Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:58:08 GMT

مشارکت پرشور؛ رمز بهترین انتخاب

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۱۵۳۵

مشارکت پرشور؛ رمز بهترین انتخاب

قبل از ورود به انتخابات  ۱۴۰۰، باید به اصل انتخابات توجه بیشتری شود، باید شرایط لازم با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داخلی و همچنین تحولات جدید بین المللی که در عرصه حقوق ملت و دموکراسی در جوامع مختلف اتفاق افتاده، به وجود بیاید. باید زمینه های برگزاری انتخابات آزاد باحضور گرایش‌های مختلف مهیا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی از هم اکنون به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه‌ اعتدالی خبر آنلاین در شبانه روز گذشته سخنان اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در خصوص اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ و ضرورت توجه احزاب و جریان های سیاسی به این مهم را بازتاب داد و بر لزوم انتخاباتی پرشور، رقابتی و با حضور حداکثری مردم تاکید کرد. رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهای مختلف ضرورت اعتماد سازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات پرداختند و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را مورد بررسی قرار دادند. برای نمونه خبرگزاری ایسنا در تیتری با عنوان برای افزایش مشارکت در انتخابات، مسئولان حرف دل مردم را بشنوند، این موضوع را مورد کنکاش قرار داد و همچنین دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب از جمله روزنامه اعتماد در مطالب خود با تبیین، نقش شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ بر لزوم فراهم سازی، بستر مشارکت حداکثری متمرکز شدند.  در این میان روزنامه شرق از وعده‌های بی اساس برخی نامزدها انتقاد کردند و در تیتری با عنوان اصولگرایان چپ می‌شوند؟، این موضوع را برجسته کرد. رسانه‌های اصولگرا نیز در این بازه زمانی در گفت وگوهای خود ضمن تاکید بر مشارکت حداکثری به مردم نقش حوزه‌های علمیه و نخبگان علمی در تبیین و معرفی معیارهای انتخاب اصلح پرداخت.

رسانه‌های اعتدالی

مردم می ترسند کشور پادگان شود

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی پرداخت و نوشت:

*ملت به نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش احترام کامل دارند ولی برای ریاست قوه مجریه تاکنون به نظامی رای نداده اند چراکه می ترسند کشور دچار مشکلات امنیتی یا پادگانی شود.

*دیگر اصلاح‌طلب و اصولگرا جواب نمی‌دهد بلکه باید خط مشی تعاملگر حزب موتلفه در دنیای سیاست دنبال شود.

*یکی از مسائلی که در گام دوم انقلاب مطرح می شود از بین رفتن چند قطبی ها و دو قطبی های سیاسی است.

* بعضی از نامزدهای دیگر احساس تکلیف کنند که این احساس تکلیف به تعبیری برای خودش عالمی دارد که آنها هم خودشان را به جامعه عرضه و معرفی کنند.

*اصلاح طلبان حاضر نیستند قبول کنند که افراطی هستند.

* نه بازرگان می خواست کشور به سمت بدبختی برود نه خاتمی.

* جامعه اگر می خواهد که یک جامعه آزاد سیاسی باشد، نباید نگاه محدود نگر داشته باشد و باید دعوت به وحدت و اتحاد کنیم و رای گسترده به نامزد اصلح را مطرح کنیم. 

*دلیل شرکت گسترده مردم دعوای جناحی نیست.

* در یک جامعه آزاد که دارای نظام مردم سالاری اسلامی و ولایی است، مهم است که همه حضور داشته باشند. اما آیا در انتخابات، دلیل شرکت گسترده وجود دو جناحی و این ها است؟ خیر. گاهی در مشارکت عامل  تهییج کننده یا عامل تخفیف دهنده است اما عامل اصلی شرکت مردم نیست.

* در اصل اصلاح طلبان باید از شورای نگهبان ممنون هم باشند که نمی آید دلایل و علل رد صلاحیتشان را بیان کند.

*ما بیش از ۴۰ انتخابات را از سر گذراندیم و در همه آنها من حضور محوری داشتم نه حضور حاشیه ای.

*آقایان قدر شورای نگهبان را نمی دانند شورای نگهبان با ۶ فقیه منصوب ولایت که بدون شک معتقد به حضور گسترده مردم هستند و همچنین ۶ حقوقدان منتخب مجلس هستند، اینها پاسدار حقوق افراد هستند نه این است که یک گروه سیاسی هستند که بخاطر مصلحت سیاسی این و آن را رد می کنند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

برای افزایش مشارکت در انتخابات، مسوولان حرف دل مردم را بشنوند

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با شادمهرعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پرداخت و نوشت:

* برای افزایش این مشارکت حرف دل مردم باید شنیده شود.

*شرکت حداکثری در انتخابات از این جهت حائز اهمیت است که مردم و همه ما باید نقش خودمان را در اداره کشور به خوبی ایفا کنیم، زمانی که مشارکت حداکثری نداشته باشیم، نمی توانیم اقتدار کشورمان را در عرصه بین المللی به نمایش بگذاریم.

*مشارکت مردم در  انتخابات با اقتدار کشور کاملا مرتبط است.

* نقش آفرینی مردم در انتخابات مانند همیشه گسترده خواهد بود، اگرچه رسانه های معاند فعالیت خود را آغاز کردند تا شرکت در انتخابات پیش رو را در چشم مردم بی اهمیت جلوه بدهند، ولی این بار هم قطعا شکست خواهند خورد و شاهد حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای خواهیم بود.

* برای افزایش مشارکت مردمی باید به نقش رسانه ها و مطبوعات توجه کنیم، رسانه ها به میان مردم بیایند و صدای مردم باشند، برای مثال رسانه ملی مسائل و پدیده های اجتماعی را به بحث و تحلیل بگذارد، مشکلات اجتماعی باید به گفتمان گذاشته شود.

* تا زمانی که مشکلات مردم مطرح نشود، مردم دلسرد خواهند بود، امروز گرانی افسارگسیخته صدای خرد شدن استخوان های مردم را ساطع می کند، پس حرف مردم باید شنیده شود و همه به خصوص مسوولان باید پای حرف دل مردم بنشینند.

اصولگرایان چپ می‌شوند؟

روزنامه شرق در گزارشی به بررسی برنامه‌ها و سخنان عزت‌الله ضرغامی در خصوص  انتخابات ۱۴۰۰  پرداخت و نوشت:

* «نان، مسکن، آزادی، با عشق به چگوارا» اینها مانیفست انتخاباتی عزت‌الله ضرغامی است.

*رئیس اسبق صداوسیما، تقریبا همان مسیری را می‌رود که سلف او پیش‌تر طی کرده بود. احمدی‌نژاد هم اواسط دهه ۸۰ با شعار عدالت‌خواهی روی کار آمد و در مسیرش سری هم به آمریکای لاتین زد.

* به نظر می‌رسد بخشی از اصولگرایان روی شعار معترضان دی‌ماه ۹۶ یعنی «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» مانور می‌دهند و آن را مصادره به مطلوب می‌کنند.

*زمانی تصور می‌شد که ممکن است جریان سومی در سیاست ایران روی کار بیاید که داعیه اصلاح‌طلب و اصولگرا بودن نداشته باشد. طیف احمدی‌نژاد مدتی داعیه‌دار این ادعا بود؛ اما کم‌کم دیگرانی هم از همان جناح اصولگرا با چنین ادعاهایی پیدا شدند.

 * محسن رضایی هم گفته با بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، مشکلات کشور به ‌صورت ریشه‌ای قابل حل نیست. این بازی پایان یافته است.

* ضرغامی گفته بود: اصلا من اصولگرا نیستم. اشکال بزرگ ما این است که یک پوست خربزه از ابتدا زیر پای ما انداخته‌اند که موضع می‌خواهی بگیری، یا اصلاح‌طلبی یا اصولگرا.

*به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی افراد یا جریان‌هایی از درون دو جریان اصلی می‌توانند با موج‌سواری روی مطالبات و نارضایتی‌های عمومی داعیه جریان سوم را تلویحا یا صراحتا مطرح کرده و در فضای انتخاباتی با نفی جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و انتقاد از این دو جریان نامزدهای خود را به رقیب جدی انتخاباتی تبدیل کنند.

* نفی هویت سیاسی این سال‌ها در میان اصولگرایان دیده شده تا اصلاح‌طلبان.

*گویا بخشی از اصولگرایان هم متوجه شده‌اند که گفتمان‌شان دیگر چنگی به دل نمی‌زند یا حرف تازه‌ای برای جذب مخاطب در چنته گفتمانی‌شان وجود ندارد. هرچه بوده خرج شده و انبان خالی است.

نظارت استصوابی و انتخابات

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم امیرحسین نجف‌پور ثانی منتشر کرد و نوشت:

*اصل ۹۹ قانون اساسی حق نظارت بر کلیه انتخابات کشور را برای شورای نگهبان قائل گردیده است. شورای نگهبان واژه نظارت شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تایید و رد صلاحیت کاندیداها دانست.

*هر چند ممکن است نظارت استصوابی شورای نگهبان مورد انتقاد باشد اما از منظر قانونی با وجود مقررات یاد شده جایی برای خدشه حقوقی در اصل این نوع نظارت باقی نمی‌ماند.

* معیارها و شرایط داوطلب ریاست‌جمهوری در قوانین مذکور به قدری کلی و ذهنی است که حتی اگر نظارت استصوابی هم نبود، احراز این شرایط در داوطلبان را سخت می‌کرد و به نظارت استصوابی عملی منجر می‌شد که این نحوه قانونگذاری مورد انتقاد است.

*شورای نگهبان به حکم اصل ۲۳ قانون اساسی حق تفتیش عقاید و ایراد خدشه نسبت به ایمان و اعتقاد داوطلب به مبانی جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور را ندارد مگر اینکه دلایل متقنی خلاف آن کشف نموده و با ارایه دلیل به داوطلب، فرصت دفاع به او داده شود.

* انتظار می‌رفت در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، ایرادات برطرف شود اما نه تنها رفع نشد بلکه ایرادات و ابهامات بسیاری بر آن افزوده شده به نحوی که این طرح به تایید شورای نگهبان نیز نرسیده است. از جمله مهم‌ترین ایرادات این طرح، بند ۱۰ ماده ۳۵ است که سابقه تصدی حداقل ۸ سال در مناصب سیاسی، دولتی و نظامی را ضروری دانسته و عملا دایره داوطلبان را محدود به افرادی کرده که تاکنون در مجموعه حاکمیت دارای مناصب مهمی بوده‌اند و راه را بر دیگر شایستگان مسدود کرده است.

* این نکته پراهمیت را باید همواره در قانونگذاری مراعات کرد که قانون همیشه باید در اعتدال باقی بماند و به نفع شخص یا گروه خاصی تصویب نگردد.

قاضی زاده هاشمی: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شوم

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به بازتاب سخنان امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت:

*امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی من در انتخابات ثبت نام خواهم کرد و نامزدی من در انتخابات به تایید صلاحیت شورای نگهبان بستگی دارد.

* جریانی در حال ایجاد است که شورای نگهبان را با جوسازی و هوچی‌گری تحت فشار قرار دهند در حالی که ویژگی های رجل سیاسی و مذهبی در قانون مشخص شده است.

* ریاست جمهوری یعنی اداره و هماهنگی داخلی و بیرونی کشور که باید با شناخت سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و امنیت و مسایل اجتماعی و فرهنگی همراه باشد.

* رییس جمهور باید برای اصلاح امور برنامه داشته باشد و مسایل را بشناسد، همچنین راهبرد مشخصی برای اصلاح داشته باشد و علاوه بر تحول خواهی و شجاعت توانایی برای بسیج کردن در راستای تحول نیز از ویژگی هایش باشد.

رسانه‌های اصولگرا

حوزه‌های علمیه در تبیین و معرفی معیارهای انتخاب اصلح پیشگام باشند

خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین پرداخت و نوشت:

* انتخابات یک امر مهم و به فرموده امام خمینی (ره) یک تکلیف شرعی است که در قبال انقلاب همه باید به آن عمل کنند.

* موضوع مهم دیگر در خصوص انتخابات اعتباری است که به انقلاب و نظام سیاسی می‌دهد، چرا که انتخابات در تمام ملت‌ها از یک اعتبار و ویژگی برخوردار بوده و پیام‌های مختلفی را به جهان منتقل می‌کند.

* انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون به‌اندازه‌ عمر خود، انتخابات برگزار کرده است که نشان‌دهنده اهمیت این مهم برای کشور و نظام است.

* نقش حوزه‌های علمیه در انقلاب اسلامی ایران، همواره اساسی و ویژه بوده است و در انتخابات پیش رو نیز باید این نقش تداوم یابد.

* ایجاد درک نسبت به شرایط داخلی و بین‌الملل کشور در زمان کنونی وظیفه دیگری است که بر عهده‌ طلاب و حوزه‌های علمیه است.

* ایجاد شور در انتخابات و آگاه‌سازی مردم در خصوص تکلیفی که بر گردنشان نهاده شده است، اقدام دیگری است که باید صورت بگیرد.

* حوزه‌های علمیه در تبیین و معرفی معیارهای انتخاب اصلح، باید پیشگام بوده و آن را به مردم ارایه کنند.

* حوزه‌های علمیه در جریان سیاسی انقلاب همیشه نقش اساسی داشتند و در انتخابات پیش رو نیز باید حوزه‌های علمیه ورود منطقی به جریان انتخابات داشته باشند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ شورای نگهبان اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان محسن رضایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ شورای نگهبان اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان محسن رضایی اخبار کنکور انتخابات ریاست جمهوری حوزه های علمیه نظارت استصوابی مشارکت حداکثری انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت شورای نگهبان اصلاح طلبان برای افزایش حرف دل مردم اصلاح طلب رسانه ها پیش رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۱۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند/آقای ورزش ایران؛ امین میرزازاده

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم قهرمان ایران با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، جامعه ورزش کشور و جمعی از ورزشکاران و قهرمانان ایران در سالن همایش‌های صداوسیما، در حال برگزاری است.

مراسم قهرمان ایران با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، جامعه ورزش کشور و جمعی از ورزشکاران و قهرمانان ایران در سالن همایش‌های صداوسیما، در حال برگزاری است.

در بخش اول این مراسم بهترین‌های ورزش ایران از نگاه مردم انتخاب شدند که به ترتیب در ادامه اسامی آن‌ها آمده است:

گل برتر: گل سید مهدی میرجلیلی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ساحلی 

میرجلیلی پس از کسب این جایزه، گفت: یزدی صحبت می‌کنم و لهجه دارم و دم همه مردم گرم که به من رای دادند و امیدوارم لیاقت این همه محبت را داشته باشم و جان خود را برای خوشحال کردن مردم، می‌گذارم.

صحنه ماندگار ورزشی: پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی فوتبال ژاپن در جام ملت‌های آسیا

وحید امیری که به نمایندگی از ملی‌پوشان فوتبال ایران این جایزه را دریافت کرد، گفت: از مردم تشکر می‌کنم که این صحنه ماندگار را رقم زدند و برای مردم عزیز کشورم آرزوی توفیق روز افزون دارم.

برترین تیم ملی (دیپلم افتخار) : تیم ملی هاکی بانوان

سنایی، کاپیتان تیم ملی هاکی بانوان ایران در این رابطه، بیان کرد: خوشحالیم که دختران خود را دیدید از مردم، وزیر ورزش و صداوسیما که به دیدن شدن ما کمک کردند، تشکر می‌کنیم و زنانه جنگیدیم تا توانایی زنان را نشان دهیم و همیشه به این مسئله افتخار می‌کنیم.

برترین تیم ملی: تیم‌ملی فوتبال ساحلی

منصور بیک‌وردی پس از دریافت جایزه تیم ملی فوتبال ساحلی، گفت: امیدوارم وزیر ورزش و جوانان توجه ویژه‌ای به پا برهنه‌های فوتبال ساحلی داشته باشد.

جایزه افتخار تاریخی: کاوران فرزندان ایران زمین

برترین چهره پارالمپیک: رزا ابراهیمی

رزا ابراهیمی پاراتکواندوکار ایران با اشاره به اینکه خیلی خوشحالم که لایق این مهم شدم، گفت: از هموطنان عزیزم تشکر می‌کنم و شرمنده آن‌ها هستم.

در ادامه این مراسم بخش دوم با انتخاب قهرمان فردا، برترین سرمربی و بانو و آقای ورزش ایران دنبال شد.

قهرمان فردا (دیپلم افتخار): محمد بیرانوند

بیرانوند پس از کسب این عنوان، گفت: امیدوار هستم بتوانم در المپیک موفق عمل کنم.

قهرمان فردا: امیررضا معصومی

فردین معصومی، پدر امیررضا معصومی، بیان کرد: خوشحال هستم که برای دومین سال پیاپی مردم فرزندم را به عنوان قهرمان فردا انتخاب می‌کنند و از رییس فدراسیون کشتی نیز تشکر می‌کنم که در راستای اعتلای کشتی‌گیران ایران تلاش می‌کند.

امیررضا معصومی نیز عنوان کرد: از مردم تشکر ویژه می‌کنم و دست تک تک آن‌ها را می‌بوسم و امیدوارم روز به روز ورزش ایران پله‌های موفقیت را طی کند.

برترین سرمربی (دیپلم افتخار): حسین عبدی

برترین سرمربی: علی نادری

علی نادری، سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از کسب این عنوان، بیان کرد: از مردم خوب کشورم تشکر می‌کنم و هیچ افتخاری بالاتر از شاد کردن دل مردم نیست و تیم ملی فوتبال ساحلی پرچم ایران را به اهتزار دراورد و ما جمع خیلی خوبی هستیم.

بانوی ورزش ایران: ناهید کیانی

ناهید کیانی، تکواندوکار ملی‌پوش ایران پس از  کسب بانوی ورزش ایران، اظهار کرد: خیلی خوشحال هستم از کسب این عنوان و این ارزشمندترین عنوانی است که در کل دوران ورزشم کسب کردم و این لحظه با لحظه کسب مدال جهان برابری می‌کند چرا که توسط مردم انتخاب شدم.

آقای ورزش ایران: امین میرزازاده

میرزازاده پس از کسب عنوان آقای ورزش ایران، بیان کرد: این افتخار را دارم که از دستان پر مهر مردم چنین عنوانی را کسب کنیم و امیدوارم خداوند ورزشکاران کشور را یاری کند و جنگیدن برای وطن وظیفه سرباز وطن است و امیدوارم لایق باشم و باید بدانم هیچ نامی بلندتر از نام مردم ایران وجود ندارد.

ادامه دارد . . .

۲۵۱۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899294

دیگر خبرها

  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند/آقای ورزش ایران؛ امین میرزازاده
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شد!
  • اظهار امیدواری امام جمعه ورامین برای حضور پرشور مردم در انتخابات
  • انتخاب بهترین‌های ورزش ایران
  • برگزاری انتخابات کنگره سراسری اعضای شورای مرکزی جوانان هلال احمر
  • منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کار بیایند