Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کارگروه "نیروگاه‌های خورشیدی خانگی" انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر اینکه نرخ نصب نیروگاه‌های خورشیدی خانگی به دلیل افزایش نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد، گفت: این در حالی است که در صورت اعمال معافیت‌های گمرکی علاوه بر آنکه موجب پیک‌زایی مصرف برق در تابستان خواهد شد، جذابیت بیشتر کسب‌وکارهای حوزه تجدیدپذیر را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسترن رفیعی، عضو هیات مؤسسین و مدیر کارگروه "نیروگاه‌های خورشیدی خانگی" انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق آماری که در کارگروه خورشیدی خانگی انجمن به دست آمد، سالانه حدود ۱۶۲ هزار دستگاه ساختمان مسکونی در کشور ساخته می‌شود که مجموع سطح زیربنای این ساختمان‌ها برابر ۲۲ میلیون متر مربع است و ما در جلسات کارگروه خورشیدی خانگی انجمن با در نظر گرفتن محدودیت‌های فنی و فرضیاتی در این زمینه به عدد ۲۰۰ تا ۲۵۰ مگاوات ظرفیت نصب نیروگاه‌های خورشیدی روی سقف ساختمان‌ها رسیدیم که عدد قابل توجهی است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن میلیون‌ها ساختمان ساخته شده در کشور وجود دارند که پتانسیل نصب میلیون‌ها نیروگاه خورشیدی را دارند، از این رو ظرفیت قابل نصب به سادگی به بیش از ۱۰ هزار مگاوات می‌رسد. این اعداد در کارگروه خورشیدی خانگی در انجمن در حال بررسی دقیق‌تر هستند.

رفیعی با اشاره به آمارهای منتشر شده توسط ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی) در اردیبهشت سال ۹۹ اظهار کرد: بر اساس این آمار در فاصله ظرفیت‌های صفر تا ۱۰۰ کیلووات نیروگاه انرژی‌های خورشیدی مجموعا ۴۵ مگاوات ظرفیت نصب شده وجود دارد، ولی از آمار صفر تا ۲۰ کیلووات که مربوط به سایز خانگی است، آماری در دسترس نیست و این در حالی است که  این ظرفیت، برای کشوری مانند ایران بسیار بسیار کم است و می‌توان گفت به این بخش کم توجهی شده است.

به گفته وی، ۴۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس برابر ۱۲ درصد از ظرفیت خورشیدی نصب شده در کشور است. در حالی که در سایز بیشتر از یک مگاوات، ۳۴۱ مگاوات نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس نصب شده است که ۸۸ درصد ظرفیت نصب شده را تشکیل می‌دهد. این توزیع را در نمودارهای زیر نیز می‌توان مشاهده کرد:

عضو هیات مؤسسین و مدیر کارگروه "نیروگاه‌های خورشیدی خانگی" انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر اینکه نصب نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس روی سقف ساختمان‌های مسکونی برای همه ذی‌نفعان سودآور است، خاطر نشان کرد: نصب نیروگاه‌های خورشیدی روی سقف ساختمان‌های مسکونی مفید است، چون قسمتی از سقف ساختمان بلااستفاده است، مالکیت ساختمان و انشعاب برق از قبل فراهم است؛ بنابراین مالک ساختمان می‌تواند از امکانات موجود برای احداث خط تولید برق پاک و درآمدزایی برای ساختمان استفاده کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن برای وزارت نیرو نیز مثمرثمر است؛ چون مقداری از تامین برق مصرفی خانگی در همان محل ساختمان انجام می‌شود و شاهد سرمایه‌گذارانی خرد و میلیونی خواهیم بود که وارد عرصه تولید برق می‌شوند و دقیقا در همان محل مصرف، برق تولید می‌کنند. به خصوص که پیک تولید برق خورشیدی همزمان با پیک مصرف خانگی در ماه‌های گرم سال است و می‌توانند کمک شایانی به پیک‌زدایی کنند.

رفیعی افزود: از سوی دیگر برای کسب‌وکار فعالین عرصه انرژی خورشیدی نیز بسیار جذاب است و یک مسیر جدید برای توسعه کسب و کار و تولید تجهیزات و فعالیت‌های پیمانکاری و نگهداری و تعمیرات و ... گشوده خواهد شد.

دلایل عدم افزایش متناسب نرخ‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر

وی به بیان دلایل عدم توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در سایز خانگی، گفت: نخستین عامل عدم توسعه، توجیه‌پذیری اقتصادی است. به این معنا که احداث نیروگاه‌های خورشیدی همراه با خرید تضمینی انجام می‌شود که نرخ‌های خرید برق را ساتبا و وزارت نیرو تعیین می‌کنند. با توجه به افزایش نرخ ارز از ابتدای سال گذشته، قیمت تمام شده یک نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی خانگی از حدود ۴۵ میلیون تومان به ارقام ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است، ولی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی در این سایز همان رقم ۱۰۴۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت سال ۹۸ باقی مانده است. به این دلیل نصب نیروگاه‌های خورشیدی در ساختمان‌های مسکونی کُند و بعضا متوقف شده است.

رفیعی با تاکید بر اینکه همچنین مسائل حقوقی نیز وجود دارد که احداث نیروگاه‌های خورشیدی در سقف واحدهای مسکونی را با چالش روبرو می‌کند، یادآور شد: برای محاسبه و پیشنهاد نرخ‌های خرید تضمینی، کارگروه تعیین نرخ خرید برق در انجمن تشکیل شد که جزئیات قیمت تمام شده سامانه‌های خورشیدی در سایزهای گوناگون از جمله خورشیدی خانگی با دقت تمام تعیین شد و در نهایت نتایج فوق همراه با نرخ‌های خرید تضمینی پیشنهادی برای ساتبا ارسال شد.

وی ادامه داد: همچنین در بهمن و اسفند سال گذشته درخواست افزایش نرخ خرید تضمینی از طرف شرکت‌های عضو انجمن مجددا برای وزارت نیرو ارسال شد. نرخ‌های پیشنهادی به این صورت بوده است:

انتظار ما این است که عدد نرخ به میزان مناسب افزایش یابد و پله‌ها نیز به صورت درخواستی انجمن که استاندارد نیز هستند، تعیین شوند.

ظلمی که به نیروگاه‌های خورشیدی خانگی وارد شد

عضو هیات مؤسسین و مدیر کارگروه "نیروگاه‌های خورشیدی خانگی" انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه طبق بررسی ما در کارگروه، نیرگاه‌های خورشیدی خانگی از چهار جهت مورد ظلم قرار گرفته‌اند، گفت: اول آنکه تعرفه‌های گمرکی برای واردات تجهیزات در سال گذشته بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، ولی برای سال جاری که ابتدای آن هستیم، بر مبنای نرخ ارز بین بانکی (ETS) که قیمت کنونی آن حدود ۲۸ هزار تومان است، محاسبه می‌شود (چه برای واردات تجهیزات چه برای واردات مواد اولیه برای شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات) و این خود موجب افزایش بیشتر در قیمت تمام شده نیروگاه خواهد شد. در حالی که نیروگاه‌های بزرگ که با ساتبا قرارداد خرید تضمینی دارند، مشمول معافیت در عوارض گمرکی هستند.

وی ادامه داد: دومین ظلم این است که حوزه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی حوزه‌ای است که از تجهیزات تولید داخل به وفور استفاده می‌شود، ولی ساتبا هنوز درصدهای تشویقی تولید داخل را در نرخ‌های خرید تضمینی اعمال نکرده است، لذا هم تولیدکننده و هم خریدار تجهیزات از این مشوق‌ها هنوز برخوردار نشده‌اند. انجمن این موضوع را در سال جاری پیگیری می‌کند، ولی شایسته است که در ابتدای سال جاری این موضوع بعد از سال‌ها اجرایی شود.

رفیعی با اشاره به ظلم سومی که به نیروگاه‌های خانگی روا می‌شود، گفت: ضرایب ساعتی که برای نیروگاه‌های بزرگ در نظر گرفته شده است، برای نیروگاه‌های تا سقف انشعاب هنوز اعمال نشده است و قصد داریم این موضوع را از طرف انجمن پیگیری کنیم که نیروگاه‌های خورشیدی تا ظرفیت انشعاب نیز از ضرایب ساعتی به صورت متوسط ماهانه برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از واردکنندگان تجهیزات اخذ می‌شود، زمانی که به دست مصرف کننده نهایی خانگی می‌رسد، روی قیمت تمام شده تجهیزات اضافه می‌شود و امکان بازپرداخت آن نیست. بنابراین مصرف کننده نهایی مشمول ۹ درصد (۱۰ درصد سال جاری) افزایش قیمت می‌شود. در حالی که در نیروگاه‌های بزرگ، سرمایه‌گذار می‌تواند مبلغ مالیات بر ارزش افزوده پرداختی خود را پس از احداث نیروگاه، باز پس بگیرد.

رفیعی خاطرنشان کرد: اگر افزایش نرخ کمتر از میزان درخواستی باشد، شاهد رکود و تعطیلی بیشتر شرکت‌ها، تعدیل نیرو و بیکاری متخصصان و عدم توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در ماه‌های آینده خواهیم بود. به اضافه اینکه به اهداف توسعه‌ای کشور در زمینه تولید برق، حفاظت از محیط زیست و ... نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: بنابراین درخواست انجمن و شرکت‌هایی که در این حوزه فعال هستند، افزایش مناسب نرخ‌های خرید برق خورشیدی و نیز موافقت با ایجاد پله‌های پیشنهادی از جمله گسترش پله ۱۰۰ کیلووات تا ۲۰۰ کیلووات و ایجاد پله یک مگاوات است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نيروگاه خورشيدي انرژی های تجدیدپذیر نیروگاه های خورشیدی خانگی نصب نیروگاه های خورشیدی نیروگاه های خورشیدی نرخ های خرید تضمینی نیروگاه خورشیدی قیمت تمام شده مدیر کارگروه سقف ساختمان علاوه بر آن افزایش نرخ ساختمان ها تولید برق سال جاری نصب شده شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۲۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس جمهور به استان سمنان/ جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی‌ و صنعتی

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، فاز دوم نیروگاه برق سمنان به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات در قالب طرح توسعه این نیروگاه و در راستای تلاش‌های دولت مردمی برای رفع ناترازی‌های تامین انرژی، با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید: رئیسی: وعده صادق ثابت کرد قدرت اسرائیل تارعنکبوتی است

سید ابراهیم رئیسی که به منظور انجام دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، صبح امروز پنجشنبه به استان سمنان سفر کرده است، در بدو ورود به این استان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان، فاز دوم این نیروگاه به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات را افتتاح کرد.

نیروگاه شهید باکری سمنان یکی از نیروگاه‌های پیشرو در تامین برق صنایع و از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۳۲۴ مگاوات شامل ۲ واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی است که فاز دوم آن به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و ظرفیت نیروگاه را به ۶۹۰ مگاوات رساند.

فاز دوم نیروگاه گازی سمنان در قالب تامین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌‍اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته به ظرفیت نامی ۳۶۶ مگاوات در شرایط ایزو با سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیون یورویی اجرایی شد.

این طرح جزو طرح‌های پیشران اقتصادی کشور و در راستای رفع ناترازی‌های بخش انرژی است که با همت دولت مردمی در کمتر از یکسال به بهره‌برداری رسید.

سمنان رئیس‌جمهور: قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است

رئیس‌جمهور تاکید کرد که شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی در گرو تولید است.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان سمنان، با حضور در جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی‌ و صنعتی سمنان با بیان این‌که « محور کار، تولید است» افزود: شکل گیری اقتصاد مقاومتی در گرو تولید است. افزایش تولید هیچ تناسبی با قاچاق کالا ندارد. قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است.

جشن احیای بیش از ۲۰۰ واحد ۱۰۰ درصد راکد استان سمنان که در دولت مردمی به چرخه تولید بازگشته‌اند، با حضور رئیس جمهور برگزار شد. با بازگشت این تعداد واحدهای راکد به چرخه تولید در استان سمنان در بخش‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی و خدمات بازرگانی با اعتباری بالغ بر ۱۰۱ میلیارد ریال، برای بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

همچنین با ۲۰۱ واحد تولیدی احیای شده در استان سمنان، تعداد کل واحدهای تولیدی احیا شده در دولت مردمی به عدد ۸ هزار و ۳۱۵ رسید. رئیس جمهور همچنین در حاشیه این مراسم از غرفه برخی شرکت‌های تازه احیا شده که در محل کارخانه کاشی‌سازی هفت آسمان برپا شده بود، بازدید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227564 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • سرنوشت زباله‌های ناشی از رونق انرژی خورشیدی در هند چه می‌شود؟
  • تخصیص ۴۵ میلیارد برای ساخت پنل خورشیدی در تنگستان
  • دولت رفع ناترازی در تولید برق را پیگیری می‌کند + فیلم
  • هشت‌هزار مگاوات برق برای جبران ناترازی وارد مدار شده است
  • سفر رئیس جمهور به استان سمنان/ جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی‌ و صنعتی
  • بهره‌برداری از طرح تکمیل آبرسانی به گرمسار و نیروگاه خورشیدی
  • مشکل ناترازی برق در کشور را رفع می کنیم
  • رئیسی فاز توسعه نیروگاه شهید باکری سمنان را افتتاح کرد
  • افتتاح واحد‌های گازی نیروگاه برق شهید باکری سمنان
  • فردا؛ افتتاح طرح توسعه نیروگاه‌ برق سمنان