Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-از سال گذشته شرایط برای دانش‌آموزان و کنکوری‌ها به‌ صورت ویژه‌ای گذشته و حضوری نبودن آزمون‌های آزمایشی و کلاس‌ها شرایط را سخت‌ و استرس‌زا‌تر کرده است در این زمان می‌توان با استفاده از تغذیه مناسب از اضطراب ایام درس و امتحان کم نمود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بندرعباس ، سال گذشته بعد از شیوع کرونا، گمان می‌رفت حداکثر تا دوماه این ویروس منحوس و ناشناخته بساطش برچیده خواهد شد و کسی گمان نمی‌برد تا بیش از یکسال مهمان شهرهایمان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال گذشته شرایط برای دانش‌آموزان و کنکوری‌ها به‌ صورت ویژه‌ای گذشته و حضوری نبودن آزمون‌های آزمایشی و کلاس‌ها شرایط را سخت‌ و استرس‌زا‌تر کرده است در این زمان حداقل می‌توان با استفاده از تغذیه مناسب از اضطراب ایام درس و امتحان کم نمود و کیفیت و بهره‌گیری از مطالعه را افزایش داد.

 برای کاهش اضطراب چه چیزی مصرف کنیم؟ 

در این رابطه مشاور تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم  در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: توصیه می‌شود برای حفظ آرامش و کاهش اضطراب از عسل، خوراک عدسی، نان و پنیر و گردو استفاده شود.

مریم روح‌الامینی ادامه داد: خوردن غذاهای حاوی پروتئین و کلسیم مانند شیر و تخم مرغ در وعده صبحانه سبب ایجاد آرامش نیز می‌شود همچنین مصرف ریحان، نعناع، کاهو و سیب باعث کاهش اضطراب می‌شود.

مصرف بیش از حد کافئین برخلاف اینکه دانش‌آموزان تصور می‌کنند باعث افزایش انرژی و بهبود کیفیت یادگیری می‌شود، می‌تواند نتیجه عکس هم داشته باشد و باعث افزایش تنش و کاهش کیفیت خواب شود که در نتیجه خستگی و پرش ذهن را به دنبال خواهد داشت در این خصوص روح‌الامینی اظهار داشت: از مصرف قهوه یا چای یا نوشابه‌ها 6 ساعت قبل از خواب نباید استفاده شود.

این کارشناس تغذیه در رابطه با بهبود یادگیری بیان کرد: مصرف منابع منیزیوم مانند بادام، گردو، فندق، کشمش و نخودچی در زمان درس خواندن باعث افزایش یادگیری می‌شود.

 توصیه تغذیه‌ای برای خواب راحت 

روح‌الامینی در این باره گفت: ماست و دوغ‌ ترش خواب‌آور است و بهتر است کمتر استفاده شود اما در بین لبنیات، ماست شیرین اشکالی ندارد از خوردن شیرینی، چیپس، غذاهای شور، تخمه، غذای چرب و فست فود و غذاهای چرب در شب امتحان خودداری کنید.

وی تاکید کرد: مصرف لوبیا، موز، ماهی،تخم مرغ، گردو یا یک لیوان شیر به عنوان وعده‌ آخر شب قبل از امتحان سبب خواب راحت می‌شود همچنین باید توجه داشت حداقل یک ساعت بین خواب و وعده‌ غذایی فاصله بیفتد.

حذفیات کنکور 1400 اعلام شدسرنوشت نامعلوم مصوبه میلیاردی تبلیغات کنکور/ چرا مصوبه انقلاب فرهنگی ابلاغ نشد؟!پیش بینی سیاست‌های جدید درباره تبلیغات کنکور

انتهای پیام/868/ ت

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۹۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ نکته برای کاهش استرس

استرس بخشِ جدایی‌ناپذیر زندگی انسان است و با وجود آنکه بشر امروزی پیشرفت‌های بسیاری جهت تسهیل سبک زندگی خود داشته، اما مشکلاتش از بین نرفته و فقط شکل آنها تغییر کرده است. به دلیل وجود دغدغه‌های مختلف، مدیریت استرس برای اغلب افراد کار دشواری است و ناتوانی در مدیریت آن، سلامت روان انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هنگامی که با یک موقعیت تهدیدکننده مواجه می‌شوید، سیستم عصبی سمپاتیک - بخشی از سیستم عصبی مرکزی بدن که عملکرد‌هایی مانند ضربان قلب، تنفس و فشار خون را تنظیم می‌کند - باعث تحریک واکنش «جنگ یا گریز» می‌شود. هورمون استرس موسوم به «کورتیزول» نیز بدن را هوشیار و آماده مقابله با خطر احتمالی می‌کند. استرس در عین حال باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب سریع‌تر، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و افزایش تنش عضلانی می‌شود.

وقتی استرس پاسخ جنگ یا گریز را در سیستم عصبی مرکزی فعال می‌کند، می‌تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد: اسپاسم مری، افزایش اسید معده و سوء‌هاضمه، ایجاد حالت تهوع و اسهال یا یبوست از جمله این موارد هستند.

در موارد جدی‌تر، استرس ممکن است باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به معده شده و منجر به گرفتگی، التهاب یا عدم تعادل باکتری‌های روده شود. همچنین می‌تواند اختلالات گوارشی جدی را تشدید کند از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری التهابی روده (IBD)، زخم معده و بیماری رفلاکس معده به مری (GERD).

بهتر است افراد در طول شبانه روز ساعاتی را برای استراحت کردن در نظر بگیرند تا از استرس دور باشند.

یادگیری نحوه مدیریت استرس نیاز به تمرین دارد، اما در ادامه به نقل از «وب ام دی» به چند مورد از آنها خواهیم پرداخت.

۱. ورزش کنید

ورزش منظم یکی از بهترین راه‌ها برای آرامش بدن و ذهن شماست. به علاوه، ورزش باعث بهبود خلق و خوی شما می‌شود. اما باید اغلب این کار را انجام دهید تا نتیجه بدهد.

هر هفته چقدر باید ورزش کرد؟

تا ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط مانند پیاده روی سریع یا ۷۵ دقیقه ورزش شدیدتر مانند شنا، دویدن یا ورزش‌های دیگر انجام دهید.

روی تعیین اهداف تناسب اندام که می‌توانید به آنها برسید تمرکز کنید. بیشتر از همه به یاد داشته باشید که انجام هر تمرینی بهتر از انجام ندادن آن است.

۲. عضلات خود را آرام کنید

وقتی استرس دارید، ماهیچه هایتان منقبض می‌شوند. شما می‌توانید به خودی خود به شل شدن آنها و شاداب کردن بدن خود کمک کنید:

- کشش

- ماساژ گرفتن

- حمام کردن یا دوش آب گرم

- داشتن یک خواب خوب شبانه

۳. تنفس عمیق

چند نفس عمیق می‌تواند استرس را فوراً از شما دور کند. زمانی که در انجام تمرینات تنفسی ماهر شوید، شگفت زده خواهید شد که چقدر احساس بهتری دارید. فقط این ۵ مرحله را دنبال کنید:

- در وضعیتی راحت بنشینید و دستان خود را روی پا‌های خود قرار دهید و پا‌های خود را روی زمین قرار دهید. یا می‌توانید دراز بکشید.

- چشمانتان را ببندید.

- خود را در مکانی آرام تصور کنید. این می‌تواند ساحل، یک زمین چمن زیبا یا هر جایی که به شما احساس آرامش می‌دهد باشد.

- به آرامی تنفس عمیق انجام دهید.

- این کار را هر بار ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

۴. خوب غذا بخورید

داشتن یک رژیم غذایی منظم و متعادل به شما کمک می‌کند تا به طور کلی احساس بهتری داشته باشید. همچنین ممکن است به کنترل خلق و خوی شما کمک کند. وعده‌های غذایی شما باید سرشار از سبزیجات، میوه، غلات کامل و پروتئین بدون چربی برای تامین انرژی باشد. همچنین هیچکدام را نادیده نگیرید، زیرا می‌تواند شما را در خلق و خوی بد قرار دهد که به دنبال آن می‌تواند استرس را تشدید کند.

۵. سرعت زندگی خود را کاهش دهید

زندگی مدرن بسیار شلوغ است و گاهی اوقات ما فقط باید سرعت خود را کم کنیم و آرام باشیم. به زندگی خود نگاه کنید و راه‌های کوچکی برای انجام این کار پیدا کنید. مثلا:

ساعت خود را ۵ تا ۱۰ دقیقه جلوتر تنظیم کنید. به این ترتیب کمی زود به مکان‌ها خواهید رسید و از استرس دیر رسیدن دوری خواهید کرد.

وقتی در بزرگراه رانندگی می‌کنید، به لاین آهسته بروید تا بتوانید از عجله کردن جلوگیری کنید.

کار‌های بزرگ را به کار‌های کوچکتر تقسیم کنید. برای مثال، اگر مجبور نیستید سعی نکنید به همه ۱۰۰ ایمیل دریافتی خود پاسخ دهید و فقط به تعدادی از آنها پاسخ دهید.

۶. استراحت کنید

باید برای زمان‌هایی برای استراحت برنامه ریزی کنید تا ذهن خود را از استرس دور کنید. اگر فردی هستید که دوست دارید هدف گذاری کنید، ممکن است استراحت کردن در ابتدا برای شما سخت باشد، اما به آن پایبند باشید. کار‌های آرامش‌بخشی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

- مراقبه

- یوگا

- دعا

- گوش دادن به موسیقی مورد علاقه

- گذراندن زمان در طبیعت

۷. برای سرگرمی‌ها وقت بگذارید

باید زمانی را برای انجام کار‌هایی که از آنها لذت می‌برید اختصاص دهید. سعی کنید هر روز کاری انجام دهید که احساس خوبی به شما بدهد و این به کاهش استرس شما کمک می‌کند. لازم نیست زمان زیادی باشد - حتی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هم موثر است. سرگرمی‌های آرامش بخش شامل موارد زیر است:

- خواندن کتاب

- بافندگی

- انجام یک پروژه هنری

- تماشای یک فیلم

- انجام پازل

۸. در مورد مشکلات خود صحبت کنید

اگر موضوعاتی شما را آزار می‌دهند، صحبت در مورد آنها می‌تواند به کاهش استرس‌تان کمک کند. می‌توانید با اعضای خانواده، دوستان، پزشک یا یک درمانگر صحبت کنید.

همچنین می‌توانید با خودتان صحبت کنید. به این کار «خودگویی» یا «واگویه» می‌گویند و همه ما آن را انجام می‌دهیم. اما برای اینکه خودگویی به کاهش استرس کمک کند، باید مطمئن شوید که مثبت است و نه منفی؛ بنابراین وقتی استرس دارید به آنچه فکر می‌کنید یا می‌گویید از نزدیک گوش کنید. اگر به خود پیامی منفی می‌دهید، آن را به پیام مثبت تغییر دهید. به عنوان مثال، به خود نگویید «من نمی‌توانم این کار را انجام دهم» در عوض به خود بگویید: «من می‌توانم این کار را انجام دهم» یا «من بهترین کاری را که می‌توانم انجام می‌دهم».

۹. سخت نگیرید

بپذیرید که هر چقدر هم تلاش کنید نمی‌توانید کار‌ها را به طور کامل و عالی انجام دهید. شما همچنین نمی‌توانید همه چیز را در زندگی خود کنترل کنید. پس به خودتان لطفی کنید و فکر نکنید که می‌توانید کار‌های زیادی انجام دهید. فراموش نکنید که حس شوخ طبعی خود را حفظ کنید. خنده به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش کنید.

۱۰. محرک‌ها را از بین ببرید

دریابید که بزرگترین دلایل استرس در زندگی شما چیست. آیا شغل شما، رفت و آمد شما، تکالیف مدرسه و دانشگاه شماست؟ اگر می‌توانید تشخیص دهید که آنها چیست، ببینید آیا می‌توانید آنها را از زندگی خود حذف کنید یا دست‌کم آنها را کاهش دهید یا خیر.

اگر نمی‌توانید دلایل اصلی استرس خود را شناسایی کنید، سعی کنید یک دفترچه استرس داشته باشید. زمانی که بیش از همه مضطرب می‌شوید، یادداشت کنید و ببینید آیا می‌توانید یک الگو را برای استرس خود تعیین کنید، سپس راه‌هایی برای حذف یا کاهش آن محرک‌ها پیدا کنید.

منبع: ایسنا

tags # استرس سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • چرا برخی افراد نیمه‌شب از خواب می‌پرند؟
  • نسخه‌ای برای برطرف کردن بی‌خوابی و سحرخیز شدن
  • ۱۰ نکته برای کاهش استرس
  • قهوه خورها بخوانند
  • تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی
  • اگر هر روز نوشابه بخورید چه بلایی سر بدن‌تان می‌آید؟
  • اگر قبل از خواب آب زیاد بنوشید چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟
  • ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب
  • «نوشابه» چه بلایی سر بدن می‌آورد؟
  • چرا سیب بهترین انتخاب برای سلامتی است؟