Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاونان آموزشی، تحقیقات و فناوری، فرهنگی - دانشجویی وزارت بهداشت در نامه‌ای شاخص‌های رتبه بندی ۱۴۰۰ را به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت در ۱۶ اسفندماه در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در رتبه بندی علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۰ تلاش شده است تا فعالیت در حوزه‌های دانشگاه به صورت شش بعدی و در پیکره‌ای واحد و مؤثر بر کیفیت «سرمایه‌های انسانی» دیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر همین اساس معاونان آموزشی، تحقیقات و فناوری و فرهنگی - دانشجویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با صدور نامه‌ای با سه امضا، شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرا در سال ۱۴۰۰ را معرفی کردند.

از آنجا که رتبه بندی‌های بین المللی عمدتاً بر شاخص‌های کمی استوار هستند لزوم ظهور رتبه بندی‌های ملی و منطقه‌ای که کیفیت عملکرد دانشگاه‌ها را هدف گرفته اند بیش از پیش احساس می‌شود.

معاونت‌های آموزشی و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تاکنون با فواصل زمانی مختلف نتایج رتبه بندی‌های خود را به صورت مجزا منتشر کرده اند.

معاونت آموزشی در رتبه بندی‌های دوره‌ای خود موسوم به طرح راد، تلاش کرده است تا در جهت بهبود فرایند‌های محوری آموزش، پویایی جهت دار و پایایی و استحکام درونی فعالیت‌های آموزشی حرکت کند.

معاونت تحقیقات و فناوری نیز با انتشار ارزشیابی و رتبه بندی‌های سالانه خود به معرفی برترین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه پژوهش و فناوری کشور پرداخته است.

علت تمایز رتبه بندی ۱۴۰۰ با رتبه بندی‌های قبلی
در نامه معاونان وزیر بهداشت آمده است: «در رتبه بندی ۱۴۰۰، تلاش شده است تا با دیدگاهی تلفیقی به فعالیت‌های دانشگاهی، علاوه بر تجمیع رتبه بندی‌های آموزشی و پژوهشی، ارتقا کیفی فعالیت‌های حوزه فرهنگی – دانشجویی نیز مد نظر قرار گیرد چرا که امروزه با ظهور دانشگاه‌های نسل آینده و فناور، دانشگاه‌ها علاوه بر اهتمام و رقابت بر کسب جایگاه‌های کیفی در آموزش و پژوهش، باید با معرفی و ارائه خدمات فرهنگی با کیفیت بالا، رضایت دانشگاهیان را نیز تضمین کنند.»

جزئیات رتبه بندی شش وجهی تعالی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۰
در این رتبه بندی با تکیه بر مدل شش وجهی تعالی دانشگاه‌ها (مرجعیت علمی، حکمت بنیانی، فناور با نگاه به آینده، مأموریت گرا، پاسخگو و مطرح در گستره بین الملل)، تلاش شده است تا از هر معاونت شاخص‌هایی همگن احصاء شود که بر هرکدام از شش وجه تأثیری مثبت داشته باشد؛ ضمن آنکه همزمان با اتکاء به معرفی برخی شاخص‌های ویژه، عملکرد اختصاصی هر معاونت نیز مورد ازیابی قرار خواهد گرفت.

این مدل، ساختار مفهومی جامعی است که براساس اسناد بالادستی طراحی مدیریت علمی ارائه شده است. این ساختار تنظیمی شامل شش ورودی، سه فرآیند اصلی و شش خروجی است و به صورت مدلی تقریباً منسجم و همه جانبه معرفی شده که برای هماهنگ کردن بردار تمامی خرده فعالیت‌های علمی دانشگاه بسیار ضروری است.

پیش نویس اولیه شاخص‌های مورد نظر در رتبه بندی ۱۴۰۰، تعاریف عملیاتی و منبع اخذ داده‌ها، به معاونان آموزشی، تحقیقات و فناوری و دانشجویی فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارسال شده است تا دانشگاه‌ها با آمادگی بیشتری به این رتبه بندی وارد شوند.

همچنین از دانشگاه‌ها خواسته شده است تا نظرات خود درباره رویکرد، روش و شاخص‌های مورد استفاده در این طرح را به دبیرخانه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رتبه بندی دانشگاه ها سطح بندی دانشگاهها دانشگاه های علوم پزشکی تحقیقات و فناوری رتبه بندی ۱۴۰۰ رتبه بندی رتبه بندی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۱۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها بیشترین میزان جرایم سایبری در جهان را دارند؟ (+ اینفوگرافی)

در یک مطالعه جدید که مهمترین منابع تهدیدات جرایم سایبری را رتبه بندی می کند، روسیه به عنوان کانون اصلی جرایم سایبری در جهان نامگذاری شده است. شاخص جهانی جرایم سایبری پس از سه سال تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه نیو ساوت ولز منتشر شده است.

به گزارش روزیاتو، براساس این شاخص، روسیه به عنوان کشوری با بیشترین تهدید جرایم سایبری در صدر لیست قرار گرفته است. پس از آن اوکراین، چین، ایالات متحده و نیجریه قرار دارند.

بریتانیا نیز در رتبه هشتم این فهرست جای گرفته است که یک رتبه پایین تر از کره شمالی می شود.

این رتبه بندی بر اساس داده هایی است که محققان از نزدیک به ۱۰۰ کارشناس جرایم سایبری در سراسر جهان جمع آوری کرده اند.

از این کارشناسان خواسته شد تا مهمترین منابع پنج نوع اصلی این جرایم را شناسایی کنند و کشورها را بر اساس تاثیر، حرفه ای بودن و مهارت فنی مجرمان آنها رتبه بندی کنند.

دکتر میراندا بروس، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «این تحقیق به آژانس های امنیت سایبری کمک می کند تا تمرکز خود را بر کانون های کلیدی جرایم سایبری معطوف کنند و بودجه و توجه خود را به طور موثرتری هدایت کنند.»

وی افزود: «این تحقیق به درک عمیق تری از جغرافیای این جرایم و اینکه چگونه کشورهای مختلف در انواع مختلف جرایم سایبری تخصص دارند، کمک می کند. با ادامه جمع آوری این داده ها، می توانیم ظهور هر کانون جدیدی را رصد کنیم و امکان مداخله زودهنگام در کشورهای در معرض خطر قبل از بروز یک مشکل جدی سایبری وجود دارد.»

جاناتان لوستهاوس، یکی از نویسندگان این مطالعه نیز گفت: «این شاخص می تواند نوری بر فعالیت هایی که اغلب ردیابی آنها دشوار است، بتاباند.»

وی اظهار داشت: «به دلیل ماهیت غیرقانونی و ناشناس فعالیت های آنها، دسترسی و نظرسنجی قابل اعتماد از مجرمان سایبری امکان پذیر نیست. آنها به طور فعال در حال پنهان شدن هستند. اگر سعی کنید از داده های فنی برای رصد مکان آنها استفاده کنید، موفق نخواهید شد، زیرا مجرمان سایبری حملات خود را از طریق زیرساخت های اینترنتی در سراسر جهان انجام می دهند.»

محققان امیدوارند این مطالعه را گسترش دهند تا بررسی کنند آیا ویژگی های ملی مختلف مانند تحصیلات، تولید ناخالص داخلی یا سطح فساد بر میزان جرایم سایبری یک کشور تاثیر می گذارد یا خیر.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت
  • پایش۸۲ درصدی جامعه هدف آذربایجان غربی در طرح پایش ملی سلامت
  • کدام کشورها بیشترین میزان جرایم سایبری در جهان را دارند؟ (+ اینفوگرافی)
  • حضور ۶۸ گروه آموزشی دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی کیواس ۲۰۲۴
  • جدیدترین رتبه دانشگاه‌ها در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • حضور ۶۸ گروه آموزشی از دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • حضور ۶۸ گروه دانشگاهی کشور در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۴
  • دانشگاه های علوم پزشکی و شیراز در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • خراسان رضوی صاحب ۶ رتبه برتر اهدای عضو در کشور
  • ۶ رتبه برتر اهدای عضو در کشور به خراسان رضوی تعلق گرفت