Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید نمکی روز جمعه در نامه‌ای خطاب به معاونان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نوشت: پیرو مکاتبات و مذاکرات قبلی باتوجه به التهاب ناشی از موج چهارم بیماری کووید ۱۹ در کشور، همان‌گونه که در مکاتبات قبل یادآور شدم پیش‌­بینی از ارتفاع موج جدید سنگین‌­تر و حجیم‌­تر از امواج قبلی است. آنچه همکارانم در روزهای اخیر از موارد بستری می­‌بینند ناشی از بی­‌توجهی­‌های قبل از سفرها به خصوص بازارهای شلوغ، صف­‌های طولانی و درهم فشرده مرغ و غیره است و افزایش تصاعدی موارد سرپایی حاکی از اثرات سفرهای نوروزی‌ست که از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا جهت کاهش فشار سنگین به بخش‌­های بستری و احتمال کمبود تخت بیمارستانی، به خصوص مراقبت‌­های ویژه مجدداً توجه به موارد زیر را یادآور می‌­شوم:

۱- گام جدید طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج و سازمان‌­های مردم نهاد در قالب محله محور کماکان به عنوان اولین سطح مراقبتی و بیماریابی باید مورد توجه قرار گیرد.

۲- مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته سرپایی باید به شدت گسترش یابد. در این مراکز حتماً نمونه‌­گیری و انجام تست، آموزش مراجعه کنندگان، یافتن نزدیکان در تماس با فرد مبتلا، ایزوله کردن آنها و در صورت نیاز ارجاع به کلینیک‌­های تنفسی بسیار حائز اهمیت است.

۳- تجربه مدیریت بیماری در موج جدید با ویروس انگلیسی در استان خوزستان نشان داد درمان سریع ضد ویروس در بیماران علامت­دار و پرخطر در اولین روزهای ابتلا در کاهش بار ویروس و پیشگیری از شروع فاز مخرب ایمونولوژیک بسیار موثر است. لذا در تمام مراکز سرپایی توسط پزشک متخصص و یا پزشک عمومی مطلع بر مبنای پروتکل­‌های ابلاغی، درمان ضد ویروس با داروهایی که در پروتکل­‌های ابلاغی معاونین محترم بهداشت و درمان قید شده ضروری است. این داروها حتماً توسط رییس سازمان غذا و دارو و معاونان غذا و داروی استان­‌ها باید در داروخانه‌­های منتخب به مقدار کافی ارائه شود. خوشبختانه کمبود دارویی نداریم و ضرورت دارد تعداد داروخانه‌­های منتخب به حد کافی و لیست آنها در مراکز درمان سرپایی نصب شود تا بیماران جهت تهیه دارو سرگردان نشوند. این داروها طبق مصوبه، تحت پوشش بیمه­‌های سلامت و تأمین اجتماعی و بیمه‌­های مکمل هستند.

۴- طبق دستور رییس جمهور محترم و همراهی رییس محترم سازمان برنامه و بودجه قرار شد معوقات دانشگاه‌­ها که از محل منابع طرح تحول و یک درصد ارزش افزوده در سال گذشته تأمین نشد سریعاً انجام و مطالبات طرف‌های قرارداد در مراکز سرپایی پرداخت شود. ضمناً قرار شد جهت راه اندازی تخت­‌های بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی نزدیک به بهره برداری نیز منابع در اسرع وقت تأمین شود. هماهنگی روسای دانشگاه‌ها با معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع و معاونان محترم درمان و بهداشت در این راستا به طور مستمر ضروری است.

۵- جهت قطع هرچه زودتر زنجیره انتقال ویروس خطرناک جهش یافته نظارت دقیق و مستمر بر رعایت شیوه­ نامه‌­های بهداشتی الزامی است. هرگونه قصور در عدم گزارش به موقع پروتکل شکنی­‌ها در کلیه سطوح به عهده رییس محترم دانشگاه استان خواهد بود. قویاً باید بر اجرای پروتکل‌­ها نظارت و هرگونه نقص آنها باید به مراجع ذیصلاح منعکس گردد. رونوشت مکاتبات همه روزه به دفتر اینجانب نیز ارسال شود.

۶- باتوجه به احتمال ورود ویروس‌های موتاسیون یافته غیر انگلیسی توسط مسافران بازگشته از سفرها، به خصوص از کشورهای همسایه، مرزهای هوایی و زمینی به شدت کنترل شود. کلیه موارد باید نمونه ­گیری و پس از اطمینان از عدم آلودگی اجازه ورود داده شود. سازمان هلال احمر نیز در این راستا آماده همکاری است. ضمناً همان‌گونه که قبلاً ابلاغ کرده‌­ام، مرتب باید نمونه‌­های ادواری جهت NGS ارسال گردد تا از عدم وجود موتاسیون داخلی نیز مطمئن شویم. معاون محترم تحقیقات و فناوری و معاون محترم بهداشت در این راستا کمک خواهند کرد. در این مورد استان‌هایی همچون هرمزگان، بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی که اسکله تخلیه بار توسط کشتی­‌های خارجی دارند با توجه به ورود بارهایی از کشور برزیل و هندوستان و شیوع ویروس جهش یافته برزیلی و به شدت موتاسیون یافته هندی شدیداً مراقب باشند تا هرگونه تماس مستقیم و غیر مستقیم، عامل انتقال ویروس نشود، ضمن آن‌که باید به نحو مقتضی از عدم آلودگی خدمه و بار این کشتی‌ها قبل از رسیدن به اسکله مطمئن شویم. این دقت با سطحی دیگر مشمول بنادر شمالی و گمرکات دیگر کشور نیز می شود. هم‌زمانی آلودگی کشور با ویروسی غیر از ویروس جهش یافته انگلیسی کار را غیر قابل کنترل خواهد کرد.

۷- لازم است استفاده از ظرفیت مطب­‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌­های خصوصی و خیریه به نحو احسن مورد توجه قرار گیرد.

تا امروز ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، تعداد دو میلیون و ۲۹ هزار و ۴۱۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسیده است.

۲۳۵۲۳۲

کد خبر 1503044

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا وزارت بهداشت سعید نمکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۹۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیرآباد زنجان به عنوان سردترین منطقه استان زنجان گزارش شد

حسین سلطانی با بیان اینکه طی روزهای آینده شرایط جوی پایداری در استان حاکم خواهد بود، گفت:‌هم اکنون آسمان استان غالبا صاف است که گاهی با وزش باد ملایم همراه می شود.

وی یادآور شد: روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری امواج ضعیفی از منطقه عبور خواهد کرد که با فعالیت این سامانه احتمال بارش های ضعیفی در ارتفاعات وجود دارد.

سلطانی با بیان اینکه طی روزهای آینده دمای هوا در مناطق مختلف استان افزایش می یابد و به خصوص اواخر هفته گرمتر خواهد شد، اظهار داشت: در شبانه روز گذشته زنجان با ثبت دمای منفی یک درجه سانتیگراد دومین مرکز استان سرد کشور شد.

وی ادامه داد:‌ همچنین طی این مدت چورزق در شهرستان طارم با ۲۳ درجه سانتیگراد، گرمترین نقطه استان زنجان بود.

سلطانی گفت: دمای فعلی شهر زنجان ۶ درجه سانتیگراد بوده که این میزان نسبت به روز گذشته در همین ساعت یک درجه افزایش یافته است.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای هوای شهرهای استان، گفت: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان منفی یک و ۱۶ درجه، ابهر منفی یک و ۱۴ درجه،‌ خرمدره ۲ و ۱۴ درجه، آب‌بر ۹ و ۲۱ درجه، قیدار ۲ و ۱۲ درجه، سلطانیه منفی یک و ۱۴ درجه و ماهنشان ۶ و ۱۹ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • زنجانی ها منتظر هوای گرم باشند
  • مشکل آب در مازندران تا ۳ سال آینده رفع می شود
  • افتتاح واحدهای مسکونی دانشگاهیان طی روزهای آینده
  • صرفه‌جویی ناشی از تاثیر «پیگیری بیمار» بر شاخص‌های «بستری مجدد» بررسی می‌شود
  • خیرآباد زنجان به عنوان سردترین منطقه استان زنجان گزارش شد
  • پیش‌بینی وضعیت هوا طی روزهای آینده/ شدت بارندگی در این استان ها
  • خیرآباد با دمای منفی ۴ درجه سردترین ایستگاه زنجان به ثبت رسید
  • عفونت های تنفسی و موارد بستری در بوشهر افزایش یافت
  • پیوست فرهنگی شعار سال در روزهای آینده ابلاغ می‌شود
  • کشور در محاصره ۳ ویروس و مسئولان در بیخیالی | در هفته چند نفر می‌میرند؟