آبادان به عنوان اصلی ترین واحد این مجتمع رخ داد و این مجتمع که به ‌عنوان صنعت ارزش‌آفرین در زنجیره تولید نفت و گاز، تا آن روز نقش مهمی در توسعه جایگاه کشور در سطح خاورمیانه ایفا کرده بود آرام آرام به سمت تعطیلی کامل می رفت. اما پس از روی کار آمدن  یکی از متخصصان و مهندسان انقلابی و کاربلد آبادانی بنام سید محسن علوی در کسوت مدیرعاملی پتروشیمی آبادان و با اتکاء به خداوند و همراهی و تلاش شبانه روزی و بی منت دیگر کارکنان و کارگران این مجتمع در سال ۹۸،  که از سوی رهبر معظم انقلاب سال جهش تولید نام گذاری شده بود، توانستند با ارایه عملکردی بسیار مطلوب، جسورانه و جهادی مانع از تعطیلی پتروشیمی شوند.

*اتفاقی بزرگ در عرصه ی خودکفایی و جهش تولید در صنعت کشور

در خردادماه سال ۱۳۹۸، کار بازسازی واحد ۶۰۰ به انضمام دیگر واحدها به اتمام رسید و  در حال حاضر نیز با رفع مشکلات، مجتمع پتروشیمی آبادان با راندمان حداکثری، بهینه و ایمن واحدهایش در مدار تولید قرار دارد و این جلوه ای بی بدیل از تحقق یک جهش قابل توجه در صنعت کشور است که نیروهای بومی یک منطقه توانستند با برنامه ریزی جدی و اساسی و پشت سر نهادن چالش ها و موانع مختلف آن را رقم بزنند و الگویی مناسب برای دیگر صنایع شود. عملیاتی که در یک بازده زمانی  کوتاه ۲ ساله، اتفاقی بزرگ را در عرصه ی خودکفایی و جهش در صنعت و تولید کشور را رقم زد.

*اقدامات بی نظیری نیروهای بومی  

ساخت و مهندسی معکوس بسیاری از تجهیزات حساس، مهم و حتی انحصاری کشورهای غربی از جمله آمریکا توسط شرکتهای دانش بنیان داخلی و کارشناسان مجتمع پتروشیمی آبادان، بازسازی واحد ۶۰۰ و راه اندازی ایمن و بهینه آن بدون بروز کوچکترین حادثه، انجام عملیات پروژه گازکوب پالایشگاه در جهت افزایش و تثبیت گاز دریافتی با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و اتمام و بهره برداری از آن در اردیبهشت ماه امسال، ساخت یک سوله بزرگ پی.وی.سی برای نگهداری محصول و جلوگیری از آسیب رسیدن محیطی به آن (شرجی و باران)، ساخت و در مدار قرار دادن حوضچه های اصلی واحد پساب با هدف خروج پساب مجتمع به صورت کاملا بهداشتی و منطبق با استانداردهای زیست محیطی، انجام کامل ضخامت سنجی لوله ها، تجهیزات و نقاط حادثه خیز به صورت کامل و دوره ای در جهت جلوگیری از بروز حادثه، برقراری اضافه کار و پاداش سودآوری به کارکنان به صورت منظم ماهانه، ایجاد «اداره برنامه ریزی» به صورت کاملا کارشناسی با بهره گیری از توان ۲۰ کارشناس و نیروی فعال در این بخش(از نظر عملکرد در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده)، تشکیل علمی و کامل اداره کنترل کیفیت محصول (QC) در جهت بهبود کیفیت محصول، آغاز کار آماده سازی و در مدار قرار دادن دستگاه بسته بندی تمام اتوماتیک با انعقاد قرارداد با شرکت داخلی توانمند به عنوان برنده مناقصه عمومی که اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری می رسد، بازسازی اصولی و مرحله ای واحد ۳۰۰ (تولید کننده ماده ضدعفونی آب ژاول و کارکیت و در نهایت ماده اولیه با ارزش EDC) به گونه ای که هم از نظر ظاهر واحد و هم از نظر تثبیت تولید، به طور کامل نرمال است، برقراری بدهی های جاری پالایشگاه، آب، برق، گاز و دیگر بدهی ها که سالها قطع شده بود و تقسیط بدهی های سنوات گذشته، تنها بخشی از فعالیت های قابل اشاره تیم تماما بومی و صد البته آبادانی پتروشیمی آبادان است که در طی ۲ ساله اخیر در این مجتمع رقم خورده و نمونه ای کارآمد از اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در صنعت است، اقداماتی که پیشتر نظیرش انجام نشده بود.

کلام آخر؛

پتروشیمی آبادان به عنوان یک صنعت پیشرو و همواره در مسیر توسعه پایدار، مظهری از توانایی دست و اندیشه انسان و آمیزه ای هوشمندانه از دانش و فن آوریست که گوهر دانش ایرانی آبادانی را آبدیده تر و آن را نمایان تر کرده است. صنعتی که ضمن جلوگیری از خام فروشی می تواند ارزش افزوده را به کشور تزریق، توسعه صنایع وابسته را موجب، کالاهای مصرفی را تامین، وابستگی را کاهش و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد از این رو انتظار می رود در سال جاری که توسط مقام معظم رهبری به نام «سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده، بتوانیم شاهد ریل گذاریهای مناسب تر اقتصادی در این مجتمع باشیم.

گزارش: فرزانه یحیی آبادی 

46

کد خبر 1502415

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مجتمع پتروشیمی آبادان پتروشیمی آبادان گونه ای پی وی سی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۰۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران برگزار شد

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نورااله مرادی صبح امروز در اولین همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران به میزبانی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه تمدن ایرانی- اسلامی از پیشینه بسیار عظیمی در حوزه دانش بومی و سنتی برخوردار است، اظهار کرد: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، مسئله دانش سنتی و بومی در اولویت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور قرار گرفته است، بنابراین دانش سنتی محیط‌زیست طراحی و برای اجرا به استان چهارمحال و بختیاری واگذار شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور افزود: در چهارمحال و بختیاری طراحی خوبی از دانش سنتی و بومی شکل گرفته است، زوایای پنهان و فراموش شده در حوزه محیط‌زیست با کمک پژوهشگران استخراج شد.

وی با تاکید بر اینکه مردم همواره برای سازگاری با محیط‌زیست و طبیعت دست به ابداعات در حوزه‌های مختلف زده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین اقلیم و طبیعت مورد توجه قرار گرفته است.

مرادی با بیان اینکه بالغ بر ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران رسیده است، اظهار کرد: این نشان‌دهنده وجود پتانسیل‌های ویژه در حوزه دانش سنتی محیط‌زیست است.

رئیس همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران گفت: همایش دانش سنتی محیط‌زیست کشور نقطه آغاز و ارزشمندی برای استفاده از ظرفیت دانش بومی است که باید نهایت بهره را ببریم، در آینده‌ای نزدیک اطلس این دانش را در کشور با کمک تمامی پژوهشگران تألیف خواهیم کرد و به‌عنوان یادگار آن را حفظ کنیم.

وی افزود: با کمک سازمان محیط‌زیست جلد ۳۱ کتاب و اطلس دانش بومی محیط‌زیست کشور با استفاده از پژوهش‌های انجام شده در این حوزه تألیف می‌شود، استمرار برگزاری همایش دانش سنتی محیط‌زیست مورد تاکید است و باید دبیرخانه فعال باشد، این همایش دو سالانه به میزبانی چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احیای پتروشیمی آبادان توسط شستا کلید خورد
  • جشنواره بازی های بومی محلی در مدارس پارس‌آباد
  • چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشرو در حفظ محیط زیست است
  • استفاده از توان دانش بنیانی کشور بسترساز افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت و گاز
  • دانش‌ بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها است
  • ۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست تدوین شد
  • اطلس دانش سنتی محیط زیست کشور تدوین می‌شود
  • حفظ محیط زیست مهمترین زیر ساخت توسعه و جهش تولید
  • همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران برگزار شد
  • اطلس دانش سنتی محیط‌زیست کشور تدوین می‌شود