Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@12:15:05 GMT

عراقچی: مذاکرات تا تامین نظرات ایران ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۱۳۳۰

عراقچی: مذاکرات تا تامین نظرات ایران ادامه دارد

به گزارش ایرنا، عراقچی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام و در پاسخ به این پرسش که «خبرگزاری کیودو به نقل از یک مقام ارشد ایرانی خبر داده که مقاومت در واشنگتن برابر تحریم های غیرهسته ای مانع اصلی پیشبرد مذاکرات در وین است؟»، گفت: هر طرف مواضع خود را دارد. اگر این مواضع با هم انطباق داشت که نیاز به این همه مذاکرات و گفت وگو نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفاوت‌هایی بین مواضع طرفین وجود دارد. این طبیعت هر مذاکره ای است. مذاکره باعث می شود که این مواضع به هم نزدیکتر شود.

او ادامه داد: کار ما نزدیک کردن مواضع دو طرف است. این کار سخت است، زمان می برد و هر کس بر خواسته‌ها و مواضع خود پافشاری می‌کند.

مذاکره کننده ارشد ایران افزود: آنچه به ما مربوط می شود این است که همه تحریم ها باید برداشته شود. همه تحریم‌هایی که در دوران دونالد ترامپ اعمال شده و تحریم‌هایی که مطابق برجام باید برداشته شود و مجموع اینها اگر برداشته شود، خواسته‌های ما تامین خواهد شد و مسیر برای بازگشت به برجام باز می شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «منظور ایران از لغو کامل تحریم‌ها چیست؟»، گفت: لغو کامل تحریم‌ها یعنی همه تحریم‌هایی که در برجام به آنها اشاره شده، باید برداشته شود و همه تحریم‌هایی که در ۴ سال گذشته در زمان ترامپ گذاشته شده است. اینها مجموعه تحریم‌هایی است که از نظر ما باید برداشته شود.

رئیس هیات ایرانی حاضر در هجدهمین نشست کمیسیون برجام تصریح کرد: دولت قبلی آمریکا برای اینکه برجام را از بین ببرد و به خیال خود به توافق بهتری برسد، مجموعه ای از تحریم‌ها را تحت عناوین مختلف به ایران تحمیل کرد که همه اینها باید بازگردد، چون همه اینها در حقیقت به نوعی به برجام مربوط بوده است.

عراقچی در پایان و در پاسخ به این پرسش که «در این نشست به غیر از چین و روسیه که ما می‌دانیم، آیا اروپایی‌ها هم از مواضع اصولی و منطقی ایران حمایت کردند؟»، گفت: همه اعضا برجام، چین، روسیه و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا که نقش هماهنگ کننده را دارد از بازگشت هر دو طرف به برجام حمایت می کند یعنی هم از اینکه ایران و هم اینکه آمریکا به تعهدات کامل خودش بازگردد.

وی افزود: آنها حمایت کرده و سعی می‌کنند نقش مثبتی را ایفا کرده و کمک کنند البته بعضی از این کشورها بیشتر و برخی کمتر.

عراقچی ادامه داد: به هر حال هرچقدر که اینها در مسیر یک توافق معقول حرکت کرده و کمک کنند به اینکه خواسته ای ما برآورده شود، طبیعی است که ما با آنها به رایزنی و مشورت‌های خودمان ادامه خواهیم داد.

رئیس هیات ایرانی حاضر در هجدهمین نشست کمیسیون برجام تصریح کرد: ولی باید گفت که اتکای ما به آنها نیست، اتکای ما به سه کشور چین، روسیه و اتحادیه اروپا نیست که بروند کار را انجام بدهند، چرا که ما نظرات خودمان را با منطق بیان کرده و محکم پشت سر این نظرات هستیم و مذاکرات را تا جایی که نظرات ما تامین شود، ادامه خواهیم داد.  

به گزارش ایرنا، دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه شنبه در وین از سر گرفته شده بود، در روز جمعه برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی های فنی صورت گرفته در جلسات گروه های کارشناسی “لغو تحریم“ و “هسته ای” مهمترین دستورکار این نشست بود. 

نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی های کارشناسان ایران و کشورهای ۴+۱ را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند. 

«سیدعباس عراقچی»، رییس هیات کشورمان، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت. 

عراقچی مجددا تاکید کرد: لغو کلیه تحریم های آمریکا که در دوران رییس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده اند، گام ضروری‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو این تحریم ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف نموده و به اجرای کامل برجام بازگردد. 

در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونین در روز چهارشنبه آینده در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب  گروه های کارشناسی، رایزنی های فنی و تخصصی به صورت فشرده برای تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از سوی‌ همه طرف ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

شایان ذکر است هیات کشورمان در نشست وین، در چهار روز گذشته رایزنی‌های مستمری با کشورهای مشارکت کننده در برجام (سه کشور اروپایی، چین و روسیه) و نیز با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک از اتحادیه اروپا، به صورت دوجانبه و چندجانبه، انجام داد که در هیچ یک از آنها آمریکا حضور نداشت.

310 310

کد خبر 1503145

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیدعباس عراقچی کمیسیون برجام باید برداشته شود کمیسیون مشترک اتحادیه اروپا تحریم هایی نشست کمیسیون همه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۱۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

به گزارش "ورزش سه"، اوسمار ویرا پس از پیروزی مقابل صنعت نفت در آبادان به نشست خبری رفت اما خبرنگاران اعلام کردند به دلیل اینکه او روز گذشته در نشست خبری پیش از بازی حاضر نشده بود، کنفرانس او را تحریم می‌کنند و از سرمربی پرسپولیس سوالی ندارند و اجازه صحبت به او را ندادند.

پس از این اتفاق اوسمار در شرایطی که همان‌جا نیز در جو متشنج سالن کنفرانس آبادان عذرخواهی کرده بود، با انتشار یک استوری بار دیگر از اصحاب رسانه عذرخواهی کرد.

اوسمار در استوری اینستاگرامش نوشت:"می‌خواستم از دوستان رسانه بابت شرکت نکردن در کنفرانس خبری قبل از بازی عذرخواهی کنم. همه می‌دانند که من هیچ وقت از وظیفه خودم به عنوان سرمربی و حضور در نشست‌های خبری کوتاهی نکردم اما این بار و با توجه به دیر رسیدن ما به آبادان، به دلیل حضور در جلسه فنی با همکاران نتوانستم به کنفرانس خبری برسم."

او ادامه داد:"یک بار دیگر می‌خواهم اظهار کنم تمامی وظایف خود به عنوان سرمربی را انجام میدهم و امیدوارم که حضورم به عنوان مربی برای پیشرفت فوتبال ایران موثر باشد."

دیگر خبرها

  • واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان
  • تحریم سرمربی پرسپولیس توسط خبرنگاران آبادانی
  • خبرنگاران آبادانی نشست سرمربی پرسپولیس را تحریم کردند
  • ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد
  • بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • هشدار خاخام‌های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • هشدار خاخام های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه در مرحله حساسی است
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها