Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، حدود ۱۵ هزار نفر با تست مثبت کرونا در ایام تعطیلات نوروزی به مسافرت رفتند. همچنین میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هم در ایام تعطیلات نوروزی به زیر ۵۵ درصد رسید.

مجموع این شرایط موجب شده است که در حال حاضر ۲۵۷ شهر در وضعیت قرمز کرونا باشند. وزارت بهداشت هم اعلام کرده که شیب موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مراتب تندتر از موج دوم و سوم کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به تشدید موج چهارم کرونا، متولیان نظام سلامت امیدوارند که تعطیلی 10 روزه بتواند تا حدودی این موج تازه کشتار کرونا را کنترل کند. در عین حال، برخی از کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی دیگر حتی تشدید محدودیت کرونایی هم نمی تواند شرایط را به وضعیت قبل از تعطیلات نوروزی برگرداند. آنها معتقدند در وضعیت فعلی باید قرنطینه شهرهای قرمز، جدی گرفته شود و در اولویت قرار بگیرد.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران هم با اشاره به شرایط بحرانی فعلی و تاکید بر لزوم قرنطینه، تاکید می کند: «شرایط افزایش مبتلایان کرونا به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد محدودیت‌های اعمالی برای جلوگیری از گسترش بیماری کفایت لازم را ندارد. بر همین اساس پیشنهاد مشخص ما «لاک دان» یا قرنطینه است که مشابه آن را در دو هفته آخر آبان 99 در تهران و برخی مراکز استان‌ها تجربه کردیم. حداقل در تهران به نظر می‌رسد که به جز مسیر لاک دان، مسیر دیگری برای کنترل بیماری وجود ندارد. در کنار آن باید به سرعت فرآیند واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و جامعه پزشکی انجام شود. سرعت بخشیدن به واکسیناسیون یک اولویت قطعی در تهران و مراکز استان‌ها برای مهار کرونا است.»

جزئیات محدودیت‌ها و تعطیلی‌های 10 روزه

از شنبه به مدت 10 روز، مناطق قرمز کشور که تقریبا تمامی مراکز استان ها و شهرهای بزرگ کشور را شامل می شود، در تعطیلات اجباری خواهد بود تا شاید موج چهارم کرونا فروکش کند.

دکتر علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم درباره جزئیات محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی، خاطرنشان می کند: «به طور کلی محدودیت‌هایمان در شهرهای قرمز در چند حوزه محدود می‌شود. اول در زمینه مشاغل است که در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند. مشاغل گروه یک هم فقط مشاغل ضروری برای تامین مایحتاج مردم ‌مانند سوپرمارکت‌ها، ‌داروخانه‌ها، ‌مطب‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها و تعمیرگاه‌ها باز هستند. سایر مشاغل باید تعطیل باشند. در زمینه مشاغل گروه نارنجی هم مشاغل گروه یک و دو می‌توانند فعالیت کنند، اما مشاغل گروه سه و چهار نمی‌توانند فعالیت داشته باشند.»

رئیسی تاکید می‌کند: «درحال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز داریم. در حوزه تردد در این شهرها هم پلاک‌های بومی حق خروج از شهر قرمز و ورود به شهر دیگر را ندارند و هم پلاک‌های غیربومی حق ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را ندارند. در زمینه فعالیت‌های آموزشی نیز تمام فعالیت‌های آموزشی تعطیل است و فقط می‌توانند به صورت مجازی فعالیت کنند. در زمینه فعالیت‌های فرهنگی هم به همین صورت است و سینما و تئاتر و... حتما باید تعطیل باشند.»

او یادآور می شود: «رستوران‌ها نمی‌توانند مهمان پذیر باشند و باید به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند؛ چراکه بیشترین بحث انتقال بیماری می‌تواند از این فضاها رخ دهد. به طور کلی مقرر شد که به مدت 10 روز از شنبه تعطیلی سراسری در سطح کشور داشته باشیم. بعد دوباره شرایط بیماری ارزیابی می‌شود و اگر نیاز بود این تعطیلی می‌تواند تکرار شود.»

ستاد ملی مقابله با کرونا یا حمایت از کرونا؟

بر اساس تصمیم عیدانه ستاد ملی مقابله با کرونا، سفرهای نوروزی ممنوع نشد. همین عامل باعث شد که موج گسترده ای از مسافران به شهرهای مختلف کشور، سرازیر شود. در ایام قبل از عید نیز محدودیت جدی برای دورهمی ها، تجمع ها و خریدهای عیدانه در پاساژها و مغازه ها اعمال نشد. برخی کارشناسان معتقدند مجموع این تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به خیز موج چهارم کرونا منجر شده است.

دکتر صادق طهماسبی، متخصص پزشکی اجتماعی هم در گفتگو با الف ضمن انتقاد از تصمیمات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید می کند: «اینکه بعد از تعطیلات نوروزی دوباره به تعطیلی اجباری برویم، محصول سیاست های غلطی است که ستاد مقابله با کرونا در پیش گرفت. تعطیلات نوروزی، فرصت بسیار خوبی بود که کنترل نسبی کرونا در کشور حفظ شود، اما قدر این فرصت را نداستند و با آزاد گذاشتن مسافرت ها و اعمال نشدن محدودیت های کرونایی، اغلب نقاط کشور به وضعیت قرمز و نارنجی درآمد.»

او خاطرنشان می کند: «بسیار واضح و روشن بود که آزاد گذاشتن مسافرت ها و اعمال نکردن محدودیت ها می تواند به موج بعدی کرونا منجر شود. کم تجربه ترین کارشناسان سلامت هم می توانستند این موضوع را تشخیص دهند. بنابراین نمی توان گفت که متولیان مقابله با کرونا، این موضوع را پیش بینی نکرده بودند. به نظر می رسد که با پذیرش احتمال وقوع پیک بعدی کرونا و کاملا عامدانه، محدودیت های کرونایی رها شد. یعنی با این توجیه که نشاط اجتماعی حفظ شود و مردم بعد از ماه ها قرنطینه خانگی دچار سرخوردگی نشوند، سفرهای نوروزی و محدودیت های کرونایی را رها کردند. حالا نتیجه این اقدام را در افزایش روزافزون آمار مبتلایان و مرگ و میرها می بینیم.»

طهماسبی یادآور می شود: « هنوز به پیک موج چهارم کرونا نرسیده ایم و در صورتی که پروتکل های بهداشتی رعایت نشود، احتمال مرگ های روزانه چهار رقمی نیز دور از انتظار نیست. البته وزارت بهداشت مخالف مسافرت های نوروزی بود، ولی به نظر می رسد که زور این وزارتخانه به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا نمی رسد. در شرایط فعلی، فقط تشدید رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و تسریع واکسیناسیون سراسری از سوی دولت می تواند موج چهارم کرونا را کنترل کند.» 

با توجه به اینکه کرونای جهش یافته انگلیسی، رفته رفته به نوع غالب اپیدمی کرونا در کشور بدل می شود، در این موج تازه کرونا، کودکان نیز بسیار آسیب پذیر هستند. به همین دلیل والدین باید بیش از گذشته، رعایت پروتکل های بهداشتی را به کودکان خود آموزش دهند.

منبع: الف

کلیدواژه: ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل های بهداشتی موج چهارم کرونا تعطیلات نوروزی شهرهای قرمز نظر می رسد مشاغل گروه محدودیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۲۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مسعود سرگلزائی گفت: یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی برای ارتقای بهداشت عمومی، کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام، مرحله عرضه، مصرف فرآورده دامی و تولید و حمل خوراک دام با نظارت و اقدامات بهداشتی انجام می‌شود.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال گذشته بر جابجایی تعداد ۲۳ هزار و ۴۶۸ محموله انواع فرآورده خام دامی به مقدار ۲۵۲ هزار تن، هشت هزار و ۵۵ محموله دام زنده به مقدار ۴۱۰ هزار راس، ترخیص و حمل بهداشتی ۲۶۷ هزار تن به داخل کشور، صادرات آبزیان پنج هزار تن به خارج کشور و ترخیص و حمل بهداشتی هزار و ۷۵۰ تن آبزیان به داخل کشور نظارت بهداشتی شده است.
سرگلزایی تاکید کرد: در نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای محصولات تحت نظارت دامپزشکی از نظر وضعیت ظاهری، نشانه گذاری، دارا بودن وضعیت بهداشتی استاندارد از محل تولید فرآورده، شرایط بهداشتی خودروی متقاضی حمل، دمای مناسب محصول در طی مسیر از مبداء تا مقصد، تطابق محصول با گواهی بهداشتی صادره توسط اداره دامپزشکی مبدا و درصورت لزوم انجام نمونه برداری صورت می‌پذیرد؛ پس از تائید همه شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای اجازه بارگیری، حمل، تخلیه و مصرف محصولات مرتبط با دامپزشکی داده خواهد شد.
وی تاکیدکرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان، استانی مرزی در همسایگی دو کشور پاکستان و افغانستان و در ارتباط با آب‌های آزاد جهان است؛ بنابراین نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت کالا به منظور حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) قرنطینه مطلق برای طراحان سوالات کنکور
  • تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور
  • کلنگ زنی احداث پست قرنطینه دامپزشکی در خانمیرزا
  • آغاز ساخت پست قرنطینه دامپزشکی در شهرستان خانمیرزا
  • فروش ویژه نهال گردو ریشه ای و گلدانی بدون محدودیت کاشت در کرج با ارسال یک روزه
  • به ما می‌گویند «مرغ عشق»
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان