Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-29@08:25:54 GMT

عکس یادگاری مریخ‌نورد استقامت و بالگرد نبوغ

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۲۰۷۰۳

عکس یادگاری مریخ‌نورد استقامت و بالگرد نبوغ

در حالی که بالگرد "نبوغ" برای اولین پرواز تاریخ‌سازش بر روی مریخ آماده می‌شود، مریخ‌نورد "استقامت" عکسی یادگاری با آن گرفت تا یکی از آخرین لحظاتی که کنار هم هستند را ثبت کند.

ناسا این تصویر را در روز چهارشنبه (۱۸ فروردین) منتشر کرد که از ترکیب ۶۲ عکس گرفته شده توسط مریخ‌نورد ساخته شده است این تصویر در شرایطی توسط این مریخ‌نورد ثبت شده که بالگرد کوچک نبوغ در فاصله‌ی ۱۳ فوتی (۴ متری) آن قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است "نبوغ" اولین پروازش را در روز ۱۱ آوریل ( ۲۲ فروردین) انجام دهد که در پرواز مذکور، این بالگرد برمی‌خیزد، در جای خود معلق می‌شود و فرود می‌آید و اگرچه این رویداد ۹۰ ثانیه به طول خواهد انجامید اما کار بزرگی‌است که سرنوشت ماموریت را مشخص می‌کند.

"نبوغ" اولین وسیله‌ای است که در سیاره‌ی دیگری پرواز خواهد کرد و ناسا آن را به لحظه‌ی پرواز برادران رایت در زمین تشبیه می‌کند. این بالگرد سفر ۲۳۹ میلیون مایلی (۳۸۴ میلیون کیلومتر) خود به مریخ را در شکم استقامت گذراند و در تاریخ ۴ آوریل از آن جدا شد.

ناسا روز بعد (۵ آوریل) اعلام کرد که این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری توانسته جدا از استقامت اولین شب را در مریخ بگذراند و آژانس فضایی آمریکا را یک قدم به اهداف پروازشان نزدیک‌تر کرده است.

انتظار می‌رود "نبوغ" در روز ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) از یک قطعه زمین ۳۳ در ۳۳ فوتی (۱۰ در ۱۰ متر) که اولین باند پرواز در سیاره‌ی دیگری است به پرواز درآید.

با این حال عواملی برای رخ دادن این رویداد وجود دارند که باید در بهترین حالت خود باشند مانند مدل‌سازی الگوهای باد که توسط یکی از تجهیزات "استقامت" به نام Mars Environmental Dynamics Analyzer مشخص می‌شود.

"نبوغ" پره‌هایش را با سرعت ۲۵۳۷ دور بر دقیقه به حرکت درخواهد آورد و اگر همه‌چیز به خوبی پیش رود از سطح مریخ بلند می‌شود.

این بالگرد با سرعت ۳ فوت (۱ متر) برثانیه اوج خواهد گرفت و وقتی به ارتفاع ۱۰ فوت (۳ متر) برسد برای ۳۰ ثانیه ثابت معلق می‌ماند و سپس  فرود می‌آید.

این پرواز هرچند کوتاه، مشخص می‌کند که آیا "نبوغ" می‌تواند ادامه‌ی ماموریت‌هایش را انجام دهد یا خیر؟

ناسا این پرواز را به پرواز برادران رایت تشبیه می‌کند و نبوغ برای یادبود اولین پرواز برادران رایت در زمین قطعه‌ای از هواپیمای آن‌ها را به همراه دارد./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مریخ نورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۰۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر روز ناسا: دم یونی دنباله‌دار Pons-Brooks

دنباله‌دار Pons-Brooks اولین‌بار در سال ۱۳۸۵ میلادی کشف شد. این گلوله برفی کثیف هر ۷۱ سال یک‌بار به درون منظومه‌شمسی ما بازمی‌گردد و این‌بار شروع به نمایشی برای نوردهی دوربین می‌کند.

در تصویر روز ناسا چه می‎‌بینیم؟

جریان آبی روشن در تصویر، دم یونی Pons-Brooks است که متشکل از مولکول‌های باردار است. این مولکول‌ها توسط باد خورشیدی از هسته دنباله‌دار دور می‌شوند.

دم یونی نیز توسط باد خورشید و چرخش هسته دنباله‌دار شکل می‌گیرد. دنباله‌دار ۱۲p یا Pons–Brooks اکنون با دوربین‌های دوچشمی در اوایل عصر به سمت شمال غربی قابل مشاهده است.

انتظار می‌رود این دنباله‌دار که اغلب درحال شعله‌ورشدن است، به درخشندگی خود ادامه خواهد داد و حتی ممکن است با چشم غیرمسلح، برای کسانی که در مسیر کلی خورشید‌گرفتگی ۸ آوریل هستند قابل مشاهده باشد.

منبع: دیجیاتو 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • انفجار منزل مسکونی در روستای میلاجرد/ فامنین بالگرد اورژانس هوایی را به پرواز درآورد
  • آیا Starship به انتقال انسان به مریخ موفق خواهد شد؟
  • تغییر چهره شدید هومن برق‌ نورد
  • عکس | لاغری شدید هومن برق‌نورد خبرساز شد؛ دلیل لاغری هومن برق نورد چیست؟
  • تصویر روز ناسا: دم یونی دنباله‌دار Pons-Brooks
  • عکس| تصویری از تغییر چهره شدید هومن برق‌نورد
  • اجرای دو عملیات پروازی بالگرد اوژانس مازندران
  • تکنیک و نبوغ چاشنی گل اول ایران
  • هند بالگرد تهاجمی مونتاژ می‌کند
  • فرودگر قمری «اودیسیوس» برای همیشه از کار افتاد