Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@15:06:08 GMT

واگذاری شش بنای تاریخی دیگر به بخش خصوصی

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۲۱۷۶۰

واگذاری شش بنای تاریخی دیگر به بخش خصوصی

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صابتا، هادی میرزائی با اشاره به نتایج فراخوان عمومی واگذاری حق بهره برداری برخی بناهای تاریخی گفت: بعد از برگزاری نشست کمیسیون مزایدات صندوق احیاء که صبح روز چهارشنبه ۱۸ اسفند ما با حضور اعضای رسمی کمیسیون، نماینده سازمان بازرسی کل کشور و نماینده بازرسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شد، پاکات واصله از سوی متقاضیان بررسی و واگذاری حق بهره برداری مدت معین شش بنای تاریخی به تایید این کمیسیون رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او این بناهای تاریخی شامل حمام شاه (اصفهان)، حمام حاج رئیس (تربت حیدریه)، باغ خالصه بمپور (ایرانشهر)، خانه خطیبی، زینعلی و اسدی (قزوین)، کاروانسراهای قزلق، دیمه لو و رباط سفید (جنگل های هیرکانی گلستان) و خانه قریشی (آمل) است.

میرزائی با تاکید بر اینکه مهمترین رسالت صندوق احیاء حفظ و مرمت بناهای تاریخی است، بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب و ویرانی این بناها را سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با نظارت صندوق احیاء عنوان کرد.

گفتنی است پیش از این نیز کمیسیون مزایدات، فراخوان عمومی واگذاری حق بهره برداری ۲۱ بنای تاریخی را تا ساعت ۱۶ مورخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ تمدید کرده بود.

این بناهای تاریخی شامل خانه های تاریخی امیر پرویز، پروین اعتصامی و علوی تبریز، عصارخانه شیخ (جماله) اصفهان، باغ برج علی اکبری گلپایگان، رباط کامه تربت حیدریه، کاروانسراهای یونسی و آهنگ بجستان (خراسان رضوی)، کاروانسرای مزینان داورزن (خراسان رضوی)، رباط سنگ بست فریمان( خراسان رضوی)، خانه طلوعی فر دزفول، خانه حشمت اللشکر سرخه (سمنان)، کاروانسرای شاه عباسی دامغان، قلعه حیدر آباد خاش (سیستان و بلوچستان)، قلعه کنت سراوان (سیستان و بلوچستان)، حمام اروج رامیان (گلستان)، خانه عبادی آمل، خانه آشتیانی آشتیان(مرکزی)، کاروانسرای دولت آباد (مرکزی)، حمام ارامنه همدان و کاروانسرای مهر است که واجدین صلاحیت و درخواست کنندگان می توانند اسناد مربوطه را از دبیرخانه کمیسیون مزایده صندوق احیا یا پایگاه اینترنتی صندوق احیا و یا پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات دریافت کرده و پس از تکمیل آن نسبت به تحویل تقاضای خود به دبیرخانه فراخوان اقدام نمایند.

برچسب‌ها گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی ایرانگردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی ایرانگردی اخبار کنکور بناهای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۱۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی در استان‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از کنشگران و فعالان بناها و محوطه‌های تاریخی امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

در این نشست علی دارابی معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه ما به نیابت از مردم جهان از رژیم صهیونیستی انتقام گرفتیم گفت: با همکاری دانشگاه اصفهان و سمنان در هفته آینده نشست برگزار می‌کنیم که صاحب نظران از کشورهای مختلف از حضور دارند این تلاش‌ها برای آن هست که بتوانیم حافظ خوبی برای بناها باشیم.

وی گفت: ما بناها را نماد ملموس میراث بشری می‌دانیم. چالش‌های امروز در حوزه بلایای طبیعی و بحران‌ها یکی از نگرانی‌های جامعه جهانی است. ما آثار تاریخی ثبت ملی شده زیادی داریم که با توجه به وضعیت اعتبارات اندک برای رسیدگی به این بناها داریم، برآورد شد که برای سرانه مرمت بناهای تاریخی در واقع برای هر اثر در سال جاری ۱۳ میلیون تومان بودجه داریم. از ۱۴ هزار بناهای تاریخی ۱۰ هزار بنا در اختیار مردم ۲ هزار بنا در اختیار نهادهای دولتی و ۲ هزار بنا در اختیار اوقاف است البته همه باید از این بناها حفاظت کنند. با رئیس قوه قضائیه جلسه داشتیم و گفتیم اگر به این بناها رسیدگی می‌شود باید به عنوان ترک فعل به آن نگاه شود.

وی گفت: اقدامات خوبی در حوزه بودجه انجام شده و جلسات مفصلی برگزار شد امیدوارم امسال سال توسعه حفاظت و مرمت و اقدام برای اتمام بناهای نیمه کاره باشد.

دارابی بیان کرد: امروز افتخار داریم در وزارت میراث فرهنگی میزبان جمعی از حافظان استاد کاران و مرمت گران باشیم. همچنین در سال گذشته انجمن خیرین میراث فرهنگی را تشکیل دادیم در نظر داریم تا پایان اردیبهشت تمام شعبات انجمن خیرین در استان‌ها با مشارکت شما تشکیل شود.

در این نشست شهاب طلایی مدیرعامل عامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی گفت: تنها علاقه هست که دوستان را به این سمت می‌کشد تا در بناهای تاریخی سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: امیدوارم با تدابیری که اندیشیده شده و همگرایی بین استان‌ها بتوان همه مردم ایران و علاقه مند به تاریخ را برای سرمایه گذاری تشویق کرد و از ظرفیت‌های قانونی برای مشارکت در امر احیا شرکت کنند. در این مسیر نیازمند حمایت وزارت هستیم.

مهراب نیا یکی از سرمایه گذاران بناهای تاریخی در این نشست پیشنهاد داد که تشکل تخصصی مربوط به سرمایه گذاران تشکیل شود.

وی از مشکل سرمایه گذاران با بانک‌ها گلایه کرد و گفت: از سال ۹۴ تا به حال همیشه با بانک‌ها مشکل داشته‌ایم.

همچنین تعدادی دیگر از سرمایه‌گذاران درباره مشوق‌ها و مشکلات حوزه بناهای تاریخی صحبت کردند.

در این مراسم از ۵ کتاب در حوزه میراث فرهنگی و سخنرانی مسئولان وزارت، رونمایی شد. از جمله کتاب انجمن خیرین میراث فرهنگی و مراسم افتتاحیه آنکه مکتوب شده است.

کد خبر 6079808

دیگر خبرها

  • تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست
  • تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی در استان‌ها
  • بارش قطرات باران بر بنای ارگ تاریخی بم
  • مستند سازی ۶۴ شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی
  • مستند سازی ۶۴ تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت و بهره‌برداری
  • مرمت و بهره‌برداری از ۱۰۰ بنای تاریخی در سال جاری
  • تلاش صندوق توسعه و احیاء برای مرمت و واگذاری بهره‌برداری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال جاری
  • مرمت و بازسازی سالانه ۳۵ بنای تاریخی در استان اردبیل