Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین ، تحقیقات نظری نشان می دهد از هر سه بیمار مبتلا به کرونا در آمریکا یک بیمار دچار مشکلات عصبی و روانی می شود که نتایج این تحقیقات حاکی از این است که در جهان بسیاری از مردمان جهان احتمالا پس از ابتلا به کرونا دچار مشکلات روحی و عصبی شده اند.

تحقیقات نظری که در نوع خود بزرگ‌ترین نوع تحقیقات است برای دستیابی به این نتایج از پرونده‌های الکترونیک سلامت نزدیک به 380 هزار بیمار آمریکایی استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه ای که از این تحقیق به دست آمد نگران کننده بود:۳۴ درصد از مبتلایان بهبودیافته از شرایط پرنوسان بهداشت روانی و اختلالات عصبی رنج می برند. 17 درصد از این بیماران نیز کم کم احساس می کنند عصبی شده اند.

متخصصان هشدار دادند که سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی باید برای رسیدگی به بیمارانی که تحت‌تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند اقدام کند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که این تاثیر را می‌توان برای سال‌ها بر روی خدمات بهداشتی احساس کرد.

تشخیص بیماری های عصبی مانند سکته مغزی و جنون نادر بودند  اما این عوارض در کسانی که به مراتب شدید کرونا مبتلا شده بودند غیرمعمول نبود. از بین افرادی که تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته بودند 7 درصد سکته مغزی کردند و تقریباً 2 درصد مبتلا به زوال عقل بودند.

پروفسور پاول هریسون نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه آکسفورد, گفت: «این ها داده‌های دنیای واقعی از تعداد زیادی بیمار هستند. این اعداد نرخ‌های بالای عوارض روانی را بعد از بیماری کرونا تایید می‌کنند و نشان می‌دهند که اختلالات جدی موثر بر سیستم عصبی (مانند سکته و جنون) نیز رخ می‌دهند. در حالی که دومی (جنون) بسیار نادر است اما قابل‌توجه هستند؛ به خصوص در آن‌هایی که به کرونای شدیدی مبتلا شده بودند.»

وی افزود: «اگرچه خطرات فردی برای بیشتر اختلالات ناچیز است اما تاثیر آن در کل جمعیت ممکن است برای سیستم‌های بهداشت و درمان به دلیل مقیاس جهانی شدن قابل‌توجه باشد و بسیاری از این بیماری‌ها مزمن هستند. در نتیجه  سیستم‌های مراقبت بهداشتی باید برای مقابله با نیازهای پیش‌بینی‌شده، هم در خدمات اولیه و هم در بخش مراقبت‌های ثانویه، تامین شوند.»

نگرانی فزاینده‌ای در حال افزایش است که ممکن است بهبودیافتگان کرونا در معرض خطر ابتلا به اختلالات عصبی قرار بگیرند. یک مطالعه نظری که توسط همان گروه تحقیقاتی انجام شد، گزارش داد که افراد در سه ماه اول پس از بیماری در معرض خطر ابتلا به اختلالات روحی و اضطراب قرار دارند.

با این حال تا اکنون هیچ داده‌ای در مقیاس بزرگ برای بررسی خطرات عصبی و همچنین تشخیص اختلالات روانی در شش ماه پس از بیماری وجود نداشته است. معمول‌ترین تشخیص پس از بیماری کرونا، اختلالات اضطرابی (که در ۱۷ درصد از بیماران اتفاق می‌افتد)، اختلالات روحی (۱۴ درصد)، اختلال سو مصرف مواد (۷ درصد) و بی‌خوابی (۵ درصد) است. خونریزی مغزی و جنون در کمترین میزان ممکن رخ داده اند یعنی به ترتیب 0.6 درصد و 0.7 درصد.

دکتر مکس تکت  یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه گفت: ما اکنون نیاز داریم ببینیم چه چیزی بعد از شش ماه اتفاق می‌افتد. این مطالعه نمی‌تواند مکانیسم‌های موجود را آشکار کند.»

لازم به ذکر است که شدت اختلالات عصبی و روانی مشخص نیست.

در این گزارش نوشته شده که این مطالعه بشر را به سمت آینده، هم در روش‌ها و کاربردهای آن نشان می‌دهد. بسیاری از اختلالات شناسایی‌شده در این مطالعه، مزمن یا مکرر هستند، بنابراین ما می‌توان پیش‌بینی کرد که تاثیر کووید19 تا سال ها با انسان باقی می ماند.

منبع: گاردین / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا کووید ابتلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۰۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با تلاش‌های همکاران بیش از ۷ هزار بیمار قطعی مبتلا به فشار خون بالاو بیش از ۵ هزار بیمار قطعی مبتلابه دیابت درسال ۱۴۰۲ در جمعیت زیر پوشش دانشگاه شناسایی شد.

دکتر زهرا دستجردی با اشاره به این که بخش عظیمی از این بیماران در طول اجرای پویش ملی سلامت شناسایی و مراقبت شده اند، گفت: همزمان با اجرای پویش ملی سلامت از بیستم آبان ماه لغایت سی ام دی ماه، بیش از۴ هزار نفر مشکوک به فشار خون بالا و بیش از دو هزار و ۸۰۰ بیمارمشکوک به دیابت، شناسایی و برای تایید یا رد بیماری به پزشک ارجاع شده اند.

وی گفت: همچنین در این پویش بیش از ۶۷ هزارنفر در مرحله پیش فشار خون بالا و بیش از ۲۰ هزار نفر در مرحله پیش دیابت شناسایی شده اند که پس از پیگیری، مراقبت و ارجاع مجدد به پزشک، تعداد ۳۹۵ نفر بیمار قطعی فشارخون بالا دوهزارو ۵۱ نفر بیمار قطعی دیابت شناخته شده وپس از ثبت بیماری، تحت درمان دارویی و غیر دارویی قرار گرفته اند.

دکتر زهرا دستجردی افزود: در بیماری‌های مزمن، بهترین مدیر در کنترل بیماری خود فرد است؛ همه افراد باید مقادیر طبیعی و غیر طبیعی فشار خون و قندخون خود را بدانند تا برای مراقبت از خود توانمند بوده و در صورت افزایش فشار خون و قندخون پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

 

 

دیگر خبرها

  • بیش از ۷۰۰۰ هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • درمان افسردگی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود
  • مدیر کانون هموفیلی ایران بیان کرد: وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد