Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

کیوسک بین الملل تابناک: نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن در مخالفت با احیای برجام، وقوع شرایط وخیم در کره شمالی، ادعای یک رسانه آمریکایی درباره نقش اسرائیل در حمله به کشتی ایرانی و ورود 15 هواپیمای نظامی چین به حریم پدافند هوایی تایوان و کشته شدن 100 نفر در جریان درگیری در منطقه مرزی اتیوپی و سومالی از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن در مخالفت با احیای برجام

چهار سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور بر لزوم تغییر رویکرد دولت در قبال ایران تأکید کردند.

«جیم اینهاف» سناتور ایالت اوکلاهما در پایگاه اینترنتی خود نوشت، به همراه «مارکو روبیو»، «پت تومی» و «تاد یانگ» سه نماینده جمهوری‌خواه دیگر مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به بایدن با لغو تحریم‌های ایران مخالفت کردند.

در این نامه آمده است: «ما با هرگونه اقدام در راستای بازگشت به توافق شکست‌خورده [برجام] یا هر توافق دیگری مخالفیم که به‌صورت یک‌جانبه به رژیم ایران که همچنان امنیت ایالات متحده و متحدان و شرکایمان را به خطر می‌اندازد، امتیاز دهد».

این سناتورها نوشتند: «تحریم‌هایی که آقای [رابرت] مالی [نماینده دولت آمریکا در امور ایران] مورد انتقاد قرار می‌دهد جدید نیستند».

آن‌ها در نامه خود مدعی شدند: «این‌ها تحریم‌هایی هستند که دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه اعمال کرده‌اند تا رژیم ایران را به‌خاطر حمایت از تروریسم، برنامه غنی‌سازی هسته‌ای و برنامه موشکی بالستیک تنبیه کنند».

در ادامه این نامه آمده است: «تحریم‌های فعلی اهرم‌های فشار بزرگی را برای دولت شما در برابر رژیم ایران فراهم می‌کنند و باید به‌عنوان ابزاری برای رسیدگی به تمام جنبه‌های رفتارهای ثبات‌زدای ایران مورد استفاده قرار گیرند».

آن‌ها با اشاره به اظهارات مقامات دولت بایدن برای دریافت رأی اعتماد نوشتند: «مقامات ارشد دولت در کنگره تعهد داده‌اند که دولت بایدن برنامه دارد رویکرد جدیدی، جدا از دولت [باراک] اوباما درخصوص سیاست‌هایشان در قبال ایران اتخاذ کنند».

«ند پرایس» سخنگوی وزار ت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه پس از اتمام نشست کمیسیون مشترک برجام در شهر وین اتریش گفت: «این گام به ما اجازه می‌دهد تا به جلو رفته و بازگشت دوجانبه به تعهدات که بایدن در دوران رقابت‌های انتخاباتی و پس از انتخاب شدن به آن اشاره کرده، حاصل شود».

دور‌ نخست نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام که در «گراند هتل» شهر وین در حال برگزاری است، با توافق برای ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت.

بر اساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش کنند.

وقوع شرایط وخیم در کره شمالی

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در کنفرانس سیاسی اخیر در پیونگ یانگ ارزیابی منفی از اوضاع کنونی کشورش ارائه داده است.

بر اساس گزارش خبرگزرای اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، رهبر کره شمالی در سخنرانی افتتاحیه دبیران حزبی حزب کارگران کره که روز سه شنبه آغاز شده است این اظهارات را مطرح کرده است.

کره شمالی در حال حاضر با ادامه تحریم‌های شدید آمریکا علیه این کشور و همچنین محدودیت‌های شدید ناشی از ویروس کرونا روبه‌رو است.

کیم گفته، بهبود استانداردهای زندگی مردم، حتی در بدترین شرایط که ما اکنون در آن به سر می‌بریم و با چالش‌های بی سابقه‌ای که مواجه هستیم به نقش و عملکرد واحدهای حزبی و سازمانهای مردمی حزب بستگی دارد.

وی در همین سخنرانی از واحدهای مردمی حزب برای کاستیها و نقایص انتقاد کرد و تاکید کرد که این شرایط باید فورا اصلاح شود تا از توسعه سالم و پایدار حزب اطمینان حاصل شود.

کیم جونگ اون در ادامه سخنرانی خود به تصمیماتی که در اخیرا کنفرانس عمومی حزب در ماه ژانویه اتخاذ شده بود از جمله تقویت توان بازدارندگی اتمی این کشور و طرح توسعه اقتصادی پنج ساله کره شمالی تاکید کرد.

وی از اعضای حزب کاگران کره خواست تصمیمات را اجرایی کنند و خواستار تقویت دوباره توان بازدارندگی اتمی کره شمالی و تحقق کامل طرح توسعه اقتصادی این کشور شد.

کیم جونگ اون پیش از این از اعضای کابینه دولت این کشور به دلیل شرایط اقتصادی این کشور انتقاد و وزرای دولت را در زمینه کاستیهای برنامه پنج ساله اقتصادی جدید این کشور مقصر دانسته بود.

ادعای یک رسانه آمریکایی درباره نقش اسرائیل در حمله به کشتی ایرانی

روزنامه «نیویورک‌تایمز» امروز (چهارشنبه) گزارش داد یک کشتی ایرانی در دریای سرخ بر اثر عملیات رژیم صهیونیستی با استفاده از میز دریایی، دچار حادثه شده است.

این روزنامه با بیان اینکه مقام‌های اسرائیلی بر اساس سیاست سکوت خبری که دارند هنوز درباره این حادثه اظهار نظری نکرده‌اند، نوشت: «اما یک مقام آمریکایی می‌گوید اسرائیلی‌ها به آمریکا خبر دادند که نیروهای آنها در ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت محلی، به این کشتی حمله کردند».

بر اساس این گزارش، مقام دولتی مذکور که خواست نامش فاش نشود، توضیح داد: «اسرائیلی‌ها به آمریکا اطلاع دادند که کشتی ساویز از ناحیه زیر آب دچار آسیب‌دیدگی شده است. محل دقیق این کشتی در دریای سرخ هنوز اعلام نشده است».

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در این‌باره گفت: «کشتی تجاری ایران با نام ساویز روز سه شنبه ١٧ فروردین حدود ساعت شش صبح به وقت محلی در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل کشور جیبوتی بر اثر انفجاری که منشأ و شیوه شکل‌گیری آن در دست بررسی است دچار آسیب جزیی شده است».

خطیب‌زاده در ادامه توضیح داد: «بر اساس اعلام قبلی رسمی و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان نهاد مرجع، کشتی غیر نظامی ساویز برای برقراری امنیت دریانوردی در مسیر خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن مستقر شده بود. این کشتی عملا به عنوان ایستگاه لجستیکی (پشتیبانی فنی و تدارکات ) ایران در دریای سرخ عمل میکرد و لذا مشخصات و ماموریت این کشتی قبلا به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شده بود».

وی همچنین افزود: «در اثر حادثه رخ داده خوشبختانه هیچ‌گونه خسارت جانی به‌وجود نیامده است و بررسی‌های فنی در مورد چگونگی حادثه و منشأ آن در حال انجام است و کشورمان کلیه اقدامات لازم از طریق مراجع بین‌المللی را انجام خواهد داد».

ورود 15 هواپیمای نظامی چین به حریم پدافند هوایی تایوان

در تداوم تشدید تنش بین تایوان و چین، وزارت دفاع تایوان بار دیگر مدعی رخنه هواپیماهای نظامی چین به حریم هوایی خود شد.

وزارت دفاع تایوان چهارشنبه مدعی شد که ۱۵ فروند هواپمیای نظامی چین وارد منطقه عمومی پدافند هوایی تایوان (ADIZ) در جنوب غربی این جزیره شدند. تایوان همچنین اعلام کرده که ممکن به سمت پهپادهای چین در دریای چین جنوبی شلیک کند.

تایوان دوشنبه نیز مدعی شد که ۱۰ فروند هواپیمای نظامی این کشور وارد حریم هوایی این جزیره شدند. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که چهار جنگنده «جی-۱۰»، چهار فروند «جی -۱۶» و همچنین یک هواپیمای تجسسی و یک هواپیمای ضد زیردریایی وارد حریم هوایی این جزیره شدند. وزارت دفاع تایوان از برخاستن هواپیماهای خود برای رصد تحرکات هوایی چین و نظارت بر اوضاع خبر داد.

تایوان بارهای مدعی شده که پکن هواپیماهای جنگی را به بخش جنوب غربی منطقه شناسایی پدافند هوایی خود (ADIZ) می‌فرستد. ارتش تایوان ماه گذشته مدعی پرواز 20 هواپیمای نظامی چین در بر فراز این جزیره شد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

کشته شدن 100 نفر در جریان درگیری در منطقه مرزی اتیوپی و سومالی

یک مقام منطقه‌ای روز سه‌شنبه گفت که در جریان درگیری مرزی در منطقه سومالی و عفار اتیوپی، دست کم ۱۰۰ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این درگیری‌ها در آستانه انتخابات سراسری که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود،‌ روی می‌دهد.

«احمد حومد» از مقام‌های پلیس منطقه عفار تلفنی به رویترز گفت: «حدود 100 غیرنظامی از زمانی که درگیری در روز جمعه آغاز و تا روز سه‌شنبه به طول انجامیده کشته شده‌اند».

این مقام پلیس خشونت به وجود آمده را به دلیل حملات نیروهای منطقه‌ای سومالی دانست.

«علی بدل» سخنگوی منطقه سومالی گفت که 25 نفر روز جمعه کشته شده و تعداد نامعلومی نیز در پی حملات بعدی توسط همان نیروها تا روز سه‌شنبه کشته شدند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان نشست وین سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت آمریکا و روسیه چین ایران و آمریکا برجام اروپا خاورمیانه اعمال ماه شعبان نشست وین سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۳۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | حمله جنگنده‌های آمریکایی به سوریه

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش جام جم آنلاین، «اسپوتنیک»، صبح امروز (سه‌شنبه)، گزارش داد جنگنده‌های آمریکایی ساعت 1:49 بامداد به وقت محلی طی 10 حمله هوایی همزمان چند منطقه را در استان دیرالزور (شمال شرق سوریه) مورد حمله قرار داده‌اند.

براساس این گزارش، در این حمله، خیابان «رئاسه الجامعه» در مرکز شهر دیرالزور و همچنین محله «التمو» در شهر المیادین و منطقه‌ «السویعه» و روستای «الصالحیه» و خیابان «الهجانه» در شهر بوکمال مورد حمله قرار گرفته‌اند.

نیروهای امدادی سوریه بلافاصله بعد از دریافت گزارش حمله به محل انفجار اعزام شدند.

خبرنگار «اسپوتنیک» همچنین خبر داد سامانه‌های پدافند هوایی با این حمله مقابله کرده‌اند.

شبکه «المیادین» نیز به نقل از خبرنگار خود گزارش داد در پی این حمله تعدادی شهید و مجروح شده‌اند.

دیگر خبرها

  • هشدار جدی مقام بلندپایه نظامی ایران به دشمنان؛ در جنگ نرم و فضای مجازی دستتان را کوتاه می کنیم
  • بازدید فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از جزایر ایرانی خلیج فارس
  • کرار؛ پهپاد چند منظوره ایرانی
  • ادعای مقام آمریکایی: ایران با یک کشتی اطلاعاتی در جیبوتی حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ تن در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ نفر در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • بیانیه ارتش سوریه درباره حمله هوایی آمریکا به دیرالزور
  • (عکس) کرار، پهباد ایرانی؛ یک پرنده با چندین مأموریت
  • ببینید | حمله جنگنده‌های آمریکایی به سوریه