Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@16:55:42 GMT

آیا گره توافق سرانجام باز خواهد شد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۲۸۰۹۵

آیا گره توافق سرانجام باز خواهد شد؟

به گزارش خبرآنلاین، وین از سه‌شنبه گذشته دوباره به کانون رایزنی‌های برجامی تبدیل شده است. دیپلمات‌های اعضای برجام در سطوح مختلف در پایتخت اتریش سرگرم بحث و گفت‌وگو هستند تا برجام را به نحوی که مزایای ایران در آن قابل راستی آزمایی باشد، فعال کنند.اعضای برجام روز سه‌شنبه در چارچوب هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام توافق کردند تا دو گروه کارشناسی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها مذاکره کرده و نتیجه را به کمیسیون گزارش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 روز جمعه بیستم فروردین ماه نیز قرار است مجددا کمیسیون مشترک در سطح معاونان و مدیران سیاسی تشکیل و بار دیگر در مورد موانع گفت و گو شود. پایگاه تحلیلی وُکس در تحلیلی در خصوص موانع پیش روی دو کشور برای دستیابی به یک توافق نوشت:

ایران و آمریکا گامی کوچک در راستای احیای برجام برداشته اند، اما موانع اصلی تا قبل از احیای کامل آن پابرجا هستند. ایالات متحده و ایران در پی اولین روز جلسات دیپلماتیک پرمخاطره و غیرمستقیم که در حال حاضر در وین، اتریش برگزار می شود، گام اولیه و محتاطانه ای را برای احیای توافق هسته ای 2015 برداشتند. اما در بهترین حالت گامی کوچک بود. این تضمین نمی کند که دو طرف به اجرای کامل مفاد این توافق بپردازند. توافقی که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد.

در جلسات وین همه امضا کنندگان توافق هسته ای - ایران ، روسیه ، چین ، فرانسه ، انگلیس و آلمان - و همچنین اتحادیه اروپا شرکت داشتند. اما ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران مستقیماً با یکدیگر صحبت نکردند ، زیرا ایران از این کار امتناع ورزید. در همین راستا هر یک جداگانه با طرف های دیگر دیدار کرده و از طریق واسطه های اروپایی با یکدیگر ارتباط برقرار کردند.

میزان تنش ها بالاست، هیچ از طرفین نمی خواهند اینگونه جلوه دهند که تسلیم طرف مقابل شده اند.  اهمیت ماجرا تا آنجا بود که هیأت نمایندگی ایالات متحده به سرپرستی رابرت مالی، در هتلی آن طرف خیابان از جایی که ایرانی ها جلسات خود را در هتلی نزدیک به آن برگزار می کردند ، محلی که دیپلمات های اروپایی را ملزم به رفت و برگشت های مکرر نیز می کرد.

با همه پیچیدگی های موجود ایران و آمریکا به یک توافق کوچک دست یافتند که ایجاد کارگروه ها بود. مساله ای که بر اساس استانداردهای دیپلماتیک نیز یک نوع پیشرفت محسوب می شود.

اولین کارگروه بررسی خواهد کرد که چگونه ایالات متحده می تواند به توافق هسته ای برگردد ، یعنی با لغو تحریم هایی که دولت ترامپ پس از خروج آمریکا از ایران اعمال کرد. مورد دوم بررسی می کند که چگونه ایران می تواند به تعهدات کامل خود در توافق برگردد و از این کشور می خواهد بار دیگر برنامه هسته ای خود را محدود کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دور نخست مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با ایران را «یک گام سازنده و رو به جلو» خواند.

پایگاه وکس در ادامه از قول ناظران و تحلیل گران نوشت: این حرکت اولیه ممکن است چندان بزرگ به نظر نرسد ، زیرا فقط فرآیندی را برای بحث در مورد چگونگی بازگشت هر دو کشور به توافق هسته ای ایجاد می کند.

اسفندیار باتمانقلیچ تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: واقعیت این است که گفتگوها در سطح فنی ادامه یافته و نشان می دهد که رهبران سیاسی هر دو طرف در  خصوص نقشه کلی راه برای بازگشت به تعهدات برجامی توافق دارند.اکنون این چالش برای همه طرف ها در وین است که در 10 روز باقی مانده ، راهی روشن به جلو ترسیم کنند. این کار ساده ای نیست.

آمریکا و ایران هنوز برای دستیابی به توافق با موانعی روبرو هستند

کارشناسان می گویند که تعهد مجدد ایالات متحده و ایران به توافق هسته ای، آسان تر از شش سال قبل یعنی زمان امضای آن است..

اما موانعی هم وجود دارند؛

دینا اسفندیاری مشاور ارشد خاورمیانه در گروه بحران بین المللی در همین راستا گفت:اطمینان از اینکه ایران فعالیت های هسته ای خود را محدود می کند. توافق در مورد اینکه کدام تحریم های اقتصادی ایالات متحده باید لغو شوند  و چه کسی باید ابتدا اقدام کنددر حالی که انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز نزدیک است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که کشورش 55 کیلوگرم (تقریباً 121 پوند) اورانیوم غنی شده تا سقف 20 درصد تولید کرده است ، در حالی که این مقدار در ماه ژانویه چیزی حدود 17 کیلوگرم بود.اورانیوم غنی شده تا 20 درصد "بسیار غنی شده" تلقی می شود ، اما با غنی سازی 90 درصدی مورد نیاز برای ساخت مواد هسته ای برای بمب فاصله زیادی دارد. ایران کم کم نزدیک می شود ـ نه به آن حد مورد نیازـ حد لازم موادی برای ساخت سلاح هسته ای. با این وجود، توافق هسته ای 2015 غنی سازی اورانیوم ایران را به 3.67 درصد محدود کرد و کشور را از ذخیره بیش از 300 کیلوگرم مواد منع کرد.

برای پیشبرد در توافق، ایالات متحده می خواهد ایران ثابت کند که غنی سازی اورانیوم را تا چنین سطح بالایی متوقف کرده و ذخایر مواد خود را به سطح تعیین شده بر اساس توافقنامه 2015 کاهش داده است. این امر به بازرسان بین المللی نیاز دارد تا میزان راستی آزمایی ایران را از طریق فعالیت هایی مانند دستیابی به فیلم از دوربین های داخل برخی از تأسیسات هسته ای یا حتی بازدید حضوری از سایت ها تأیید کنند که این امر زمان بر است.

مانع دوم مسئله تعیین توالی است: آیا ایالات متحده باید قبل از بازگشت ایران به تعهداتش ، تحریم ها را لغو کند ، یا اینکه ایران قبل از بازگشت مجازات های مالی باید ثابت کند که از قوانین پیروی می کند؟ به گفته کارشناسان ، هیچ یک از دو طرف نمی خواهند اول حرکت کنند ، و این یک مانع بزرگ و اصلی است.

یک مساله مرتبط دقیقاً این است که ایالات متحده باید کدام تحریم ها را حذف کند. تهران می خواهد تقریباً همه تحریم ها در ازای بازگشت به تعهدات در توافق هسته ای لغو شود ، در حالی که دولت بایدن فقط می خواهد مجازات های مربوط به تلاش های هسته ای ایران را در نظر بگیرد. به گفته تحلیلگران رسیدن به توافق در این مورد سخت خواهد بود.

مانع بعدی مسئله زمان بندی است. ایران یک انتخابات ریاست جمهوری دارد که در ماه ژوئن برگزار می شود. رئیس جمهور حسن روحانی ، که عامل اصلی مذاکرات بود و موفقیت سیاسی خود را بر آن می بیند ، در آستانه پایان دوره خود است و تندروها برای تصدی دفتر وی که به زودی خالی خواهد شد ، رقابت می کنند. ممکن است دولت بعدی به اندازه دولت فعلی متمایل به توافق هسته ای نباشد.

اسفندیاری همچنین گفت: شاید رهبر عالی ایران ترجیح بدهد که مذاکرات با آمریکا با استقرار دولت جدید ادامه پیدا کند.. موضوعی که به نظر می رسد ایالات متحده خیلی نگران آن نیست. رابرت مالی ، نماینده ارشد آمریکا در امور ایران ، در مصاحبه ای با NPR گفت: "ما با هر کسی که در ایران قدرت داشته باشد مذاکره خواهیم کرد." "و اگر می توانستیم قبل از انتخابات به تفاهم برسیم ، خوب. و اگر نتوانیم ، پس از آن با هر کسی که در تهران دفتر است ادامه خواهیم داد. "

موارد دیگری نیز در این زمینه وجود دارد ، یعنی تمایل دولت بایدن برای قرار دادن برنامه موشکی ایران و حمایت از تروریسم برای مذاکره و مقاومت مداوم تهران در برابر این کار. این نگرانی ها ، در میان دیگران ، ممکن است در صورت وجود یک جلسه کامل دیگر بین مقامات در روز جمعه ایجاد شود.

اما تحولات این هفته نشان می دهد که هر دو طرف حداقل به جای دور شدن از میز، همچنان در حال گفتگو هستند. این پیشرفت است، هر چند ناچیز.

پایگاه ان پی آر نیز در مطلبی به نقل از تریتا پارسی از اعضای موسسه کوئینسی نوشت: رهبران در ایالات متحده و ایران اگر اجرای کامل توافق را از سر بگیرند، در داخل کشور با فشار روبرو خواهند شد. بسیاری از آمریکایی ها معتقدند که پس از سالها انتقاد از طرف ترامپ، این توافق برای ایران بسیار آسان بوده است.  پس از آنکه آمریکا از تعهدات خود در این معامله صرف نظر کرد ، بسیاری از ایرانیان از موفقیتی که قبلاً انتظار داشتند این توافق حاصل شود ، دست کشیدند.

ان پی آر در ادامه با اشاره به مخالفان برجام یعنی تندروها در ایران که مخالف برقراری هر گونه رابطه با غرب هستند نوشت: اسرائیل و عربستان سعودی که ایران را به عنوان یک تهدید موجودیتی می بینند از این نگران هستند که ایران از طریق فروش نفت و دسترسی به دیگر فعالیت های اقتصادی میلیاردها دلار کسب درآمد کند.

این پایگاه در پایان نوشت: برای خروج از این بن بست راه هایی وجود دارد. تحریم ها پیچیده هستند و می توانند به صورت یک به یک لغو شوند که می تواند شامل آزادسازی پولها به طور همزمان و بازگشت تدریجی ایران به تعهدات برجامی باشد. اما تحقق آن اراده سیاسی را از سوی دو طرف می طلبد و اگر روند طولانی تر شود وضعیت سخت تر خواهد شد. مخصوصا در برهه ای که انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک بوده که احتمال پیروزی تندروها در آن وجود دارد.

منابع: پایگاه وکس و ان پی آر /ترجمه: ابوالفضل خدائی
 

>>> این مطالب را هم بخوانید:

چوب جادویی وین در دست کیست؟
چرا واشنگتن برای بازگشت به برجام عجله دارد؟
گزارش سی‌ان‌ان از اتفاق نظر بر حفظ برجام در نشست وین
واکنش عراقچی به خبر توقف همکاری‌های فنی ایران و آژانس

310311

کد خبر 1502879

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا اتحادیه اروپایی تعهدات ایران در برجام کمیسیون برجام توافق هسته ای ایالات متحده تحریم ها دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۸۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم

به گزارش قدس آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.
اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • روایت زندگی نخستین فرمانده یزدی/ پنجم اردیبهشت ماه، روز مفتضحانه‌ترین باخت نظامی ایالات متحده در تاریخ کشور ایران
  • آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • به طور عملی جهان وارد جنگ جهانی سوم شده است/ در چند سال گذشته بر سر بی‌طرفی چه آمد؟
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران
  • اوکراین با حمایت آمریکا انرژی هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد