Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «دانشگاه امیرکبیر رتبه یک تولید مقالات علمی را در کشور دارد»، «همه دانش آموختگان وارد پست‌های اداری نمی‌شوند»، «چند برابر شدن آمار ابتلا به کرونا با بازگشایی دانشگاه‌ها»، «شرایط پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه علم و صنعت»، «آغاز ارسال مدارک متقاضیان جذب در دانشگاه فنی و حرفه ای از فردا» «دانشگاه‌ها نباید تک بعدی باشند»، «بازار کار برای هیچ رشته‌ای تضمین شده نیست»، «قوانین مربوط به مرخصی تحصیلی دانشجویان»، «نیاز دانشگاه خواجه نصیر به بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای تجهیز هزینه‌های عمرانی»، «چرا به رشته‌های علوم پایه در کشور بی توجهی می‌شود؟»، «اثبات توانایی ایران با توسعه چشمگیر تربیت نیروی انسانی» همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه امیرکبیر رتبه یک تولید مقالات علمی را در کشور دارد

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: دانشگاه امیرکبیر به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه صنعتی کشور دارای تنوع زیاد رشته‌ها و گرایش‌های مختلف است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر با بیان اینکه جذب قرارداد‌های صنعتی این دانشگاه نسبت به سال گذشته ۴ برابر رشد داشته، تاکید کرد:  این امر بیانگر آن است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر نقش موثری در رفع مشکلات کشور و صنعت داشته و این دانشگاه قرارداد‌های صنعتی بزرگی در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت نفت دارد. همچنین  این دانشگاه در زمینه تولید مقاله نیز رتبه اول را در کشور دارد چراکه به ازای هر استاد ۴ مقاله آی اس آی ثبت شده است.

همه دانش آموختگان وارد پست‌های اداری نمی‌شوند

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: اشتغال پذیری دانشجویان یکی از بحث‌های بسیار مهم در آموزش عالی و آموزش‌های عالی مهارتی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: یکی از سیاست‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که دانش آموختگان ما به هیچ عنوان قرار نیست وارد پست‌های اداری شوند، بلکه بحث اشتغال، کارآفرینی و ایجاد کسب و کار برای ما مهم است.

شرایط پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت در اطلاعیه‌ای نحوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را از طریق آئین نامه پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان تشریح کرد که به شرح زیر است.

دانشگاه علم و صنعت ایران درخواست دانش آموختگان ممتاز کارشناسی ارشد برای ورود به دوره دکتری بدون آزمون استعداد‌های درخشان سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را در چارچوب ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (آئین نامه‌ی استعداد‌های درخشان) و مصوبه ستاد ممتازین دوره دکتری دانشگاه، در رشته‏ و گرایش‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد.

چند برابر شدن آمار ابتلا به کرونا با بازگشایی دانشگاه‌ها

سمیه طیبی، استاد دانشگاه علمی و کاربردی در گفت‌وگو با با باشگاه خبرنگاران جوان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها با نظر رئیس جمهور از مهر ۱۴۰۰ اظهار کرد: بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس از مهر ۱۴۰۰ که در حکم اماکن عمومی پرتردد هستند احتمال حضور افراد ناقل یا مبتلا به کرونا را که از بیماری خود باخبر یا بی خبر هستند، افزایش می‌دهد.

او افزود: دانشگاه‌ها و مدارس به عنوان امکان عمومی غیر ممکن است که فاصله فیزیکی دو متر در آن‌ها رعایت شود چرا که محصلان هنگام نشستن با فاصله ۳۰ سانت در کنار یک دیگر قرار می‌گیرند و بنابراین هیچ امنیتی برای کادر دانشگاهی، استادان و معلمان وجود ندارد.

طیبی تصریح کرد: حضور ناآگاهانه یک فرد ناقل ویروس کرونا در محیط‌های عمومی از قبیل دانشگاه‌ها که از بیماری خود بی اطلاع است باعث می‌شود تا بیماری خود را به دیگران انتقال دهد و به تبع آن هر فردی خانواده خود را به صورت تصاعدی به کرونا آلوده کند.

آغاز ارسال مدارک متقاضیان جذب در دانشگاه فنی و حرفه ای از فردا

 دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: متقاضیان جذب کارشناسی ارشد فراخوان سال ۱۳۹۹ که از طریق سامانه پیامکی و سامانه نور رضوی به آن‌ها اطلاع‌رسانی شده است، می‌بایست با توجه به شیوع ویروس کرونا نسبت به ارسال مدارک و مستندات مربوطه در خصوص بررسی سوابق کار حرفه‌ای خود «به معنای کار عملیاتی در راستای تحصیلات دوره کارشناسی ارشد»، (در یک پوشه به‌صورت مجزا با برچسب و به ترتیب ذکرشده) از طریق پست پیشتاز از تاریخ ۱۸/‌۰۱/‌۱۴۰۰‬ لغایت ۲۵/۰۱/۱۴۰۰ اقدام کنند.

دانشگاه‌ها نباید تک بعدی باشند

حسینی تودشکی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در سال  ۹۹ حدود ۲۵ درصد قرارداد‌های اجرا شده این دانشگاه در حوزه سوپر کامپیوتر و مدیریت کلان داده‌ها بوده که پروژه‌های ملی در این حوزه تعریف شده و درحال انجام آن‌ها هستیم. این  دانشگاه در برنامه راهبردی خود خط سیر جدیدی را دنبال می‌کند که نتیجه آن دستیابی به دانشگاه نسل سوم و چهارم است.

او افزود: مشخصه اصلی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم میزان اثربخشی دانشگاه‌ها در کشور و جامعه است. در واقع، دانشگاه‌ها نباید تک بعدی باشند بلکه باید فعالیت‌های آن‌ها هم در حوزه تولید علم و هم در حوزه رفع نیاز‌های صنعت و جامعه باشد.

بازار کار برای هیچ رشته‌ای تضمین شده نیست

محمد صادق بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان رشته‌های انسانی، تجربی و مهندسی اظهار کرد: بیشتر افراد جذب رشته‌هایی می‌شوند که نیاز کمتری به سرمایه گذاری دارد و از نظر اجتماعی دارای موقعیت بالایی است.

او افزود: اولین رشته‌هایی که به ذهن افراد برای ادامه تحصیل خطور می‌کند، پزشکی و مباحث مرتبط با آن است، در نتیجه افراد به نوعی ترغیب می‌شوند تا در گروه علوم تجربی درس بخوانند. به همین علت در کنکور تجربی با انبوهی از داوطلبانی مواجه می‌شویم که ظرفیت پذیرش در آن‌ها بسیار محدود است.

بیجندی تصریح کرد: هر دانش آموخته دانشگاهی از هر سیستم و رشته‌ای که فارغ التحصیل شود اگر دارای سواد و مهارت کافی باشد در کمترین زمان، جذب بازار کار می‌شود و حقوق و مزایای خوبی هم کسب خواهد کرد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور اضافه کرد: در حال حاضر با بحران دانش آموختگانی مواجه هستیم که فاقد مهارت کافی بازار کار هستند، به همین علت افراد باید جذب رشته‌هایی شوند که بازار کار تضمین شده‌ای دارند.

قوانین مربوط به مرخصی تحصیلی دانشجویان

حیدر فخرالدینی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره قوانین مربوط به مرخصی تحصیلی اظهار کرد: مطابق ماده ۴۸ دانشجو می‌تواند در هر یک از دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، حداکثر دو نیمسال و در دوره‌های کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته چهار نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

او افزود: مطابق تبصره۱ استفاده از مرخصی تحصیلی در چند نیمسال متوالی بلامانع است، دانشجو موظف است برای نیم سال‌های مورد درخواست خود مطابق ماده ۴۹ این آیین نامه تقاضای خود را به واحد دانشگاهی ذی ربط تسلیم کرده و موافقت لازم را برای مرخصی تحصیلی کسب کند.

میرفخرالدینی تصریح کرد: مطابق تبصره ۲ قانون اساسی مدت مرخصی تحصیلی (به استثنای مرخصی موضوع تبصره ۳ ماده ۳ و تبصره ۲ و ۳ ماده ۴۹ و همچنین یک نیمسال مرخصی زایمان) جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره محسوب می‌شود.

نیاز دانشگاه خواجه نصیر به بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای تجهیز هزینه‌های عمرانی

عبدالمجید خشنود، معاون مالی و اداری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره بدجه تامین شده برای اقدامات همه جانبه دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به علت محدودیت‌های بودجه‌ای فعالیت زیادی برای تغییر و تحول ساختمان‌های خوابگاه، دانشگاه یا سلف غذا خوری نداشته است.

او افزود: در داخل دانشگاه مباحثی مطرح می‌شود بر مبنای اینکه افراد مدعی هستند بودجه دانشجویی به علت ویروس کرونا در فعالیت‌های دیگر هزینه شده است، اما باید دانست که حقوق کارکنان را افزایش داده ایم و هزینه‌های بودجه دانشجویی مستقیما از طرف وزارت علوم ابلاغ می‌شد که در حال حاضر آن را منتفی کرده اند.

خشنود تصریح کرد: در بخش تعمیر و تجهیز به علت اینکه حدود ۲۰ درصد از دانشجویان در خوابگاه حضور دارند تقریبا دو الی سه خوابگاه را بازسازی کرده ایم، یکی از خوابگاه‌های دخترانه با ظرفیت ۱۴۰ نفره دانشگاه خواجه نصیر با کمک یکی از خیرین که از سال‌ها پیش بازسازی آن را پیش بینی کرده بودند در حال انجام است.

چرا به رشته‌های علوم پایه در کشور بی توجهی می‌شود؟

احمدرضا حقیقی، رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت رشته علوم پایه اظهار کرد: طی چند سال اخیر رشته‌های علوم پایه در کشور محدود شده است و توسعه یک دفعه‌ای آن و ارتباط نداشتن با سایر رشته‌ها آینده کشور را با مشکل رو به رو می‌سازد.

او افزود: طی چند سال اخیر بیشتر دروس مهندسی بازنگری شده و لازم است که تمامی رشته‌های علوم پایه در سطح بین رشته‌ای و چند گرایشی توسعه یابند تا در صنعت کاربرد داشته باشند.

حقیقی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی افول علوم پایه در جامعه ما بحث اشتغال دانشجویان این رشته است، تاکید کرد: در داخل کشور ما توجه به رشته علوم پایه جز در مراحل تدریس وجود ندارد، گفتنی است که رشته‌های علوم پایه در جامعه همانند فوندانسیون ساختمان هستند که هرچه محکم‌تر باشند ساختمان‌ها هم استحکام بیشتری دارند.

او اضافه کرد: دولت باید از رشته‌های علوم پایه حمایت کند تا صنایع از آن منفعت ببرند، شاید یکی از دلایلی که علوم پایه در ایران افول پیدا کرده این است که نتوانسته ایم زیبایی‌های علوم پایه را به مردم نشان دهیم.

اثبات توانایی ایران با توسعه چشمگیر تربیت نیروی انسانی

عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: انقلاب اسلامی از زمانی که پا به عرصه وجود گذاشت مدل و راهکار خوبی برای کشور‌های جهان سوم قرار گرفت.

او افزود: در حال حاضر بیش از ۴۰ سالی است که نشان داده ایم استقلال سیاسی خوبی را در مقابل اسکتبار داریم بنابراین از نظر نظامی هم کشور ما توانسته پیروزی‌ها و توانمندی‌های خوبی را به عرصه جهانی نشان دهد.

حبیبی تصریح کرد: در بخش استقلال اقتصادی تنها زمینه‌ای است که نیازمند اندیشیدن تدابیر خوب و جامعه هستیم تا بتوانیم آن را به اجرا بگذاریم بنابراین برای رسیدن به این هدف لازم است تمام ابعاد فکری، نرم افزاری و سخت افزاری کشور را در این خصوص به خدمت گرفته شوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کلاس های دانشجویان دروس عملی گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان دانشگاه فنی و حرفه ای رشته های علوم پایه بازگشایی دانشگاه ها دانشگاه علم و صنعت گفت وگو دانش آموختگان کارشناسی ارشد دانشگاه خواجه دانشگاه صنعتی رئیس دانشگاه بدون آزمون بازار کار رشته ها رشته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۳۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه های ایران چیست؟

پذیرش اتباع غیرایرانی ورودی آزمون‌های سراسری و دوره‌های بدون آزمون (پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی)، در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه‌ای ملزم به دارا بودن مدرک دیپلم از مدارس جمهوری اسلامی ایران و نیز مدارس بین‌المللی در داخل ایران است.    به گزارش ایسنا؛ اتباع غیر ایرانی متقاضی تحصیل در دانشگاه های ایران باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی در کنکور باید یک سری ضوابط و ملزمات دیگر برای تحصیل داشته باشند.   فقط «اتباع غیر ایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران» و دارای «اقامت قانونی»، مجاز به ثبت نام و یا شرکت در آزمون سراسری، دانشگاه آزاد اسلامی و بدون آزمون مؤسسات آموزش عالی بوده و در صورت شرکت اتباع غیر ایرانی مقیم سایر کشورها، پذیرش آنان «لغو» می شود.   همه متقاضیان تحصیل دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در رشته ها، مقاطع و دوره های مختلف تحصیلی مشمول شرایط و ضوابط مصوب دانشجویان بین المللی (غیرایرانی) هستند.   حداکثر مدت تحصیل مجاز در مقاطع کارشناسی پیوسته برای آن دسته از متقاضیان تحصیل که در چهارچوب ضوابط و مقررات سازمان سنجش آموزش کشور در دوره های دانشگاه پیام نور پذیرفته شده اند، ۵ سال و در صورت افزایش سنوات، تمدید نیم سال تحصیلی به مدت دو نیم سال طبق تصمیم گیری کمیسیون موارد خاص دانشگاه پیام نور خواهد بود.   متقاضیان تحصیل غیر ایرانی، مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور نمی باشند و در صورت قبولی در کد رشته مناطق غیرمجاز، قبولی و پذیرش آنان در آزمون ورودی همان سال «لغو» می شود و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از پذیرش این دسته از متقاضیان معذور خواهند بود.   متقاضیان تحصیل غیرایرانی پذیرفته شده در مناطق غیرمجاز، می توانند براساس کسب حدنصاب نمره علمی، در اولین کد رشته تحصیلی منطقه مجاز، طبق کارنامه قبولی و کاربرگ انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری، ادامه تحصیل دهند.   دانشگاه های محل پذیرش اولیه که جزو مناطق غیرمجاز محسوب می شوند، ملزم به ارجاع پذیرفته شده غیرایرانی طی مکاتبه مستقیم به سازمان سنجش آموزش کشور هستند.    متقاضیان در هر یک از رشته های تحصیلی می بایست واجد شرایط مقررات و ضوابط پذیرش بوده و محل تحصیل خود را با توجه به ضوابط مربوط انتخاب می کردند، در غیر این صورت قبولی آنان لغو شده و از ثبت نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل می آید.   راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در صورت مغایرت شرایط پذیرش و ثبت نام متقاضیان تحصیل با مقررات و ضوابط شیوه نامه در هر مرحله از ثبت نام و تحصیل با تأیید و تشخیص «اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی»، از ادامه پذیرش و تحصیل متقاضی جلوگیری به عمل می آید.   پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته های خاص و غیرمجاز مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، ممنوع است.   جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تعهدی در خصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضیان تحصیل به استثناء همسر و فرزندان دانشجویان ندارد. متقاضیان غیرایرانی همانند پذیرفته شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی مؤسسه آموزش عالی محل قبولی خود خواهند بود.   همه متقاضیان تحصیل پذیرفته شده آزمون سراسری دوره روزانه (در تمامی رشته ها و مقاطع تحصیلی غیرپزشکی) موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیأت امنای دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر تا ۸۰ درصد شهریه دوره نوبت دوم (شبانه) و در گروه پزشکی براساس مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.   پذیرش اتباع غیرایرانی ورودی آزمون های سراسری و دوره های بدون آزمون (پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی)، در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه ای ملزم به دارا بودن مدرک دیپلم از مدارس جمهوری اسلامی ایران و نیز مدارس بین المللی در داخل ایران است.    تمامی مدارک دیپلم صادره از سوی مدارس جمهوری اسلامی ایران متقاضیان تحصیل باید مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. متقاضیان غیرایرانی پذیرفته شده در مرحله اول ثبت نام در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، ملزم به ارائه یکی از مدارک اقامتی معتبر  گذرنامه دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت، دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در همان سال براساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و آخرین کارت آمایش معتبر براساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور هستند.   پذیرش و ثبت نام اولیه متقاضیان تحصیل فرزندان طلاب مرکز جامعه المصطفی(ص) العالمیه براساس گذرنامه و اقامت صادره آن مرکز بلامانع بوده و ثبت نام قطعی و ادامه تحصیل آنان منوط به اخذ گذرنامه و روادید تحصیلی و اقامت قانونی است.   متقاضیان غیرایرانی در هر مقطع تحصیلی فقط یکبار مجاز به تحصیل بوده و تکرار مقطع تحصیلی در  روزانه، شبانه، پیام نور، فراگیر پیام نور، جامع علمی- کاربردی، بدون آزمون و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مؤسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و چنانچه درحین تحصیل متقاضیان تحصیل ورودی آزمون های سراسری محرز شود که دانشجو دارای یک مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسیارشد و یا دکتری بوده و با گواهی مدرک مقطع تحصیلی قبلی مجدداً با شرکت در آزمون مربوطه در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است، از تحصیل ایشان ممانعت به عمل آمده و اخراج می شود. دانشگاه محل تحصیل در این خصوص ملزم به اخذ تعهد از دانشجو در مرحله پذیرش و ثبت نام اولیه است.   تحصیل متقاضیان در مؤسسات آموزش عالی و یا مراکز جامعه المصطفی(ص) و مرکزآموزش عالی اهلبیت(ع) به صورت همزمان ممنوع است. دانشجویان غیر ایرانی به دلیل تابعیت غیر ایرانی مشمول قانون نظام وظیفه نمی باشند.   دانشجویان غیرایرانی شهریه پرداز که از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه می شوند، پس از اخذ تابعیت ایرانی مشمول آموزش رایگان (معاف از پرداخت شهریه) می باشند. سهمیه قبولی این افراد براساس محل اخذ دیپلم/پیش دانشگاهی در زمان ورود به دانشگاه، خواهد بود.   این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانشآموختگان ایرانی وفق ضوابط مربوطه و گذراندن تعهدات آموزش رایگان، متناسب با طول دوره بهره مندی از آموزش رایگان به عنوان دانش آموخته ایرانی، خواهند بود.   در صورتی که دانشجویان مذکور، تمایل به استمرار آموزش بصورت شهریه پرداز داشته باشند، معاف از تعهدات آموزش رایگان می باشند. تعهدات نیروی انسانی این افراد، مشابه دانش آموختگان ایرانی منطبق با ضوابط مربوطه، است.   دانشجویان غیرایرانی بورسیه، که بدون شرکت در آزمون سراسری با توجه به برخورداری از امتیاز بورسیه در دانشگاه پذیرفته شده اند، پس از تغییر تابعیت ایرانی، ملزم به اتمام تحصیلات با پرداخت شهریه همانند دانشجویان پردیس خودگردان می باشند. این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی وفق ضوابط مربوطه و ملزم به ایفای تعهدات آموزش رایگان متناسب با طول دوره بهره مندی از بورسیه، خواهند بود.   دانشجویان غیرایرانی که به صورت آزاد، بدون شرکت در کنکور سراسری و با پرداخت شهریه، توسط دانشگاهها به عنوان دانشجوی پردیس خودگردان پذیرفته شدهاند، پس از اخذ تابعیت ایرانی، ملزم به اتمام تحصیلات با پرداخت شهریه همانند دانشجویان پردیس خودگردان می باشند.   این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل، ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی منطبق با ضوابط مربوطه خواهند بود و مشمول تعهد آموزش رایگان نمی باشند.   دانش آموختگانی که پس از فراغت از تحصیل و قبل از دریافت مدارک و دانشنامه، تغییر تابعیت می دهند، ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی برمبنای ضوابط مربوطه خواهند بود و با توجه به اینکه دانشجویان بندهای ۱ و ۳ فوق تمامی طول دوره تحصیل را شهریه پرداخته اند، مشمول تعهدات آموزش رایگان نمی باشند و ً صرفا دانشجویان بند ۲ فوق الذکر (بورسیه) متناسب با طول دوره تحصیل مشمول تعهد آموزش رایگان می باشند.   مقررات و ضوابط مربوط به دانشجویان غیرایرانی گروه غیرپزشکی که درحین تحصیل تابعیت ایرانی را احراز می نمایند، به شرح زیر است:   در خصوص دانش آموختگان غیرایرانی که دانشنامه خود را از محل تحصیل دریافت و پس از آن تابعیت ایرانی را اخذ نمودهاند، امکان صدور دانشنامه المثنی با مشخصات تابعیت ایرانی آنها وجود نداشته و تنها مراتب تغییر تابعیت در پرونده تحصیلی این دانشآموختگان درج می شود.   درخصوص دانش آموختگان غیرایرانی که دوره تحصیل خود را با هویت گذرنامه غیرایرانی به اتمام رسانده و قبل از آن که مدرک دانشگاهی خود را اخذ نمایند به تابعیت ایران درآمده، صدور مدرک تحصیلی با مشخصات هویتی و تابعیت ایرانی آنها بلامانع بوده و با توجه به اخذ تابعیت ایرانی پس از اتمام تحصیل مشمول آموزش رایگان نیز نخواهند بود.   درخصوص دانش آموختگانی که دوره تحصیل خود را با مدارک هویتی گذرنامه غیرایرانی شروع نموده و در طول دوره تحصیل و پیش از اتمام تحصیل خود تابعیت ایرانی اخذ نموده اند، مدرک تحصیلی براساس مشخصات هویتی و تابعیت ایرانی آنها صادر خواهد شد و از زمان اخذ تابعیت ایرانی همانند سایر دانش آموختگان ایرانی، مشمول قوانین و مقررات آموزش رایگان خواهند بود.   دانشجویان غیرایرانی که در دوره تحصیلی تابعیت ایرانی را احراز می نمایند، مشمول تمامی قوانین و مقررات آموزشی و دانشجویی همانند دانشجویان ایرانی بوده و نحوه پرداخت شهریه تحصیل آنان اینگونه است، دانشجویان ورودی آزمون سراسری دوره روزانه و پذیرش بورسیه، مشابه دانشجویان ایرانی بصورت آموزش رایگان از تاریخ اخذ شناسنامه ادامه تحصیل می دهند.   دانشجویان ورودی آزمون سراسری دوره شبانه طبق شهریه مصوب دوره پذیرفته شده، ادامه تحصیل می دهند. دانشجویان پذیرش آزاد (غیربورسیه) طبق شهریه مصوب هیأت امناء دانشگاه هنگام پذیرش اولیه، ادامه تحصیل می دهند.  کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • سه برابر شدن مبتلایان به دیابت در نیشابور
  • جای خالی مرجعیت مهارتی در سیاستگذاری‌ها/ رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای درنقشه جامع علمی کشور دیده نشده‌اند
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • دریافت مجوز دو رشته جدید علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ در مشهد
  • کمبود اعتبار پنج همتی دانشگاه‌ها در تامین تغذیه دانشجویان
  • افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی در مشهد نیازمند تامین زیرساخت است
  • شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه های ایران چیست؟