Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-29@08:13:51 GMT

نیمه پیدا و پنهان «آقا مرتضی»

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۸۳۵۳

نیمه پیدا و پنهان «آقا مرتضی»

فردا سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی است، مستندسازی که مجموعه «روایت فتح» او در سال‌های دفاع مقدس به تقویت فضای شورآفرین جهاد در جامعه کمک کرد، چون نمایش عشق و ایثار مردم کشورمان بود. شهید آوینی روز بیستم فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند «شهری در آسمان» بود که به همراه محمدسعید یزدان‌پرست با مین برخورد کرد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی‌مانده از جنگ ایران و عراق به شهادت و آرزوی دیرینه خود رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از شهادتش، کیومرث پوراحمد با ساخت مستند «مرتضی و ما» روایتی از یک دهه فعالیت فرهنگی و هنری شهید سیدمرتضی آوینی داشت. این مستند در سال ۷۲ ساخته شد و به نحوه شهادت این فیلمساز متعهد انقلابی هم می‌پردازد. در این مستند با افرادی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود فراستی، رضا داوری‌اردکانی، جهانگیر الماسی، فریدون جیرانی، شمس آل‌احمد، بهروز افخمی، یوسفعلی میرشکاک، علی معلم، امید روحانی، هوشنگ گلمکانی و… درباره سیدمرتضی گفت‌وگو می‌شود و هر کدام از منظر خود، سیدمرتضی را توصیف می‌کنند.

پس از آن هم مستندهای مختلفی درباره شهید آوینی ساخته شد، اما آنچه این روزها موجب شده تا نام شهید در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی پرتکرار شود، حواشی درباره پخش مجموعه مستند «آقا مرتضی» است که از ۱۵ فروردین ماه روی آنتن شبکه سه رفته است. پس از پخش قسمت اول این مجموعه مستند، حسین معززی‌نیا، داماد شهید آوینی در یادداشتی اعتراض صریح خود را به سازندگان آن اعلام کرد و آن‌ها را به بی‌تعهدی در امانتداری متهم کرد و سپس همسر و دختر شهید هم نسبت به این مجموعه مستند واکنش نشان دادند و هر کدام خواستار توقف پخش مستندی شدند که از منظر آن‌ها، درست نیست و تصویر کج و معوجی از سیدمرتضی آوینی را نشان می‌دهد. اگرچه سازندگان مستند هم سکوت نکردند و در پاسخ، استفاده از بخش‌های آرشیوی را طی هماهنگی با مالکان حقوقی تصاویر آرشیوی اعلام کردند که آن‌ها را مبرا از نقض امانتداری می‌کند. اما آنکه در میان این دعواها و جنجال‌های رسانه‌ای، مظلوم واقع شده، خودِ شهید آوینی است. آدمی که پیش از اینکه همسر، پدر، فیلمساز، نویسند، تئوریسین یا هر چیز دیگری باشد، یک انسان بود، نه فرشته بود نه شیطان، یکی مثل همه ما با تمام نقص‌ها و توانایی‌هایی که هر انسانی دارد، با تمام تغییرات و تحولاتی که هر انسانی در زندگی‌اش با آن روبه‌رو می‌شود و هر آنچه از سوی نزدیکان، اطرافیان و آشنایان و حتی غریبه‌ها درباره او گفته شود فقط بخشی از حقیقت وجودی اوست، بخشی که می‌تواند چندان هم صادقانه و شفاف نباشد. اگر امروز آوینی زنده بود، آیا همان سیدمرتضی آوینی بود که خانواده، دوستان، آشنایان، همکاران و مستندسازان مختلف، توصیفش کرده‌اند؟ اصلاً چه کسی می‌تواند ادعا کند درباره هر شخصیتی، توصیف و روایتی بی‌نقص دارد. هر آنچه از دیگران نقل و روایت می‌شود، بخشی از واقعیت و حقیقت وجودی اوست نه تمام آن. پس چرا باید از این منظر به دلیل روایت‌های ناقص و گاه غلط، رنجید و رنجاند. جان و خلاصه کلام در یک بیت شعر مولانا به صراحت و کمال بیان شده است که، هر کسی از ظن خود شد یار من، از درون من نجست اسرار من.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شهید مرتضی آوینی مستند شبکه های اجتماعی مرتضی آوینی شهید آوینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۸۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری مهدی طارمی درباره اسپیکر معروف؛ عاشقانه‌ها با شجاع است!

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی طارمی ستاره فوتبال ایران در برنامه سال تحویل شبکه سه حضور پیدا کرد و مقابل محمدحسین میثاقی نشست.

در جام ملت‌های آسیا تصاویری از مهدی طارمی منتشر شده بود که با یک اسپیکر بزرگ از اتوبوس تیم ملی خارج می‌شد! او درباره گوش کردن به موسیقی و آهنگ‌هایی که در اردوی تیم ملی پخش می‌شود گفت: ما همه مدل آهنگ در اتوبوس تیم ملی گوش می‌کنیم و مهم حس و حال آن لحظه بازیکنان است. بعضی وقت‌ها علی بیرانوند آهنگ محلی و لری می‌گذارد یا آهنگ‌های عاشقانه را می‌دهیم شجاع خلیل زاده. آهنگ‌هایی که این‌جا نمی‌شود اسم‌شان را بیاورم هم با مهدی قایدی و سعید عزت‌اللهی است و من هم سعی می‌کنم موزیک جنوبی و بوشهری بگذارم.

او همچنین درباره مرتضی پورعلی‌گنجی گفت: مرتضی بیشتر کتاب می‌خواند و کتاب‌خوان تیم ملی او است؛ البته به تازگی به گوش کردن پادکست روی آورده...

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • شمار شهدای جنگ غزه به 32 هزار و 552 شهید رسید
  • برپایی نمایشگاه «قرآن و عترت» در مجتمع شهید آوینی قم
  • روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی
  • ساخت مستند زندگی دانش‌آموزان و فرهنگیان شهید حادثه تروریستی کرمان
  • جام آزادگان؛ سال شیرازی‌ها با پیروزی آغاز شد
  • پیدا و پنهان اقتصاد در سالی که گذشت!
  • اکران آنلاین «ورود و خروج ممنوع» از فردا در فیلم‌نت
  • مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان معرفی شد
  • اعلام زمان اکران آنلاین «ورود و خروج ممنوع»
  • افشاگری مهدی طارمی درباره اسپیکر معروف؛ عاشقانه‌ها با شجاع است!