Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-20@01:37:43 GMT

احتمال خشکسالی دربرخی نقاط کشور

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۵۰۴۱

رئیس مرکز خشکسالی گفت: مدل ها نشان می دهد که از لحاظ هواشناسی هیدرولوژی و کشاورزی با کم بارشی و خشکسالی در برخی نقاط روبرو هستیم. ناطقان: احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی درباره آخرین وضعیت بارش های کشور اظهار کرد: علی رغم آنکه بارش عمده ایران مربوط به فصول پاییز، زمستان و بهار است و هم اکنون بهترین زمان از بهار گذشته است، اما بارش چندانی پیش رو نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: میزان بارش ها در مقایسه با میانگین اقلیمی و مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که فرصت زیادی برای آمدن باران نیست چرا که در اواخر فصل بارش کشور هستیم و حداکثر تا اردیبهشت می توان امیدوار به بارش در مرکز و غرب کشور بود و در خرداد تنها بارش به شمال غرب، شمال شرق و نوار شمالی کشور معطوف می شود.

وظیفه با بیان اینکه با پایان فصل بهار پنجره فرصت بارش برای مرکز و جنوب کشور تمام می شود، گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که از ابتدای مهر تاکنون در بسیاری از استان های نیمه شرقی کشور همچون خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، گلستان، کرمان، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و حتی بوشهر بارش ها ۵۰ تا ۹۰ درصد کمتر از نرمال بوده است. همچنین با توجه به پایان بارش در جنوب کشور در دوره خشکی قرار داریم‌.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه اثرات کم بارشی در نوار غربی کشور ۱۵ تا ۴۰ درصد است، گفت: بنابر آمار بارش در کرمانشاه ۴۲ درصد، کردستان ۱۹ درصد، آذربایجان شرقی ۱۴ درصد، آذربایجان غربی ۱۳ درصد، اردبیل ۸ درصد، البرز ۱۰ درصد و تهران ۱۵ درصد کمتر از نرمال است و برای ماه های پیش رو بارش های کمتر از نرمال خواهیم داشت به طوریکه در شرق، شمال شرق و بخش های جنوبی کشور بالای ۹۰ درصد بارش ها کمتر از نرمال است.

وی ادامه داد: مدل ها نشان می دهد که از لحاظ هواشناسی کشاورزی و هیدرولوژی با کم بارشی و خشکسالی مواجه هستیم که در مناطق مرکزی، شرقی و جنوبی خشکسالی بسیار شدید است که در کاهش برداشت، از بین رفتن دیم زارها و کاهش عملکرد محصولات باغی اثر گذار است، همچنین در بخش های جنوبی و شرقی کشور حتی ممکن است در آب شرب هم اثر بگذارد.

وظیفه در پایان از افزایش دمای بالای نرمال در برخی نقاط خبر داد و گفت: در فصل بهار و تابستان، دما ۱.۵ تا ۲ درجه بالاتر از نرمال است که کمبود رطوبت ناشی از کاهش بارندگی در روزهای گرم تابستان منجر به وقوع آتش سوزی در جنگل ها خواهد شد، به همین خاطر در مدیریت منابع و حفاظت از جنگل ها باید دقت بیشتری به عمل آید. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: خشکسالی ، کشاورزی ، برخی نقاط کشور

منبع: ناطقان

کلیدواژه: خشکسالی کشاورزی برخی نقاط کشور نشان می دهد کمتر از نرمال بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۵۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد/ آیا بارش‌های بهار، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

طی هفته جاری ورود سامانه بارشی قوی از جنوب به کشور موجب وقوع سیل در برخی استان‌ها شدو بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی سامانه بارشی دیگری هفته آینده وارد کشور می‌شود.

صادق ضیاییان افزود: هفته آینده سامانه بارشی در کشور فعالیت می‌کند که موجب بارش‌های بهاری در تمام استان‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: انتظار داریم که این بارش‌ها، شدت بارندگی هفته جاری را نداشته باشد البته ممکن است به‌صورت نقطه‌ای شدید باشد چون بارش‌های بهاری، رگباری هستند و بیشتر در ساعات بعداز ظهر می‌بارند.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: روزهای بارش باران طی دو هفته آینده در استان‌های مختلف، متفاوت خواهد بود.

ضیاییان در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا بارش‌های بهاری، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند، تاکید کرد: بارش‌ها سهم بهار است و نمی‌تواند کم‌بارشی زمستان را جبران نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بازگشایی محورهای مسدود شده بر اثر سیل در نقاط سیل زده کشور
  • بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد/ آیا بارش‌های بهار، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟
  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور
  • رگبار باران و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور
  • هواشناسی ایران/ هشدار وزش باد شدید و رگبار باران در نقاط مختلف کشور
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بارش باران در نقاط اکثر استان ها
  • فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است
  • فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور تا فردا