Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-20@02:04:14 GMT

هزینه‌های انتقال سند خودرو چگونه مشخص می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۱۱۲۶

هزینه‌های انتقال سند خودرو چگونه مشخص می‌شود؟

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: هزینه‌های انتقال سند خودرو در استان‌های مختلف بر مبنای عرف مشخص می‌شود.

به گزارش برنا؛ مهدی اقبال، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه رأی صادر شده دیوان عدالت اداری درباره وکالتنامه هاست و ارتباطی با ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ندارد، افزود: هزینه‌های انتقال سند خودرو در استان‌های مختلف بر مبنای عرف مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: متاسفانه در این مدت، مطالب فضای مجازی در خصوص رأی دیوان عدالت اداری درباره وکالتنامه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، زمینه رواج تفاسیری غلط از این رأی را فراهم کرده است.

 اقبال تصریح کرد: این تفسیر‌های غلط به گونه‌ای بوده است که برداشت می‌شود از زمان اعلام این رأی، انتقال سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نمی‌شود و هزینه‌های آن هم بر عهده خریدار است؛ اما این‌ها تفاسیر غلطی است که از رأی دیوان عدالت شد.

معاون سازمان ثبت اسناد کشور خاطرنشان کرد: در یکی از استانها، اتحادیه خودرو اعلام کرده که هزینه‌های سند خودرو در آن استان بر عهده خریدار است در حالی که مفاد قانونی و الزامی در این خصوص در کشور وجود ندارد و هیچگونه مصوبه و بخشنامه و موافقتنامه‌ای نداریم.

اقبال تاکید کرد: مردم عزیز توجه داشته باشند که قانونگذار به هیچ وجه، درباره این موضوع که هزینه‌های سند الزاما بر عهده خریدار یا فروشنده باشد، تشریح و تفسیر یا تصویبی نداشته است.

او خاطرنشان کرد: تأکید ما این است که هم نقل و انتقال اسناد خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و هم عرف هر استان مشخص کننده پرداخت هزینه‌های انتقال سند از سوی خریدار یا فروشنده یا توافق دو طرف معامل و متعامل باشد.

به گفته این مسئول، درباره انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی، استناد ماده ۲۹ قانون را داریم و هیچ فردی نمی‌تواند در مغایرت با قانون، کلامی بیان یا نکته‌ای را با قلم منتشر کند و رأی دیوان عدالت درباره وکالتنامه‌ها بوده و دیوان محترم عدالت اداری نمی‌تواند آرای خود را در مغایرت با موضوعیت‌های قانونی اعلام کند در عین حال حق ورود به مفاد بخشنامه‌ها و آیین نامه‌ها را دارد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد کشور گفت: رأی صادره درباره ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مبنی بر اختیاری بودن انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی، موضوعیت ندارد و مردم می‌توانند برای امنیت حقوقی خود به عنوان متعامل، این انتقال را در دفاتر اسناد رسمی انجام دهند.

او درباره هزینه‌های انتقال سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی هم اظهار داشت: این هزینه‌ها به هیچ وجه برای دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد و املاک نیست و عمده این هزینه‌ها مربوط به عوارض شهرداری، امور مالیاتی و برخی هزینه‌های قانونی است که همگی مستقیم به حساب خزانه واریز می‌شود.

اقبال افزود: در سند آنی، مبالغ هزینه‌های سند انتقال داده شده با تمام جزئیات مشخص است و هر فردی می‌تواند به راحتی حق ثبت و حق تحریر، هزینه‌های شهرداری و هزینه‌های امور مالیاتی را مشاهده نماید؛ ضمن آنکه همه حق تحریر هم برای سردفتر نیست بلکه ۱۵ درصد به حساب دفتریار، ۱۵ درصد برای کارکنان و ۱۰ درصد برای حقوق هزینه‌ای کانون سردفتران است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انتقال سند خودرو هزینه های انتقال هزینه های انتقال سند خودرو دفاتر اسناد رسمی انتقال سند خودرو سازمان ثبت اسناد ماده ۲۹ قانون هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۱۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رسمی بهره‌برداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی ایران‌ خودرو دیزل در شهر کرج

به گزارش «تابناک» به نقل از ایکوپرس- در این مراسم وزیر کشور ضمن بازدید از اتوبوس‌های برقی ایران خودرو دیزل گفت: اتوبوس‌های برقی نقطه تحولی در حمل و نقل درون شهری است.
احمد وحیدی با تاکید بر ضرورت توسعه این دستاورد بیان کرد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اختصاص یارانه، برای دستیابی به این هدف به شهرداری کرج کمک کرد تا بتواند این کار ارزشمند را انجام دهد که در مرحله اول ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی و با ظرفیت هر کدام ۴۰ مسافر وارد شهر کرج شد.
وی در خصوص تاکسی‌های برقی عنوان کرد: استفاده از تاکسی‌های برقی در کرج نیز در دستور کار قرار دارد که در صورت اخذ تاییدیه از شورای عالی ترافیک، این تاکسی‌ها وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کرج می‌شوند.
مهرداد کیانی، شهردار شهر کرج نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: این پروژه به همت مجموعه مدیریت شهری کرج و کمک هزار میلیارد تومانی دولت اجرایی شده است.
وی افزود: کرج این فرصت را داشته که اولین شهر برخوردار از نعمت اتوبوس‌های برقی دوستدار محیط زیست باشد و با دستور وزیر محترم کشور، از فردا صبح اتوبوس‌های برقی به صورت رایگان به شهروندان کرج خدمات‌رسانی خواهند کرد.
مهدی بالو، نایب رییس هیات مدیره و معاون مهندسی شرکت ایران خودرو دیزل نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: ایران خودرو دیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز تجاری کشور همواره در تامین ناوگان حمل و نقل عمومی کشور پیشرو بوده و حالا در استفاده از انرژی پاک و تولید انبوه اتوبوس‌های برقی نیز پیشگام است.
وی خاطرنشان کرد: اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل از فناوری روز دنیا برخوردار است و قدرتمندترین اتوبوس برقی موجود در کشور به‌حساب می‌آید که از بالاترین ظرفیت باتری در میان نمونه‌های موجود در کشور بهره می‌برد.

دیگر خبرها

  • مقصد زین الدین زیدان مشخص شد؟
  • رسمی: داور ال‌کلاسیکو مشخص شد
  • ماجرای عجیب تخفیف 30 میلیون تومانی برای یک عمل جراحی!
  • محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولتی مشخص می‌شود
  • از هزینه‌های متفاوت ثبت ازدواج تا اجرای عقد آریایی!
  • توقیف ۵۴ دستگاه خودرو انتقال پسماند غیر مجاز | کشف ۲۰۰ تن پسماند از زباله گردها
  • خدمات دارالترجمه رسمی در تهران
  • آغاز رسمی بهره‌برداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی ایران‌ خودرو دیزل در شهر کرج
  • جزییات دوره‌های آموزش تخصصی پذیرفته شدگان آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱
  • ناسا در پی راه سریع‌تر و ارزان‌تر برای انتقال نمونه‌های مریخ به زمین