Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سیاسی وزیر امور خارجه از ادامه مذاکرات ایران و گروه ۴+۱ طی هفته آتی در وین خبر داد.

سید عباس عراقچی با اشاره به برگزاری نشست‌های کارشناسی بین ایران و گروه ۴+۱ ظرف دیروز و امروز و برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه گفت: فردا یک جمع بندی خواهیم داشت، جلسه کمیسیون مشترک یک بار دیگر تشکیل می‌شود و کار این کارگروه‌ها را ارزیابی می‌کند و تصمیم داریم بعد از آن، چند روزی را تنفس بدهیم و هیئت‌ها به پایتخت‌های خود برگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: ما نیز در تهران نتیجه مذاکرات را منتقل خواهیم کرد، ان‌شاءالله ظرف هفته آینده برای ادامه مذاکرات به وین خواهیم آمد. ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار بکنیم تا بتوانیم نهایتا به آن جمع بندی‌ای که مطلوب ما است و منافع ما را تامین می‌کند، برسیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات روند مثبت و یا منفی را طی می‌کند؟ تصریح کرد: به نظر من فعلاً در موقعیتی نیستیم که بگوییم نشست‌ها و مذاکرات مثبت یا منفی بوده، مسلماً منفی نبوده و به تعبیر من رو به جلو و سازنده است ولی هنوز زود است که بتوانم بگویم که ما روند مثبتی را داریم می‌رویم جلو.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: فضای جلسات سازنده است و مسیر ما، مسیر رو به پیشرفتی است ولی هنوز به نقطه‌‌ای که امیدوار باشیم که به یک روند مثبتی خواهیم رسید فاصله داریم اگرچه ناامید نیستیم.

عراقچی همچنین در بخشی دیگر از مصاحبه خود با خبرنگار صداو سیما در وین گفت: ظرف دیروز و امروز هر دو کار گروهی که در حوزه تحریم‌ها و هسته‌‌ای تشکیل دادیم به صورت فشرده کار کردند. کارشناسان همه کشورها دخیل بودند و خیلی جامع همه مسائل را مد نظر قرار دادند و همانطور که قبلا هم عرض کردم هدف آنها تنظیم اقداماتی است که دو طرف باید در یک مرحله انجام دهند

عراقچی در ادامه بار دیگر تاکید کرد: بحث گام به گام، اقدامات اولیه و اقدامات میانی و اینها مدت هاست که کنار گذاشته شده است. کاری که ما الان انجام می‌دهیم طبق مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بر این مبنا است که در مورد برداشته شدن یک جای تحریم‌ها به صورت دقیق مذاکره می‌کنیم، اینکه چه تحریم‌هایی با چه مشخصاتی و چگونه همه اینها باید به صورت دقیق روشن بشود.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: همه این موارد را کارگروه‌ها انجام می‌دهند تا زمانی که آماده شد و توافق شد که این مجموعه تحریم‌ها باید برداشته شود که از نظر ما شامل همه تحریم‌های برجامی و همه تحریم‌های دوران آقای ترامپ می‌شود، در آن صورت آماده می‌شود برای اینکه یکجا این عمل صورت بگیرد.

عراقچی در مورد فعالیت کارگروه دوم نیز اظهار کرد: در این کارگروه مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام بدهد تا به پایبندی کامل برگردد مشخص می‌شود و بعد ما تنظیم خواهیم کرد و بحث خواهیم کرد ترتیب و توالی اقدامات چگونه باید باشد. از نظر ما آمریکا باید همه اقداماتش را به صورت یکجا انجام بدهد، سپس ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد ما اقدامات خود را انجام خواهیم داد.

عراقچی با بیان این که این که راستی آزمایی چگونه باید باشد هم یک موضوع دیگر بحث ماست، اظهار کرد: اینکه دوره زمانی آن چقدر باشد، چه ابعادی دارد و چگونه صورت می‌گیرد مورد بحث واقع خواهد شد و امیدوار هستم که در ادامه مذاکرات بتوانیم در این موارد به جمع بندی برسیم.

عراقچی در مورد اخبار منتشر شده در مورد توقف همکاری‌های فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: خبر توقف همکاری‌های فنی ایران و آژانس صحت ندارد و همکاری‌های ما همچنان جریان دارد. هم همکاری‌هایی که مربوط به عملیات راستی آزمایی آژانس است و هم همکاری‌هایی که مربوط به کمک‌های فناوری تکنولوژیک آژانس در حوزه‌های مختلف به ایران می‌شود، ادامه دارد.

عراقچی افزود: ما حتی در موضوع ویروس کرونا هم همکاری‌هایی را به آژانس داشتیم یعنی آژانس همکاری‌هایی را با ایران داشت و در بعضی تجهیزات مورد نیاز کمک‌هایی را صورت داد.

ارزیابی عراقچی از دیدار با گروسی در وین

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که در جریان دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، او را در جریان آخرین مذاکراتی که در وین بین ایران و گروه ۴+۱ در جریان انجام است، قرار داده است.

سید عباس عراقچی بعد از ظهر روز پنجشنبه بعد از دیدار با گروسی در جمع خبرنگاران در تشریح نتایج این دیدار گفت: ملاقات خوبی با آقای گروسی داشتم. در جریان مذاکراتی که اکنون در حال انجام است وقتی به جمع بندی برسیم وظایفی هم برای آژانس وجود دارد که آژانس باید به موقع به وظایف خود عمل کند و لذا لازم بود که ایشان را در جریان آخرین مذاکرات قرار دهیم تا یک هماهنگ بیشتری بین ما به وجود آید برای زمانی که لازم است آژانس ورود پیدا کند و نقش خود را ایفا کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: همچنین در این دیدار در مورد بقیه مسائلی که بین ما و آژانس وجود دارد برخی از سوالاتی که هست و از قدیم بوده یک هماهنگی کردیم.

عراقچی گفت: تعاملات بین ایران و آژانس در مورد موضوعات مورد اختلاف و سوالاتی که وجود دارد ادامه پیدا می‌کند و اطمینان داریم در یک تعامل سازنده اگر حسن نیت وجود داشته باشد انشاالله این مسائل می‌تواند حل شود و آن را برای همیشه کنار بگذاریم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی خود با سید عباس عراقچی بر تداوم راستی‌آزمایی‌های آژانس اتمی در ایران تاکید کرد.

رافائل گروسی روز پنج‌شنبه در توییتر نوشت: تبادل نظر کاملی با سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در خصوص گفت‌وگوها و فعالیت‌های دوجانبه جاری در ایران داشتم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حمایت از برجام و دیگر مسائل، به نظارت و راستی‌آزمایی‌های فنی و حرفه‌ای خود در ایران ادامه خواهد داد.

رافائل گروسی روز گذشته نیز دیدارهایی با انریکه مورا، معاون مدیرکل سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران داشته است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت ایران و گروه ۴ ۱ ادامه مذاکرات راستی آزمایی همکاری هایی تحریم ها جمع بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۵۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تل‌آویو دلیلی برای مشارکت کارکنان ما درحمله ۷اکتبرارایه نکرده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی آنروا اعلام کرد که هدف از هجمه علیه آنروا موضوع عدم بی‌طرفی این آژانس نیست بلکه هدف از آن حذف مساله آوارگی و پناهندگی فلسطینیان است.

لازارینی گفت: ۱۸۰ ساختمان از ساختمان‌های آنروا در نوار غزه ویران شده که در این بین ۱۶۰ ساختمان به صورت کامل ویران شده‌اند.

وی افزود: من از توصیه‌های موجود در گزارش کمیته تحقیقات مستقل استقبال کردم. ما به پیاده‌نمودن توصیه‌های گزارش گروه تحقیقات مستقل درباره آژانس پایبند هستیم.

لازارینی ادامه داد: اجرای برخی از این توصیه‌ها را که در گزارش گروه مستقل آمده فوراً شروع می‌کنیم و به اجرای همه آن‌ها متعهد هستیم.

کمسیر کل آژانس آنروا افزود: بدون حمایت کشورهای عضو قادر نخواهیم بود برخی از این توصیه‌های ذکرشده در گزارش گروه تحقیقات مستقل را اجرا کنیم.

وی افزود: اسرائیل دلیلی برای مشارکت کارکنان آنروا در حمله هفتم اکتبر ارائه نکرده است. ممانعت از ورود کمیسر آژانس به نوار غزه موضوعی بی سابقه است.

کد خبر 6087022

دیگر خبرها

  • تل‌آویو دلیلی برای مشارکت کارکنان ما درحمله ۷اکتبرارایه نکرده است
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • جنجال جدید کریمی قدوسی درباره موشک های با برد ۱۲ هزار کیلومتر /قلهکی: این ادعاها پیوست گزارش آژانس علیه ایران خواهد شد
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است