Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، جمعه شب در باره نتایج مذاکرات سه روزه وین به خبرنگار پرس تی‌وی گفت فهرست تحریم‌های آمریکا، نحوه لغو و چگونگی راستی‌آزمایی لغو آن‌ها هنوز نهایی نشده است.

او گفت: «نتیجه‌ای که تاکنون به آن رسیده‌ایم این است که در مسیر درستی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش‌های هر دو گروه کاری تحریم‌ها و اقدامات ایران خوب بود. همچنان نیاز است بحث‌ها ادامه یابد. به ویژه در موضوع رفع تحریم‌ها که موضوع پیچیده‌ای است. امروز گزارش‌های ها دو گروه کاری را شنیدیم. تصمیم گرفتیم فرصتی داده شود که اعضا به پایتخت‌های خود بروند و مشورت‌های لازم را انجام بدهند و چهارشنبه هفته آینده برای از سر گیری گفتگو‌ها برگردند.»

معاون وزیر خارجه درباره تحریم‌های آمریکا و نحوه لغو آن‌ها گفت: «در موضوع برداشته شدن تحریم‌ها، ایران موضعی منطقی و مستدل دارد. آمریکایی‌ها میز برجام را ترک کرده‌اند و لذا باید ابتدا آن‌ها برگردند. آن‌ها باید تحریم‌ها را بردارند و دوباره عضوی از برجام شوند و سپس ایران به اجرای کامل برجام باز خواهد گشت. این موضوعی است که تقریبا همه با آن موافق هستند. ما باید ببینیم این روند چگونه اتفاق خواهد افتاد. قبل از آن دو طرف در باره این موضوع در حال بحث هستند که هر طرف چه اقدامی باید انجام دهد. پس از اینکه مشخص شد که دقیقا ایران و آمریکا چه کاری باید انجام دهند، آنگاه باید روی موضوع ترتیب اقدامات و راستی آزمایی کار کنیم.»

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی رفع تحریم‌ها و اینکه آیا تحریم‌ها بصورت غیر قابل بازگشت لغو خواهد شد یا اینکه صرفا برداشته می‌شود و امکان بازگشت آن‌ها وجود خواهد داشت، گفت: «ما باید دقیقا به مدل برجام برگردیم. تحریم‌هایی وجود دارند که باید پایان یابند و رئیس‌جمهور آمریکا صلاحیت و قدرت پایان دادن به آن‌ها را با فرمان اجرایی دارد. تحریم‌های دیگری هستند که ناشی از قانون‌گذاری کنگره است. در مورد این تحریم‌ها رئیس‌جمهور آمریکا فقط می‌تواند آن‌ها را تعلیق (wave) کند. موضع ما این است که همه تحریم‌ها چه آن‌ها که در دوره ترامپ تحمیل شده و چه آن‌ها که در دوره ترامپ با برچسب‌های دیگری تحمیل شده‌اند و چه تحریم‌هایی که در برجام ذکر شده همه باید برداشته شود و آمریکایی‌ها خودشان بهتر می‌دانند باید چه کنند.»

او همچنین در پاسخ به پرسشی در باره اینکه آیا آمریکایی‌ها آمادگی دارند تحریم‌هایی را که با برچسب‌های غیرهسته‌ای در دوره ترامپ تحمیل شده لغو کنند گفت: «در این مورد بحث ادامه دارد. ما الان در موقعیتی هستیم که درک بهتری از موضع یکدیگر داریم. ما راه درازی در پیش داریم و هنوز در موقعیتی نیستیم که کدام تحریم‌ها (باید برداشته شود) و اقدامات دو طرف دقیقا باید چه چیزی باشد. اما در آن جهت در حال حرکت هستیم؛ و درخواست ما کاملا روشن است و ما روی آن اصرار داریم. باید ببینیم در دور بعد گفتگو‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد.»

معاون سیاسی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره نحوه راستی‌آزمایی و زمان مورد نیاز برای آن گفت: «مقصود ما از راستی آزمایی این است است که در عمل آثار برداشته شدن تحریم‌ها را ببینیم. کافی نیست که آمریکا صرفا رفع تحریم‌ها را امضا کند. آنچه برای ما مهم است این است که آثار برداشته شدن تحریم‌ها را روی زمین ببینیم. ما اصرار داریم تحریم‌هایی را که برداشته شده است راستی‌آزمایی کنیم. این نیازمند روش‌های خاص خود است که (با اعضای برجام) در حال بحث کردن روی آن هستیم. نمی‌دانیم این موضوع چقدر طول خواهد کشید. اما آمادگی داریم در مورد یک روند سریع و راحت راستی آزمایی با دیگر اعضای برجام گفتگو کنیم.»

خبرنگار پرس تی‌وی از عراقچی در باره زمان مدت زمان مورد نیاز برای توافق و ارتباط آن با انتخابات ریاست‌جمهوری ایران سوال کرد و پرسید: با توجه به پیچیدگی‌هایی که گفتید آیا این واقع‌بینانه است که روند راستی‌آزمایی و احیای برجام تا قبل از انتخابات ایران تمام شود؟

عراقچی در پاسخ به این سوال گفت: «برای ما بیش از آنکه انتخابات اهمیت داشته باشد، این مهم است که ما با آژانس انرژی اتمی توافقی سه ماهه انجام داده‌ایم که یک ماه و نیم از آن گذشته و یک ماه و نیم دیگر از آن باقی مانده است. اگر این توافق منقضی شود وضعیت پروتکل الحاقی خود تبدیل به یک موضوع جدی می‌شود و چون آژانس ثبات و استمرار دانش (و نظارت) خود را از دست خواهد داد، ما در موقعیت متفاوتی قرار خواهیم گرفت.»

او افزود: «فکر می‌کنم این درک همه اعضای برجام است که باید قبل از قرار گرفتن در آن وضع سخت به نتیجه برسیم. البته انتخابات در ایران به این سختی اضافه خواهد کرد، اما مهمتر از آن این است که ما باید زودتر به نتیجه برسیم تا آژانس دچار مشکل در زمینه موضوع پروتکل الحاقی نشود. فکر می‌کنم این امکان وجود دارد در این بازه زمانی به نتیجه برسیم، البته شرط آن این است که سایر اطراف هم حسن نیت و جدیت داشته باشند.»

معاون وزارت خارجه کشورمان در پایان افزود: ««من به عنوان دیپلمات خوش‌بین هستم.»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عباس عراقچی توافق هسته ای ایران تحریم های ایران راستی آزمایی تحریم ها تحریم هایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۲۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان: پروژه گاز ایران نیاز امروز ماست

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصدق ملک طی گفت‌وگویی در شبکه جیو نیوز پاکستان پیرامون مسائل مرتبط با خط لوله گاز ایران و پاکستان اظهار داشت: ما صادقانه در تلاش برای پیشبرد این پروژه هستیم و این تعهد را بار‌ها به برادران ایرانی خود منتقل کرده‌ایم.

وی در واکنش به سنگ اندازی آمریکا در مسیر اجرای پروژه مشترک گازی با ایران گفت: پاکستان قطعا به تماس‌های خود با طرف آمریکایی درخصوص معافیت تحریمی ایران ادامه خواهد داد.

وزیر نفت پاکستان افزود: از آنجایی که عراق، ترکیه و یا جمهوری آذربایجان قادر به بهره‌گیری از معافیت تحریمی هستند پس پاکستان نیز باید بتواند از این امتیاز برای اجرای خط لوله گاز ایران بهره‌مند شود.

وی به زعم خود افزود که تحریم‌های آمریکایی ممکن است با ۵ روش بر پاکستان اعمال شود که شامل تبادل ارز با ایران، همکاری با شرکت‌های اصلی مرتبط با صادرات گاز ایران و اتصال مستقیم به زیرساخت‌های گازی این کشور است لذا ما با طرف‌های ایرانی در ارتباط هستیم که چگونه بدون تاثیر پذیری از تحریم‌ها بتوانیم گاز ایران را وارد پاکستان کنیم.

وزیر نفت پاکستان تاکید کرد: ما قطعا درصدد دریافت معافیت تحریمی از آمریکا خواهیم بود و همزمان به کشور برادر خود ایران نیز اطمینان می‌دهیم پاکستان به پروژه گاز متعهد و خواهان سرمایه‌گذاری روی آن است.

براساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه سنگ اندازی‌های کشورش در مسیر همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد اعلام کرد که واشنگتن از ادامه اجرای طرح ساخت خط لوله انتقال گاز میان ایران و پاکستان حمایت نمی‌کند.

وی در عین حال تصریح کرد: ما همیشه به همه هشدار می‌دهیم که تجارت با ایران خطر برخورد با تحریم‌های آمریکا را به دنبال دارد و به همه توصیه می‌کنیم این موضوع را با دقت بررسی کنند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم
  • پاکستان: پروژه گاز ایران نیاز امروز ماست
  • نحوه جامعه‌پذیری و چگونگی پزشک شدن دانشجویان پزشکی
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان