امام جمعه مشهد ضمن تأکید بر لزوم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا در مراسم‌ ماه مبارک رمضان، گفت: مردم حتماً اصول بهداشتی را رعایت کنند که این بهانه به دست دشمنان اسلام نیفتد که شرکت در مجامع دینی و عبادات پروردگار باعث شیوع و توسعه این بیماری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم‌الهدی، سیداحمد علم‌الهدی در آیین غبارروبی مساجد در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان که امروز، ۱۹ فروردین ماه، در مشهد برگزار شد با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره، اظهار کرد: در این آیه که خداوند در آن می‌فرمایند «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی وَ عَهِدْنا إِلی‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ» دو نکته وجود دارد که مربوط به این ایام است.

وی ادامه داد: نکته اول این‌که خداوند می‌فرماید «وَ عَهِدْنا إِلی‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ» بدین معنا که «ما با ابراهیم و اسماعیل پیمان بستیم که خانه مرا تطهیر کنند»، چرا به ابراهیم و اسماعیل باهم اشاره می‌کند؟ ساختار مسجدالحرام و کعبه به وسیله حضرت ابراهیم بنا شد؛ ایشان در سازندگی آن بنا همزمان معمار، مهندس و مباشر بود. اسماعیل نیز به ‌عنوان دستیار به ابراهیم کمک می‌کرد، اما مأموریت و مسئولیت اصلی ساخت‌وساز کعبه با ابراهیم بود و اساس فرمان کعبه‌سازی را خدا برای ابراهیم صادر کرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که «ابراهیم به‌ عنوان متولی کعبه مردم را به طرف کعبه دعوت کرد»، خاطرنشان کرد: وقتی ساختمان کعبه تمام شد، خدا به ابراهیم دستور داد بر روی همان سنگ مقام ابراهیم که می‌ایستادی و دیوار کعبه را بالا می‌بردی، بر روی همان سنگ بایست و مردم را به زیارت کعبه دعوت کن. ما صدای تو را می‌رسانیم و ابراهیم فریاد زد «ای جهانیان، همه بیایید به طرف خانه خدا» و این صدا را خدا به همه جهانیان رساند.

وی افزود: علت اینکه اسماعیل در کنار ابراهیم قرار گرفت این بود که تطهیر بیت، یک جریان ادامه‌دار است. پس از ابراهیم نیز باید استمرار پیدا کند و چون انجام نظافت خانه خدا به وسیله اسماعیل انجام می‌شد، خداوند در این خطاب اسماعیل را در کنار ابراهیم قرار داد.

علم‌الهدی با بیان این‌که «خطاب خدا به ابراهیم در واقع تکلیفی است که شامل همه مساجد می‌شود»، اضافه کرد: خداوند نمی‌فرماید که کعبه را تطهیر کنید، بلکه می‌گوید «طَهِّرا بَیْتِیَ» خانه مرا تطهیر کنید. آن روز خانه خدا فقط کعبه بود، امروز همه مساجد پس هر مسجدی که خانه خدا هست، فرمان تطهیر خانه خدا به وسیله این آیه برای آن صادر شده است.

وی تصریح کرد: در مسجد خیلی کارها انجام می‌شود. مجالس می‌گیرند، برنامه‌های مختلف، فعالیت‌های تبلیغی می‌کنند، نماز می‌خوانند و خدا را نیز عبادت می‌کنند، اما محور کارهای مسجد طواف طواف‌کنندگان، اعتکاف معتکفین و رکوع و سجود نمازگزاران است. لذا خداوند بیان می‌کند که «لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ». طائفین مخصوص کعبه است و فقط اطراف کعبه طواف می‌کنند، اما در بقیه مساجد که خانه خدا است، به ‌عنوان «بَیْتِیَ» شامل می‌شود.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که «در تمیز کردن هر مسجد محور هدفی آن دو گروه «نمازگزاران» و «معتکفین» هستند»، خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان ماه اعتکاف است. پیش از این اعتکاف در مساجد برگزار می‌شد، اما به‌ خاطر ویروس منحوس کرونا اعتکاف‌ها تعطیل شد. اگر این بیماری موج جدیدی پیدا نکند، ممکن است امسال اعتکاف‌ها برقرار باشد. با این حال در ماه رمضان اعتکاف می‌کنند، در عین حال که در ماه رجب اعتکاف می‌کنیم، اما سفارش اصلی اعتکاف مربوط به دهه آخر ماه رمضان است که افراد در مساجد اعتکاف می‌کنند.

علم‌الهدی بیان کرد: ماه رمضان، ماه میهمانی خداست. همه میهمانان خدا به مساجد می‌آیند و با ذکر و عبادت پروردگار در این میهمانی شرکت می‌کنند. بنابراین زمان تطهیر و پاکیزه کردن مساجد در مقدمه ماه مبارک رمضان است و امیدواریم این وظیفه را همه عزیزان ما در تمام مساجد استان و کشور به نحو احسن انجام دهند. مساجد را تمیز کنند، تطهیر و غبارروبی کنند و برای پذیرایی از میهمانان خدا در ماه میهمانی خدا در خانه خدا، آماده کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ضمن تأکید بر لزوم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا، یادآور شد: با توجه به بالا رفتن موج این ویروس منحوس و بیماری، تمیزکردن و تطهیر مساجد، شامل حفظ اصول بهداشتی و اجرای برنامه‌های بهداشتی در مساجد شود. اجرای برنامه‌های بهداشتی و تنظیف مساجد با امکانات بهداشتی، جزو تطهیر مساجد است که ان‌شاءالله همه مؤمنین آن را رعایت می‌کنند. ضمن اینکه خودشان هم رعایت می‌کنند که هم ماسک می‌زنند و هم با فواصل اجتماعی در مساجد حاضر می‌شوند و ان‌شاءالله عزیزان ما پروتکل‌های بهداشتی را در مساجد مخصوصاً در ایام ماه مبارک رمضان رعایت کنند.

وی اضافه کرد: مردم هنگامی که ظرفیت مسجدی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی پر شد به مساجد دیگر که فضای کافی دارند مراجعه کنند و طوری نشود که مساجد ما که کانون طهارت، پاکی و نزول برکات الهی است، به‌خاطر بی‌مبالاتی و بی‌توجهی مرکز شیوع و توسعه این بیماری منحوس باشد و خدایی نکرده بندگان خدا که برای اجرای عبادت خدا به مسجد می‌آیند، مبتلای به این بیماری بشوند.

وی متذکر شد: مردم حتماً اصول بهداشتی را رعایت کنند که این بهانه به دست دشمنان اسلام نیفتد که شرکت در مجامع دینی و عبادات پروردگار باعث شیوع و توسعه این بیماری شد و بگویند مؤمنین، متدینین و خداباوران، حرکاتشان غیرعقلانی و بی‌توجه به ضرورت‌های زندگی است.

وی اضافه کرد: بهترین مدیریتی که در کل کره زمین نسبت به این ویروس منحوس شده، در این کشور انجام گرفته و امیدواریم عزیزان مسؤول ما نیز در اجرای مدیریت خودشان حداکثر توجه را داشته باشند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: آزاده نامداری توافق ایران و چین احمد علم الهدی کرونا مشهد ماه مبارک رمضان علم الهدی خانه خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت « فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۵۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

احمدی‌نژاد: فنر مردم به زودی در خواهد رفت/ از کسی نمی‌ترسم و حرف می‌زنم

درخواست روسیه از ایران درباره دریای خزر

احمد توکلی: ۶۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند / وضع مملکت این‌قدر بد نبوده

پاسخ جنجالی مقام وزارت بهداشت درباره واکسن ایرانی؛ «شما نزن، اجباری نیست»!

۳۲ تیم بازرسی و نظارت بر بازار خراسان جنوبی فعال شدند

خبر بعدی:

مقدمه ورود به ماه رمضان چیست؟

کم کم ماه شعبان به روزهای پایانی می رسد و عاشقان مناجات و عبادت در این روزها این دعا را با خلوص نیت زمزمه می کنند که «اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه» یعنی هنوز جای امیدواری هست که خدا در این چند روز باقی مانده تا ماه مبارک رمضان ما را مشمول عفو و رحمت خود کند تا با دلی پاک و خالی از نفرت و کینه مومنان وارد ضیافت الهی شویم.

هر جند بیماری کرونا این روزها بی محابا می تازد و آمار فوتی های کووید ۱۹ هر روز افزیش می یابد؛ مردم با دعا و نیایش در خانه های خود دست های نیاز را به درگاه الهی بلند کرده و برای همه بیماران آرزوی سلامتی می کنند تا همگی بتوانیم از این آزمون الهی سربلند بیرون بیاییم.

چه زیبا رسول خدا (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان فضیلت های ماه مبارک رمضان را برشمرد و جلوه هایی از ضیافت الهی را برای بندگان بیان کرد به گونه ای که مشتاقان این ماه از آخرین جمعه شعبان به لحظه شماری برای ورود به این مهمانی می اندیشند و با ادای حق الناس تلاش می کنند تا هر چه سبکبارتر بر این سفره الهی بنشینند.

حجت الاسلام محمدرضا طباطبایی‌نسب با اشاره به نحوه ورود به ماه مبارک رمضان در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: ماه مبارک رمضان فقط برای مسلمانان نیست. چون پیامبر اکرم (ص) در خطبه آخرین جمعه ماه شعبان فرمود «یا ایها الناس قد اقبل الیکم» یعنی آن حضرت همه انسانها را مورد خطاب قرار داده اند. بنابر این همه انسان ها مخاطب این سفره الهی و ضیافت خدایی هستند و هر کس با هر دینی اگر می خواهد با خدا آشتی کند این ماه بهترین فرصت است.

وی درباره مقدمات ورود به ضیافت الهی گفت: اگر می خواهیم وارد مهمانی الهی شویم، باید مقدماتی را از نظر ظاهری و باطنی فراهم کنیم. مثلا هنگامی که می خواهیم به مهمانی برویم، معمولا لباس مرتب می پوشیم و عطر می زنیم. لذا از نظر ظاهری باید در خودمان یک آمادگی بوجود بیاوریم.

مدیر موسسه فرهنگی نور الائمه افزود: از نظر باطنی باید نیت هایمان را پاک کنیم و اخلاصمان را بیشتر کنیم و با استغفار از گناهان وارد این ماه شویم. بنابر این استغفار مقدمه اصلی ماه میهمانی الهی است و با استغفار می توانیم بهره کامل از این ماه ببریم و در دعای آخر شعبان اینگونه دعا می کنیم که خدایا اگر تا این لحظه از ماه شعبان ما را نیامرزیده ای، در روزهای باقی مانده از این ماه ما را ببخش.

وی درباره ایجاد آمادگی های باطنی گفت: اگر قلبمان را از کینه ها و بدی ها پاک کنیم و در مرحله بعد نیت مان را خالص کنیم، می توانیم بگوییم قربه الی الله یعنی برای تقرب به درگاه الهی وارد این ماه می شویم و ما باید ماه رمضانی داشته باشیم که فاصله ما را با خدا کمتر کند.

انس با کلام الهی در ماه رمضان

طباطبایی نسب با اشاره به فضیلت تلاوت آیات الهی در ماه مبارک رمضان گفت: بر اساس آیه ۳۰ سوره فرقان پیامبر در روز قیامت خطاب به درگاه الهی از مظلومیت قرآن شکایت می کند و سوال این است که ما مسلمانان چقدر تلاش می کنیم که قرآن را از مظلومیت خارج کنیم. این که فقط در ماه رمضان روزی یک جزء بخوانیم و بگوییم در ماه رمضان یک ختم قرآن کرده ایم، کافی نیست.

تلاوت قرآن در ماه رمضان تمرینی است که ما را در طول سال با قرآن مانوس کند. بعد از ماه مبارک رمضان نیز تلاش کنیم تا حداقل روزی یک صفحه یا ۵۰ آیه تلاوت کنیم ولی مقدمات انس با کلام الهی را می توانیم در ماه رمضان در خودمان بوجود بیاوریم.

نویسنده کتاب پرتوی از رمضان افزود: در نماز ما با خدا سخن می گوییم ولی در هنگام قرآن خواندن، خدا با ما صحبت می کند. لذا وقتی خدا با ما سخن می گوید طبق آیه ۹۸ سوره نحل باید به خدا پناه ببریم و بگوییم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. چون شیطان می خواهد این ارتباط را قطع کند یا در آیه ۲۰۴ سوره اعراف می فرماید هنگامی که قرآن تلاوت می شود، به آن گوش کنید و حواستان را جمع کنید که خدا با شما سخن می گوید.

آداب تلاوت قرآن را رعایت کنیم

وی از ضرورت رعایت آداب تلاوت قرآن سخن گفت و افزود: هنگامی که یک شخص بزرگ با ما سخن می گوید، دقت می کنیم که چه می گوید و چه منظوری دارد. لذا در قرآن توصیه می شود که در کلام الهی تفکر و تامل کنید. وقتی خدا با شما حرف می زند، تلاش کنید تا بتوانید از کلام الهی بهره ببرید و از این که مخاطب کلام خدا قرار گرفته اید، استفاده کنید.

اولین نتیجه قرآن خواندن، انس با کلام الهی است و هنگامی که این انس ایجاد شد، باید آیات الهی را در زندگی به کار بست. چون قرآن، یک کتاب زندگی است و همانگونه که زندگی، ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد، قرآن نیز ابعاد مختلفی مانند تاریخ، احکام، سرگذشت پیامبران و اعتقادات دارد و ما باید بتوانیم با آیات مربوط به زندگی، اخلاق و مناسبات فردی و اجتماعی بیشتر انس بگیریم و در زندگی پیاده کنیم.

وی به عنوان نمونه به آیه ۶۳ سوره فرقان اشاره کرد و گفت: در این آیه به ویژگی های بندگان الهی اشاره شده و تاکید شده که اگر می خواهیم در اجتماع با مردم ارتباط داشته باشیم، نباید دچار تکبر و غرور شویم یا اگر با یک انسان جاهل روبرو شدیم نباید با او بحث کنیم. بلکه به او احترام بگذاریم و عبور کنیم.

این پژوهشگر قرآنی افزود: توجه به معنای آیات در کنار تلاوت قرآن را فراموش نکنیم و نگاه به آیات قرآن برای انسان نورانیت می آورد و بهتر است با توجه به شرایط کرونایی قرآن را در کنار خانواده تلاوت کنیم و یک هماهنگی و انسجام ایجاد کنیم تا انس فرزندان را با قرآن بیشتر کنیم.  

برچسب‌ها اختصاصی ایرنا قرآن کریم اخلاق

دیگر خبرها

  • انتشار «دال داستان» ویژه ابراهیم دمشناس
  • مربی سایپا: مدیریت از ابراهیم صادقی حمایت می کند و بحث جابجایی مطرح نیست
  • عکاسی هنر خاطره سازی است/ مرحوم «دروی پور» از یادها نخواهد رفت
  • تصویب هیات اجرایی جذب پژوهشگاه قوه قضاییه در شورای عالی انقلاب
  • بنیاد قرآن کشور برای «ابراهیم رئیسی» جلسات انتخاباتی برگزار می کند
  • سال ۱۴۰۰ سال توسعه ظرفیت‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه قوه‌قضاییه/ ارائه گزارش کارشناسی در ۲۴ طرح و لایحه مجلس
  • ابراهیم شکوری: پرسپولیس ایران عصر امروز به هند می‌رود
  • نگاهی به آثار نمایشنامه نویسان تئاتر در سال ۹۹
  • ابراهیم شکوری فاش کرد ؛ وضعیت نامشخصو عجیب پرسپولیسی‌ها در فرودگاه
  • پدر شهيد والا مقام ملک پور آسماني شد و به فرزند شهيدش پيوست
  • سال ۱۴۰۰ سال توسعه ظرفیت‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه قوه‌قضاییه است
  • ابراهیم شکوری: همه تیم ها بودجه دولتی دارند به جز پرسپولیس و استقلال / زیر پست AFC کامنت گذاشتن، جالب نیست!
  • سال ۱۴۰۰ سال توسعه ظرفیت‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه قوه‌قضاییه/ارائه گزارش کارشناسی در ۲۴ طرح و لایحه مجلس
  • ابراهیم شکوری: بهترین هتل گوا را گرفتیم اما شرایط خوب نیست
  • ۵ نامزد مهم اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰
  • حسین کلانی: ورزش ایران فقر علم مدیریت دارد
  • ورزش ایران «فقر علم مدیریت» دارد
  • به وقت همدلی در ماه خدا
  • ورزش ایران «فقر علم مدیریت» دارد/ مسئولان فوتبال را نمی‌شناسم